بازدید 59780
اظهارات دبیر کل اتحادیه عرب؛

چرا اعراب از خاورمیانه بدون آمریکا می‌ترسند؟!

در چند دهه گذشته، اعراب و به ویژه دولت‌های حاشیه خلیج فارس مصرف کننده امنیت بوده و به همین جهت همواره خود را در معرض ناامنی، بی ثباتی و تصور تهدید از دیگران دیده اند. در همین راستا، آن‌ها از نظر امنیتی و نظامی خود را وابسته به حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی آمریکا دیده اند، به گونه‌ای که ترس از عقب نشینی آمریکا از منطقه، همواره بر ادراک آن‌ها از امنیت خود تاثیر گذاشته است.
کد خبر: ۹۴۶۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴ 26 December 2019

در چند دهه گذشته، اعراب و به ویژه دولت های حاشیه خلیج فارس، مصرف کننده امنیت بوده و به همین جهت، همواره خود را در معرض ناامنی، بی ثباتی و تصور تهدید از دیگران دیده اند.

به گزارش «تابناک»؛ در همین راستا، آنها از نظر امنیتی و نظامی خود را وابسته به حمایت های نظامی و تسلیحاتی آمریکا دیده اند، به گونه ای که ترس از عقب نشینی آمریکا از منطقه، همواره بر ادراک آنها از امنیت خود تاثیر گذاشته است.

به همین دلیل است که هر گونه خبر در مورد عقب نشینی آمریکا از خاورمیانه به ویژه در دوران ترامپ، کشورهای عربی را وارد یک فضای ناامنی روانی و سیاسی می کند. آن ها معتقدند که بازیگرانی همچون ایران و ترکیه ـ که سنتی قدرت های منطقه ای خاورمیانه هستند ـ خلأ قدرت حاصل از عقب نشینی آمریکا از منطقه را پر خواهند کرد که به صورت تاریخی رقابت دیرینه ای با اعراب دارند.

در این رابطه، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب روز گذشته ابراز نگرانی کرد که کناره‌گیری آمریکا از رهبری جهانی، منجر به آشفتگی و هرج و مرج در چندین منطقه از جمله جهان عرب شده است.

ابوالغیط دیروز در سخنرانی خود برای «مرکز مطالعات و تحقیقات استراتژیک امارات» گفت: «نظام بین‌المللی در مرحله یک گذار عمیق از نظر روابط بین قدرت‌های بزرگ و امکان رقابت یا منازعه بین آن‌هاست.»

او از کشور‌های عرب خواست تا این تغییرات را عمیقاً بررسی کنند و مدنظر داشته باشند.

چرا اعراب از خاورمیانه بدون آمریکا می ترسند!؟

دبیرکل اتحادیه عرب مدعی شد: «ایران، ترکیه و اسرائیل، تهدیداتی قریب‌الوقوع، اما متفاوت هستند... تغییر استقرار ایالات‌متحده در منطقه خاورمیانه، منجر به عبور بی‌سابقه برخی قدرت‌های منطقه‌ای از خطوط قرمز شده است.»

او در بخش دیگری از سخنانش، توسعه تکنولوژی، تغییرات آب و هوایی و مهاجرت را سه مساله اصلی در ایجاد آشفتگی در کشور‌های در حال توسعه و توسعه‌یافته توصیف و تأکید کرد که کشور‌های عربی باید آماده مواجهه با این تغییرات شتابان باشند.

لذا خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از سوریه و برنامه صلح خاورمیانه برای رهبران خاورمیانه به ویژه کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس به مثابه به حقیقت پیوستن بزرگ‌ترین ترس آنهاست: اینکه بدون متحد قابل اعتمادی باشند که بی قید و شرط از منافع آن‌ها محافظت کند؛ آن‌ها هیچ متحد دیگری را ندارند که جای ایالات متحده را به عنوان محافظ بی قید و شرط آن‌ها بگیرد و هر زمانی که بخواهند بتوانند به آن رجوع کنند.

با این حال، این خلأ احتمالی ایجاد شده توسط آمریکا، علاوه بر ایجاد انگیزه برای رهبران عربی جهت اقدام، می‌تواند پیامد‌هایی ناخواسته داشته باشد که از نمونه آن‌ها تلاش‌های سعودی برای مداخله سیاسی در امور کشور‌ها در ازای کمک‌های مالی است.

ترامپ پیشتر جهان را جای خطرناکی توصیف کرده است. به نظر می‌رسد رهبران عربی حاشیه خلیج فارس هم در واکنش به عدم تمایل رئیس جمهوری آمریکا به توجه به منافع آنها، این خطر را حس کرده و بر مبنای آن عمل ‌کنند.

از سوی دیگر، اعراب که اکنون به ‌خوبی دریافته‌اند از پایان جنگ سرد تا‌کنون ایران به رگ خواب آمریکا در سرتاسر نقاط دنیا تبدیل شده، سعی دارند با متهم کردن ایران به دخالت و تلاش برای افزایش دامنه نفوذ خود در منطقه، به نوعی حمایت آمریکا را جلب کرده و ایالات متحده را تحریک و تشویق به حمایت جدی‌تر از همپیمانان سابق کنند.
در نهایت، یکی از گزینه‌های اصلی اعراب برای پر کردن خلأ قدرت آمریکا در منطقه، هم‎پیمانی با اسرائیل است؛ دشمن گذشته و دوست فعلی آن‌ها، که وجه مشترکشان دشمنی با ایران و تصور تهدید از آن است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۹
کلا کشورهای عربی منطقه خلیج فارس اولویت شان بر مبنای تجزیه ایران هست.مطمئن باشید بر خلاف گفته های رسمی،اینها از یک ایران غیر اسلامی متحد با غرب وحشت بیشتری دارند تا یک کشور اسلامی تحریم شده.به همین دلیل تمام سعی و تلاش خود را برای ایجاد یک تنش تمام عیار بین ایران و غرب بکار خواهند بست..قبل از انقلاب هم اینها همین دیدگاه رو داشتن منتهی شرایط ابراز آن مهیا نبوده.
مهمترین عامل ترس اعراب از فقدان آمریکا بیشتر عملیات روانی آمریکا است که با استفاده از روش های مستقیم و غیر مستقیم کاری کرده اند که اعراب احساس کنند عدم وجود آمریکا در منطقه باعث نا امنی آنها خواهد شد و انصافاْ آمریکا در این موضوع موفق عمل کرده است و آمریکا هم از این موضوع نفع می برد. اولا با حضور در منطقه خاورمیانه اقتدار پوشالی خود را در ذهن مردم جهان حفظ کرده است که همین ترس اعراب هم ناشی از آن است. دوم اینکه کمپانی های اسلحه سازی خود را حمایت و تقویت می کند سوم همان موضوع گاو شیرده است که همه ما می دانیم و چهارم موضوع نفت و تسلط بر قیمت نفت و چاه های نفت کشورهای عربی به طور مستقیم و غیر مستقیم است.
آمریکا بخاطر اسرائیل ومنافعش ذره ای از خاورمیانه عقب نشینی نمیکند . ناز و عشوه او برای کشورهای عربی بخاطر این هست که میخواهد امتیاز و پول بیشتری دریافت کند .(گاو شیرده) لقبی که به آنها داد.
چون اعراب همیشه باید یک آقا بالا سر مثل آمریکا بالا سرشون باشه و الا اصلا نمیتونن چطور مملکتشون رو بچرخونن
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
افرین.میگم چطوره بیان چرخش مملکت رو از ما یاد بگیرن. دوست عزیر چشم باز کن و از نظر شاخص های بین المللی ایران رو با امارات و قطر و عربستان مقایسه کن تا متوجه بشی کی مدیر و مدبر و کی نیست.
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
کاش یه نگاه به وضعمون مینداختی بعد زحنت تایپ کردن به خودت میدادی داداش
چرا اسم نویسنده یا منبع مقالات را درج نمیکنید؟
ریشه تمام مشکلات خاورمیانه شاهان گذشته ی ایران هستن!
اکثر کشورهای خاورمیانه شهرهای امپراطوری ایران بودن و هر کاری بکنن هویت یک ملت رو پیدا نمی کنن چون همیشه در حد یک شهر بودن.
اگر هنوز جزو ایران بودن این همه مشکل وجود نداشت.
منظور من ایران حالا نیست.
شما فرض کنید هخامنشی یا ساسانی یا صفویه در اوج شکوه خودش ادامه داشت.
ایران تنها کشور ریشه دار و باهویت این منطقه هست و 7 تا سر داره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
و سلجوقیان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
صفویه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
عراق سوریه مصر خودشون تاریخ بزرگ و امپراطوری خودشون داشتن تاریخ عراق بین النهرین بیشتر از ایران هست
ما هم از دنیای بدون امریکا از خیلی ها میترسیم چه برسد اعراب
صحبت ترس نیست . صحبت بخار است که در اینها نمی بینیم .
جرات هیچ کاری را ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
....بابا با بخار لینچان زورو ..‌‌‌‌‌..
به همان دلیلی که ما پای چین و روسیه رو به خلیج فارس و تنگه هزمز باز کرده ایم!
ایران وترکیه خود بدون روسیه حرفی برای گفتن ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
خوشبختانه اکراد در هیچ جایی محلی از اعراب ندارند
فضول
| Poland |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
خدایش هذیان دیگه نگو، کمی عقل هم خوب چیزیه
با این همه پول هنوز مستعمره آمریکا هستند این بی غیرت ها
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
خو ما هم چین و روسیه
این به اون در
خخخخخخخخ
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
بی غیرت خودتی
امریکا ،و کشورهای عربی حاشیهٔ خلیج فارس ، کم حافظهٔ تاریخی ندارند و از بیست،و پنج قرن پیش تا کنون میدانند که ایرانیان هیچگاه وارد سرزمین حجاز نشده اند ،و در آینده هم نمیتوانند وارد بشوند ؟ پس بهتر است برای چند صباحی در قدرت ماندن ،و چپاول کردن ملت ایران ، آسمان و ریسمان نبافید ؟،، از دوران خامنشی به بعد ایران کوچک ،و کوچکتر شده ،و اگر با این فرمان پیش برود بازهم کوچکتر خواهد شد ،نگاهی به جغرافیای تاریخ ایران بکنید ،و آنگاه لاف در غربی ،و .گ ،،،در مسگر خانه را سربدهید ؟،،،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
مشخصه تاریخ نمیدونی.
ایران از اینم کوچکتر شد اما نجات پیدا کرد...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
اما ایرانیان وارد حجاز خواهند شد!
چرا اعراب از خاورمیانه بدون آمریکا می ترسند!؟ :
اعراب از خاورمیانه بدون امریکا نمیترسند ولی امریکا و اسرائیل در کشورها آدم هایی را به قدرت میرسانند که نقاط ضعف نزد آنان داشته باشند یا دست پروده آنان باشند. مثل سی سی در مصر، بن سلمان در عربستان (بخصوص پس از ماجرای خاشقچی)، ولیعهد امارات، و ...
سرانشان دست نشانده و نوکر امریکا هستن و حکومت خود را از امریکا دارن پس اینها را بعنوان کشور مستقل که اراده ای از خودشان دارند فرض نکنید
چون خاورمیانه بدون حضور آمریکا محل تاخت و تاز روسیه و نوکرانش خواهد شد و جنگ و بدبختی گریبان همه را خواهد گرفت تا نوکران روسیه منافع اربابشان را تامین کنند
اسم اتحادیه عربستان بیشتر بهش میاد
چون ایران کلا کشور ناراحتیه و تاریخ بارها ان را ثابت کرده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها