بازدید 5924

پیش بینی ۶ هزار میلیارد اعتبار برای فرهنگ و مذهب

سخنگوی ستاد بودجه ۹۹ با اشاره به اختصاص ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به صدا و سیما در سال آتی، گفت: برای بخش فرهنگ و مذهب در مجموع ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.
کد خبر: ۹۴۶۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳ 24 December 2019

به گزارش مهر، مژگان خانلو در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره بخش فرهنگ و مذهب لایحه بودجه سال ۹۹، اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب، در طراحی و ایجاد ساختارهای فرهنگی، آموزشی و تربیتی، به مبانی فرهنگی برگرفته از آموزه‌های اصیل دینی و اسلامی توجه گردیده و نقش بارزی برای نهادهای دینی و حوزوی در فرهنگ‌سازی و توسعه و ترویج اخلاق و سبک زندگی ایرانی- اسلامی در نظر گرفته شد. بر مبنای این نقش و جایگاه و نیز تعیین وظیفه کمک برای دولت در توسعه و تجهیز و تقویت فعالیت‌ها و برنامه‌های نهادهای دینی و مذهبی به طور متقابل هدایت اقشار جامعه به سمت آموزه‌های دینی و مبانی انقلاب اسلامی به عنوان مطالبه جدی نظام از نهادهای دینی و اسلامی بیرون از ساخت و بافت دولت مطرح شد.

سخنگوی ستاد بودجه ۹۹ افزود: وظایف دولت در بخش فرهنگ و مذهب به دو جنبه کلی ایجاد زیرساخت‌ها و فراهم کردن بسترهای مناسب با استفاده از ظرفیت نهادی بخش فرهنگ برای تحقق رشد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و… و تأمین حق دسترسی عادلانه افراد به کالاها و خدمات فرهنگی تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس رویکرد و وظایف مورد اشاره، اعتبارات عمرانی و هزینه‌ای و همچنین ضوابط و سیاست‌گذاری‌های لازم توسط دولت در بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی می‌شود. از جمله دستگاه‌های اصلی و سیاست‌گذار که در این بخش فعالیت می‌کنند می‌توان به سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌علمیه قم، شورای عالی حوزه‌های علمیه، شورای برنامه‌ریزی مدیریت حوزه‌های علمیه خراسان، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای‌سیاستگذاری حوزهای‌علمیه خواهران و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

اختصاص ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به صدا و سیما

خانلو با اشاره به اهم موارد مرتبط در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور در بخش فرهنگ و مذهب، گفت: اعتبارات هزینه‌ای با توجه به شرایط تحریمی کشور و لزوم تأمین رویدادهای بین‌المللی و وظایف اساسی دستگاه‌های اجرایی و لزوم توجه به وضعیت معیشت و بیمه اقشار تحت پوشش با جهت‌گیری‌های از قبیل تقویت اثربخشی انتشار خبر و اطلاع‌رسانی و توجه به مخاطبان خاص، حمایت از عرصه نشر و مطبوعات، حمایت از برگزاری دوره‌های آموزشی و مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده، توجه به بیمه‌های اجتماعی و درمان نویسندگان، هنرمندان و روزنامه نگاران و حمایت از مشارکت‌های اجتماعی زنان پیش‌بینی شده است.

وی افزود: توزیع اعتبارات عمرانی نیز برای سال ۱۳۹۹ بر اساس غربالگری طرح‌ها (تقسیم‌بندی بر مبنای اولویت‌ها، برنامه‌ها و ماهیت طرح‌ها) صورت گرفته است. تلاش شده است تا در مدل توزیع اعتبارات اهداف راهبردی بخش تا حد امکان محقق شود.

به گفته خانلو، در این راستا طرح‌های دارای مصوبه سفر مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری، طرح‌های دارای پروژه و زیرپروژه با پیشرفت فیزیکی بالا و قابلیت افتتاح در سال ۱۳۹۹، طرح‌های دارای اولویت راهبردی و برنامه‌ای از منظر بخش و طرح‌های مرتبط با توسعه متوازان و نقاط محروم و روستایی مورد توجه قرار گرفتند.

سخنگوی ستاد بودجه ۹۹ ادامه داد: با اجرای سیاست‌ها و رویکردهای اشاره شده انتظار می‌رود در سال ۱۳۹۹ در بخش فرهنگ و مذهب دستاوردهای نظیر حرکت به سمت نگهداشت در شرایط تحریمی، پیش‌بینی فعالیت‌های موظف لازم‌الاجرا، تقویت روند ایجاد امکانات بیمه‌ای برای اقشار تحت پوشش، بهبود سرانه فضاهای فرهنگی کشور، افزایش و بهبود پوشش شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی به دست آید.

وی افزود: در بند (ه‌) تبصره (۴) ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور نیز به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف ۱۵۰ میلیون یورو از منابع سال ١٣٩٩ صندوق توسعه ملی به صورت تسهیلات ارزی با تضمین دولت به سازمان صدا و سیما در اجرای ماده (۹۳) قانون برنامه ششم و توسعه کمی و کیفی برنامه‌های تولیدی، پویانمایی، مستند، فیلم و سریال اختصاص دهد.

پیش بینی ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای بخش فرهنگ و مذهب

خانلو به وضعیت اعتبارات بخش فرهنگ و مذهب اشاره کرد و گفت: اعتبارات این بخش در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور مجموعاً بالغ بر ۶,۰۰۰ میلیارد تومان در سه فصل مجزا تحت عناوین «فصل دین و مذهب» با اعتبار ۱,۸۸۵ میلیارد تومان، «فصل فرهنگ و هنر» با اعتبار ۱,۹۸۸ میلیارد تومان و «فصل رسانه» با اعتبار ۲,۱۳۴ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی تاکید کرد: با عنایت به شرایط تحریمی کشور و لزوم صرفه‌جویی در هزینه‌ها، روند کاهشی اعتبارات در بخش فرهنگ با اولویت پرداخت‌های اجتناب‌ناپذیر و نگهداشت فعالیت‌های اصلی صورت گرفته است و اعتبارات دستگاه‌هایی نظیر ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر، شورای ائمه جمعه، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ستاد اقامه نماز، مؤسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی، مؤسسه نشر آثار حضرت امام (ره)، شورایعالی حوزه‌های علمیه، شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران، مجمع جهانی تقریب و مذاهب اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و جامعه المصطفی العالمیه در مجموع با حدود ۱۳ درصد کاهش نسبت به سال ۱۳۹۸ در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ منظور شده است که با توجه به نوع فعالیت و هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر همراه با افزایش یا کاهش‌های متفاوتی بوده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل