بازدید 25526
مرور روزنامه‌های چهارشنبه چهارم دی ماه؛

اعلام رسمی و دقیق کشته شدگان بهتر بود یا شش برابر بیشتر خبر دادن رویترز؟ /ما استراماچونی را استخدام کرده بودیم، یا او ما را به خدمت گرفته بود؟ /ماجرای نامه جلیلی در تایید FATF در دوران احمدی نژاد

واکنش‌ها به گزارش رویترز درباره اعتراضات آبان و تکذیب آن، سرنوشت مبهم وام بانک جهانی و فاضلاب استان خوزستان، FAT F و بحران تصمیم‌گیری، مجهولات معادله سوریه، میانجیگری در سرزمین میانجیگری، پیش‌بینی کاهش ۴۵ درصدی قیمت گوشت، اهواز در محاصره بیماری‌های مسری، جای خالی ١٢٠ مدرسه در نفسگاه تهران، عمان در تدارک انتخاب جانشین، واکنش جهان به دادگاه نمایشی قتل خاشقجی و کالدرون در مسیر استرا و ویلموتس، از مواردی هستند که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده اند.
کد خبر: ۹۴۶۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۱ 25 December 2019

اعلام رسمی و دقیق کشته شدگان بهتر بود یا ۶ برابر بیشتر خبر دادن رویترز؟ /ما استراماچونی را استخدام کرده بودیم یا او ما را به خدمت گرفته بود؟ /ماجرای نامه جلیلی در تایید FATF در دوران احمدی نژاد

واکنش‌ها به گزارش رویترز درباره اعتراضات آبان و تکذیب آن، سرنوشت مبهم وام بانک جهانی و فاضلاب استان خوزستان، FAT F و بحران تصمیم‌گیری، مجهولات معادله سوریه، میانجیگری در سرزمین میانجیگری، پیش‌بینی کاهش ۴۵ درصدی قیمت گوشت، اهواز در محاصره بیماری‌های مسری، جای خالی ١٢٠ مدرسه در نفسگاه تهران، عمان در تدارک انتخاب جانشین، واکنش جهان به دادگاه نمایشی قتل خاشقجی و کالدرون در مسیر استرا و ویلموتس، از مواردی هستند که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده اند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه‌های امروز چهارشنبه چهارم دی ماه در حالی چاپ شد و در پیشخوان مطبوعات قرار گرفت که واکنش‌ها به گزارش رویترز از تعداد جان باختگان اعتراضات آبان ماه در دو روزنامه اعتماد و کیهان، موضوع گزارش و یادداشت شد.
روزنامه کیهان تیتر یک امروز خود با عنوان رویترز؛ دیروز غارت ایران امروز سخنگوی قاتلان را به همین موضوع اختصاص داد و عباس عبدی در اعتماد با اشاره به این گزارش، وضعیت اطلاع رسانی و رسانه‌ها در ایران را نقد کرد.

سفر ظریف به عمان نیز با تیتر‌ها و عناوینی در صفحات نخست روزنامه‌ها برجسته شد. کیهان خبر ایران با انصارالله یمن اولین قرارداد نظامی را امضا کرد در صفحه نخست خود قرار داد و شرق برای آن میانجیگری در سرزمین میانجیگری را تیتر کرد. خراسان این موضوع را در عکس یک امروزش جای داد و عنوان دیدار‌های کم سابقه ظریف در عمان را در کنار آن قرار داد.

وطن امروز عنوان سایه‌ ترامپ بر بودجه‌ ۹۹ را در صفحه نخست خود برجسته و در گزارشی با تیتر روحانی یا استراماچونی چه کسی با استقلال بازی کرد؟ مطلبی تلفیقی از ورزش و سیاست را منتشر کرد.

روزنامه جوان نیز تیتر و تصویر اول شماره امروز خود با عنوان استراماچونیزم! را به موضوع رفتار استراماچونی با باشگاه استقلال اختصاص داد و طی آن از پدیده‌ای به نام استراماچونیزم نوشت.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

ما استراماچونی را استخدام کرده بودیم، یا او ما را به خدمت گرفته بود؟

غلامرضا صادقیان در یادداشتی که در شماره امروز روزنامه جوان منتشر شده در مطلبی با عنوان استراماچونیزم نوشت: ماجرای استراماچونی یک نشانه است، نشانه اینکه چرا ما نمی‌توانیم پشت نام بلند و مقتدر ایران بایستیم و هنگامی که یک فرد خارجی را به استخدام می‌گیریم، واقعاً او را به «استخدام» بگیریم و نه اینکه به خدمت او در آییم.
حقوق متقابل کارفرما با مستخدم در همه جای دنیا تعریف و تبیین شده است. در غرب، این مسئله دقیق‌تر و معمولاً اقتدار کارفرما بر «به کار گرفته شده» نمایان‌تر از هر نظام سیاسی و اقتصادی دیگر است.


در کشور خود ما نیز در همین مصداق یعنی مربیان ورزشی، وقتی پای مربیان ایرانی در میان باشد، همه چیز به نفع باشگاه است و به بهانه‌ای، مربیان را از حیّز انتفاع می‌اندازند و بعد معلوم می‌شود مربی تمام حقوق خود را هنوز از باشگاه طلبکار است. مربی ایرانی به واقع «خدمتکار» باشگاه است و باید هم همین باشد، همانطور که در روابط همه اصناف بین کارفرما و کارگر نیز چنین وضعی حاکم است، اما این اوضاع وقتی پای مربی خارجی در میان باشد، معمولاً وارونه و ترکیبی از تحقیر و ذلت‌پذیری نمایان می‌شود.

اعلام رسمی و دقیق کشته شدگان بهتر بود یا ۶ برابر بیشتر خبر دادن رویترز؟ /ما استراماچونی را استخدام کرده بودیم یا او ما را به خدمت گرفته بود؟ /ماجرای نامه جلیلی در تایید FATF در دوران احمدی نژاد
استراماچونی هیچ گاه یک مربی درجه اول در جهان نبود. او در زمانی به تهران دعوت شد که در کشورش بدون باشگاه مانده بود. معمول همه جای دنیا این است که در این شرایط دست بالا با باشگاهی باشد که مربی بیکار را به استخدام می‌گیرد. او قطعاً قبل از سفر به تهران از مشاورانش درباره وضع ایران در واریز پول به حساب خارجی‌ها چیز‌های زیادی شنیده بوده است، اما در یک برهه زمانی خاص کشور را ترک کرد و اگر بیشتر نه، تقریباً به اندازه تمامی مسائل تورم و گرانی و آشوب و آلودگی هوا و سیل، خبر رفتنش و ناز کردنش و تحقیر کردنش روی آنتن تلویزیون ملی ایران رفت و سایت‌های خبری و غیرخبری به آن دعوا‌ها پرداختند، همچنان که همین حالا ما نیز چاره‌ای از پرداختن بلافاصله پس از خروج و خروش اسکندروار یک مربی درجه چندم رومی از ایران، سربازان دولتی ایران از «عراقچی برجام» گرفته تا شخص وزیر ورزش تا دیگران تا سفیر ایران در رم به تکاپو افتادند تا فرش قرمز را دوباره مقابل قدوم استراماچونی پهن کنند، چنان منفعل و از خود بی‌خود که گویی استراماچونی خود، افیونی است که باید تسکین درد‌های آقایان باشد!


جامعه ایران پس از چندی از واکنش‌های این مربی ایتالیایی به حیرت افتاد که او چگونه به این دقیقی می‌داند شیوه مواجهه با مدیریت خودباخته ایرانی چیست تا آنکه یکی از پیشکسوتان باشگاه استقلال دیروز افشا کرد که این مربی خارجی از یک عنصر داخلی خط می‌گیرد!


اگر خوش‌بینانه از کنار برخی تحلیل‌ها با رنگ و بوی سیاسی درباره مسائل پشت‌پرده این واقعه بگذریم و آن‌ها را نپذیریم، باید گفت: این حق هوادار فوتبال کشور که نماد غیرت ورزشی و تعصب مثبت به ملیت و هویت ایرانی است، نبود که اینچنین در استراماچونیزم مدیران منفعل ورزشی ما گرفتار و سرگردان و بلاتکلیف بماند و ماجرای یک مربی فرنگستانی را نقطه مقابل عزت و هویت ایرانی ببیند.

ماجرای نامه جلیلی در تایید FATF در دوران احمدی نژاد

روزنامه ایران در ستون درنگ امروز خود با عنوان آقای جلیلی؛ به جای نقد تکراری، درباره نامه تأیید «اف‌ای تی اف» توضیح دهید نوشت: سعید جلیلی دیروز در نشسستی مشترک با برخی از نمایندگان مجلس باز هم سراغ حمله به موضوع FATF رفت و به مخالفت با تصویب لوایح پالرمو و CFT پرداخت. این البته چیز جدید و غریبی نیست. در همین روز‌های اخیر در اخبار آمد که سعید جلیلی به همراه دو عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام یعنی سردار وحیدی و پرویز داوودی، اصلی‌ترین نقش را در عدم تعیین تکلیف مسأله FATF در مجمع برعهده داشته‌اند. اینکه این خبر در این روز‌ها و خصوصاً در سخنرانی دیروز جلیلی، مورد تکذیب او قرار نگرفت خود بهترین دلیل بر صحت و سقم آن است.

اما سعید جلیلی درباره موضوع دیگری هم تا اینجا و خصوصاً در سخنان دیروز خود سکوت کرده؛ نامه موافقت او با FATF در زمان دولت احمدی‌نژاد. دو روز پیش علی ربیعی در گفت‌وگویی با خبرگزاری «برنا» گفته بود که «در مورد FATF افرادی که الان مخالف هستند، نامه زدند و موارد آن موجود است.» دیروز هم یک عضو تیم مذاکره کننده ایران با FATF به روزنامه ایران گفت که این نامه را دیده که «در آن با صراحت آمده که برای حل مسأله FATF، باید هیأت یا گروهی تشکیل شود، مواردی که FATF خواسته پذیرفته شود. حتی در این نامه به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT هم اشاره شده است که مراحل تصویب آن‌ها مدنظر قرار بگیرد.»
اعلام رسمی و دقیق کشته شدگان بهتر بود یا ۶ برابر بیشتر خبر دادن رویترز؟ /ما استراماچونی را استخدام کرده بودیم یا او ما را به خدمت گرفته بود؟ /ماجرای نامه جلیلی در تایید FATF در دوران احمدی نژاد
احتمالاً سکوت سعید جلیلی در این مورد هم نشانه تأیید خبر آن نامه باشد. اما در این مورد فقط این سکوت تأییدآمیز کافی نیست. چرا که سعید جلیلی لازم است ضمن اظهار نظر صریح درباره اصل آن نامه و محتوای آن، بگوید دلیل چرخش موضع او در قبال یک موضوع واحد در دو دولت مختلف چیست؟ چرا در دولت قبل پذیرش شروط FATF و الحاق به کنوانسیون‌های مد نظر آن امری ضروری است و در دولت یازدهم و دوازدهم امری آنچنان مذموم که به یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل سیاسی کشور تبدیل شده است؟ چرا او یک روز در صف اول توصیه پذیرش شروط FATF است و روز دیگر در صف اول مخالفان آن؟


امروز اگر آقای جلیلی معتقد به مردمی بودن سیاست و شفافیت در همه امور است، لازم است پس از سال‌ها به جای نقد‌های تکراری و شعار‌های کلیشه‌ای، برای یک بار هم که شده درباره آن نامه، فلسفه، محتوا و جزئیاتش به جامعه توضیح دهد. خصوصاً اینکه سعید جلیلی در سخنان دیروز خود از «تحریم هراسی» انتقاد کرده.


همچنین سؤال دیگری که بهتر است آقای جلیلی در سخنرانی‌های خود قدری هم برای پاسخ دادن به آن زمان صرف کند این است که چطور در دولت قبل دو کنوانسیون «مریدا» و «وین» که شروط و الزاماتی به مراتب سختگیرانه‌تر از پالرمو و CFT دارند، بدون سر و صدا و با نظارت او پذیرفته شده‌اند، اما امروز موضوع FATF از نظر او و همفکرانش یک خطر تمام عیار است؟
پاسخ به این سؤالات در سخنرانی‌های بعدی سعید جلیلی از آن رو اهمیت دارد که طیف آقای جلیلی مدام فرآیند مذاکره و طرف‌های ایران را غیرقابل اعتماد می‌دانند و به همین استناد اصرار دارند که روش مذاکره غلط است. حال جامعه چطور می‌تواند هشدار غیرقابل اعتماد بودن را از کسانی بپذیرد که در رفتار‌های آن‌ها چرخش‌ها و تفاوت رویکرد‌های ۱۸۰ درجه‌ای می‌بیند، بدون آنکه توضیحی درباره آن بشنود؟

اعلام رسمی و دقیق کشته شدگان بهتر بود یا شش برابر بیشتر خبر دادن رویترز؟

عباس عبدی طی یادداشتی که روزنامه اعتماد در شماره امروز خود منتشر کرده، با اشاره به گزارش کذب رویترز از تعداد کشته شدگان اعتراضات آبان ماه نوشت: خبر رویترز درباره کشته شدن ۱۵۰۰ نفر در حوادث ایران به کلی معادلات سیاست خبری رسمی کشور را به‌هم ریخت. در واقع بهتر است بگوییم معادلات بی‌خبری را به‌هم ریخت و یک بار دیگر نشان داد که چگونه یک جامعه از بی‌اعتباری نهاد رسانه‌ای خود ضربه می‌خورد. خیلی‌ها می‌توانند خبر رویتر را نقد کنند، ولی این کار را انجام نمی‌دهند، زیرا چنین خبری از دو حال خارج نیست یا به‌طور تقریبی درست است یا به طرز معنادار و فاحشی نادرست است. اگر درست است که طبعا کسی نباید آن را رد کند ولی اگر نادرست است، پیش از رد و اصلاح آن باید پرسید که چه وضعیتی داریم که یک خبرگزاری بین‌المللی چنین خبری را از روی اشتباه یا عمد منتشر می‌کند و تکذیب جدی و موثری هم نمی‌شود؟ در واقع ریشه قلب واقعیت و دروغ در اخبار کشور در وجود نظام رسانه‌ای بسته و یک‌سویه است. چرا باید اخبار ایران را دیگران و به نام منابع مطلع و ناشناخته بازتاب دهند؟ یک بار دیگر به دستورالعمل‌ها یا توصیه‌های ابلاغ شده به مطبوعات در طول این حوادث مراجعه کنید، پاسخ روشن می‌شود. بنابراین خودکرده را تدبیر نیست. آن روزی که دادستان کل گاه می‌گوید تعداد را نمی‌دانم، گاه عدد دیگران را تکذیب می‌کند و گاه با اعتماد به نفس می‌گوید که افراد خارجی دسترسی به آمار ندارند یا اعلام می‌شود که تعداد را دادستانی می‌گوید ولی هیچگاه عدد و رقمی گفته نمی‌شود و... باید فکر چنین روزی را می‌کردند.
اعلام رسمی و دقیق کشته شدگان بهتر بود یا ۶ برابر بیشتر خبر دادن رویترز؟ /ما استراماچونی را استخدام کرده بودیم یا او ما را به خدمت گرفته بود؟ /ماجرای نامه جلیلی در تایید FATF در دوران احمدی نژاد
واقعیت این است که رفتار ما در این حوادث هیچ ارتباطی با خواست عمومی و حتی مقررات جاری کشور ندارد. از پیش خود انتشار هر خبری را محرمانه اعلام می‌کنیم، در حالی که به کلی اشتباه می‌کنیم. کسانی که کشته شده‌اند، یا بی‌گناه بوده‌اند و به ناحق کشته شده‌اند، یا در حال تهاجم بوده‌اند و نیروی حمله‌کننده می‌تواند بر حسب مقررات موجود از خود دفاع کند، یا آنکه برحسب اتفاق کشته شده‌اند. هر کدام باشد هیچ دلیلی برای ممنوعیت انتشار اطلاعات آن‌ها وجود ندارد. پس چرا اینقدر بسته عمل می‌شود؟ حتما می‌گویند انتشار آن‌ها مستمسکی برای تبلیغ علیه کشور می‌شود؟ مگر اعدامی‌های قاچاق مواد مخدر نمی‌شد که همیشه اعلام می‌گردید؟ مگر از موارد قصاص نمی‌شود که اعلام می‌کنید؟ به علاوه حالا که اعلام نکردید، مگر مشکل حل شد؟

اعلام رسمی و دقیق بهتر بود یا مثلا تا ۵ یا ۶ برابر بیشتر خبر دادن؟ تا هنگامی که نظام رسانه‌ای کشور از وضعیت فاجعه‌بار کنونی بیرون نیاید، هر روز شاهد یکی از این مشکلات خواهند بود. گمان می‌کنند با محروم کردن دیگران از حق دسترسی به اطلاعات می‌توانند خیال خود را راحت کنند، در حالی که دیگران نیز به هر طریقی شده خبر را یا به دست می‌آورند یا جعل می‌کنند یا به تقریب حدس می‌زنند؛ و در همه موارد نیز می‌کوشند بیش از احتمالات قابل قبول باشد. در همین مورد خبر رویترز، اگر به جای ۱۵۰۰ نفر می‌گفت: ۱۵۰۰۰ نفر باز هم در ماجرا تغییری حاصل نمی‌شد و فقط باورپذیری آن قدری سخت‌تر می‌شد. این نتیجه طبیعی نظام بسته رسانه‌ای است. نظامی که در پی منافع سیاسی کوچک و کوتاه‌مدت و البته نقد است ولی هزینه‌های سنگین بلندمدت را نسیه فرض می‌کند و تن به آزادی رسانه نمی‌دهد. غافل از اینکه سررسید هزینه‌های نسیه به سرعت فرامی‌رسد و باید چند برابر پرداخت شود. اگرچه عدد اعلامی رویترز معقول نیست، زیرا با شواهد عینی تأیید نمی‌شود ولی این مهم نیست، چرا که کم وبیش جا می‌افتد. مثل ۱۷ شهریور که تا سه دهه بعد تعداد کشته‌هایش بالای ۳۰۰۰ نفر یعنی ۳۰ برابر بیشتر (حدودا) اعلام می‌شد. ولی سه دهه بعد چه فایده برای آن نظام دارد که واقعیت آن چه بوده است؟ البته یک کشته هم زیاد است و باید نسبت به آن حساس بود. ولی در هر حال تعداد آن‌ها نشانه ابعاد ماجراست. متاسفانه مساله این است که در ساختار کنونی رسانه‌ای کشور ممکن نیست که چنین اطلاعاتی تولید و منتشر شود. بنابراین تا اطلاع ثانوی باید هزینه این انسداد رسانه‌ای را بپردازند. این تصمیمی است که در داخل گرفته شده است به این معنا که مرجعیت رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی را به خارج از کشور برده‌اند. بنابراین خودکرده را تدبیر نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۳۹
من نمی دونم چرا وقتی امثال رویترز و واشنگتن پست و .... به نفعتون خبر چاپ می کنند ده بار تو رسانه ها حتی تلویزیون تکرار می کنید اما وقتی به ضررتون خبر چاپ می کنند می شوند دروغگو
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
قربون دهنت
محسن گلادیاتور
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
کی خبری رو به نفع ایران چاپ کردن ؟
جالب ترین چیز برا من اینه اینا میگن منبعشون اسم نداره و میبرنش زیر سوال در حالی که یکیاز داخلیا نوشته منبعی نزدیک به بیت تکذیب کرده
قضیه همان است که مطهری چندی پیش گفت: اگر دولت دست خودشان بود نه تنها fatf تصویب می شد بلکه چه بسا با امریکا هم رابطه برقرار می کردند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
و چه بسا بعد از ان مانند عراق و لیبی می شدیم و تو غرق در جنک های خونین داخلی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
دوگانگی و تناقض مطهری ها بیشتره از یه طرف میگن با رفتارهاشون و موشک پرانی امریکا رو تحریک کردن و از یه طرف میگن با امریکا میخوان رابطه برقرار کنن
تحلیل روزنامه جوان از استراماچونیسم به معنی واقعی انحرافیست
هه هه شش برابر بیشتر!
با این بی مزه بازی های استراماچونی این مربی باید ۳ طلاقه بشه .

چرا به هوادران استقلال توهین میشه ؟؟؟؟؟؟؟؟
رویتر رو قبول داریم اما ...نه!! رویتر کارش خبر رسانیست اما ...
اين رفتار دوگانه جليلي و اصولگرايان امثال اين آقا باعث بدبختي و انسداد كشور بويژه از سال 76 به بعد كه اصلاحات روي كار آمد ميباشد!
افكار اين اقايان دقيقا اين است : " ديگي كه واسه من نميجوشه سر سگ توش بجوشه !"
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
عزیز من رفتار جلیلی دوگانه نیست رفتار آنانی دوگانه که به دروغ می گویند این قوانین در دوران احمدی نژآد تصویب شده است شما راست می گویی از این مدعیان بپرس اگر مصوبه اف ای تی اف مال دوران احمدی نژاد است چرا این دولت مجددا در مجس مطرح کرده است؟؟ مگر مصوبه را می شود مجددا به مجلس برد؟؟ د
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
12:13
خبر را دوباره دقیق بخوان
هول هولی مزاج
اخه سعید جلیلی کی هست و چه اعرابی در جامعه ایرانی ذارد...این ادمها الکی بزرگ شدن ودر حد یه کارمند ساده هم نیستند...
ماجرای نحوه برخورد با رفتار ودرخواست های غیرمنطقی استراماچونی وشرایط تحقیر امیزش نمونه بسیارخوبی برای بی نتیجه بودن داستان مذاکره با امریکا و خواهش وتمنا ازکشورهای دیگر برای پادرمیانی است !!!!! هریک قدم عقب نشینی ما برابر است باصدقدم پیشروی انها!!!! تنها راه برون رفت از بحران فعلی عدم تکیه به خارجی ها و استفاده از توانمندیهای عظیم داخلی است
استراماچونی بخاطر ضعف مدیران ما نه تنها باشگاه استقلال و وزارت ورزش بلکه کل ملت را سرکارگذاشت وبازی داد انهم ازنوع تحقیرامیزش
ماجرای استراماچونی تبدیل شده به بزرگتربن رسوایی باشگاه استقلال
در یک دادگاه ، قلم از دست قاضی می افتد ، متهم میگوید آقای قاضی : کلنگت افتاد ! قاضی میگوید ابله ! کلنگ نیست قلم است ! متهم میگوید : هر چه هست تو با آن خانه خرابم کردی حال حکایت جناب سعید جلیلی است ، چکاره است ؟ از قرار معلوم عضو مجمع تشخیص مصلت نظام ! کسی که تریبون در اختیار دارد و با آن تریبون (کلنگ ) تیشه به ریشه مملکت و ملت میزند و به کسی هم پاسخگو نیست ؛ براستی اگه جنگ نمیشد و ایشون وارد دنیای سیاست نمیشد الآن چکاره بود ؟
حتی اگر هم آمار دقیق و رسمی اعلام میشد باز هم رسانه های غربی کار خودشان را می کردند و آمار اعلام شده از سوی مراجع رسمی ایران را دروغ اعلام میکردند.
پاسخ ها
غلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
عیب نداره شما عددتو بگو خواننده تصمیم میگیره کدوم راسته کدوم دروغه
کلانتری حیا کن و محیط زیست رو رها کن -

حتما باید مثل نعمت زاده بدنام بشی تا بیرونت کنن
اگر رییس جمهور ایران استعفا داده بود، اینقدر تلاش نمیشد که بر سر پست خود برگردد، که از استرا ماچونی میشود! بابا ول کنین، بسه دیگه
ان موقع اگر این اف ای تی اف تصویب میشد یک امتیاز بزرگ برای خودشان بود ولی حالا به طرف مقابل خیرش میرسد عجله هم نکنید دوره بعدی قراراست خودشان برنده ریاست جمهوری ومجلس باشند ونام مبارک خودشان را از صندوقها بیرون بکشند از همین حالا هم اماده شده حتی اگر امروز هم بشمارند انها برنده هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
عزیزم ایران در زمان اقای جلیلی عضو اف ای تی اف شده بوده
از خواب ناز اصلاح طلب های دورو بیرون بیا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
اگر این نامه وجود داره کل اون رو منتشر کنن این سیاسی کاری دولت فقط برای هوادارنش مثل جنابعالی مصرف داره
اعلام رسمي كشته ها از جانب حكومت خيلي بهتر بود بشرطي كه واقعي اعلام ميشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
ایشان می گوید حالا یک ششم رقم رویترز را قبول کنید خیرش را ببنید
واقعا
ای کاش رسانه ها مستقل و آزاد بودن و دست این افراد دورو و ریاکار رو برای عوام رو میکردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
شماها نباید از دورویی و ریاکاری شاکی و مدعی باشید
جناب روزنامه ایران با کلمات بازی نکنید
fatfبالای دها بند دارد که همه ان ها ایران تعهد داده بوده به غیر چند مورد که بعدا اقایان دوستان شما رفتند ان را تعهد موقتی دادن ولی شورای نگهبان و مجمع مخالف شده برای ان چند مورد و لطفا کنید دروغ نگویید
تابناک رسانه بی طرف باش مانند سابق
ماجرای استرا یک ابروریزی ملی بود و مسببینش بایدمحاکمه شوند
آقای عبدی دانشجوی سابق خط امام دو نکته قابل توجه:
1- شما آمار را از کجا آوردی؟
2- چه 250 نفر مظلوم یا 1500 نفر حتی خون یک بی گناه باید مسببین پاسخ دهند.
3- نکند شما هم این خون ریزی را حجامت میدانید؟
آقایان تابناکی اینکه از ایران کد می دهید که تنها سه نفر موجب وقفه در تصویب اف ای تی اف در مجمع شده اند حتما نشان از بی طفی دارد؟؟ راستی چگونه است این سه نفر می توانند نظر این همه اعضای مجمع را جلب کنند اما دولت و کارشناسان نمی توانند مطالب اقناعی برای اقناع اعضا تهیه کنند؟؟
مديران استقلال در برنامه ورزشي با هواداران واضح وشفاف حرف بزنند استرا ماچوني ما را تحقير كرد
کسی آمارهای داخلی را باور نمی کند
این همان روش قدیمی است که قبل از انقلاب هم بکار می رفت مثلا می گفتند در پانزده خرداد ۴۲ پانزده هزار نفر شهید شدند که بکلی دروغ بود یا شهدای میدان ژاله در هر صورت یکنفر هم زیاد است و جو جامعه هم آمار بالا را بهتر می پریزد
به نظر من نمونه ایی از قراردادهای دنیا ، مخصوصا عربها را بررسی و مطابق با آن عمل کنند
ازکجا میدونی شش برابر گفته ؟؟ رویترز که کیهان نیست که با کینه و بغض تیتر بزنه ! خبرگذاری است که همه کشورها از جمله ژاپن دراخبارشون از قول رویترز خیلی از اخبار رو بیان میکنن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل