بازدید 20630
«سعید شریعتی» در گفت‌و‌گو با «تابناک»؛

نباید افراطیون ضد توسعه به‌ نام انقلابی‌گری و فرصت‌طلبان به نام اصلاح‌طلب به مجلس بروند/ دنبال مجلس «صالح و مصلح» هستیم/ خیلی به ردصلاحیت قالیباف فکر نمی‌کنم

وی افزود: در حوزه‌های انتخاباتی که مفهوم انتخابات شکل بگیرد، اصلاح‌طلبان باید دارای دو راهبرد موازی باشند؛ نخست راهبرد مجلس صالح و دوم، راهبرد مجلس مصلح و آن اینکه در وهله نخست نباید اجازه دهیم افراطیون ضدتوسعه، دموکراسی و منافع ملی به اسم انقلابی‌تری، دوم فرصت‌طلبان و فصول‌گرایان در لباس اصلاح‌طلبان و سوم، نیروی تشکیلاتی رقبای اصلاحات به مجلس راه یابند...
کد خبر: ۹۴۶۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 27 December 2019

کمتر از دو ماه به ماراتن یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان مانده و هرچه به این فضا نزدیک‌تر می‌شویم، شرایط و فضای سیاسی تند و غلیظ‌تر می‌شود. اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس لخت به میدان آمده و پرچم را به حجت الاسلام والمسلمین «مجید انصاری» سخنگوی مجمع روحانیون مبارز سپرده اند و اصولگرایان هم هنوز درگیر جمع بندی برای رسیدن به لیست واحد هستند؛ هرچند نام نویسی دقیقه نودی «محمدباقر قالیباف» خیلی معادلات را تغییر داده است.

به گزارش «تابناک»؛ اصولگرایان با امید بستن به عملکرد نامطلوب برجای مانده از دولت‌های یازدهم و دوازدهم که با همراهی اصلاح طلبان شکل گرفته و همچنین ناامیدی جریان اصلاحات از فراکسیون پر و پیمان شان در مجلس دهم چشم به تصدی اکثریت کرسی‌های سبز بهارستان دوخته اند. هرچند مشکل درونی آن‌ها یعنی نبود اتحاد تام برای رسیدن به یک لیست واد علیرغم همه رایزنی‌های سیاسی یک مساله بالقوه است که باید فکری برای آن بکنند.

اصلاح طلبان هم که در چند انتخابات اخیر برنده شده اند و بیشتر به دلیل ایجاد دو قطبی توانسته اند به چنین موفقیت‌هایی دست یابند، هم از حضور شهردار پیشین تهران و اینکه او سودای ریاست قوه مقننه را دارد، کمی نگرانند و هم اینکه برخی از آن‌ها مواجهه با قالیباف را فرصتی برای خود به جهت بیان انتقادات جدی نسبت به وی در رقابت‌های انتخاباتی می‌دانند.

درباره استراتژی جریان اصلاحات، حضور قالیباف در انتخابات مجلس یازدهم و اظهارات اخیر «عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب مبنی بر ارائه پیشنهاد استعفای «حسن روحانی» از ریاست جمهوری که واکنش‌های زیادی را هم به همراه داشت. با «سعید شریعتی» از اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفتگو کردیم.

استراتژی اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناک»، درباره استراتژی اصلاح‌طلبان برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اصلاح‌طلبان باید دو راهبرد برای این دوره از انتخابات داشته باشند؛ نخست راهبرد مجلس صالح (پیراسته) و دوم، مجلس مصلح (آراسته) است.

وی افزود: اگر بخواهیم به اختصار بگوییم، مجلس صالح می‌تواند وجه سلبی راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان باشد. ما در سال ۹۴ تلاش کردیم براساس همین الگو در واقع مجلس را از جناح افراطی، ضدتوسعه و ضددموکراسی خالی و خالی‌تر کنیم؛ یعنی دویست فرد افراطی مجلس نهم را به ۲۵ تا ۲۶ تن تقلیل دادیم و امروز از آن به عنوان راهبرد انزوای افراطی‌ها یاد می‌شود

سوالات جدی‌تر نسبت به سال 96 از قالیباف داریم/ اصلاح‌طلبان با استراتژی «مجلس صالح و مصلح» پای به میدان انتخابات می‌گذارند؟!/ پیشنهاد عبدی برای استعفای روحانی هوشمندانه بود

شریعتی ادامه داد: ما توانستیم با کمپین‌های انتخاباتی خود، مجلس صالح‌تری نسبت به مجلس نهم آرایش دهیم. هر چند اصلاح‌طلبان در مجلس دهم اکثریت را کسب نکرده و اکنون دارای فراکسیون اقلیت اما مؤثر هستند، در عین حال توانستیم مجلس صالح‌تری را شکل دهیم.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت معتقد است، مجلس دهم متشکل از سه فراکسیون هم‌وزن بوده که کنشگری هرکدام به تنهایی امکان‌پذیر نیست، چرا که سه اقلیت صدنفره از سوی هر جناحی شکل گرفته و آن چیزی که نهایتاً در مسائل مختلف حاصل می‌شود، اتفاق‌نظر دو فراکسیون از سه فراکسیون موجود است.

مجلس دهم «صالح» بود، اما «مصلح» نبود

وی با بیان اینکه درست است که مجلس صالح شکل گرفت، اما مجلس دهم مجلس مصلحی نبود، گفت: منظور ما از مجلس مصلح، مجلسی است که برنامه‌های اصلاحی را اجرایی کرده و تبدیل به برنامه و قانون کند. از این جهت مجلس دهم مورد نقد اصلاح‌طلبان است، چون در جهت برنامه‌های اصلاحی اقدام جدی و قابل عرضه و دفاعی صورت نداد.

شریعتی تصریح کرد: مجلس دهم نتوانست در جهت برنامه‌های اصلاحی کاری ویژه‌ای کند و این به دلیل ترکیب نمایندگان عضو فراکسیون امید بود، چون افراد خاصی از فیلترهای شورای نگهبان توانسته بودند عبور کنند و اصلاح‌طلبان نیز موفق نشده بودند افراد قوی را وارد مجلس کنند، البته بحث من اکنون نقد فراکسیون امید نیست و از حیث نقد بر مجلس دهم بر این نکته تأکید دارم که راهبرد مجلس مصلح اتفاق نیفتاد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با تأکید بر اینکه به اعتقاد ما مجلس دهم نسبت به مجالس نهم، هشتم و هفتم طبق معیارهای اصلاح‌طلبی، مجلس صالح‌تری بود، گفت: استراتژی اصلاح‌طلبان برای مجلس یازدهم باید در حد مقدورات و در واقع اقتضائات نهایی رقابت‌های انتخاباتی و شکل‌گیری «مفهوم انتخابات» باشد، چون ممکن است به دلیل فیلترینگ نظارت استصوابی و حذف کاندیدا اصلاً رقابت و مفهوم رقابتی شکل نگیرد و وقتی رقابتی شکل نگیرد، راهبرد انتخاباتی هم دیگر معنا پیدا نمی‌کند.

نباید اجازه دهیم فرصت‌طلبان و فصول‌گرایان در لباس اصلاح‌طلبان به مجلس بروند

وی خاطرنشان کرد: در حوزه‌های انتخاباتی که مفهوم انتخابات شکل بگیرد، اصلاح‌طلبان باید دارای دو راهبرد موازی باشند؛ نخست راهبرد مجلس صالح و دوم، راهبرد مجلس مصلح و آن اینکه در وهله نخست نباید اجازه دهیم افراطیون ضدتوسعه، دموکراسی و منافع ملی به اسم انقلابی‌تری، دوم فرصت‌طلبان و فصول‌گرایان در لباس اصلاح‌طلبان و سوم، نیروی تشکیلاتی رقبای اصلاحات به مجلس راه یابند.

شریعتی تأکید کرد: راهکار اصلی و ایجابی اصلاح‌طلبان باید حرکت به سمت تشکیل مجلس مصلح باشد؛ یعنی مجلس اصلاح‌گر که بتواند حداقل برنامه‌ها، مطالبات و شعارهای اصلاح‌طلبان و پایگاه اجتماعی آنها را چه در حوزه طرح، نطق از تریبون مجلس، تدوین لوایح و قوانین، تحقیق و تفحص و نظارت پیگیری کند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران در پاسخ به این پرسش که برای مجلس مصلح نیاز است که اصلاح‌طلبان در اکثریت قرار بگیرند، گفت: خیر، لزوماً نیاز نیست. قانون گذراندن بسیار مهم است؛ اما برای پیگیری مطالبات مردم، مجلس ظرفیت‌های دیگری به جز قانون‌ گذراندن هم دارد که نطق و نظارت، تحقیق و تفحص، استیضاح وزرا و... جز همین ظرفیت‌هاست؛ بنابراین، اگر نمایندگانی شجاع، پای کار، اصلاح‌طلب، منسجم و تشکیلاتی به مجلس بفرستیم، حتی یک اقلیت کارآمد هم می‌تواند رضایتمندی پایگاه رأی ما را جلب کند.

وی تأکید کرد: حتی در راهبرد تشکیل مجلس مصلح، ما برای اقلیت کارآمد، اعتبار و ارزش بیشتری نسبت به اکثریت منفعل و بدون برنامه قائل هستیم.

مجلس یازدهم بدتر از مجلس دهم نخواهد بود

شریعتی در پاسخ به این که بنابراین نیاز به افرادی دارید که این تفکر را نمایندگی کنند، اما برای انتخابات، چهره‌های شاخص اصلاح طلب نام‌نویسی نکرده‌اند، گفت: بله با توجه به تجربه‌ای که چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب از فیلترینگ شورای نگهبان و نظارت استصوابی داشتند، چهره‌های شناخته و رسانه‌ای کمتر ثبت‌نام کردند، اما من با علم و اطلاع خدمتان عرض می‌کنم ما در همین مرحله نیز می‌توانیم در بسیاری از حوزه‌های انتخاباتی، حداقل از رقابت را تا این مرحله داشته باشیم، اما باز نمی‌دانیم این ‌بار تیغ شورای نگهبان چقدر برنده است، اما اگر جدول رقابت‌های انتخاباتی همین باشد، به نظر من می‌توان فهرست‌هایی در حد و اندازه‌های حداقلی برای مجلس دهم بست و پیش‌بینی من این است که وضعیت مجلس یازدهم بدتر از مجلس دهم نخواهد شد، البته این بستگی به نظر شورای نگهبان دارد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران در پاسخ به این پرسش که آقای شریعتی! آقای مرعشی اخیرا گفته‌اند که شاید آقای قالیباف رد صلاحیت شوند، نظر شما چیست، گفت: اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه برای رقبای خود آرزوی رد صلاحیت نمی‌کنند. ما امیدواریم آقای قالیباف حتماً تأیید صلاحیت شود و حتماً در انتخابات حضور یابند و ما سؤالات خود را به عنوان شهروندانی که دوازده سال صدارت و ریاست وی را دیدیم، از وی بپرسیم.

سؤالات جدی از قالیباف داریم

وی تأکید کرد: ما به دنبال فضایی هستیم که سؤالات جدی خود را از آقای قالیباف بپرسیم. سؤالات ما حتی جدی‌تر از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 خواهد بود.

شریعتی خاطرنشان کرد: آقای قالیباف از زمانی که از شهرداری تهران رفته به سؤالات پاسخ نمی‌دهد. یک بار آقای میرلوحی از ایشان سؤالی پرسید که با شکایت ایشان دادگاهی و به چندین ضربه شلاق محکوم شد.

خیلی به ردصلاحیت قالیباف فکر نمی‌کنم

وی تصریح کرد: آقای قالیباف اگر داعیه پست و مقام در میان سران سه قوه را دارد، اول باید درباره سؤالاتی شفاف سازی کند، چون شفافیت، امروز رکن اصلی مسئولیت‌پذیری در جامعه است. من بر خلاف آقای مرعشی اساساً به رد صلاحیت آقای قالیباف خیلی فکر نمی‌کنم.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران درباره اظهارات عباس عبدی درباره استعفای حسن روحانی از دولت نیز گفت: من فکر می کنم آقای عبدی هوشمندانه دیدگاهی را مطرح کرد که در واقع مفهوم رویکرد سیاسی جناح تندرو را علیه آقای روحانی به نمایش بگذارد و خالی بودن شعار آن ها را که استیضاح و برکناری دولت آقای روحانی بود، به رخ بکشد.

چرا «عباس عبدی» پیشنهاد استعفای روحانی را مطرح کرد؟

شریعتی می‌گوید که پیشنهاد استعفا از سوی آقای عبدی دارای دو بخش بود؛ استعفا و انتخابات زودرس؛ مخالفان آقای روحانی از استعفای ایشان استقبال می کنند و این جزو شعارهایشان است؛ بنابراین، آقای عبدی می گوید اگر شما جدی هستید، بدانید کناره‌گیری آقای روحانی مترادف با این است که در فاصله کمتر از یک تا دو ماه باید انتخابات زودرس برگزار کنیم و آن وقت شما می‌مانید و این فشاری که باید از سوی جامعه تحمل کنید.

وی افزود: اولین کسانی که به این پیشنهاد آقای عبدی هجمه وارد کردند، خود منتقدان و مخالفان آقای روحانی بودند. البته از نظر حزب ما (حزب اتحاد ملت ایران) طرح این موضوعات را فقط به فراخور سیاسی و مجادلات سیاسی دارای اهمیت می‌دانیم چراکه به نظر ما هرگونه حرکت به سمت تضعیف دولت روحانی به نفع منافع ملی نیست.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۳
مردمند که صالح و مصلح را انتخاب می کنند ،انتخابات آزاد راه حل است.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
مجلس صالح و مجلس مصلح ..... بیایید به جای این سخنان دهن پرکن خسته کننده به لوازم اجرای دمکراسی که قدرت احزاب و خواست مطالبات مردم در صندوق رای هست احترام بگذارید و اینقدر از این سخنان بی پشتوانه علمی و تجربی دست بکشید . تمام سازکار اجرای دمکراسی و قدرت رای مردم را ناکارامد کردند . مجلس و رییس جمهور در راس امور و سیاست گذاری باید باشند بقیه دستگاها باید کنار بروند .
رای نمیدیم
آقای شریعتی یعنی شما افکار افراطی و تندروی نداشته و نداری؟
یک سوال اساسی اینجا هست: چرا اصلاح طلبان از ورود جوانان انقلابی این همه در هراس هستند؟ اگر این جوانان انقلابی طرحهایی مانند بررسی اموال مسئولین که از راه غیر مشروع کسب نکرده باشند را مصوب کنند چه اتفاقی می افتد؟ اگر اینها اخذ مالیات از صاحبان ثروت و مکنت رو ساماندهی بکنند چه مشکلی برای این آقایون پیش می‌آید؟ اگر دست وارد کنندگان رو از جیب مردم بیرون بیارن برای این اصلاح طلبان چه مشکلی پیش می‌آید/
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
منظور شما از جوانان انقلابی کیا هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
دوباره یک عده ای میان رو کار و بعد از مدتی میشن عین همین افرادی که در راس هستند.تا قانون درست و حسابی نباشد همین اش و همین کاسه.
چه جلب
فکر کنم دیگه همه مشکلات حل شد با این ره حل های زییییییربنایی
شما هر چی دلت میخواد بگو

من رای نمی دم

همه را امتحان کردیم. همه مردودند
حرف حرف حرف تکرار تکرار حرف حرف حرف حرف تکرار تکرار تکرار تکرار آقا با حرف هیچی درست نمیشه ما هم دیگه ۶ ساعت تو صف وای نمیسیم که شما اقازادهاتون بفرستین اروپا و امریکا حرف حرف حرف حرف
آقای شریعتی اصلاح طلبها برای مردم طرح می دهید بابا من خودم برای هیت علمی رفتم همین اصلاح طلبهای شما منو به خاطر ابن که هم طیف شما نیستم رد شدم با این که نفر اول شده بودم بابا دیگه مردم گول شمارو نخواهند خورد
انتخابات مملکت ما هم خیلی باحاله. چند نفری و که دوست دارن خودشون انتخاب میکنن بعد به ملت میگن از بین اینایی که ما انتخاب کردیم شما انتخاب کنید. اصن یه وضعی که بیا و ببین
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
کاشکی بدبختیمون فقط همین بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
مشابه منوی رستورانهای بین راهی است
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
و جالب‌تر اینکه از بین همین افراد منتخب خودشون یکی رو انتخاب میکنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
کشورهایی که خودشون به خودشون میگن اوج دموکراسی شرایطی غیر از این ندارند

خود زنی اسمش کار سیاسی نیست
دست به هر کاری میزنید . همتون امتحان شده اید و همه مردود هستید. من و خوانواده‌ام رای نمی‌دهیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
صحيح است به اين ميگن آش خالته بخوري پاته نخوري پاته؟؟؟؟؟
رای بی رای همه رفوزه شدین
آقای شریعتی در مملکتی که قدرت مدیر یک شبکه تلویزیونش بیشتر از رییس جمهوری است .هرروز درشبکه اش به رییس جمهور ودولتش توهین و افترا می بندد بحث انتخابات این جناح .آن جناح جز فریب مردم دلیل دیگری ندارد لطفاً بساط تبلیغ را جمع کنید تا مردم بدرد خود بمیرند .
هی سخنرانی کنید رای بی رای
جواب نمیده باید قانون اساسی تغییر کنه
مجلس فرمايشي نبودنش بهتر از بودنش هست
انتخابات ظاهرسازي فقط اتلاف هزينه است خودتون هركسي را خواستيد انتخاب كنيد براي ما حداد عادل و قاليباف و رئيسي
فرقي با عارف و جهانگيري و روحاني ندارن عقبه مخالفين دولت رو هم ديديم عباسي و رايفي پور ..
مجلس صالح بود و ..... :
... از کجا می آیی ای فرخنده پی؟ گفت تز حمام گرم کوی تو ... گفت پیداست از زانوی تو ...
ازنظر ما همه شما رد صلاحیت شدید ما به هیچ گروه رای نمیدهیم. رای بی رای.
آقای "کارشناس" دست از این بازیها بردارید. اکثریت مردم ایران این روزها سر عقل آمده اند.
نکته ای رو که اصلا بهش توجه نمیشه اینه که انقلابی تر و اصولگرا تر از همه طیف ها و جناح ها اصلاح طلبا هستند و اثبات صداقت این طیف اینه که ارکان گوناگون قدرت رو نقد میکنه و نقد علیه قدرت هزینه داره که اصلاح طلابا دارن می پردازن والا اگه اینا فکر جیب خودشون بودن میشدن همرنگ بقیه جناح ها
پاسخ ها
تندیس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
والبته دولت حاضر هم صدقه سر اصلاح طلبا روی کار اومدن
جلال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
تا حالا جوک به این باحالی نشنیده بودم کلی خندیدم به مافیای قدرت و ثروت میگه فکر جیب شون نیستن
مجلس ، فقط جاده صاف کن است و خواسته های دیکته شده از بالا را در ده دقیقه تصویب میکنه ، بعد ادعا میکنه بیست دقیقه طول کشیده
یکبار گفتم باز هم میگویم به تک تک رؤسای جمهور گذشته رای دادم که مورد تایید شورای نگهبان بودند ولی هر کدام به نوعی مشکل دار از آب درآمدند
رای بی رای، مردم را مسخره کردن
طرف میگیه معطر بود ولی رایحه خوشی نداشت!!!
چطور میشود که کسی صالح باشد ولی فاقد عمل صالح باشد
رای بی رای
مجلس صالح رو خوب اومدی!
مجلس دهم!
امروزدربرنامه دستخط یه اصولگرااومده بودکه تحصیلات حوزوی رودرکاناداوامریکاومالزی خونده بودمن اگه جای مجری بودم میگفتم مگه اونادروس حوزوی دارن؟
مطمین باشبد دیگه مردم گول شما دووتا گروه سیاست مدار تشنه قدرت و پول رو نمی خورن
مزرعه را آب گرفته است !؟
اول ببین دیگه کسی به مجلس اعتمادی داره یا اعتقادی به نماینده داره من فکر کنم دیگه کسی ندونه که نماینده شدن برای چی هست تنها چیزی که نیست فقط مردم هستند واسلام
با این حرفها آبی از تنور انتخابات گرم نمیشه!
ببین دنبال شغل برای خودتان باشید یا باز نشسته کنید خودتان ر ا تحویل نگیرید
آقای شریعتی انشااله چند سال دیگر آقازاده جتابعالی هم سر از یک کشور غربی درمیاره
لازم نیست کار خاصی انجام داد تا افراطیون ضد توسعه روی کار بیایند.همین که انتخابات سرد وکم رونق باشد برای آنها غنیمت است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار