بازدهی ۱۶ درصدی شاخص بورس در آذرماه

اگر به بازار سرمایه با هدف سفته بازی (کسب سود کوتاه مدت و حفظ قدرت خرید پول) نگاه کنیم باز هم نسبت به بازار ارز و طلا جذاب‌تر است زیرا این بازار در مقایسه با دیگر بازارها از زیرساخت الکترونیکی، معاملات آنلاین برخوردار است که در کنار این مسایل یک بازار کاملا قانونی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۹۴۶۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱ 23 December 2019

بازدهی ۱۶ درصدی شاخص بورس در آذر ماه

به گزارش بورس تابناک؛ یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس در آذر ماه در مقایسه با دیگر بازارها بازدهی بالایی را در اختیار سهامداران قرار داد، افزود: شاخص کل بازدهی ١٦ درصدی را در آخرین ماه پاییز تجربه کرد.

بررسی معاملات انجام شده در آذر ماه گویای رشد ۴۹ هزار واحدی شاخص بورس در این ماه است، شاخص کل در پایان روز ۳۰ آبان ماه با عدد ۳۰۴ هزار و ۹۹۶ واحد به معاملات پایان داد که این رقم در آخرین روز پاییز ( ۳۰ آذر ماه) به عدد ۳۵۳ هزار و ۹۹۶ واحد رسید.

شاخص بازار اول با ۳۲ هزار و ۵۷۵ واحد افزایش به رقم ۲۵۳ هزار و ۳۶۲ واحد رسید، شاخص بازار دوم با ۱۱۳ هزار و ۳۲۴ واحد افزایش عدد ۷۳۷ هزار و ۵۵۰ واحد را تجربه کرد که به ترتیب با ۱۴ درصد و ۱۸ درصد افزایش نسبت به ماه قبل مواجه شدند.

همچنین شاخص کل هم وزن ۲۴ هزار و ۱۱۲ واحد افزایش داشت و به رقم ۱۱۱ هزار و ۸۹۱ واحد رسید و با ۲۷ درصد افزایش نسبت به ماه قبل همراه شد.

در سومین ماه از پاییز، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۴۳۲ هزار و ۱۵۱ میلیارد ریال رسید که نسبت به آبان نزدیک به ۷۷ درصد افزایش یافته است.

در چند ماه نخست سال اقبال بازار بیشتر به سمت سهم‌های کوچک بازار بود، مسیر بازار در آذر ماه تغییر کرد و با توجه به برخی از اتفاقات رخ داد مانند تعیین نرخ جدید بنزین، ابلاغ لایحه بودجه و افزایش نرخ دلار شاهد ورود سهامداران و نقدینگی به سمت سهم‌های بزرگ و کامودیتی محور بودیم.

کاهش اختلاف شاخص کل و شاخص هم وزن

«نوید قدوسی» امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وضعیت معاملات بورس در ماه آذر گفت: روند معاملات بورس در آذر ماه افزایشی بود و از ٢١ روز معاملاتی که در این ماه صورت گرفت فقط یک روز از آن منفی بود.

قدوسی با تاکید بر اینکه بازدهی شاخص هم وزن در ماه گذشته همچنان بالاتر از شاخص کل بوده است، ادامه داد: اختلاف بازدهی بین شاخص کل و شاخص هم وزن نسبت به ماه های گذشته کاهش یافته، دلیل آن به رشد چشمگیر سهام کوچک و متوسط بر می گردد که دیگر از جذابیت چندانی برای خرید برخوردار نیستند.

این کارشناس بازار سرمایه به رشد سهام شرکت‌های بزرگ اشاره کرد و افزود: سهام شرکت‌های بزرگ مانند پتروشیمی، فلزات اساسی و معدنی‌ها که تاثیر گذاری بسیاری را بر شاخص کل دارند تحت تاثیر افزایش قیمت دلار و کامودیتی‌ها مورد توجه سهامداران و بازار قرار گرفتند.

افزایش توجه بازار به سمت سهام بنیادی

وی به افزایش توجه بازار به سمت سهم‌های بنیادی تاکید کرد و گفت: سهم‌هایی که در ٨ ماه نخست سال جزو سهام جا مانده بازار بودند و بازدهی کمتری را نسبت به دیگر سهام داشتند رشد خوبی را تجربه کردند و بازدهی حدود ٣٠ درصدی را در آذر ماه داشتند.

وی تقویت انتظارات تورمی، افزایش نرخ بنزین که باعث ایجاد تحرک در همه بازارهای سرمایه‌گذاری شد و همچنین ابلاغ لایحه بودجه را به عنوان موضوعات مهم و تاثیرگذار بر روند بازار سرمایه در ماه آذر مطرح کرد و گفت: تصوراتی در زمینه لایحه وجود داشت مبنی بر اینکه ممکن است به واسطه رشد حامل‌های انرژی و سیاست‌های انقباظی در حوزه مالیات آثار منفی در شرکت های بورسی بر جای گذاشته شود اما با ابلاغ لایحه بودجه نگرانی ها از بین رفت که همین موضوع پتانسیل رشد در بازار سرمایه را فراهم کرد.

کسری بودجه دولت در سال ۹۹

قدوسی با تاکید بر اینکه لایحه بودجه ارائه شده هیچ شکی را بر جای نمی‌گذارد که دولت در سال ٩٩ با کسری بودجه سنگین مواجه خواهد شد، گفت: کسری بودجه سنگین دولت به معنای تقویت عوامل تولیدکننده تورم است در نتیجه لایحه بودجه نه تنها آثار منفی مورد انتظار را برای بازار نداشت بلکه در جهت عکس، انتظارات تورمی را افزایش داد که این موضوع عاملی برای رشد بازار محسوب می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در آذر ماه اقبال به سمت تمام صنایع وجود داشت، ادامه داد: در ماه گذشته شاهد چند عامل به صورت همزمان بودیم که همه آنها به نفع رشد بازار حرکت و مسیر بازار را به سمت سهم‌های بزرگ تعیین کردند.

وی با اشاره به وجود اقبال سهامداران به سهم‌های کوچک گفت: در چند ماه گذشته مولفه رشد شرکت‌های بزرگ و کامودیتی محور که محرک اصلی آن دلار است ضعیف بود و در این شرکت‌ها رشد چندانی را شاهد نبودیم که این امر باعث شد تا نقدینگی بیشتر به سمت سهام شرکت‌های کوچک وارد شود و اختلاف بین شاخص‌ها افزایش یابد اما در آذر ماه به دلیل ایجاد تحرک بین مولفه سهم‌های بزرگ فاصله بین سهم‌های کوچک و بزرگ کاهش یافت.

پیش بینی روند بازار تا پایان سال

وی روند بازار در ماه‌های پایانی سال مورد پیش‌بینی قرار داد و گفت: تا زمانی که قیمت دلار بالا است و افزایش تورمی به همین صورت وجود دارد بازار رو به رشد خواهد بود.

قدوسی به وجود مولفه‌های موجود برای سودآوری شرکت‌ها تاکید کرد و گفت: نباید چنین انتظاری را از بازار داشت که رشد چند ماه گذشته را در سه ماه پایانی سال هم شاهد باشیم بلکه تا حدودی روند رشد بازار در این مدت کند می‌شود.

وی اظهار داشت: با توجه به نبود ثبات در فضای اقتصادی کشور پیش بینی سه ماه پایانی سال سخت به نظر می‌رسد و بهتر است با تکیه بر تحلیل های کوتاه مدت و متغیرهای تاثیر گذار بر بورس نسبت به آینده بازار قضاوت کرد.

قدوسی گفت: در صورت افزایش نرخ دلار و قیمت کامودیتی، سهم های بزرگ صعودی می شوند اما با کاهش نرخ دلار و قیمت های جهانی، سهام بزرگ و کامودیتی محور وارد دوران رکود می شوند و سهم های کوچک مورد اقبال بیشتر سهامداران قرار خواهند گرفت.

ادامه ورود نقدینگی به سمت بورس

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ادامه ورود نقدینگی به سمت بورس تاکید کرد و گفت: این موضوع به معنای رشد بازار سرمایه تلقی می‌شود، در صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد شاهد رکوردشکنی های پی در پی شاخص بورس خواهیم بود و در صورت افزایش متغیرهای موجود بر نرخ دلار می توان شاهد افزایش سرعت رشد شاخص بورس بود.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه در حالت کلی در مقایسه با دیگر بازارهای موازی برای سرمایه‌گذاران بازار جذابی به نظر می رسد، افزود: اگر به بازار سرمایه با هدف سفته بازی (کسب سود کوتاه مدت و حفظ قدرت خرید پول) نگاه کنیم باز هم نسبت به بازار ارز و طلا جذاب‌تر است زیرا این بازار در مقایسه با دیگر بازارها از زیرساخت الکترونیکی، معاملات آنلاین برخوردار است که در کنار این مسایل یک بازار کاملا قانونی محسوب می‌شود.

وی به وجود تنوع فرصت‌های سرمایه گذاری در بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها اشاره کرد و گفت: براساس سنجش موقعیت سهام شرکت‌ها می‌توان اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کرد.

قدوسی به مزیت بلند مدت سرمایه‌گذاری در بورس اشاره کرد و افزود: بازار سرمایه همیشه در کشور در مقایسه با دیگر بازارها بهترین بازار برای سرمایه گذاری بوده است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، بورس در کشور بازاری ناشناخته بود اما همین طور که به جلو پیش می‌رویم شاهد افزایش شناخت مردم و ورود نقدینگی به این بازار هستیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر