بازدید 10226

نظر آیت‌الله سیستانی درباره انتخاب نخست‌وزیر عراق

کد خبر: ۹۴۶۶۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵ 25 December 2019

پایگاه اطلاع‌رسانی عتبه حسینیه، با بازنشر موضع قبلی مرجعیت عالی شیعیان در عراق درباره انتخاب نخست‌وزیر در سال ۲۰۱۸، از حمایت وی از گزینه پیشنهادی فراکسیون اکثریت پارلمان خبر داد.

به گزارش تابناک، پایگاه اطلاع‌رسانی عتبه حسینی (ع) (العتبه الحسینیه المقدسه)، با بازنشر موضع مرجعیت عالی‌قدر شیعیان در عراق درباره روند انتخاب نخست‌وزیر در سال ۲۰۱۸، از حمایت مرجعیت از قانون اساسی کشور و فراکسیون بزرگ‌تر در پارلمان برای انتخاب نخست‌وزیر جدید این کشور خبر داد.

پایگاه اطلاع‌رسانی «العتبه الحسینیه المقدسه»، دیروز سه‌شنبه (۲۴ دسامبر)، با بازنشر بیانیه صادر شده از دفتر آیت‌الله «سید علی السیستانی» مرجعیت عالی شیعیان در عراق در تاریخ ۲۰۱۸/۹/۱۰ مطابق با ۱۹ شهریور ۱۳۹۷، موضع مرجعیت درباره پروسه انتخاب نخست‌وزیر را یادآور شد.

در این بیانیه به نقل از یک مقام نزدیک به مرجعیت عالی‌قدر شیعیان در عراق آمده است، آنچه برخی نمایندگان در رسانه‌ها به نقل از مرجعیت بازگو کرده‌اند و مدعی شده‌اند که مرجعیت نام برخی از شخصیت‌های سیاسی را ذکر کرده و با انتخاب آن‌ها برای تصدی پست نخست‌وزیری مخالفت کرده، دقیق نیست.

وی می‌افزاید: به موجب قانون اساسی، انتخاب نامزد نخست‌وزیر از اختیارات فراکسیون بزرگتر در پارلمان است نه دیگران و دیگران حق رد کردن این نامزد را ندارند؛ لذا مرجعیت دینی هیج شخصیتی را رد نکرده است و نام افراد یا طرف‌های مشخصی را ذکر نکرده است. اما در تماس‌های -مستقیم و غیرمستقیم- طرف‌های مختلف، وی اعلام کرده که نخست‌وزیری را که از میان شخصیت‌های سیاسی که طی سال‌های گذشته در قدرت بوده‌اند، انتخاب شود، تایید نمی‌کند و هیچ تفاوتی میان شخصیت‌های سیاسی مستقل یا وابسته به احزاب مختلف وجود ندارد.

در ادامه این بیانیه آمده است:، زیرا اغلب مردم هیچ امیدی به این افراد ندارند که بتوانند وضعیت را بهبود دهند و با فساد مبارزه کنند. اگر فردی شایسته، پاک، شجاع، قاطع و دارای ویژگی‌هایی که در خطبه‌های نمازجمعه کربلا در ۲۷ ژوئیه ذکر شد، انتخاب شود، امکان ارتباط با او و ارائه نصیحت درباره منافع کشور وجود خواهد داشت. در غیر این صورت، مرجعیت به شیوه خود در تحریم شخصیت‌های حکومتی ادامه می‌دهد تا همچنان صدای محرومان باشد و از حقوق آن‌ها تا جایی که میسر است، دفاع کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار