بازدید 95123

اولین شنبه پس از استعفای حسن روحانی از ریاست جمهوری!

در یک ماه اخیر در چندین نوبت بحث استعفای حسن روحانی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری همراه با انتخابات مجلس شورای اسلامی مطرح شده است؛ فرض کنید پیشنهاد استعفای روحانی عملی شد و امروز اولین شنبه پس از استعفای روحانی است. روحانی رفته است و دولت یا با سرپرست اداره می‌شود و یا انتخابات برگزار شده و فرد دیگری دولت را در دست گرفته، آیا مسائل و مشکلات حل خواهد شد؟
کد خبر: ۹۴۶۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵ 25 December 2019

تابناک؛ سید مسلم بهشتی نژاد؛ در یک ماه اخیر در چندین نوبت بحث استعفای حسن روحانی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری همراه با انتخابات مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. عباس عبدی اولین فردی بود که بحث استعفای روحانی را مطرح کرد؛ بن مایه استدلال وی در این زمینه این است که شکاف و تنش بین دولت و بخش‌های دیگر حاکمیت آنقدر گسترده شده که عملا دولت از هر گونه تصمیم گیری حتی در سطوح خرد هم عاجز است و برای حل این مساله یک تصمیم عاجل لازم است.

او می‌گوید سیستم کنونی ایران مانند ماشینی است که نصف آن برای یک نفر و نصف دیگر آن برای دیگری است و البته این ماشین بنزین هم ندارد و به درد هیچکس نمی‌خورد یا در مثال دیگری می‌گوید این وضعیت، شده عین طلاق عاطفی! نه می‌توانند با هم زندگی کنند و نه می‌توانند از هم جدا شوند. این وسط، فقط فرزندان و خانواده هستند که دارند آسیب می‌بینند و دود به چشم آن‌ها می‌رود. پیشنهاد او انصراف دولت از حضور در چنین وضعیتی و کنار کشیدن است. حال حاکمیت، پس از روحانی خودش تصمیم بگیرد که چه کار کند؛ انتخابات زودرس برگزار یا اینکه کسی را به ریاست جمهوری منصوب کند.

فرض کنید پیشنهاد استعفای روحانی عملی شد و امروز اولین شنبه پس از استعفای روحانی است. روحانی رفته و دولت یا با سرپرست اداره می شود و یا انتخابات برگزار شده و فرد دیگری دولت را در دست گرفته؛ آیا مسائل و مسکلات حل خواهد شد؟ نیروهای جناح رقیب دولت هم که مشخص است، چه کسانی هستند و توانایی آنان چه میزانی است به مثال‌های عبدی برگردیم، تا اصل قضیه ایده استعفای روحانی را برای حل مشکلات بررسی کنیم.

مثال اول: آیا طلاق گرفتن پدر و مادری که با هم نمی‌توانند ادامه دهند، مشکلی از فرزندان حل می‌کند؟ اگر در مثل عبدی، فرزندان، همان شهروندان ایران باشند، طلاق، فقط تکلیف پدر و مادر را روشن می‌کند و اتفاقا این فرزندان هستند که آواره می‌شوند. صورت ظاهرا مساله نشان می‌دهد، طرح مساله استعفا نه برای حل مشکلات مردم، بلکه برای بار خود از مهلکه بیرون کشیدن است، اینکه یک جناح یا یک فرد، خودش را از این وضعیت بیرون بکشد و شهروندان را به حال خود رها کند.

مثال دوم: فرض کنید سیستمی که او آن را به ماشینی تشبیه می‌کند که نصف آن از آن دیگری و نصف دیگر آن برای یکی دیگر است و البته بنزین ندارد، بخواهد تکلیف خود را روشن کند؛ مثلا یکی از مالکان، کنار بکشد و ماشین بدون بنزین را در اختیار دیگری قرار دهد؛ آیا ماشین راه خواهد افتاد؟ بنزینی برای آن تامین خواهد شد؟ این سیستم راه خواهد افتاد و شهروندان از آن استفاده خواهند کرد؟ در مثال دوم هم هدف رها کردن و رفتن است و مسئولیت در قبال شهروندان نپذیرفتن است.

پس ایده استعفای رئیس جمهور، ناظر به حل مشکلات کشور نیست، کنار کشیدن یک فرد یا یک جناح از مهلکه‌ای است که در آن گرفتار آمده ایم و اساسا می توان گفت ایده استعفا یک دوئل بین دو جناح کشور است؛ با این ایده که جناح مستقر در دولت مدعی شود آنقدر جناح مخالف سطح تنش را بالا برده که اساسا نمی‌شود کار کرد یا تصمیم گرفت؛ لذا کنار می‌رود و کار را به همان جناح مخالف می‌سپارد که یا او هم ناتوان است یا اینکه مجبور می‌شود تن به همان مسائلی بدهد که پیشتر با آن مخالفت کرده است؛ اما آیا تضمینی هست که حتی با تن دادن به همان مسائل هم مشکلات مردم و کشور را بتواند حل کند؟ طبیعتا پاسخ این است که تضمینی نیست و آن گروه و جناح باید خودش پاسخگو باشد و مسئولیت بر عهده بگیرد! این مساله باز هم جدال جناحین است و مردم و کشور در آن جایی ندارند.

با وجود این، اکنون چند گزاره در مورد وضعیت کشور هست که باید آنان را بررسی کرد.

اول: تنش در کشور بین دولت و سایر ارکان حاکمیت بالاست و همین تصمیم گیری‌های کلان را با مشکل مواجه کرده و برای تدبیر امور لازم است که این تنش‌ها کاهش یابد.

دوم: طرح ایده استعفای دولت هرچند در ظاهر برای کنار کشیدن یک طرف به قصد کاهش تنش است، در نهایت نه برای تدبیر برای اداره امورکشور که برای زورآزمایی جناحین کشور است.

سوم: مخالفان دولت طرح استعفای دولت را طرحی اسرائیلی می‌دانند که در ادامه پروژه بی دولت سازی در لبنان و عراق در ایران هم در حال انجام است و با آن مخالف هستند و البته تنش را هم با دولت کاهش نمی‌دهند.

چهارم: دولت استعفا را نمی‌پذیرد و اگر چه رئیس دولت گفته است که برای مردم آماده هر گونه فداکاری است، اما استعفا را فداکاری نمی‌داند و در عین حال او هم نمی‌خواهد از میزان تنش کاسته شود.

در چنین وضعیتی سوال اساسی این است که چه باید کرد؟

مسائل اساسی کشور که عدم تصمیم گیری درباره آن کشور را ممکن است به بن بست کشانده باشد، بعید است از تعداد انگشتان یک دست بیشتر باشد؛ این مسائل اساسی با وجود هر دولتی از هر جناحی تا اجماع در مورد آن متکی به خواست مردم شکل نگیرد، همچنان و برای سالها، به عنوان معضل باقی خواهند ماند و هر دولتی و در مجموع کل حاکمیت را با فرسایش روبرو می‌کند. شرایط کشور هم به گونه‌ای نیست که مردم منتظر زورآزمایی جناحین کشور باشند؛ اگر طرح خروج از حاکمیت در زمان آقای خاتمی، گرو کشی سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان برای فشار بر حاکمیت بود، اینک سرمایه اجتماعی هر دو جناح کشور شدیدا رو به افول دارد و این مساله ضرورت اجماع حول مسائل اصلی کشور مبتنی بر خواست مردم را فوری‌تر جلوه گر کرده است.

اینکه مکانیسم اجماع حول مسائل اصلی کشور بر چه چارچوبی استوار شود؛ کار چندان دشواری نیست؛ اما پیش شرط آن اول احصاء این مسائل اصلی کشور، دوم تن دادن به همه به راه حل‌های بهینه و سوم همراه کردن بدنه اجتماعی در سطح نخبگی و هم چنین در سطح توده مردم با استفاده از ابزار تبلیغاتی با مکانیسم اقناعی است. ممکن است در شرایط کنونی گفته شود که شورای عالی هماهنگی اقتصادی در کشور برقرار است و رهبری هم مصوبات این شورا را مورد حمایت داده اند و می‌دهند؛ اما این شورا نه برای مسائل و مشکلات بنیادین کشور که برای اداره امور جاری و به ویژه اقتصادی کشور است و همچنین تصمیمات این شورا در بدنه اجتماعی با همراهی بدنه اجتماعی نیرو‌های سیاسی موجود و حتی ساختار حاکمیتی صورت نمی‌پذیرد. در واقع اجماع حول مسائل مهم کشور با بالا بودن تنش در بین گروه‌های سیاسی، ممکن نیست. مساله بنزین نشان داد، هرچند تصمیمات این شورا برآیند عقلی جمعی سه قوه موجود در کشور است، همراهی بدنه اجتماعی همه گروه‌ها را به دنبال نداشت؛ آن هم موضوعی چون بنزین که حساسیت سیاسی بالایی نداشت. باید به جای استعفا با اجماع سطح تنش را پایین آورد؛ هزینه اجماع، کوتاه آمدن از منیت‌های شخصی و جناحی است و احتمالا حل مسائل اساسی کشور. کسی می‌داند هزینه استعفا و ادامه تنش در سطح بالا چه خواهد بود؟

ممکن است دو ادعای دیگر هم مطرح شود:

اول: گفته شود تجربه نشان داده در وضعیت های اینچنینی که کشوری در بن بست به سر می برد با استعفای یک دولت و آمدن دولتی جدید، وضعیت اداره یک کشور بهتر شده است. در پاسخ می توان گفت در ایران امروز، بحث بر سر مسائل اساسی کشور است که یک دولت از هر جناحی توان حل آن را ندارد؛ فقط اجماع بین نهادهای کلیدی است که مسائل اساسی و معطل مانده کشور را حل می کند؛ آن هم متکی به نظر مردم و واقعیت جامعه، چون بدون در نظر گرفتن این دو، شاید نهادهای مختلف اصلا مشکلی حس نکنند که بخواهند آن را حل کنند.

دوم: گفته شود جریانی که مخالف دولت است و دولت را ناکارآمد معرفی می کند،خودش قدرت را در دست بگیرد، در این صورت خودش پاسخگو هم خواهد بود، در متن به این ادعا البته پاسخ داده شده؛ به فرض که چنین اتفاقی افتاد و او هم نتوانست مشکلات کشور را حل کند. تکلیف مردم و کشور چه می شود؟ جز این است که هزینه ای به هزینه ها اضافه می شود؟

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵۸
در انتظار بررسی: ۴۷
انتشار یافته: ۱۹۴
مشکل جای دیگری است
پاسخ ها
نا امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
تو این مملکت، مسئولان برداشته نمیشوند بلکه از پستی به پست دیگر جابجا میشوند
اگر فکر میکنید با تغییر رئیس دولت، مشکلات مملکت حل میشه، زهی خیال باطل. فقط اگر مسئولان نالایق عزل بشوند شاید بشه امیدوار به اصلاح این مملکت بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
دقیقاً کجا؟! با رسم شکل!! نشان دهید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
تغییر رئیس جمهور مثل تغییر نخست وزیر است
ناشناس
| Germany |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
یعنی چقدر باید واضح باشه بین همه ما قضیه که با جمله ای همه بفهمند منظورتان چیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
مشکل یک چیز بیشترنیست : گره زدن سرنوشت کشور ومعشیت ملت به برجام نافرجام شکست خورده !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
بزودی با رد اف ای تی اف وخروج رسمی ایران ازبرجام روحانی استعفا خواهد داد
بی نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
اقایان انقدر چوب لای چرخ طرحهای دولت انتخاب شده مردم گذاشتند حالا در تنگنا ماندهاند که چه باید کرد خوب این دولت که طرحهایش را قبول ندارید استعفا هم که ندهد پس بهترین راه از نظر شما ان است که فقط حرف شما را گوش کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
طرح این عنوان انحراف افکار از مشکل آلودگی هوا و ... است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
با 124 تماس بگیرید
ناشناس
| Switzerland |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
پست ریاست جمهوری و مجلس در ایران اضافه هستند و باید کلا حذف شوند یک نخست وزیر و شوراهای محلی کافی است و اینهمه پول هم بیخودی هزینه نخواهد شد و فساد کمتر میشه
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
هرچند تحریم ها مشکلات وحشتناکی برای کشور و مردم به وجود آوردند ولی شاید این به قول بعضی هاتحریم نعمت هست. تا ارزش تخصص را بداند. بداند پول مفت نفت همیشه نیست. عمه من هم اگه پول مفت بدین بهش بلده بزرگترین وزارت خانه را هم اداره کنه. برای همینه که تو ایران کسی به تخصص ارزشی قائل نیست. مدیریت اینه که کارآفرینی کنه، پول در بیاره، ایده جدیدی بده... پول مفت را همه بلدند خرج کنند.
زنبورک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
همه این استدلال ها سفسطه ای بیشتر نیست.مشکلات حل بشه یا نشه کسی که توان اداره مملکت رو نداره باید بره کنار تا عبرتی بشه برای کسانی که وعده های پوچ به مردم میدن،والسلام.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
چرا دوره احمدی نژاد این طرح ها مطرح نشد؟
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
اگر به فرض محال برجام به سرانجام میرسید و وضعیت مملکت کمی بهتر میشد که ما بودیم انجام دادیم .حال که وضعیت رو به افول است مشکل جایی دیگریست
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
منظورشان از شکاف و تنش بین دولت و بخش‌های دیگر دقيقاً اينست كه اجازه مذاكره بدون محدوديت و سر همه چيز حتي ناموس مملكت و مردم است كه به ايشان داده نشده است. ايشان مدعي هستند اگر مذاكره را تا آخرش اون طور كه دلشون مي‌خواست پيش ميرفتند مشكلات مملكت حل ميشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
دولت قبل خیلی وضع بهتر از الان بود
برای مثال اول: اگر رابطه مردم ایران با مسئولان را مانند رابطه والدین و فرزندان می دانید باید بگویم هیچ والدینی با فرزندان خود چنین رفتاری نمی کند وضعیت زندگی مسئولان و مردم نشان دهنده این واقعیت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
خیر بعضی والدین میکنند مثل والدین من . منم امسال مهاجرت میکنم
ناشناس
| Romania |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
اگر مثال شما درست باشد این والدین ما نیستند بلکه نا پدری و نا مادری ما هستند،تا حدودی هم فکرشو کردم درسته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
کشوری که دو تا وزیر خارجه داره که مخالف هم هستندآخرش بهتر از این نمیشه
hadad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
اول اینکه مسئولان از همین مردمند، پس اشتعداد کشور ما همین است. دوم اینکه بقول امیر کبیر کشور مردم فهیم می خواهد،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
شاید منظورشان نامادری و ناپدری باشد
انتخابات زود رس؟؟!!!
مگه قراره کسی هم رای بده ؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
اصلا مهم نیست مردم چقدر تو انتخابات شرکت کنن مهم اینکه که چقدر رای از صندوق در می یاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
اگر حتی یک نفر هم از مردم در انتخابات شرکت نکند، فردای انتخابات تیتر همه روزنامه ها این است: حماسه مردم پای صندوق های رای!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
روحانی باید شجاعانه بایستد
و با شهامت مشکلاتش را
به مردم بگوید
و استعفابدهد
و تند رو ها را با این همه مشکلاتی که خودشان برای مردم و کشور به بار آورده اند تنها بگذارد
تا پاسخگوی مردم باشند !؟
مرگ یکبار
شیون یکبار
ناشناس
| Romania |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
تو رو خدا الان نگاه رسانه ملی کن قبل از انتخابات
...ایران تو را به مهر ما چیدن
...ایران ای مظهر شرف
ما برای خاک ایران ...

خلاصه پر میشه از این شعرااااا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
فردا 120ملیون رای از صندوق در میاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
آره من و تو بعد پخش آهنگ وطنم !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
مطمئن باش مردم پاي صندوقهاي راي ثابت قدم خواهند ايستاد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
برای من چیزی بغیر از زودرس و دیررس بودن انتخابات مطرح است !!! آنهم اینکه تجربه به من ثابت کرده تخصصی در انتخاب ندارم ،چون به تک تک رؤسای جمهور قبلی رای دادم که تایید صلاحیت شورای نگهبان را هم داشتند ولی هر کدام به نوعی مسئله دار از آب درآمدند.یکی شد فتنه ای ،یکی شد جریان انحرافی یک شد روحانی که هر روز به استخر و فلان حواله اش میدهند و خودش هم مردم را ریشخند میکند.لذا به این نتیجه رسیده ام کناری بنشینم تا آنهایی که فهیم تر هستند و معمولا صدای رساتری هم دارند کسی را انتخاب کنند شاید این طلسم شکسته شود و یک رئیس جمهور خوب درجه یک فرد اعلا بر مسند قدرت تکیه بزند و ما و کشور را از اینهمه سختی برهانند.پیشاپیش دعا گوی کسانی هستم که میخواهند فهم و درک خود را بجای بنده حقیر بصورت تمام و کمال بکار گیرند و انتخاب کردن خوب را لااقل به .بنده بیاموزند
هنوز جرات استعفا دادن در هیچیک از ارکان ما دیده نمیشود/ سوال اینکه مگر استعفا در کشورهای پیشرفته ارکان ان کشور را تعطیل میکند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
در کشورهای پیشرفته ارکان کشور افراد و مسئولانش نیستند اما در کشور ما ارکان کشور اشخاص هستند
یک جواب ساده دارد و ان اینکه چه طور اقای روحانی در دور اول توانست تورم را به زیر ده درصد برساند ان هم زمانی که بلرجام نبود؟
پاسخ ان چند وجهی است اما اگر سرکوب ارزی نمی کرد و می گذاشت دلار یک مقدار پایین بیایید که باید میرفت و بعد با تورم اجازه افزایش ان و برخی بخش ها مثل مسکن می داد ان تورم بیشتر ۱۲ درصد نمی شد حتی اگر برجام شکل نمی گرفت
ولی وقتی سیاسی کاری در اقتصاد به بهانه های انتخابات دور دوم سرکوب قیمتی کرد کار از یک سوراخ چند بار گزیده خواهد شد با اینکه تجربه این کارها در قبل عاقبت خوشی نداشته
پس بدون اتفاقا خیلی نقش دارد تفکر حاکم بر دولت که چه فکری می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
این درست است اما مسئله اصلی را فراموش کردی و آن موسسات مالی و اعتباری بودند که پولهای کلانی را خوردند و بدهی اش را برای دولت گذاشتند و رفتند و دولت هم از جیب ملت برداشت تا جای آن را پر کند. علت این وضعیت آن است
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
آقای طیب نیا وزیر اقتصاد بودند که توانستند تورم را در دور اول به زیر ده درصد ببرند نه آقای روحانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
دولت که همان صنعت بیمه است مجبور نیست همه بار ضررهای این موسسات را بر دوش بکشد و تا یک سقفی هزینه ها را می پردازند
رییس جمهور و وزرا و نمایندگان مجلس اختیارات لازم را ندارند. سیاست خارجه ما باید اصلاح بشه. به دانش و تخصص افراد باید بها داد. اکثر امورات باید به طور تخصصی مدیریت بشه. همچنین در مورد مسائل مختلف هم با تصمیمی با نظر متخصصان گرفته بشه. باید کیفیت تولید داخلی را بالا برد. همچنین با استفاده از توان نخبگان باید به سمت مستقل شدن بریم.باید برای قانون احترام قائل شد نه برای افراد. خیلی از مسائل را باید به رفراندوم بزارن و بعد اجرا کنن. وگرنه با رفتن یک نفر مشگلی حل نمیشه. به عنوان نمونه در انگلیس چندین بار در مورد خروج از اتحادیه اروپارفراندوم برگزار کردن. همچنین در آمریکا این روزها فرد اول مملکت رو به خاطر تخطی از قانون میخان استیضاح بکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
جالبه، همه مسئولين اختيار لازم را ندارند!
مثال سومی هم هست یعنی اگر زمین را به شهروندان یا همان ملت ایران تشبیه کنیم آنوقت این زمین (خاک) نخواسته باشد آن ماشین در مثال 2 روی آن راه برود !!!!! و یا دیگر تحمل آن والدین در مثال 1 را نداشته باشد !!!! تکلیف چیست!!؟؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
این یادداشت از این منظر نوشته شده که اساسا ملت رعیت اند و حقی برای خواستن و نخواستن ندارند!!! خخخخخخخخخ
ناشناس
| Canada |
۰۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
تو ایران نگاه همیشه ارباب رعیتی بوده.‌حتی خود ملت هم دولت رو به چشم والدین نگاه میکنن که باید بهش پول تو جیبی بدن. تو یک خبر دیگه هم این نگاه رو میتونی از سرتیترش بفهمی: " دولت در سال فلان چقدر خرج هر ایرانی کرده" انگار که دولت از خونه پدرش پول آورده داره خرج ملت میکنه! دولت مثل مدیر آپارتمان پول رو جمع میکنه و بعدش هزینه میکنه
همه چي ارزون ميشه دلار ميشه 5 تومن اجناس به نصف كاهش پيدا ميكنه حقوقا ميره بالا توسعه علمي و ....
اگر قدر روحانی را ندانیم
خداوند متعال نابودمان میکند مخصوصا تمامیت ایران از بین میرود چرا که او مصداق مصدق است
پاسخ ها
حامد
| Australia |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
سید جان دلت خوشه هاااا
یا شایدم داری طعنه میزنی
دقیقا قدر چی روحانی رو باید بدونیم؟؟؟؟؟
دولت تدبیییییییر در همه چیز مدبرانه عمل میکنه مگه نمیبینید
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
هنوزم که هنوزه گرفتار دولت تدبیر و دولت بهار و دولت اصلاحات و ... هستید
هم بازی خوبی هستید
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
قدر کدام عملکرد روحانی را باید بدانیم ؟ گرانی - تورم - بی تدبیری - بی خیالی و و و و و و من که در هر دو دوره به روحانی رای دادم الان پیش خانواده خودم شرمنده ام که چرا اصرار کردم که آنها به روحانی رای دهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
البته بیشتر شبیه حمید لولایی میمونه تا مصدق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
قدر بردارش را هم باید دانست
تغییر دولت به هیچی کمک نمیکنه. باید قوانین کشور از نو بنویسن
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
یادمان باشد که دولت یک مستاجر ۴ یا ۸ ساله است
مستاجر از خود اختیاری ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
شما لایحه بده ، بدین برا تصویب
هيچ كدام از اين صحبتها براي حل مشكلات كشور نيست و فقط براي كنترل جامعه است تا قبل از اين با تشكيل گروههاي ضاهرا" مخالف مردم را سرگرم انتخابات مي كردند ولي با پايان دوران اين بازيها نوبت به سبكهاي ديگري براي كشاندن مردم به فقط شركت در انتخابات رسيده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
توهم توطئه!
بله حل خواهدشد.
جواب سوال مشخص است. این در و آن در نزنید
این حرفهای شما مسخره هست
فرض 1400 است و دولت روحانی به پایان رسیده و دولت دیگر منتخب شده آیا مشکلات حل می شود
موضوع این است که دولت آقای روحانی نتوانست به برنامه ها و وعهده های خود عمل کند و بجای پیشرفت در مسائل حتی عقب گرد نیز شد
امروز دولت آقای روحانی اعتبار و مشروعیتی ندارد و شخص آقای روحانی منزوی ترین فرد در جامعه است و اگر جایگاه حقوقی ایشان نبود ......
اگر قرار است دولت روحانی که عملا برنامه ای برای اداره کشور ندارد تا 1400 ادامه پیدا کند بهتر است 1398 به پایان برسد و در سال 1399 دولت منتخب مردم بر روی کار بیاید و شروع به کار کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
دولت منتخب مردم؟ اگر هم منتخب بود فکر میکنی واقعا اون تصمیم گیرنده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
مگر روحانی منتخب مردم نبود ؟

عوض شدن دولت ها هیچ فایده ای نداره و هیچ مشکلی حل نخواهد شد .

مشکل اساسی تر از دولت و مجلس است . .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
لطفا" تحلیل را با دقت بخوان بعد نظر بده.
ناشناس
| Romania |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
دولت یک مستاجر ۴ یا ۸ ساله است
دولت صاحبخانه نیست و از خود اختیار تام ندارد
ناشناس
| Romania |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
دولت مستاجر ۴ یا ۸ ساله است
دولت اختیارات صاحبخانه را ندارد
هر کس دیگری هم جای روحانی باشد موقعی نذارن کار کنی دلسرد میشه و یه جایی متوقف میشه دیگه . شما همین ترامپ را نگاه کنین که با استیضاح که هنوز هیچ اتفاقی هم نیوفتاده دیگه مثل اول رجز نمیخونه و من من نمیکنه این خصلت آدمی هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
روحانی نمیتونه بگه از اختیارات ریاست جمهوری خبر نداشتم . 40 سال در راس مدیریتی کشور بوده - کسی هم که میدونسته اختیارات نداشته -بوق- خورده رئیس جمهور شده .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
مصدق رو هم نزاشتن کار کنه ولی شجاعت داشت
ناشناس
| Romania |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
دولت یک مستاجر ۴ یا ۸ ساله است
دولت اختیارات صاحبخانه را ندارد
ناشناس
| Romania |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
دولت مستاجر ۴ یا ۸ ساله است
دولت اختیارات صاحبخانه را ندارد
دلار 3000 تومانی 13000 تومان شد سکه 1 میلیونی 4.5 میلیون شد قیمت بنزین 3 برابر شد و .......... دیگر خدمتی نمانده حالا وقت رفتن است ادامه خدمت ها با افراد جدید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
من موندم اون کلید مال کجا بود
بی نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
کلید که سهل است اره هم اگر باشد کسی قادر به حل مشکل نخواهد بود تا مادامی که در بر همین پاشنه بچرخد واقایان نکذارند دولتهای منتخب طرحهای برخاسته از رای ملت را اجرائی کنند
ناشناس
| Romania |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
عزیز دل تو چه ساده ای
به نظر تو اگر ریاست جمهوری های افغانستان مرتب عوض بشن آیا این کشور تغییر میکنه؟
حالا رییس جمهورای قبلی چه کاری کردند بجر افزایش یا کاهش قیمت گوشت و تخم مرغ و این چیزا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
کلید مال بخت ما بود که قفلش کرد رفت
یک سری اصلاحات نیازه :
اول افزایش مدت ریاست جمهوری به یک دوره هفت ساله( 5+2 )که دوسال آخر آن توسط مجلس , تمدید یا انتخاب زودرس انجام گردد.
دوم- انتخاب وزرا توسط رئیس جمهور بعد از یک سال کار در دولت توسط مجلس تایید یا رد صلاحیت گردنندکه این زمان جهت جلوگیری از فرصت سوزی و دادن زمان به رئیس جمهور و نمایندگان جهت انتخاب بهتر وزیر میباشد.

سوم پیاده کردن نظر معمار انقلاب و آن اینکه با انجام رفراندوم مسایل اساسی توسط مردم به طور مستقیم رای گیری گردد همچون افزایش نرخ بنزین و طبق گفته امام حتی اگر مردم نظری غیراز نظر دولتمردان باشد باید به عنوان مبنا لحاظ گردد اگر چه آن نظر به ظرر خود مردم هم باشد

با تشکر از جناب بهشتی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
البته 7 سال زیاده 6 سال بهتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
مادام العمر باشه بهتر صدا سیما هم زحمتش کم میشه مردم هم رعیتند چه به این حرفها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
مهندس ضرر درسته.
ناشناس
| Canada |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
اونوقت سوالات رفراندم را کی تعیین می کنه؟ مثلا همه پرسی برگزار میشه با این سوال دیدارهای دیپلماتیک با روس ها در ایران برگزار شود یا در روسیه؟
سیامک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
اقانظرتان را برای قانون اساسی و اصلاح ان نخواسته اند میگن شیخ بماند یا برود منکه میگم این دولت بجز فرصت سوزی کاری انجام نداده تا کل مملکت را به باد فنا نداده برود
باید استعفا بده تا مشخص شه کسی که نمی تونه کار کنه باید بره کنار، دولتها هم یک ساله انتخاب بشن نه چهار ساله که با خیال راحت ۴ سال فاتحه بخونه به مملکت، بهترین راه نظام پارلمانی با احزاب آزاد و انتخابات آزاد هست
مشکلات و معضلات این مملکت،با استعفای دولت حل نمیشه،مشکل خیلی فراتر از این حرف ها و کارهاست،
خدایا این شنبه محبوب کی خواهد آمد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
شاید بعد این جمعه بیاید، شاید
هیچ تاثیری نداره. فقط ممکن است یک شوک مثبت ایجاد کند و برخی دلشان خنک شود. ولی مشکلات غیر از ایشان جاهای دیگر هم هستند حسن و محمود و اکبر و ابراهیم و ...... خیلی با هم فرقی ندارد. فقط ادبیاتشون با هم فرق داره.
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
دولت مستاجر ۴ یا ۸ ساله است
دولت اختیارات صاحبخانه را ندارد
ببینید وقتی روحانی کنار بره از ابتدای سال آینده دولتی خواهیم داشت که با نهادها و دستگاههایی که با این دولت فعلی مشکل داشتند و نمی گذاشتند کارها به سرانجام برسه همسو خواهد بود چون میزان مشارکت کمه و نامزد مورد نظر این نهادهای غیر همسو رای خواهد آورد پس حداقل از این موضوع مردم لطمه نخواهند خورد درسته که اکثریت مردم از دولت جدید حمایت نمی کنند و راضی نیستند اما حداقل لوایحی مثل fatf و قراردادهایی مثل برجام با مشکل مواجه نخواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
پس هر دوره این مسخره بازی رو باید شاهد باشیم؟
پس خود شما اذعان دارید که هر رئیس جمهوری و هر مقامی بر سر کار باشد همین آش است و همین کاسه!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
خودشون هم میدونن چه خبره
ناشناس
| Romania |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
دولت یک مستاجر ۴ یا ۸ ساله است
دولت اختیارات صاحبخانه را ندارد
اصلا و ابدا سر و صدای مخالفان روحانی ناشی از نارضایتی از عملکرد دولت و مشکلات مردم نیست چون شب انتخابات قبل و روزای بعدش که دولت دوم روحانی رای اعتماد نگرفته بود و وضع بهتر از الان بود هم مخالفانش خاموش نبودن، فقط و فقط دلشون برا قدرت تنگ شده، از طرف دیگه تو این وضعیت اقتصادی نمی‌خوان روحانی استعفا بده چون اگه بیان مسند کار بشینن راه حلی برا مشکلات و بن بست فعلی مملکت ندارن و فقط بلدن شعار بدن که الان شعار هم کارکردی نداره. روحانی خودش هم استعفا بده نیست چون نمیخواد با این کارش مخالفان قدرتمندش با اتهام بازی در پازل دشمن اونو کلا از دنیای سیاست محو و محاکمه کنن. نتیجتا مخالفان مثل دوسال آخر احمدی نژاد باهاش میسازن هرچند احمدی نزاد رو به دلیل خودی بودن استیضاح نکردن ولی روحانی رو به دلیل اوضاع خراب مملکت که راه حلی براش ندارن تحمل میکنن، به امیدی که تا 1400 سیب سیاست بچرخد و برمرادشون بر زمین نشیند
مشکل 10 سال و 100 سال دیگه هم حل نمیشه مشکل نفرات نیستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
اتفاقا مشکل نفرات هستند. در ایران همیشه همینطور بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
عمر نوح که نداره
آقای روحانی نباید قول میداد و حالا با جمله نمی گذارند و نگذاشتند مسئولیت را از گردن رئیس جمهور باز نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
دولت یک مستاجر ۴ یا ۸ ساله است
دولت اختیارات صاحبخانه را ندارد
انگلیسی که دوبار نخست وزیراش استعفا دادن کار اسرائیل بود؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
آخر سر كه به نفع اسرائيل تموم شد!
مجلس و روحانی هر دو باید استعفا بدن.باز اینترنتو قطع کردین .مشکل ما یعنی اینترنته
اگر خودی باشه ، حل میشه
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
احجدی نژاد خودی بود
بعد شد ناخودی
مشکل از جای دیگری هست
بهترین گزینه استعفا ورفتن بسوی خانواده هایتان تو کانادا و...
حد اقلش به مردم گفته آی مردم تو شرایط نمیشه کار کرد یا نمیذارن کار کنم.
مشکلات حتی با استعفا روحانی باقی خواهند ماند
زیرا افراد توانا و توانمند و خلاق در مدیریت کشور و اقتصاد متاسفانه در بدنه فعلی مدیران کشور وجود ندارند و اگر انگشت شمار افرادی هم باشند
زیر بار مسئولیت به این بزرگی نخواهند رفت
و متاسفانه باز خوشحالها کاندیدا می شوند
به نظرم همانطور که برای تربیت یک پزشک یا مهندس یا وکیل نیازمند سالها وقت و ممارست است
برای یافتن کاندیدای توانمند و خلاق ریاست جمهوری باید سالها وقت گذاشت
و سالها با کاندیدا ارتباط داشت
و آمتحان های سخت عملی هر هفته و هرماه از آنها گرفت توسط یک تیمی که بتواند به طور واقعی راستی آزمایی کند و مو را از ماست بکشد
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
دولت یک مستاجر ۴ یا ۸ ساله است
دولت اختیارات صاحبخانه را ندارد
این مشکل تازه ای نیست همانگونه که قبلا هم آقای خاتمی گفته اند در ایران رئیس جمهور تدارکات چی است و نه بیش .
پاسخ ها
ابراهيم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
آخه آدم حسابي، اگه رئيس جمهور تداركات چي هست پس چرا ميان هزار وعده وعيد ميدن براي انتخاب شدنشون. يه حرفي ميزنيد كه اصلا با عقل جور در نمياد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
خاتمي دلش لك زده
من کاری ندادم روحانی نخواست یا نتونست یا نگذاشتند کاری کنه
حرف من اینه شخصی مثل روحانی که از اول مسولیت درونش بوده چطور ندانسته از موقعیت رئیس جمهور با هر ضریب قدرتی، به مردم وعده سرخرمن میداد؟
خودتون هم خوب میدونید که مردم بخاطر چی میرن رای میدن

خوبی این ماجراها اونجاست که دیگه این حنا هم رنگش برای مردم از بین رفت

چاپ نکن !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
بهترین نظر.
مشکل که ربطی به روحانی و خاتمی و احمدی نژاد و غیره نداره . اینا همه یکی هستند ، فقط ادبیاته که متفاوته .

مشکل خیلی کلی تر از دولت و مجلسه
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
دولت مستاجر ۴ یا ۸ ساله است
دولت اختیارات صاحبخانه را ندارد
مدیریت افراد بدون تخصص و ظاهراً با تعهد هيچ فايده اي نداره
آنچه مسلم است با این نظام سیاسی و اقتصادی وضعیت مردم روزبروز وخیمتر میشود و تنشهای اجتماعی اجتناب ناپذیر است. مدیران و فرهیختگانی داریم که میتوانند راه چاره ارائه کنند و کشور را از این وضعیت نجات دهند. کافی است به آنها میدان داده شود.
دولت باید تا سال 1400 سر کار بمانه و اون موقع مردم با انتخابشان دولت دیگری را انتخاب خواهند کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
من که جزو این مردم که می گویید رای خواهند داد دیگر تحت هیچ شرایطی نیستم. من یک رذل اوباش اغتشاش گر ناخودی خس و خاشاک هستم و بس. مردمی ارزانی شما
بله
حتما با رفتن آقای روحانی بخش عمده ای از مشکلات کشور حل خواهد شد که به نمونه هایی از آن اشاره می شود .
1- افراد بی لیاقت و رانخوار از بدون دولت کنار گذاشته خواهند شد
2- افرادی که همچنان به دنبال واردات هستند، از گرونه حذف خواهند شد
3- تمرکز به جای سیاست خارجی، به تولید ملی انجام خواهد شد
4- دروغی به مردم گفته نخواهد شد
5- اشتباهات به شدت کاهش خواهد یافت
و ...
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
دولت یک مستاجر ۴ یا ۸ ساله است
دولت، اختیارات صاحبخانه را ندارد
وضعیت فعلی روحانی مثل مربی فوتبالی میماند که به آخر خط رسیده نه توانایی و نه روحیه ادامه کار را دارد هر چه بیشتر در تیم بماند نه بازیکنان از او حرف شنوی دارند و نه تماشاگران اعتمادی .
این کار ها فایده ای نداره باز هم مردم نمیان رای بدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
خود را نماينده مردم فرض نكن
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
ولی در نق زدن های بعدش مشارکت فعال خواهند داشت.
ناشناس
| Canada |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
مردم که مهم نیستند بدنه برخی دستگاه ها اونقدر بزرگه که از توش چند میلیون رای برای انتخاب اصلح درمیاد.
با فرض اینکه مشکل جایی دیگر باشد ایشان که از اول انقلاب در بطن سیستم اداری کشور بوده و مشکللات کشور را خوب میدانست چیه پس چرا موقع مناظرات ایشان و آقای جهانگیری اینمهمه کذب می گفتند وعده 100 روزه حل مشکلات دادند ارز را چنین و چنان می کنم اقتصاد را متحول می کنم
پس مشخصه ایشان فقط مسند را می خواست نه خدمت به مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
نخير، دل به برجام بسته بودند كه سرابي بيش نبود
اكثر ايرانيان تحصيل كرده درغرب غرب رفته ها وغرب برستان مدل زندگى مردم غرب وشيوه حكومتى غرب را به نحوه زندگى وكار درايران را ترچيح ميدهند وطنشان هم چمدانشان است ميخواهند درحداقل زمان انرا پر پول كنند وانرا با خود به غرب ببرند دولت دست اينها است اين با هراقدامى مانع تحقق برنامشان شود مخالفند وبراشفته ميشوند اينكه يك عده بخواهند كشوررا جلو ببرندً وچمدانشان دير برشود رودرو انها مى ايستند تا يكى حذف نشود ان يكى به مراد دل خود نمى رسد
حالا كه بره كيه بياد اين كشتي فرو رفته تو گل رو در بياره حتما يكي مسه احمدي نژاد مياد؟
8سال بدبختي و فلاكت مجدد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
مسه:غلط
مثل:درست
به نظرم بهتره اول مشكلات را بشمريد بعد ببينيد با رفتن روحاني كدام مشكل حل ميشه او نوقت تصميم بگيريد روحاني بره يا نره.
در بین مسئولین نه تنها استعفا بلکه اگه دست خودشون بود بعد از هشت سال هم دو دوره تمدید می کردن به هر قیمتی بود.
اینجا استعفا به معنی ضعف شناخته شده و افراد برای اینکهدخودشونو ضهیف نشون ندن تحت هیچ شرایطی استعفا نمیدن چون حاکمان بر این باورند اگه استعفا بدیم از این به بعد مردم نقطه ضعف ما را خواهند فهمید و مارا مجبور به عقب نشینی می کنند. اصلا مردم غلط کردن
در کشوری زندگی می کنیم که سرشار از ثروت و نعمت است
و هر کس رئیس جمهور شود در وضع نرمال کشور
خواه باسواد باشد یا بی سواد
کودک باشد یا جوان
مرد باشد یا زن
پیر باشد یا نباشد
سره از ناسره مشخص نخواهد شد
فقط در زمان سختی و تحریم است که عیار ها مشخص می شود
تمام کشورهای جهان چون ثروت و منابع خدادادی مثل ایران ندارند
همیشه تحریم طبیعت بوده هستند و خواهند بود
الان وضعیت ما با اکثر کشور های جهان مساوی است
ما تحریم شدیم توسط آمریکا
آنها تحریم شده اند توسط طبیعت
اگر مدیران کشور به عنوان مثال مثل کشور ژاپن (جزیره ای در اقیانوس با سونامی و زلزله دائمی بدون حتی آب آشامیدنی چه رسد به نفت و ... )
توانستند در وضع تحریم مشکلات را حل کنند
لازم نیست سومین کشور پیشرفته جهان باشند
در جای درستی قرار گرفته اند
وگر نه همه مدیران و مسئولان استعفا دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
خسته نباشی دلاور
این همه نوشتی و تا آخر گفتم ببینم نتیجه چیه دیدم هیچی
اینها رو همه ما بلدیم اما کو مرررررررررد عمل؟واقعا کو؟؟؟

من با اجازه به شما منفی میدهم تا دست خطت خوب شود
خسته نباشي دلاور
خيلي زحمت كشيدي واقعا معني تدبير و حس كرديم
تا بعدی بیاد و یه بدبختی به بدبختی های ما اضافه و کنه روش هم یکم چاخان بگه شاید کمی هم بخندیم
تا زمانی که سیاست خارجی امان نمره مردودی میگیرد و تا زمانیکه ساختارهای دولتی بر اقتصاد و فرهنگ جامعه حاکم است ( که خود به فساد فراگیر منجر شده است) و تا زمانیکه مردم نامحرم تلقی می گردند، ذره ای نمیتوان به بهبود شرایط امید داشت.

شما به جای آقای روحانی بهترین اقتصاددانان و موفق ترین کارآفرینان جهان را هم بیاورید ره به جایی نخواهید برد.
روحانى تداركچى است نه ريس مملكت
از اول هم قرار اين بود
مردم كاره يى نيستند
٩٠٪؜شما جاي روحاني بوديد استعفا ميداديد
روحانی باید بره توان کار نداره
فرض کنید امروز اولین روزی هست که ما به قویترین ... هسته ای دسترسی پیدا کرده ایم آیا تمام مشکلات حل خواهد شد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
یکی نیست بگه آخه این چند سال که خودمان و چهره مان را در دنیا سر هسته ای خراب کرده ایم آیا تا الان اندازه یک باطری ۱/۵ ولت کنترل تلویزیون برق به ما داده؟؟؟؟؟
پس چرا مردم مظلوممان را بر سر اینکه آیندگان راحت تر زندگی کنند خراب میکنید؟چرا ما باید حسرت کشورهای دیگر را بخوریم؟
درس برگزار یا اینکه کسی را به ریاست جمهوری منصوب کند


معنای مردم سالاری دینی رو خوب ادا کردی اخویییییییییییی
ناشناس|Iran, Islamic Republic of|۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
روحانی باید شجاعانه بایستد
و با شهامت مشکلاتش را
به مردم بگوید
و استعفابدهد
و تند رو ها را با این همه مشکلاتی که خودشان برای مردم و کشور به بار آورده اند تنها بگذارد
تا پاسخگوی مردم باشند !؟
مرگ یکبار
شیون یکبار_____________ ناشناس عزیز به کی میگی تندرو؟؟؟؟؟؟؟؟اینهاخودشان مایل نیستند رئیس جمهور بشوند اگرامکان دارد ی چند تا تندروی درحد ریاست جمهور معرفی بفرمائید درثانی تندروی بدون پشتوانه مردمی ازروز اول بایستی به بخش اعصاب و روان مراجعه کند ؟؟؟؟؟؟؟؟
استعفا؟! روحانی جا داشته باشه دور سوم هم کاندید میشه. وقتتون رو به خاطر بحث راجع به محالات تلف نکنید.
راه حل نجات کشور بسیار آسان است. بهترین راه بازنشسته کردن آقای جنتی و تیمش در شورای نگهبان در آستانه انتخابات و تقسیم کرسی های این نهاد بین مجتهدین و حقوق دانانی است که با وزن کشی و نیازهای جامعه امروز ایران تناسب دارند. این نهاد همیشه مانع ورود نیروهای توانمند به مجلس و ریاست جمهوری بوده و مانع تصویب قوانینی کارآمد می شود. اگر این اتفاق بیفتد ایران در عرض شش ماه حتی با تحریمها مسیر توسعه را می رود و مردم با نظام همکاری و همراهی می کنند. از این شوای نگهبان و تفکر حاکم بر آن هر کسی بیاید اوضاع بدتر می شود.. اتفاقا اصلاح طلبان علیرغم ناکارآمدی که داشتند برای حفظ نظام بهترین بودند و کمترین فساد را داشتند چون قوه قضاییه و نهادهای نظارتی با آنها مخالف بودند و آنها در معرض کنترل شدید بودند. شما احمدی نژاد را از درون جناح راست امتحان کردید. این بار هم با عقب کشیدن مردم خواهید دید که چه کسانی مجلس و ریاست جمهوری بعدی را خواهند گرفت و مسیر ایران را در بهترین حالت به سوی کره شمالی و ونزوئلا در بدترین حالت سوریه و عراق می کشانند (از اینکه منتشر نمی کنید منمنونیم).
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
موافقم
وقتی مهره های اصلی و تندرو را مدتی کنار بگذرارند که بروند یک سالی فقط استراحت کنند (که البته هنرشان هم هست)این
مملکت آباد خواهد شد
یک چهارم نظرها غیرقابل انتشار !!!!!چررراووو
مشکلات حل نمیشه ولی یک ادمی بیاد به ریش مردم نخنده
خاتمی را روی کار بیاورید شاید با زبانش بتونه تحریم ها را برداره
این تیتر غلط‌انداز رو عوض کنید.
تا زمانی که ما ایرانی ها منتخب خودمان را با چاپلوسی به عرش اعلا می بریم که دیگر توان نقد آنرا نداشته باشیم چه فرقی بین روحانی با فردی از جناح مخالف است هر چند روحانی پس از انتخاب در زمین آنها بازی کرد
دولت یک مستاجر ۴ یا ۸ ساله است
دولت اختیارات صاحبخانه را ندارد
هیچ اتفاق عجیبی قرار نیست بیافته . یکی مثل احمدی نژاد میاد, دوباره مردم کلافه میشن , در انتظار پایان دوره اش روزشماری میکنن ,دوره اش تموم میشه و هیچ اتفاقی نمی افته , یکی مثل روحانی میاد , مردم کلافه میشن , در انتظار تموم شدن دوره اش روز شماری میکنن , دوره اش تمام میشه , ........
تا وقتی با همه دنیا مثل دشمن برخورد کنیم با این سیستم فکری هیچ کاری نمیتونن تو این کشور بکنن من کاری به شخص روحانی ندارم ولی خودتون تصور کنین الان رییس جمهور این کشور شدین و میخواین برنامه ریزی کنین چندتا نهاد و شورا و ... موازی دارن تو کار اداره کشور دخالت میکنن از طرفی هم نتونی هیچ سرمایه گذاری خارجی رو جذب کنی و هزار تا مشکل دیگه..
همچنین چیزی اتفاق نمی افتد فقط زمان بنی صدر اون هم چون اوایل انقلاب بود وناپخته بودند این شد رئیس جمهور در ایران باید تا آخر باشد بعد که تاریخ مصرفش تمام شد خود بخود پاک می شود ونیازی به استعفا ندارد کافی است روسای قبلی رو نگاه کنید
اگر روحانی کنار برود هیچ اتفاف بدی نمی افتد شاید هم به احتمال زیاد وضع بهتر بشود شاید رییس جمهور بعدی فرد بهتری باشد زیرا غیر قابل تصور است او ناکارامدتر و بدتر از روحانی باشد به هر حال تغییر خوب است نشانه ریسک پذیری شجاعت تصمیم گیری احترام به رای مردم تقویت رابطه دولت ملت است
یا مملکت فعلا در بلاتکلیفی و تعطیلی باشه!
اصلا فلسفه وجودی رییس جهموری یا دولت همین است که دائما تغییر کند زیاد مهم نیست 4 سال یک بار باشد این ساعت نیست که بر اساس یک تایمینگ خاص کار کند اگر آن طور بود یعنی همه چیز ایدآل است ولی وقتی نیست باید این برنامه زمانی را به هم زد 4 سال یک بار وحی منزل نیست در رژیم صهیونیستی امسال سه بار انتخابات برگزار شد
ما در زندگی از مشکلات زیادی عبور می کنیم و به این امر عادت می کنیم یعنی عبور از مشکلات و بحران ها اما باور کنید بعضی از بحران ها عبور نکردنی هستند برای مثال بیماری سرطان در مرحله چهارم و برای یک فرد سالخورده و ضعیف بحرانی عبور نکردنی است مسئله روحانی نیست ما وارد آخرین بحران شده ایم
مثال اولت جواب داره
زنه میره دوباره شوهر میکنه ساید پولدارهم باشع
مرده هم میره دوباره زن میگیره شایدهم زیباتر
مطرح کننده یواش مملکت را بریز بهم تا خیالت راحت شود .خدا ؟
چرا برخی با دموکراسی والاخصوص ریاست جمهور همیشه مشکل دارد حتی اگر از دل اصولگرایی بیرون بیاید باز هم چهار ساله ی دوم همیشه منفعل ذلیل ناکارآمداست ومشکلات مردم صد چندان میشود
روحانی باشه یا نباشه هیچ فرقی نمی کنه چون تدارکاتچی است نه اینکه خودش آدم مدبر و صادق و متعهدی باشد خیر او منتخب همان دولت پنهان است که رییس دولتش شهامت ندارد رسما بگوید همه امورات کشور به دستور آنهاست و نمایشی به نام دولت و مجلس راه انداخته اند تا بگویند مشکلات کشور ناشی از نهادهای مثلا انتخابی است و اگر وضع کشور در همه زمینه ها به بن بست رسیده است ناشی از انتخاب غلط مردم است!!!! اما این حنا دیگر رنگی ندارد دولت و مجلس را کلا جمع کنند هم آب از آب تکان نمی خورد چون همه چیز به دستور همان دولت پنهانی است.
هرچه زودتر روحانی با کلکهایش پدر ملت را دراورد
متاسفانه آقای روحانی نتوانست به قولهایی که داده بود عمل کند که هیچ کشور را را به ورطه ورشکستگی کشانده است در واقع استعفا به معنی پذیرفتن مسئولیت این چالشهاست و آسمان به زمین نمی آید و کسی که بعد از ایشان روی کار خواهد آمد میداند و باید بداند که چرا فرد قبلی از کار کنار رفت و امور را واگذار کرد متاسفانه مهرهای سوخته در کابینه آقای روحانی امور را بدتر کردند و تمام این مسائل به نام ایشان ثبت شد که در هر حال انتخاب خود رئس جمهور بودند چطور است وزرا بعضا استعفا میکنند و با رئیس بانک مرکزی عوض شد و قیمت دلار یک خورده با تدبیر رئیس جدید از تب و تاب افتاد شاید اگر رئیس جمهور هم کنار رفت فرد جدید توانست کارها را درست و امور را اصلاح کند به شرطی که فرد انتخاب شده بداند که چطور و با چه کسانی کارها را به جلو ببرد
من همه مشکلات را از تندروها میدانم انها دولت رابه زمین زدند تا خودشان روی کار بیایند
واقعا این چه سوالیه.همه میدونند تو این مملکت رئیس جمهور هیچ کارست و فقط کار تشریفاتی انجام میده.پس چه باشه چه نباشه هیچ اثری نداره.
کسانی که در این دوران حتی به استعفای رییس دولت فکر میکنند چه برسد به اینکه به زبان بیاورند یا بنویسند، خائنند. سران فتنه واقعی و عامل نفوذی استکبارند. والسلام.
مشكل آقاي روحاني اين بود كه از اول دل به برجام بسته بود و راهكار حل مشكلات را سرمايه گذاري خارجي مي دانست در صورتي كه اگر از اول به جاي دل بستن به غربيها به توانائيهاي داخل دل مي بست الان اينهمه مشكل نداشتيم.
قطعا هیچ اتفاقی نمیفته؛ دولتی که برای آلودگی هوا منتظر باد و بارون هست بود و نبودش فرقی نداره. نه فقط دولت؛ حتی مجلس هم نباشه اتفاقی نمیفته.
خیلی خوب میشه اگه کلا دولت نباشه؛ به شرطی که حقوق اعضای کابینه رو بین مردم تقسیم کنن؛ بلکه مردم خودشون مشکلاتشونو حل کنن؛ اینا که کاری بلد نیستن.
اخه من موندم برای چی تو این مملکت انتخابات میذارید؟!وقتی قراره در روی همون پاشنه ایی بچرخه که شما ها تعیینش میکنید .برای چی این همه هزینه رودست این کشور میذارید وقتی به میل خودتون امور رو اداره می کنید؟!برای چی یه ملت رو مسخره خودتون می کنید وقتی که خواست ملت کوچکترین اهمیتی براتون نداره؟! چیه !می خواهید پز دموکراسی بدید؟مگه دموکراسی اخ نیست! مگه دموکراسی تحفه غرب نیست! پس یرای چی میخواهید پزش رو بدید؟ جمع کنید این بساط انتخابات رو که جز هزینه وفرصت سوزی برای این مردم فلک زده چیز دیگه ایی در چنته نداره.
بنده خدا روحانی روز اول گفت فقط باید با کدخدا به توافق برسیم بقیه دنیا مترسکی بیش نیست همه ما بهش خندیدیم الان مشخص شد واقعا راست میگفته مگر خیلیها نگفتن مشکل 90 درصد مدیریتی است پس الان کجایند اگر مشکل مدیریتی است خیانت است که عدم کفایت رییس جمهور را پیگیری نمی کنند و اگر نیست چرا مشکلشان را با امریکا حل نمی کنند مگر چین که با امریکا رابطه دارد نوکر امریکاست چقدر مسخره کردن برجام را که قلب و لوزلمعده اراک را بتن ریختن چقدر در تلویزیون برجام را خیانت معرفی کردن الان بهترین فرصت برای خروج کامل از برجام و دادن دولت به اصولگرایان است تا ببینیم چگونه کشور را بدون برحام اداره خواهند مرد
تنها سلاحى كه يك رئيس جمهور در شرايط فعلى قانون اساسى دارد اينست كه وقتى نميگذارند كاركند ،حداقل استعفا بدهد
دو دفعه كه اين نوع استعفاها تكرار شد ، در مراحل بعدى ، ديگر به قطع و يقين ، رئيس جمههور منتخب مردم ،قادر به كاركردن خواهد شد و نياز به استعفا هم پيدا نخواهد داشت
مشگلى كه ما در ايران داريم:
روساى جمهورى در ايران البته بعضا:
در چهارساله اول براى مصالح مردم كارميكنند
ولى در چهار ساله دوم ، بيشتر به فكر حفظ موقعيت خود ، بعد از اتمام رياست جمههريشان هستند.
اول از همه اینکه اصلاح طلب یا اصولگرا هیچ فرقی با هم ندارند و همگی از فیلترهای شدید وارد کارزار دولت جمهوری اسلامی شده اند . اما هر سری عقلی دارد و روسای جمهور هر کدام منشا خدماتی بوده اند و همچنین ممکن است خطاها و اشتباهاتی در کار داشته اند اما هیچوقت جرات نداشته اند اذعان به اشتباهات خود کنند و عذرخواهی هم که ... دولت یازدهم و دوازدهم ضمن انجام وظایف خود معیشت را هم در نظر گرفت و سهام عدالت ، یارانه ها را پایه گذاری کرد بماند که تبعات آن هرچه بود مردم را درنظر گرفت ، دوره اصلاحات ، توسعه سیاسی را مدنظر گرفت و ایده گفتگوی تمدنها کم چیزی نیود که سازمان ملل متحد هم تایید کرد. دوره سازندگی ، پس از پایان جنگ ایجاد شده بود و وضع کشور تا حدی نابسامان بود اما همین دولت برای اینکه کار را پیش ببرد بیش از حد به مدیران بها داد که اثرات سوء آن همچنان هست و متاسفانه روز به روز هم شدید تر میشود و در همین دولت بود که قانون اساسی برای اولین بار مورد تجدیدنظر قرار گرفت . دوره جناب روحانی بزرگترین اقدام ایشان برجام و فعال کردن دیپلماسی بود ظوری که تا قبل از برجام میهمانان دیپلماسی نفر رده بسیار پایین دولتها بود و پس ار برجام شاهد حضور وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد( باستثنای امریکا ) بود در ضمن چند میلیارد دلار از طلبهای ایران توسط امریکا و انگلیس وارد اقتصاد شد.
پایین یرید بالا برید ، رای بی رای! ببینم میتونی منتشرش کنی
رئیس جمهور که به امورات مملکت رسیدگی نکند بهتر است نباشد . نخست وزیر ما باید داشته باشیم مردم به این نتیجه رسیده اند که انتخابات معنا ندارد
جلوی ضررهای بیشتر که گرفته میشه معلوم نیست تا ۱۴۰۰ چه تاوان دیگری بابت بی تدبیری ها باید پرداخت بشه پس جلوی ضرر رو گرفتن منفعته
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
ایرانی جان همین الان بودجه سال99 بیش از 30هزار میلیارد کسری دارد تاوان چیه مرگ تدریجی که این دولت و مجلس برا مردم به ارمغان اوردن در حال تکمیل شدن
دولتی که تواناییی مدیریت گران کردن بنزین رو نداره و باعث کشته شدن هموطن های ما شده به چه دردی میخوره؟
هرچند همشون سر و ته از یک کرباس هستند یک نگاه به وضعیت کشور بکنیم لازم به توضیح دادن چیزی نیست.
واقعیت اینست که مردم با رای به روحانی امیدی داشتند که حالا کلا" مایوس شده اند ، اگر جناح تندر رو پیروز شود که میشود و اگر جنگ شود که میشود آنوقت عکس العمل خلاف انتظار ملت را میبینیم
مشکلات با استعفای روحانی حل نمیشود فقط با رفع تحریمها حل میشود
مشکلات با استعفای روحانی حل نمیشود فقط با رفع تحریمها و مبارزه واقعی و جدی با فساد واختلاس حل میشود
مدت ریاست جمهوری باید
حداکثر ۶ ماه و ۶ روز و ۷ ساعت و ۷ دقیقه و ۹ ثانیه باشد (وقت شناسی و غنیمت شمردن دوره حساس ریاست جمهوری) و تا پنج دوره ۶ ماهه و ۷ ساعت و ۷ دقیقه و ۹ ثانیه قابل تمدید باشد توسط رای الکترونیکی مردم (بدون هزینه و شفاف فقط توسط اثر انگشت از طریق عابر بانک ها و نمایش زنده نتایج یعنی فرد وقتی رای داد کد رهگیری ۸ رقمی بگیرد و وقتی به نتایج انلاین نگاه کرد و ساعت و تاریخ را وارد کرد کد رهگیری و رای خود را بدون ذکر نام در لیست ببیند)
من دیگر به هیچ آدم هیچ کاره ای رای نمیدهم
من نمیدونم چرا مردم کلی تر به قضیه نگاه نمیکنند
مگه فقط ایران اینطوریه؟ یه نگاه به کشور های خاورمیانه بندازید اکثرشون کج کوله اند.تازه در اروپا و امریکا هم مشکل کم نیست.الان مردم روسیه و چین هم خیلی ناراضی اند.یا به وضع افریقا نگاه کنید.امریکای جنوبی که اصلا داغونه

مشکل بین المللی هستش و فقط یک راه حل داره
از روز اول هم تاریخ هم این مشکل بوده.
بشر برای اداره ی خودش به وحی نیاز داره.
البته این وحی باید به وسیله ی حجت خدا به ما برسه
تو این مملکت قدرت یک مداح از رییس جمهور بیشتره و اساسا در جمهوری اسلامی افراد مسئول بازنشستگی که ندارندهیچ بلکه همزمان چند شغل و چند حقوق هم دارند هیچ مانعی برای خدمت کردن نیست.
به نظر من ریاست جمهوری مادام العمر باشه تا سیاسیون وقت و زمان کافی برای فکر کردن داشته باشن.
مطمئناً خداوند نمیگذارد روحانی به این راحتی برود
در نزد خداوند همه چیز حساب و کتاب دارد
حالا چند صباحی هم مردم با این ترفند دولت سرکار و سرگرم میشوند تا انتخابات مجلس و بعدم تا خرداد مجلس و کشور دست این مجلس و اون مجلس تا بیاد اتفاقی بیفته شش ماه از سال گذشته و بعدم برا ریاست جمهوری باید منتظر شخص خاص باشیم و بعدشم سال99 هم بدون هیچ حرکتی از مجلس و دولت تو 1400 هم که برا ریاست جمهوری و مناظرها و من نبودن و اون بودو بعدم دولت قبل بود خوبه دیگه کلا قشنگ سر کاریم
روحانی در دو دوره ریاستش کار شاقی نکرد فقط یه برجام نیم بند تحویل مردم داد واون هم امریکا زد زیرش ..سازو کارهای برجام از اساس سست و بی پایه بو د مقام معظم رهبری در حین مذاکرات به کرات نظرات خودش رو در باره برجام بیان کردن وگفتن که کلکی زیرشه وکاسه ای زیر نیم کاسه هست ولی افسوس وهزاران افسوس که گوشهای روحانی وتیم برجامیشون ناشنوابود ...آمریکا به راحتی آب خوردن زد زیر توافق
کاری که روحانی کرده کمتر کسی بتونه درستش کنه
تنها راه برون رفت از مشکلات تبعیت بی چون و چرا از ولایت مطلقه فقیه و رهبری است .
هر رئیس جمهوری که میآید ارزش پول ملی یک سوم می شود ما بیشتر
از این جهت نگران امدن
پیش از موعد
رئیس جمهور بعدی هستیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل