بازدید 17263
سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری؛

انتقاد از رهبری باعث ردصلاحیت کسی نخواهد شد/ صلاحیت نمایندگان، خبرگان و رئیس‌جمهور فقط برای یک دوره چهار ساله است/ دنبال جلوگیری از حاکمیت پول در انتخابات مجلس هستیم/ برگزاری رفراندوم یک اصل قانونی است و نباید باعث ایجاد نگرانی بشود

کدخدایی گفت: پس از بررسی‌ها در هیأت‌های نظارت و اعلام نتایج به هیأت مرکزی انتخابات، امیدواریم در موعد مقرر نتایج نهایی اعلام شود. در حوزه انتخابات میان دوره ای خبرگان رهبری، ۳۰۳ نفر ثبت نام کردند که بخشی از این تعداد، قبلا آزمون داده بودند، از این روی، ۲۷۲ تن برای آزمون کتبی دعوت شدند و از این تعداد ۲۲۱ تن در آزمون شرکت کردند...
کد خبر: ۹۴۵۵۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴ 21 December 2019

سخنگوی شورای نگهبان گفت: بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در هیات‌های اجرایی پایان یافت و نتایج آن نیز اعلام و ادامه رسیدگی در هیات‌های نظارت شورای نگهبان آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی «تابناک»، «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اصحاب رسانه با گرامیداشت یاد و خاطره زهرا عبدالمحمدی خبرنگار فقید فارس و ارائه گزارشی از روند تصویب و بررسی مصوبات مجلس اظهار کرد: طرح استفساریه بند ۲ ماده ۲ قانون مالیات مستقیم مغایر اصل ۷۳ قانون اساسی شناخته شده و برای اصلاح ارجاع داده شد.

وی افزود: لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری-صنعتی از نظر ما از سوی دولت بسیار تغییر کرده. به همین دلیل، اعضا آن را مغایر قانون اساسی دانستند؛ بنابراین، ما در شورا بر این باوریم که باید ایرادات این لایحه برطرف شود.

سخنگوی شورای نگهبان، با اشاره به تصویب چند اساسنامه در شورای نگهبان تصریح کرد: اساسنامه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از سوی شورای نگهبان دارای ایراداتی بود که اعضای شورا خواهان رفع ابهامات از آن شدند.

کدخدایی گفت: پس از بررسی‌ها در هیات‌های نظارت و اعلام نتایج به هیات مرکزی انتخابات، امیدواریم در موعد مقرر نتایج نهایی اعلام شود. کداخدایی گفت: پس از بررسی‌ها در هیات‌های نظارت و اعلام نتایج به هیات مرکزی انتخابات، امیدواریم در موعد مقرر نتایج نهایی اعلام شود.

وی افزود: در حوزه انتخابات میان دوره ای خبرگان رهبری، ۳۰۳ نفر ثبت نام کردند که بخشی از آنان قبلا آزمون داده بودند، از این روی، ۲۷۲ نفر برای آزمون کتبی دعوت شدند و از این تعداد ۲۲۱ تن در آزمون شرکت کردند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: پس از اعلام نتایج آزمون کتبی، داوطلبان برای آزمون شفاهی دعوت خواهند شد و پس از این مرحله، بررسی صلاحیت عمومی کاندیداهای انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه چه زمانی دولت از اعتبار خارج می‌شود، تاکید کرد: هر موقع نیمی از وزرا تغییر کنند دولت نیازمند کسب رای اعتماد مجدد است.

انتقاد از رهبری باعث ردصلاحیت کسی نخواهد شد/ صلاحیت نمایندگان، خبرگان و رئیس‌جمهور فقط برای یک دوره ۴ ساله است/ دنبال جلوگیری از حاکمیت پول در انتخابات مجلس هستیم/ برگزاری رفراندوم یک اصل قانونی است و نباید باعث ایجاد نگرانی بشود

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه هنوز بررسی‌ها را درباره تایید صلاحیت‌ها انجام ندادیم، گفت: ما طبق قانون در این مسیر عمل خواهیم کرد و ضوابط لازم را در این راستا انجام می‌دهیم.

کدخدایی درباره عملیات روانی رسانه‌های خارجی درباره تایید صلاحیت‌ها اظهار کرد: در این مسیر رسانه‌ها باید کمک ما باشند اما ما طبق قانون در حیطه تایید و احراز صلاحیت‌ها وارد عمل خواهیم شد، اما اینکه نهادی طبق قانون کار خود را انجام ندهد ما موظفیم قوانین را اجرا کنیم.

وی با گلایه از ثبت‌نام گسترده مردم در انتخابات مجلس و نقص قانونی در این مورد افزود: ۱۱ هزار نفر به عنوان ثبت‌نام اولی در انتخابات مجلس ‌نام نویسی کردند، ولی ما باز طبق قانون عمل خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اظهارنظرهای برخی مقامات نظامی درباره انتخابات مجلس، تصریح کرد: ما کشور آزادی داریم و اظهارنظرهای مختلف. اما شورای نگهبان طبق قانون عمل خواهد کرد و به نظرات مختلف توجهی ندارد.

کدخدایی در پاسخ به اینکه نمایندگانی که در مجلس هستند و صلاحیت آنها تایید نمی‌شوند چطور باید از روند تصمیم‌گیری کنار گذاشته شوند خاطرنشان کرد: صلاحیت نمایندگان مجلس، خبرگان و رئیس‌جمهور برای یک دوره چهار ساله است و اگر صلاحیت نماینده‌‌ای در دوره جدید تایید نشود به دوره نمایندگی وی ربطی ندارد.

وی تاکید کرد: تشخیص صلاحیت در ابتدا بر عهده هیات اجرایی و سپس شورای نگهبان و سایر نهادهاست. از این روی، هیچ محدودیتی در راستای روند بررسی صلاحیت‌ها وجود ندارد؛ بنابراین، باتوجه به نتایج بدست‌آمده روند بررسی صلاحیت‌ها صورت می‌گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: از جهت کلی ما در مرحله رسیدگی هیات‌های استانی هستیم و فکر می‌کنم تا دهه دوم دی ماه نتیجه اولیه و اوایل بهمن ماه نتیجه نهایی مشخص می‌شود.

کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگار «تابناک» درباره رایزنی گروه های سیاسی اصلاح طلب با شورای نگهبان و نتایج آن، با اشاره به اینکه با گروه‌ها و احزاب مختلف دیدار داشتیم اظهار کرد: با عارف، صادق خرازی و مجید انصاری دیدار داشتیم، اما این رویه تنها منوط به دوستان اصلاح‌طلب نیست و با گروه‌های دیگر هم دیدار داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه نامزدها می‌توانند نمایندگان خود را پای صندوق رای داشته باشند افزود: هر شکایتی به ما ارسال شود مورد بررسی ما قرار خواهد گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان درباره سوالات امتحانات خبرگان تصریح کرد: سوالات در حدود فقهی و اجتهادی است و طبق روال معمول صورت می‌گیرد.

کدخدایی درباره اینکه اگر فردی رهبری را نقد کند، تایید صلاحیت می‌شود خاطرنشان کرد: رهبری همیشه از انتقاد استقبال کردند؛ از این روی، بحث انتقاد در روند بررسی صلاحیت ملاک نیست، ولی توهین روند دیگری است و ‌مدنظر ما قرار دارد.

وی درباره برگزاری انتخابات الکترونیکی تاکید کرد: همکاری خوبی با وزارت کشور داشتیم و امیدواریم مراحلی که مورد بررسی قرار گرفته در این دوره اجرایی شود و از این روند استقبال می‌کنیم؛ اما درباره اخذ شمارش آرا هنوز مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره تشکیل کارگروهی در دولت پیرامون انتخابات گفت: من درباره این موضوع خبری نشنیدم و دولت در حیطه وزارت کشور، تنها مسئول اجرای انتخابات است؛ از این روی، تا کسب اطلاع در این راستا اظهارنظری ندارم.

وی درباره تبلیغات زودهنگام برخی نامزدها اظهار کرد: بدون شک در این راستا قطعا برخورد می‌شود و در روند بررسی صلاحیت‌ها طبق روال قانونی تصمیم گیری خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره دلایل برگزاری نشست با حضور عارف و انصاری در شورای نگهبان افزود: ابهاماتی از سوی دوستان مطرح می‌شود که ما پاسخ می‌دهیم و دوستان ما در شورا در این جلسات به سوالات پاسخ می‌دهند، اما بحث چانه‌زنی مطرح نشده است.

کدخدایی در پاسخ به سوال «تابناک» درباره موافقت او با موضوع برگزاری رفراندوم نیز تصریح کرد: بر اساس اصل ۵۹ و طبق قانون هر وقت شرایط ایجاب کند این موضوع باید اجرایی شود. از این روی هیچ کس نباید از این چنین مساله ای یعنی برگزاری رفراندوم نگرانی داشته باشد و تمام اصول قانون اساسی به جز اصل ۴ در مواقع و شرایط مشخص قابل اجراست.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۶ هزار تن در انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند، خاطرنشان کرد: تمام مراجع تمام وقت در حال کار کردن هستند و خود ما در شورای نگهبان در حال تلاشیم که نتایج را هر چه سریعتر اعلام کنیم، ولی بدون شک بررسی صلاحیت‌ها با این روند بسیار طولانی است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ما درصدد جلوگیری از حاکمیت پول در انتخابات مجلس هستیم، تاکید کرد: نواقص قانونی در این راستا وجود دارد که ما انتظار داشتیم مجلس آن را برطرف کند، ولی این مهم محقق نشده و ما باید طبق روال فعلی در این راستا تصمیم‌گیری کنیم.

کدخدایی در پایان گفت: امیدواریم انتخابات پرشوری با مشارکت گسترده مردم انجام شود و دغدغه‌های مردم نیز برطرف شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار