بازدید 9879

صدای اجاره چشمه سورت به گوش می‌رسد

چون خدمات مناسب نمی‌دهیم گردشگر هم رفتارش را با خدمات می‌سنجد،‌ پس لگد می‌زند به حوضچه‌ها! حالا برای چندمین بار صحبت از واگذاری‌ چشمه سورت به میان آمده، در حالی که تجربه نشان داده که چرخه گردشگری با این روند معیوب است.
کد خبر: ۹۴۶۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۵ 26 December 2019

اگر بخش چهاردانگه ساری را به عنوان نمونه سوءمدیریت در کشور مثال بزنیم بی‌راه نگفته‌ایم، می‌خواهید از گردشگری‌‌اش‌ شروع کنیم؟

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، مدت‌هاست که نگاه‌ دنیا به توریسم یا همان گردشگری تغییر کرده است و حالا از آن به عنوان یک صنعت پرسود نام‌ می‌برند، واژه‌ گردشگر شاید از زمانی پدید آمده است که انسان‌ها دارای تمکن مالی شدند و توانستند از شهر و دیارشان خارج بشوند.

برای ما انسان‌ها مطلع شدن از زندگی دیگران، آشنایی با فرهنگ‌ و آداب و رسوم و البته مواهب‌ طبیعی همیشه جذاب باشد، مردم مازندران به دلیل برخورداری از مواهب طبیعی چون؛ دریا، جنگل و دشت، شاید نگاه‌شان به گردشگری کمی متفاوت است.

این افراد چشم‌شان به این مناظر عادت کرده بیشتر علاقه‌مند هستند، گردش و تفریحشان را در امکان تاریخی و مذهبی دنبال کنند، البته این برای همه یکسان نیست.

از چهاردانگه فاصله گرفتیم بگذارید از چشمه‌ی سورت، این اثر طبیعی که در ۱۰۰ کیلومتری جنوب ساری واقع شده بگوییم، این جاذبه طبیعی که به آن وااُ (vaoo) هم گفته می‌شود از گذشته خاصیت درمانی‌ داشته است، به‌طوری که پدر و مادرهای‌ پیر به همراه جوان‌ترها‌ راهی‌ منطقه اروست‌ می‌شدند و می‌گفتند آمدیم وااُ.

با توسعه وسایل ارتباط جمعی، به‌خصوص در ۲۰ سال اخیر این اثر شهرتش‌ همه‌گیر شده است و از این‌جا به بعد بود که یک عده نسبت به آن حساس شدن است، اهالی منطقه در خصوص مالکیت آن با هم‌ دیگر تنش‌هایی دارند.

از طرفی اداره منابع‌طبیعی به عنوان حافظ بیت‌المال و اداره گردشگری هم متولی سامان‌دهی امکان تفریحی چند سالی است که وارد این بازی شدند، از آن‌جایی که مدیران ما در کشور ما جزیره‌ای فکر می‌کنند هیچ‌وقت در خصوص این اثر تصمیم درستی نگرفتند.

هر از چند گاهی یک سروصدایی می‌کنند و بعد همه چی طبق روال طبیعی انجام می‌شود، در این سال‌ها میزان تخریب خیلی بیشتر شده است، مهم‌ترین دلیلش هم بی‌توجهی مردم و مسافرانی‌ هست که وارد محوطه چشمه می‌شوند.

اگر گردشگری در دنیا صنعت به‌حساب می‌آید یک علمی پشتش هست، عده‌ای باسواد اون رو مدیریت می‌کنند، در کشور ما به‌خصوص در استان مازندران، همه می‌دانند که گردشگری یعنی همه چیز آزاد و رها فقط باید بلیطش‌ را تهیه کنید!

اما چون خدمات مناسب نمی‌دهیم گردشگر هم رفتارش را با خدمات می‌سنجد،‌ پس لگد می‌زند به حوضچه‌ها! حالا برای چندمین بار صحبت از واگذاری‌ به میان آمده، در حالی که تجربه نشان داده که چرخه گردشگری در کشور معیوب است و هر کجا اتفاقی افتاده خود مردم واقعا دلسوزانه پای کار اومدن پای کار آمدند.

حالا صحبت اجاره ۱۵ ساله این اثر طبیعی به گوش می‌رسد، طرحی که مخالفان جدی هم دارد، آن‌ها معتقدند با این‌کار زمینه دست‌اندازی فراهم می‌شود!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار