بازدید 5669

احتمال توافق اشرف غنی با طالبان

کد خبر: ۹۴۵۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲ 22 December 2019

یک کارشناس مسائل افغانستان گفت:اگر غنی حضور طالبان در قدرت را بپذیرد، نظام حکومتی در افغانستان به سمت پارلمانی شدن پیش خواهد رفت.

به گزارش تابناک، محمد ملازهی، کارشناس مسائل افغانستان و پاکستان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نتایج انتخابات افغانستان و کسب اکثریت آرا توسط اشرف غنی، در خصوص برنامه‌های او برای حضور در جایگاه ریاست جمهوری افغانستان گفت: موضع گیری‌های عبدالله عبدالله در خصوص پیروزی اشرف غنی، اتفاق مهمی است که اگر این موضوع را قبول نکند، بحران جدی در حاکمیت افغانستان به وجود خواهد آمد.

او افزود: اصل قضیه به مذاکرات صلح طالبان با آمریکایی‌ها مرتبط می‌شود؛ طالبان در گذشته، دولت وحدت ملی را که عبدالله عبدالله و اشرف غنی بودند به عنوان یک دولت دست نشانده می‌شناخت و حاضر به مذاکره با آن‌ها نبود؛ اما الان اگر عبدالله عبدالله با تشکیل دولت اشرف غنی مخالفت نکند، با قبول کردن این اتفاق که دولت روی کار آمده، منتخب مردم است، فرصتی برای طالبان و آمریکایی‌ها وجود دارد و می‌توان این را در نظر گرفت که بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی در پشت پرده توافقی انجام شده و یک تقسیم قدرت به این گروه‌ها شکل گرفته است.

ملازهی عنوان کرد: فرصتی در حال شکل گرفتن است که طالبان با دولت مرکزی افغانستان وارد مذاکره شده و آتش بس را بپذیرد، به خصوص در شرایطی که گفته می‌شود که معاهده صلح آن‌ها با آمریکایی‌ها در حال گذر از مراحل پایانی است، در صورت تحقق این امر به نظر می‌رسد زمینه برای توافق دولت مرکزی افغانستان با طالبان فراهم شود.

کارشناس مسائل منطقه ادامه داد:یکی از طرح‌هایی که آمریکایی‌ها برای تقسیم قدرت در دولت مرکزی افغانستان دارند شریک سازی طالبان در اداره کشور است و در صورت رسیدن به تواقفق این امر به اجرا در خواهد آمد و پس از آن قابل پیش بینی است که اشرف غنی در موقعیت جدید خود، با طالبان به تفاهم برسد.

او اظهار کرد: اگر تفاهمی در پشت پرده بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی انجام شود، یک نوع تقسیم قدرت صورت خواهد گرفت که اگر در این تقسیم قدرت، از دیدگاه‌های قومی، صرف نظر شود، نیرو‌های نزدیک به ایران می‌توانند فعالیت خود را دنبال کنند و اشرف غنی می‌تواند با ایران همکاری داشته باشد، ولی در مجموع آمدن اشرف غنی، به خاطر نگاهی که او به کشور‌های عربی دارد، وزنه را به طرف عربستان سعودی سنگین‌تر می‌کند.

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: رویکرد دولت جدید نسبت به روابط خارجی با سایر کشور‌ها هم بستگی به نوع تقسیم قدرت در کشور دارد؛ اگر طالبان با کنار گذاشتن سلاح خود، رویکرد دیپلماتیک در پیش بگیرد و قصد ایفای نقش به روش دموکراتیک در آینده افغانستان را داشته باشد، ترکیبی از دولت به وجود خواهد آمد که نیرو‌هایی که طرفدار ایران هستند، در آن نقش کمرنگ تری خواهند داشت.

او گفت: از طرف دیگر افغانستان، برای رسیدن به ثبات کامل و توسعه، نیاز به همکاری کشور‌های منطقه‌ای دارد. در همین راستا هم آمریکایی‌ها پذیرفته اند که بیشتر نیرو‌های خود را از افغانستان خارج کرده و بخش کمی از آن‌ها را در این کشور نگهدارند. در چنین شرایطی انتظار می‌رود در دو جبهه تغییراتی در افغانستان رخ بدهد؛ یکی در درون جامعه افغانستان و ساختار قدرت خواهد بود که باید به گونه‌ای طراحی شود که طالبان در آن جای بگیرد و در این صورت ممکن است از نظام ریاست جمهوری به سمت نظام پارلمانی حرکت کند و اداره داخلی آن شکل فدرال به خود بگیرد.

ملازهی خاطرنشان کرد: به موازات تحولات داخلی افغانستان، موضوع تحولات خارجی این کشور هم هم مطرح است. به نظر می‌رسد قدرت‌های بزرگ هم تصمیم ندارند در تحولات داخلی این کشور دخالت کنند تا افغانستان بتواند خود، ضمام امور را در دست گرفته و برای آینده اش تصمیم بگیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان