بازدید 13577
سوالی که مسئولان به آن جواب‌های متفاوتی می‌دهند؛

آلوده کننده اصلی هوای تهران کیست/چیست؟ دانش آموزان، مازوت یا چیزی دیگر؟

آیا دانش آموزان عامل اصلی آلودگی هوا هستند که تا آلودگی اوج می‌گیرد، کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تعطیلی مدارس را به تصویب می‌رساند؟ مگر تهران چند دانش آموز دارد و چه میزان از این دانش آموزان با سرویس مسیر خانه تا مدرسه و برعکس را طی می‌کنند که مسئولان این تردد‌ها را از ترافیک روزانه شهر کم می‌کنند و چشم انتظار کاهش آلودگی هوا هستند؟
کد خبر: ۹۴۶۴۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸ 24 December 2019
تابناک اجتماعیشاخص هوای تهران هم اکنون عدد ۱۶۲ را نشان می‌دهد که معنای آن، قرار گرفتن کیفیت هوا در شرایط «ناسالم» برای عموم مردم است؛ شرایطی که نشان می‌دهد تصمیمات اتخاذ شده برای کنترل آلودگی هوا نیز نتوانسته آنچنان که باید اثرگذار باشد.

به گزارش «تابناک»؛ یک هفته تعطیلی مدارس در آستانه امتحانات نیم سال اول تحصیلی که موجب شده موعد امتحانات به تعویق بیفتد و برنامه درسی مدارس دچار اختلال شود، آخرین تصمیم اجرایی شده مسئولان برای کاهش آلودگی هواست؛ تصمیمی که البته در کنار آن تشدید محدودیت‌های ترافیکی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

سلسله اقدامات تکراری که به باور بسیاری، اگر نگوییم بی اثر، که کم اثر است و این مهم را می‌شود در بررسی شاخص آلودگی هوا نیز دریافت که از روز شنبه تا به امروز روند افزایشی داشته و اگر مبنای تصمیم گیری قرار گیرد، باید به تکرار نسخه پیچیده شده برای هفته جاری برای هفته آتی منجر شود.

اما به راستی دلیل اصلی آلودگی هوا چیست و چه کسی یا چیزی، عامل اصلی این آلودگی است؟ آیا دانش آموزان عامل اصلی این اتفاق هستند که تا آلودگی اوج می‌گیرد، کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تعطیلی مدارس را به تصویب می‌رساند؟ مگر تهران چند دانش آموز دارد و چه میزان از این دانش آموزان با سرویس مسیر خانه تا مدرسه و برعکس را طی می‌کنند که مسئولان این تردد‌ها را از ترافیک روزانه شهر کم می‌کنند و چشم انتظار کاهش آلودگی هوا هستند؟

آن گونه که آمار‌های وزارت آموزش و پرورش نشان می‌دهد، در سال تحصیلی جاری، حدود ۸۹۲ هزار دانش آموز در شهر تهران ثبت نام کرده اند که بنا بر گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران، حدود ۶۷ درصدشان برای تردد از خودرو استفاده می‌کنند که شامل سرویس‌های مدارس نیز می‌شود؛ سرویس‌هایی که اگر خودروی سواری باشند و از گنجایش قانونی شان استفاده کنند، حدود ۱۵۰ هزار خودرو می‌شوند.
 
آلوده کننده اصلی هوای تهران کیست/چیست؟ دانش آموزان، مازوت یا چیزی دیگر؟

البته درصد مورد اشاره مدیرکل استان و شمار سرویس‌های دایر مدارس تهران کمی دور از واقعیت به نظر می‌رسد، اما اگر فرض را بر صحت این اطلاعات هم بگذاریم، باز این سوال پابرجاست که آیا دلیل آلودگی هوای تهران این ناوگان ۱۵۰هزارتایی خودرو‌های سواری است که اغلب مسیر‌هایی کوتاه را در دو نوبت در روز طی می‌کنند؟ از این مهم تر، آیا وقتی مدارس تعطیل می‌شوند، این ناوگان از حرکت می‌ایستد یا ترددشان در شهر ادامه دار است؟

این در حالی است که جز سرویس مدارس، آلودگی هوای تهران از دید مسئولان مقصر‌های جدی دیگری هم دارد که متهم ردیف اول به شمار می‌آیند. مثل متهمی که روز گذشته استاندار تهران از نامش پرده برداشت و تاکید کرد که نه فقط آلودگی هوا، که بوی نامطبوع و مرموزی که اخیرا در شهر می‌پیچد هم ناشی از فعالیت آن است؛ کارخانه سیمان تهران که در شهرری واقع است.

آن گونه که بندپی گفته، سوخت مورد استفاده این کارخانه مازوت و حاوی مقادیر متنابهی دی اکسید گوگرد است که با افزایش غلظتش در هوا، بوی نامطبوع را موجب می‌شد و جدای از این، حجم بزرگی از آلاینده‌ها را روانه آسمان تهران می‌کند. آلاینده‌هایی که قرار شده با تغییر سوخت این کارخانه به گاز توسط وزارت نفت، میزانشان کاسته شود؛ موضوعی که این سوال را به دنبال دارد که آیا متهم اصلی آلودگی هوای تهران همین مازوت سوزاندن در یک کارخانه است؟

کمی کنکاش پیرامون این سوال به جواب‌های متفاوتی می‌رسد که هر کدام یک متهم را در ردیف اول این آلودگی نشانده اند. یکی می‌گوید، خودرو‌ها حدود ۷۰ درصد آلودگی هوای تهران را موجب می‌شوند، دیگری تاکید دارد که بخاری‌های منازل و موتورخانه‌های ساختمان‌ها در فصول سرد، عامل عبور آلودگی از مرز‌های قابل تحمل هستند و برخی تاکید و اصرار دارند که وارونگی جوی مقصر اصلی است.

سوای موارد ذکر شده، بعضی مدعی هستند که کمبود گاز در فصول سرد موجب می‌شود که سوخت با کیفیت نازل‌تر در اختیار همگان قرار گیرد و دلیل اصلی افزایش آلودگی هوا، همین عامل است. ادعایی که مجبور شدن صنایع به سوزاندن مازوت شاهد اثبات آن معرفی می‌شود تا در قامت یک عامل کلیدی خودنمایی کند و سلسله‌ای کامل از عوامل شکل گیرند که ظاهرا ساده ترینشان برای برخورد، سرویس مدارس هستند!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۰
الان کشورهایی مثل چین و هند و استرالیا و یا ترکیه هم بعضی شهرهاشون الوده است
انها چی کار می کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
آنها بنزین سالم تولید می کنند خودروی درست و حسابی هم دارند شاخص آلودگی آن ها رمین تا آسمان با ما فرق دارد آنچه آنها می گویند آلوده است برای ما اکسیژن خالص است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
حداقل 80 درصد آلودگی هوا منشا طبیعی داره! خودتون یک روز آلوده از تهران برید بیرون و ببینید که تا صدها کیلومتر دورتر از تهران هوا همینه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
پرچم کانادا قبل از نوشتن بررسی کن بعد بنویس
تعطیلی مدارس و جریمه کردن خودروهای سواری برای مسئولان راحت تر و به صرفه تر است در مقابل تعطیلی کارخانه ها و کارگاه های آلوده کننده، نظارت شبانه معابر برای جلوگیری از ورود کامیون ها، گسترش حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن اتوبوس های گازوئیلی قدیمی، تولید و عرضه خودروهای با کیفیت،............ هم هزینه دارند و البته احتیاج به مدیریت و کار و تلاش دارد
دلیل اصلی آلودگی هوا تراکم جمعیت در شهرها بدون در نظر گرفتن زیرساخت ها است باید مشخص شود پول هایی که شهرداری ها سال ها بابت تراکم فروشی گرفته اند کجا هزینه کرده اند
بنزین بی کیفیت که با مدیریت جهادی ساخته شده است عامل آلودگی هواست چون در سرتاسر شهرهای کشور هوا آلوده شده است. در این مملکت هیچ مقامی خود را پاسخگو نمی داند و فقط مقام تکذیب و سکوت هستند یا خیلی انرژی به خرج بدهند و فسفر مغزشان را بسوزانند مشکلات را کار دشمن و کشورهای خرپول منطقه بدانند مسئولی که پاسخگو نیست باید دست از مسئولیت بردارد کشور را در همه زمینه ها به بن بست کشانده اند نه آب داریم نه هوا نه ثبات اقتصادی نه سلامت اداری نه اخلاق و نه امنیت و نه استغال آلودگی هوا نتیجه سوء مدیریت گسترده در کشور است .
تا جایی که من میدونم، دانش آموزان تعطیل میشن که توی این هوای آلوده بیرون نرن!
نه اینکه باز بودن مدارس باعث آلودگی بیشتر بشه!
شايد تعطيلي مدارس دو هدف داشته باشد يكي عدم حضور در مدرسه در هواي ناسالم و ديگري كم شدن ترافيك
140 هزار خوووووووودروی دیزلی متعلق به عهد عتیق و فکر بکر پروف و سور جهانگیری که چچچون فیلتر دوده دیزلی گرونه فعلا دیگه نمیخواد نصب کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
درباره خودرو دیزل یه گزارش بود که اگر بودجه ای که خرج سوبسید شده خرج تعویض ناوگان میشد تا الان سربسر شده بود
وظیفه تابناکه بره دنبالش نه کانال تلگرام
تراکم شهری بالا داریم
اقلیم کم باد و بارش داریم
کیفیت تا مناسب اتوبوسها و وسایل سنگین که به دلیل تحریم فیلتر دوده استفاده نمی‌کنند
کاتالیست ماشینهای بنزینی قلابی هستند چون پلاتینیموم تحریم است و استفاده نمیشه تو اونها
توسعه شهری بدون دانش انجام شده و همه کارخانه ها در مسیر باد جزئی از غرب هستند (در تهران)
حمل و نقل عمومی هم فرسوده است
از این همه دودکش سیستمهای گرمایشی که اکثرا تنظیم نیستند هم نباید قافل شد
و ....
از همه مهمتر دروغ که گناه کبیره است ..
بله دروغ
ما حتی قیمتهای ماشین، سوخت و هزاران چیز دیگه در کشورمان دروغ است که عامل همه مصیب هاست ...
تا وقتی حامیان خودروسازان ظالم هستند و بی عرضگی مسئولین هست بدترازین هم میشه
دانش آموزان مقصر آلودگی هوا نیستند، اما گناهی هم نکرده اند که باید هوای ناسالم را تنفس کنند. دلیل اصلی تعطیلی مدارس، کاهش خطر هوای آلوده برای بچه ها هست که به نسبت صدمه پذیر تر هم هستند.
در مقاله هایتان چیزهایی می نویسید که به خوبی میزان سلامت تصمیم گیری هایتان را نشان می‌دهد.
اینها مدارس رو تعطیل می کنند تا دانش آموزان مثلا کمتر در معرض دود و هوای آلوده قرار بگیرند.
البته معلمان هم که احتمالا با ماشین خودشان به مدارس می روند باید به آمار سرویس مدارس اضافه کرد به شرط اینکه مجبور نباشند برای گذران زندگی مسافرکشی کنند
سرویس های مدارس هم قاعدتا بیکار نمی نشینند و این یعنی هیچی به هیچی حتی بدتر از زمانی که مدارس باز بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
بچه ها هم که تعطیل میشه آروم نمی شینن
اصلا هی می خوان از خونه بزنن بیرون هی میگن کجا >
بریم . خانمها که از خدا خواسته .
با این وضع حقوق مگه میشه براحتی مسافرت رفت>
کار رو چه کنیم ؟ رها کنیم ؟
خلاصه جر وبحث ومشکلات بیشتر خانوادگی
پاسخ صحیح : اکثریت مسئولان
چرا باید از دنیا عقب باشیم
چرا نباید از خودرو های هیبریدی استفاده کنیم
چرا ؟
چون سوختشان هیدروژن است
و دولت نمی تواند بودجه خود را از طریق فروش بنزین به قیمت گران به مردم تامین کند
چون سوختشان برق است
چرا هیبریدی نمی سازید ؟
چرا مونتاژ کار ماشین های اهل قاجارید ؟
چرا خودروهای ایرانی گردشگران خارجی را یاد پنجاه سال پیش می اندازد و یاد خاطرات قدیمشان ؟
اگر هم پیچ سفت می کنید(مونتاژ کارید) لااقل پیچ ماشین های ده سال پیش را سفت کنید نه پنجاه سال پیش را
اگر هم دوست ندارید پیچ سفت کنید
فقط کافیست از جوانان کشور خودمان کمک بخواهید تا بروزترین و بهترین ماشین روز به اسم ایران ساخته شود و ثبت شود حتی با وجود تحریم
به خدا قسم جوانان ایران هم دو گوش و دو چشم و یک دهان و یک بینی دارند با جوانان آلمان و ایتالیا و فرانسه و کره جنوبی و ژاپن و آمریکا فرقی ندارند
فقط و فقط باور کنید جوانان کشورمان را
تنها فرق جوانان ما با سایر کشورها این است که محکوم به نادانی هستند از سوی مسئولان
نگویید نمی توانیم بسازیم بگویید نمیخواهیم بسازیم؟
بگویید باور نداریم که می توانیم بگویید

باور نداریم جوان ایرانی را که به کارخانه لامبورگینی مشاوره می دهد
بگویید باور نداریم ایرانی های نخبه ناسا را

بگویید باور نداریم طراح و مبتکر تمام طرح های گوگل یک ایرانی است

بگویید باور نداریم تعداد زیادی در شرکت گوگل کار می کنند
بگویید باور نداریم سازنده قلب مصنوعی ایرانی است

بگویید باور نداریم بهترین جراح مغز و اعصاب ایرانی است
بگویید باور نداریم فرش دستباف ایران جز شگفتیهای تمام کشور های جهان است
و هزاران مثال دیگر ...

همه کسانی که در آلودگی هوا نقش دارند چه مستقیم چه غیر مستقیم در مرگ و بیماری و هزاران مشکلی که آلودگی هوای تهران ایجاد می کند دخیل هستند
کار دشمن هست
اگر برای هوای خارج از منزل و اداره کاری نمیشه کرد برای داخل راهکار وجود داره. جاذب های الکترواستاتیک گرد و غبار که با قمت ناچیز میشه تهیه کرد. لطفا بیش از این دشمن سلامت مردم نباشید.
کسی میدونه این کارخانه سیمان مال چه مسئولیه؟ پول اش جیب کی میره؟ چقدر سوپسید میگیره و چقدر مالیات میده؟ که ملت باید سلامتی شون را برایش بفروشند.
اگر پیدا کردید درد این مملکت هم اونجاست.
تعطیلی مدارس نه برای کاهش آلودگی است ،بلکه برای سلامت بچه های معصومی هستند که در این زمان در کشور به دنیا آمده اند ؟ چرا میخ را وارونه بر نعل اسب میکوبید ؟ مشکل آلودگی هوا در کشور ، محاصرهٔ همه جانبهٔ کشور است ، آیا اکنون می پذیرید که وقتیکه برای مذاکرهٔ‌برجام گفتند که آب خوردن هم به برجام وصل است ، عده ای چه غوغایی به پا کردند و چه تلاشهایی بهمراه مخالفین بیرونی برای زمین زدن برجام که انجام ندادند ؟‌آری آلودگی هوای کشور به تحریم همه جانبه مربوط میشود ؟ کاش فقط یک لحظه فکر کنید ، غوغا سالاری آنهم برای خیانت به نسل آیندهٔ مملکت آنهم برای متامع دنیایی آیا به سلامت نسل آیند ،و پایداری کشور در آیند تا بحال فکر کرده اید ؟،،بقولی ، هر کس از ظن خود شد یار من ؟،،،
بجای تعطیلی خودروها و خودرو سازهای از رده خارج مدارس تعطیل می شوند خنده دار نیست بلکه بایست گریست به حال و آینده خودمان و کشورمان که هیج مسئولی در هیچ جایگاهی به هیچ موضوعی در کشور رسیدگی نمی کند
چون بجز تهران سایر شهرها هم دچار همین الودگی شده اند مقصر باید بنزین باشد.
مقصرین اصلی مدیران بیسواد و پر مدعایی هستند که امور را بدست گرفته اند اگر اموزش و پرورش و دادگستری درست میشدند کشور درست میشد. یکی از دلایل ترافیک خصوصا ساعات اولیه و میانی تردد دانش اموزان است که بدلیل بی سوادی مدیران اینکشور اتفاق افتاده است توزیع امکانات یکسان نیست و مردم به زعم خود برای فراهم کردن امکان اموزش بهتر برای فرزندان خود در جاهای مختلف فرزندان خود را ثبت نام میکنند.و....
اینا همش دروغه حالا بگیم تهران ۱۵ میلیون جمعیت دارد فقط با یک نگاه میشود دید که نصف کشور درگیر آلودگی هواست. آیا کاشان با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت هم کلانشهر هست که آلوده هست؟

سه دلیل ساده دارد: کیفیت افتضاح وسایل نقلیه و سوخت و پوسیدگی زیرساخت های صنعتی.
سلام الوده کننده هوای تهران امریکاست.
بنزینها استاندارد نیست و مسئولین هم دروغ میگویند وقتی بنزین داخلی مشکل دارد و نمیتوانند صادر کنند مجبورند به مردم بفروشند و آلودگی آن هم که نصیب مردم میشود مهم نیست
اطراف تهران پر از کارخانه های آسفالت و قیر- کوره های آجر پزی- بلاستیک سازی- جاده قدیم و مخصوص کرج پر از کارخانه های صنعتی- کارخانه های رنگ سازی- کارخانه های تولید پلاستیک- تولید لوله پلیکا- صبا باطری وسط شهر تهران - ایران خودرو و سایپا - کارخانه های تولید کننده سموم - وجود داره - انتقال آنها به جای دور - شهر دیگه - تعطیل کرن انها در روزهای آلوده کمک قابل توجه ای میکنه به کاهش آلودگی نه تعطیل کردن مدارس-
توسعه مترو تهران به تعداد 20 خط مترو حدود 30 سال طول می کشد. احداث تراموا و LRT روی سطح زمین با 5 خط مستقیم که به سرعت احداث می شود و نیاز به ایستگاه سازی ندارد و هزینه کمتری دارد ، تنها راه حل است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها