بازدید 9079

وقتی مردم با جان و مالشان، جور فقدان بودجه را می‌کشند!

درباره قانونی سخن می‌گوییم که در سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان رسید و بلافاصله برای اجرا به مشمولان این قانون ـ که در ماده ۲ فهرست شده اند ـ ابلاغ شد؛ قانون که نه، برنامه‌ای جامع و کامل برای رسیدن به هوای پاک و حفاظت از آن در سراسر کشور که وظایف همه وزارت ها و سازمان ها و حتی مردم را مشخص کرده اما ظاهرا قرار است بی ریالی هزینه محقق شود!
کد خبر: ۹۴۶۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹ 26 December 2019
تابناک اجتماعیپس از گذشت دو سال از تصویب قانون هوای پاک، هنوز اجرای این قانون هیچ بودجه مشخصی ندارد و مسئولان برای کاهش آلودگی از جان و مال مردم مایه می‌گذارند.

به گزارش «تابناک»؛ هفته جاری در تهران در حالی آغاز شد که آلودگی هوا و پیش بینی پایداری جوی موجب شد که کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران رای به تعطیلی مدارس، تشدید محدودیت‌های ترافیکی و ممنوعیت تردد کامیون‌ها و فعالیت معادن برای دو روز ابتدای هفته صادر و بعد اجرای این تصمیمات را تا آخر هفته تمدید کند.

نکته جالب توجه در این تصمیمات، ایجاد مسائل و مشکلاتی برای مردم است که همچنان تردد ایشان در هوای آلوده را موجب می‌شود که ضرر جانی متوجه ایشان می‌کند و افزون بر آن، قسمت عمده ضرر مالی ناشی از اتخاذ آن‌ها نیز به مردم می‌رسد. نقطه ضعف‌هایی بزرگ که قرار بود با یک قانون جامع رفع شوند؛ قانون هوای پاک.

درباره قانونی سخن می‌گوییم که در سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان رسید و بلافاصله برای اجرا به مشمولان این قانون ـ که در ماده ۲ فهرست شده اند ـ ابلاغ شد؛ یعنی به تمام اشخاص، دستگاه‌ها و موسسات از جمله دولتی و غیردولتی و دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آن‌ها، مستلزم ذکر و یا تصریح نام است و تمامی اشخاص مستقر در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی، شهرک‌ها و نواحی صنعتی.

همچنین در ماده ۳ ذکر شده که در مواقع اضطرار سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت کشور و تصویب هیأت وزیران باید ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های موقت زمانی ـ مکانی و نوعی را برای پیشگیری از اثرات زیانبار و مقابله با منابع آلوده کننده هوا برقرار کند و بلافاصله مراتب را از طریق رسانه‌های همگانی به اطلاع عموم برساند و با برطرف شدن شرایط اضطراری و کاهش آلودگی هوا سازمان نسبت به رفع ممنوعیت و محدودیت برقرار شده اقدام و مراتب را به نحو مقتضی اطلاع دهد.

 
وقتی مردم با جان و مالشان جور فقدان بودجه را می‌کشند!

بر اساس تبصره ذیل این ماده، سازمان حفاظت محیط زیست موظف است، آیین‌نامه اجرایی مدیریت شرایط اضطرار و به روزرسانی آن را با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کشور، صنعت، معدن و تجارت و نیروی انتظامی تهیه کند و حداکثر شش ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیات وزیران برساند. افزون بر این، در ماده بعد سازمان محیط زیست موظف به تعیین حدود و حدود مجاز انتشار آلاینده‌های وسایل نقلیه موتوری شده است.

تعیین استاندارد ساخت و تولید حد مجاز مصرف سوخت و واردات قطعات واجد استاندارد مرتبط با احتراق و یا موثر بر آلایندگی وسایل نقلیه از قبیل: اگزوز فیلتر و کاتالیست توسط سازمان ملی استاندارد ایران و الزام به دریافت تاییدیه این سازمان برای شماره گذاری انواع وسایل نقلیه موتوری از جمله داخلی و خارجی و تعیین وظایفی در این خصوص برای پلیس راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی، از جمله مفاد برخی مواد دیگر این قانون است.

قانونی که در ادامه درباره حمل و نقل عمومی، وظایف «وزارت کشور»، «وزارت صنعت، معدن و تجارت»، «وزارت امور اقتصاد و دارایی» و مجموعه‌های ریز و درشت دیگر و باید و نبایدهایشان در چهارچوب این قانون مواردی را مورد اشاره قرار می‌دهد تا مشخص شود نه یک قانون، که برنامه‌ای جامع و کامل برای رسیدن به هوای پاک و حفاظت از آن در سراسر کشور است؛ برنامه‌ای که ظاهرا قرار است بی ریالی هزینه محقق شود!

این را اخیرا دکتر تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرده که تاکید دارد به رغم تقاضایشان از دولت برای اختصاص بخشی از منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین به محیط زیست، حتی برای اجرای قانون هوای پاک هم ردیفی در بودجه سال آتی در نظر گرفته نشده است. برای قانونی که دو سال است اجرایی شده، اما تنها در حرف و بدون هیچ گونه بودجه ای.

بودجه‌ای که می‌شد با اختصاص بخشی از درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین، تا حدودی تامینش کرد و به مردم نوید داد که گرانی بنزین آینده‌ای کمتر آلوده را پیش رویشان قرار می‌دهد، اما در نهایت این گونه نشد تا نتیجه، افزایش آلودگی هوا باشد و تصمیماتی مانند تعطیلی مدارس که بارش روی دوش مردم است و زیان جانی و مالی ایشان را به دنبال دارد.

ضمن انتقاد از اینکه پس از گذشت دو سال از تصویب قانون هوای پاک هنوز اجرای این قانون هیچ بودجه مشخصی ندارد، گفت: پیش از سهمیه‌بندی بنزین از دولت خواسته بودیم که بخشی از منابعی را که از طریق افزایش قیمت انرژی به دست می‌آورد، به محیط زیست اختصاص دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲۳
بودجه داریم ولی برای کارهای‌متفرقه
پاسخ ها
مینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
کارهای متفرقه مثل حفظ مرزهامون توی سوریه، لبنان، فلسطین، عراق (تا حدودی متزلزل شده)، یمن، بحرین و نیچریه و محو اسرائیل و استان کردن واشینگتن دی سی.،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
۵ روز هوای ناسالم تا اینجای کار رکورد زده . تاکی باید تو این شرایط بایم خدا عالمه
سلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
کدام بودجه بیشتراست. محیط زیست یا. نابود کردن اسراییل غاصب؟
به مسکوی 10 میلیونی سفر کردید؟ ترافیک سنگین در بسیاری از مناطق مسکو رو شاهد خواهید بود، اما ذره ای احساس خفگی بهتان دست نمیده، فارغ از تفاوت های جغرافیایی، عامل آلودگی تهران عمدتا سوخت آلوده، و موتور بی کیفیت داخلی و ضعف حمل و نقل عمومی است. متروی مسکو با اینکه به تمیزی و شیکی متروی تهران نیست، اما هر 2 دقیقه یک قطار می آید و سیل عظیم جمعیت رو جابجا میکند.
تابناک هم داره آدرس غلط میده

تا زمانی که دولت تمام قد از آشغالسازان به اصطلاح خودروساز حمایت میکنه و انحصار واردات بنزین های بی کیفیت دست دو نفر باشه هر گونه بودجه و سرمایه گزاری برای آلودگی هوا خیانت در بیت المال است

همان بودجه حمایتی از خوروسازان را به مردم بدهید و واردات خودرو را آزاد کنید همه چیز درست خواهد شد حتی با همین بنزین های بی کیفیت .
در مقابل دولت محترم گردمان از یک تار مو نازکتر است چه کار میتوانیم بکنیم ؟ حالا چشم دوخته به پولهای مردم در بانکها
چرا این آلودگی ها در کشورهای همسایه که نه دولت درست و حسابی دارند و نه امنیت اتفاق نمی افته ؟؟؟؟؟؟؟

ضمن اینکه همین همسایه ها اغلب درگیر جنگ داخلی هستند !!!!!!
پاسخ ها
غیرقابل نشر
| United States of America |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
اولا" ما هم دولت درست وحسابی نداریم دوم اینکه ما هم شدیدا جنگ اقتصادی داخلی داریم
اصلا ربطی به بودجه ندارد. چرا زمان قالیباف به این شدت هوا آلوده نبود؟ فقدان عرضه است نه بودجه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
یادتان رفته این همان بنزین پتروشیمی است که احمدی نژاد با افتخار معرفی کرد !؟
و بشدت سرطان زا و سپس و فوق خطرناک است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
جناب آقای طرفدار قالیباف
این خاک را قالیباف با دادن مجوز ساخت برج در منطقه 22 و محروم کردن تهران از بادهای شهریار و غرب در خاک مردم تهران ریخت
تا قبل از ساخته شدن اون برجها هوا اینقدر افتضاح نبود
مسئولان در طول سال ها گسترش و تراکم شهرها فقط به درآمد فکر می کردند و تقریبا برای حمل و نقل، هوا، آب، ....... جمعیت این شهرها فکری نشده است و جالب است هنوز هم در حال گسترش و تراکم جمعیت در شهرهای آلوده هستند و این یعنی سال آینده وضعیت بدتر خواهد شد و این وضعیت یک دلیل دارد چون فقط مردم تاوان اشتباهات مسئولان را می دهند و جریمه می شوند
تابناک جان انگار خیلی از مرحله پرت هستی، آخه جان و مال مردم چه ارزشی داره ؟ برای سلامتی سران سه قوه دعا کن تا انرژی بگیرند و بتوانند به وظیفه خطیر خود عمل کنند.
با جان مال وابرو وحیثیت .جمله بندیتون باید اینجوری میبود
سه ارگان ،و نهاد ( وزارت مسکن و شهرسازی ، وزارت صنعت ومعدن ،وتجارت ،شهرداری تهران ،با همکاری بساز و بفروشها ) باعث شده اند شهر تهران غیر قابل سکونت گردد ؟ بر اساس نشریهٔ فنی شهر سازی ،و ساختمان سازی حداقل باید ، ۴۰٪ سطح شهر بجز معابر عمومی اعم از سواره رو ،و پیاده رو ، فضای باز باشد که نیمی از آن باستی فضای سبز باشد ؟اما وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری و ، وزارت صمت ، برای درآمد زایی ، همهٔ تپه ماهورهای تهران را به سازندگان مسکن بدون رعایت ضوابط واگذار کرده اند ؟ شهر تهران اکنون حدود ۴۰*۱۰۰=۴۰۰۰ کیلومتر مربع میباشد که میبایست حدود ۱۰۰ کیلومتر مربع فضای باز داشته باشد و فضای معابر هم حدود ۱۲۰ کیلومتر مربع باشد که اکنون ۵۰ کیلومتر مربع فضای باز ،و معابر در تهران وجود ندارد ؟، که همهٔ این معضلات ناشی از حرص ،و آز ،و طمع ،و پول پرستی میباشد ؟ که هم شهر به فساد کشیده شده و هم به تبع آن مملکت دچار فساد گسترده گردیده است ؟ البته سایر ارگانها ،و نهاد ها نیز بلحاظ همراهی و یا عمل نکردن به وظایف قانونی خود در این مساله مقصر هستند ؟،،آیا بیاد دارید که زمانی شهرستان کرج را جزٔ تهران کردند ،که معضل غرب تهران را بوحود آورد ؟ شهر ری را حزٔ تهران کردند که مشکلات حنوب تهران را باعث شده است ،تهران اکنون از قزوین تا فیروزکوه و از بلندیهای البرز تا قم بهم متصل است ،و راه نفس کشیدن شهر را مسدود کرده است ؟،،همهٔ این اقدامات هم برای منافع شخصی ،و جناحی بوده ؟
لطفا نشر نکنید. بررسی های منصفانه در رابطه با علل اصلی آلودگی شهرها حاکی از این است که علاوه بر فقدان نظام حمل و نقل عمومی و تردد بیش از حد خودروهای شخصی که عموما تک سرنشین هستند ناایمنی و عدم کیفیت خودروهای شخصی و عمومی، علل دیگر آلودگی و ناخالصی بنزین تولیدی در داخل است. این وضع آلودگی در شهرها دقیقا مانند زمان احمدی نژاد و به مراتب بدتر از آن زمان است و اینکه گفته می شود علت تداوم آلودگی به علت وارونگی هوا است مغلطه ای بیش نیست چون که این تضاد تنها مختص به تهران نیست و یک پدیده عمومی است که حتما یک عامل و علت مشترک دارد که آنهم ناخالصی بنزین های تولیدی در داخل می باشد. دولت آقای روحانی دقیقا در این شرایط همان سیاست ها و روش های برشکسته به اثبات رسیده آقای احمدی نژاد را از جمله تولید بنزین های نامرغوب و طرح مسکن ملی که در ظاهر و باطن همان مسکن مهر است اتخاذ نمود و در آینده هم مجددا این تجربیات تلخ تکرار خواهند شد و قانون هوای پاک هم در عمل جدای از این بی تدبیری ها نیست و تا زمانی که تعریف جامع ای از از بنیادی ترین اصل حاکم بر هر جامعه و کشوری منافعی امنیت ملی و جمعی وجود ندارد و شکاف و گسست عمیقا بین منافع حکومت و مردم حاکم است درب بر همان پاشنه تکرار سیاست های برشکسته خواهد چرخید و هزینه های بسیاری به منافع و امنیت ملی کشور تحمیل خواهد نمود. در آینده. نزدیک بیشتر بر سر این موضوع بسیار ضروری و حیاتی توام با مصداق های عینی آن و راه های برون رفت از این مصیبت بزرگ خواهم نوشت.
سهراب سپهری خیلی وقت پیش برای آلودگی هوا راهکار داده بود ما گوش نکردیم:

جای مردان سیاست،
بنشانید درخت
تا هوا تازه شود...
فقدان مدیریت
یمن و سوریه بسلامت باد
متاسفانه سرطان خیلی زیاد شده و فریاد رسی نیست
قانونی که ناظر مصمم و قوی نداشته باشد باد هواست. تنها قانونی که این شرایط را دارد اصل ۱۱۰ قانون اساسی است بقیه قوانین ول معطلند.
آلودگی کار دشمن هست. آدرس غلط ندهید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار