بازدید 19445

هدیه کریسمس رهبر کره شمالی برای آمریکا

کد خبر: ۹۴۶۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱ 24 December 2019

 یک شبکه خبری آمریکایی به گمانه زنی درباره «هدیه کریسمس» رهبر کره شمالی پرداخته است.

به گزارش تابناک، شبکه سی ان ان آمریکا به نقل از یک منبع نزدیک به رهبری کره شمالی اعلام کرد: کره شمالی در حال برنامه ریزی برای اتخاذ یک سیاست سختگیرانه و تند در قبال ایالات متحده است که شامل حذف خلع سلاح هسته‌ای از میز مذاکره با آمریکا خواهد بود.

بر اساس این گزارش، این منبع آگاه گفت: سیاست جدید کره شمالی که موسوم به «هدیه کریسمس» است، اوایل ماه جاری توسط یک مقام ارشد کره شمالی مطرح شده بود. این هدیه احتمالا شامل تعلیق مذاکرات با واشنگتن و تثبیت جایگاه کره شمالی به عنوان یک کشور دارنده تسلیحات هسته‌ای خواهد بود.

این گزارش افزود: پیونگ یانگ احتمالا دیگر به دنبال کاهش تحریم‌ها به عنوان ابزاری برای دستیابی به توسعه اقتصادی در کوتاه مدت یا بلندمدت نخواهد بود و به جای آن به دنبال ایدئولوژی خودکفایی خواهد بود.

رهبر کره شمالی در سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام کرد که پیونگ یانگ توسعه تسلیحات هسته‌ای را کامل کرده است و وعده داد تا تمرکز اصلی خود را در راستای تلاش برای توسعه اقتصادی و ارتقای سطح استاندارد‌های زندگی مردم این کشور قرار دهد.

هنوز مشخص نیست که دولت ترامپ چه واکنشی به این تصمیم کره شمالی نشان خواهد داد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی تاکنون سه ۳ بار با یکدیگر دیدار کرده اند، ولی گفتگو‌ها در سطح کارگروه‌های دو کشور تاکنون پیشرفت محسوسی نداشته است.

ضرب الاجل یک ساله کره شمالی برای مذاکره با آمریکا رو به پایان است و پیونگ یانگ هشدار داده است که در صورت به نتیجه نرسیدن این مذاکرات، مسیر جدیدی را در پیش خواهد گرفت.

تنش‌ها در آستانه پایان یافتن ضرب الاجل یک ساله کره شمالی به آمریکا به شدت افزایش یافته است. آمریکا خواستار خلع سلاح یکطرفه کره شمالی شده، ولی پیونگ یانگ خواستار لغو کلیه تحریم‌های آمریکا است.

مذاکرات هسته‌ای آمریکا و کره شمالی پس از شکست نشست فوریه رهبران دو کشور در فوریه امسال در شهر هانوی به بن بست رسیده است.

این منبع آگاه اظهار داشت: رهبر کره شمالی احتمالا رویکرد انتظار و صبر را در پیش خواهد گرفت. این رویکرد به خاطر آن اتخاذ خواهد شد که ترامپ احتمالا به خاطر استیضاح و در پیش بودن انتخابات ۲۰۲۰ به شدت از نظر سیاسی آسیب پذیر خواهد بود.

تحلیلگران سیاسی بر این باورند که کره شمالی نگران این مساله است که اگر با ترامپ به توافق برسد و او در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ شکست بخورد، رئیس جمهور بعدی آمریکا به این توافق و معاهده پایبند نباشد. اگر ترامپ در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا به پیروزی برسد، شاید آنگاه کره شمالی تمایل بیشتری برای مذاکره و تعامل با واشنگتن داشته باشد.

کارشناسان و تحلیلگران این طور گمانه زنی کرده اند که هدیه کریسمس کره شمالی احتمالا آزمایش یک موشک پیشرفته یا پرتاب ماهواره خواهد بود که این اقدام با واکنش آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی روبرو خواهد شد.

با این حال، احتمال این مساله بسیار کم است که کره شمالی در نهایت یک اقدام تحریک آمیز مثل آزمایش موشک قاره پیما یا پرتاب ماهواره را انجام دهد چرا که این اقدامات حتی برای روسیه و چین نیز به شدت تحریک آمیز خواهد بود.

چین و روسیه دوشنبه گذشته پیش نویس طرحی را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کردند که بر اساس آن برخی از تحریم‌های کره شمالی لغو گردد، ولی این مساله با مخالفت آمریکا بریتانیا و فرانسه روبرو شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر