بازدید 27100
بررسی ادعای طنزگونه مهین فرهادی زاد، معاون وزیر ورزش در «تابناک»؛

تازه‌ترین آمار حیرت‌آور دولت؛ ایران چگونه ۱۳میلیون ورزشکار زن حرفه‌ای دارد؟ / پناه بردن به آمار، جای رفع تبعیض و حذف محرومیت ورزش دختران

شاید دولت در ورزش نیز به سبک برخی آمار اقتصادی ـ. که بین مردم به دستاویزی برای طنز و طعنه تبدیل شده است ـ. همین رویه را دنبال کرده است؛ سرافرازانه زنانی را که حتی یک بار در سال گذرشان به اماکن ورزشی یا پارک‌ها و استخر‌ها و مسیر‌های کوهنوردی و پیک نیک‌های سیزده بدری افتاده، وارد آمار خود کرده است. دولتی‌ها نشان دادند که از بازی با افکارعمومی در سوژه ورود زنان به ورزشگاه بدشان نمی‌آید تا محرومیت تاریخی زنان در سرانه ورزش و تقسیم بودجه فراموش شود.
کد خبر: ۹۴۵۴۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸ 21 December 2019

تازه‌ترین آمار عجیب از دولت حسن روحانی به «تعداد ورزشکاران حرفه‌ای زن در ایران» اختصاص دارد.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ معاون بانوان وزارت ورزش و جوانان در مصاحبه جدید خود به صراحت مدعی شده است، در ایران بیش از سیزده میلیون ورزشکار زن در سطح «قهرمانی» فعال هستند؛ بنابراین، می توان با یک حساب سرانگشتی دریافت که این آمار به شوخی با افکارعمومی و حتی کارشناسان علم آمار شبیه است.

مهین فرهادی زاد به عنوان معاون بانوان وزارت ورزش و جوانان گفته است: «۱۳ میلیون و ۲۳۷ هزار و ۳۶ بانوی ورزشکار سازمان یافته در کشور فعالیت می‌کنند. البته این آمار تا پایان سال ۱۳۹۷ است و سالانه تغییر می‌کند.»

اگر تصور می‌کنید خانم فرهادی در این رقم همه ورزشکاران آماتور و غیرحرفه‌ای فعال در ورزش‌های همگانی را هم دیده است، اشتباه می‌کنید: «تعداد بانوان علاقه‌مند به ورزش در بخش همگانی بیشتر است، به گونه‌ای که معاون بانوان تعداد بانوان حاضر در این بخش را ۱۵ میلیون و ۷۴۴ هزار و ۱۶۵ تن عنوان کرد.»

تازه‌ترین آمار حیرت آور دولت؛ ایران چگونه ۱۳میلیون ورزشکار زن حرفه‌ای دارد؟ / پناه بردن به آمار جای رفع تبعیض و حذف محرومیت ورزش دختران

این ادعای عجیب در حالی است که ایران از لحاظ سرانه ورزشی بانوان به شدت دچار فقر فضای ورزشی است و زنان ایران نیز با فقر حرکتی شدید دست و پنجه نرم می‌کنند. فعالیت بیش از ۱۳ میلیون زن در ورزش قهرمانی معانی دارد که احتمالا معاون وزیر ورزش هنوز از آن درک و اطلاع درستی ندارد و این آمار بیشتر شبیه شوخی است؛ آماری عجیب که اختلافی فاحش و واضح با واقعیت دارد و رکوردی تازه در آمار‌های عجیب دولت روحانی ایجاد کرده است.

غیر از آن با توجه به جمعیت حدود ۸۰ میلیون نفری کشورمان، اگر نیمی از کل جمعیت ایران را از جنس مونث و زن بدانیم، با جمعیتی حدود ۴۰ میلیونی از بانوان سروکار داریم که یقینا برای حضور در ورزش قهرمانی ـ که تعارف و چارجوب خاص خود را دارد ـ باید در گروه سنی بین ۱۵ تا نهایتا ۴۰ سال به دنبال زنان و دختران ورزشکاری بگردیم که در مسابقات حرفه‌ای استانی و کشوری و همچنین لیگ‌ها و دسته جات شرکت می‌کنند.

مشخص است که این جمعیت در بهترین حالت و با کنار گذاشتن دختران کودک و خردسال، و زنان بالای چهل سال که بالاترین سن ورزش قهرمانی در دنیا محسوب می‌شود، نمی‌توان بالقوه بیش از ۱۵ تا ۲۰ میلیون زن ورزشکار در رده قهرمانی در اختیار داشت. حالا می‌توان از این جامعه ۲۰ میلیون نفری قضاوت کرد که آیا واقعا از میان هر دو زن، میانگین بیش از یک نفر در یکی از رشته‌های ورزش قهرمانی فعال است؟!

تازه‌ترین آمار حیرت آور دولت؛ ایران چگونه ۱۳میلیون ورزشکار زن حرفه‌ای دارد؟ / پناه بردن به آمار جای رفع تبعیض و حذف محرومیت ورزش دختران

نگاهی به اطراف خودمان و کنکاشی مختصر میان خانواده‌های ایرانی نشان می‌دهد که این ادعای حیرت آور معاون وزیر به طرز تاسفباری با واقعیت فاصله دارد و شاید از هر ده زن نیز دو ورزشکار که هفته‌ای چندساعت را منظم به ورزش بپردازد، پیدا نمی‌کنیم. در مورد جامعه فعال در ورزش همگانی نیز آمار ارایه شده فرسنگ‌ها با واقعیت فاصله دارد و در تضاد با حقیقت است. حضور ۱۵ میلیون زن در برنامه‌های ورزش همگانی به معنای پرشدن تمامی مجموعه‌های ورزشی خصوصی و دولتی سراسر ایران در کنار لبریز شدن پارک‌ها و سالن‌ها و مناطق جنگلی و مسیر‌های پیاده روی کل کشور از زنان ورزشکار است که ما به عنوان خبرنگاران ورزشی فعال طی بیش از دو دهه اخیر، چنین چیزی را حتی یک بار هم به چشم ندیدیم؛ هرچند در رویا‌هایمان چنین آرمانی را جستجو می‌کنیم.

در این میان، شاید دولت در ورزش نیز به سبک برخی آمار اقتصادی ـ که بین مردم به دستاویزی برای طنز و طعنه تبدیل شده است ـ همین رویه را دنبال کرده است؛ سرافرازانه زنانی را که حتی یک بار در سال گذرشان به اماکن ورزشی یا پارک‌ها و استخر‌ها و مسیر‌های کوهنوردی و پیک نیک‌های سیزده بدری افتاده، وارد آمار خود کرده است که در این صورت شاید شمارش زنانی که در مراسم سنتی سیزده بدر به دامان طبیعت می‌آیند هم برای رسیدن به چنین اعداد و ارقامی کافی باشد و نیازی نباشد که سراغی از داده‌های دیگر بگیریم.

دختران، همسران، مادران، خواهران و مادربزرگان در جامعه ایرانی با شدیدترین تبعیض‌ها در تخصیص بودجه ورزشی و امکانات حداقلی دست به گریبان هستند و هرگز نمی‌توان این واقعیت دردناک را با آمار عجیب و بدون پایه علمی، کتمان کرد. بهتر است مسئولان ورزش کشور به جای بازی بی فایده با ارقام خیالی، به نیاز امروز جامعه زنان و دختران کشور پاسخ دهند و در میدان عمل برای رفع محرومیت‌ها و عقب ماندگی‌هایی که حاصل چندسال اخیر یا یکی دو دهه پیش و حتی این نظام و ساختار سیاسی پیشین نیست، برنامه هدفمند با قابلیت اجرایی شدن تدوین نمایند.

تازه‌ترین آمار حیرت آور دولت؛ ایران چگونه ۱۳میلیون ورزشکار زن حرفه‌ای دارد؟ / پناه بردن به آمار جای رفع تبعیض و حذف محرومیت ورزش دختران

متاسفانه نگاه جنسیت زده به ورزش زنان در ایران، وسعتی به پهنای تاریخ این کشور دارد و اکثر مادران و مادربزرگ‌های ما که دوران رژیم گذشته را دیده اند نیز شهادت می‌دهند با وجود الزامی نبودن مساله‌ای به نام حجاب، هیچ گاه توجه لازم به ورزش زنان در این مملکت صورت نگرفت و بی عدالتی در تقسیم منابع در این زمینه سبقه‌ای طولانی دارد. متاسفانه تغییر سبک زندگی و کاهش میزان تحرک و فعالیت فیزیکی زنان در محیط های کاری و منازل، باعث شده تا امروزه بی توجهی به کمبودهای چشمگیر در این زمینه خودش را بیشتر از چهل یا پنجاه سال قبل نشان دهد.

طی سال‌های اخیر، مطالبات اصلی زنان در حوزه ورزش در ایران، به ماجرای ورود آن‌ها به ورزشگاه‌ها خلاصه شده و این موضوع که بار‌ها در سطوح عالی و سیاسی نظام طرح شده است، به دغدغه اغلب مسئولین و بخشی عمده از قشر زنان جامعه تبدیل شده است. دولتی‌ها نیز به خوبی نشان دادند که از بازی با افکارعمومی با این سوژه بدشان نمی‌آید؛ هرچند توانایی عمل به وعده‌های رییس دولت تدبیر و امید با دخالت و تهدید فیفا در حدی بسیار محدود و برای یکی از بازی‌های نه چندان مهم تیم ملی فوتبال محقق شد. هر چند حق تماشای مسابقات ورزشی برای زنان نیز قابل چشم پوشی نیست، نباید از خواسته اصلی و بنیادی جامعه منحرف و منصرف شد؛ نیاز اساسی که امروز جامعه زنان ایران درگیر آن است، موضوع سلامتی و تندرستی و خطری است که در این حوزه آن‌ها را تهدید می‌کند و کل جامعه را با یک چالش بزرگ برای نسل‌های بعد مواجه ساخته است.

نویسنده: مجید کوهستانی

Related image

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۲
شوخی کرده، جنبه شوخی ندارید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
وقتی افرادی که یک ساعت در هفته کار دارند در آمار شاغلین قرار میگیرند لابد زنان و دخترانی که در سال یک طناب می زنند هم ورزشکار حرفه ای تلقی میشوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
باور کنید تو آمریکا با جمعیت 250 میلیونی و اونهمه امکانات-13 میلیونورزشکار زن حرفه ای نداریم-13 میلیون عینیاز هر 10 رن تو آمریکا ار نوزاد گرفته تا پیره زن عصا به دست- یکی ورزشکار حرفه ای هست- و این امکان نداره-حتی اونجا-ما که جهان سومی هستیم
نگاه کردن به حجم بدن زنان مطابق فتوای جمیع علمای معزز اسلام، شرعا حرام است! از این منظر ورزش های زنان موجب اشاعه ی حرام بوده و باید تعطیل شوند!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
بلخره هر چیز مادی یه حجمی داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
بهتره شما به حجم مغز خودت يه نگاهي بياندازي
شجاعی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
آنوقت در خیابان درست است ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
حالا خوبه خودت هم از جمله ی پر فیض خودت تعجب کردی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
خودتو مسخره کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
خوبه که خودتم از حرف خودت تعجب کردی!
منظور ايشان 13 ميليون ريال بوده يعني يك ميليون و سيصد . البته اين هم زياداست. شايد منظورش 13 كرور قران، شاهي یا چیز دیگری بوده!
حتما خانم فرهادی زاد نه معنای دو کلمه ورزش و ورزش قهرمانی رو نمیدونند . جدا اینها رو از کجا میارن بهشون پست میدن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
فامیل و آشنا و وابستگان هستند
حتما خانم فرهادی زاد نه معنای دو کلمه ورزش و ورزش قهرمانی رو نمیدونند . جدا اینها رو از کجا میارن بهشون پست میدن .
دروغ کنتور که نمی اندازه
مثل آمار افراد شاغل در کشور حساب کرده
متاسفانه با یک‌نگاه معمولی و مقایسه قد و شکل استخوان بندی و عضلانی و میزان موی سر دختران کشور به نسبت کشورهای همسایه ، مثلا ترکیه و امارات و حتی عراق ، میتوان کوتاهی قد و استخوان بندی و عضلات ضعیف تر و عدم چابکی لازم و داشتن توان جسمانی کافی به نسبت دختران همسایه که از داشتن فعالیت ورزشی و تحرک کافی و لباس های مناسب برای تحرک های ورزشی و کمتر پوشیده بودن پوست و مو ، میتوان به راحتی متوجه شد که اوضاع فیزیکی دختران کشور اصلا خوب نیست و اکثرا از ضعف عضلانی و استخوانی و مفصلی و مو رنج می برند .
حال این آمار ۱۳ میلیون ورزشکار خانم حرفه ای را ایشان چطور بدست آورده اند ، خودشان بهتر میدانند !!!؟؟؟
چیه این دولت راست هست که بخواد این باشه
در مدت نزدیک به هشت سال دوران ریاست جمهوری آقای روحانی بیش از 90 درصد آمار و ارقام مورد ادعای دولت ایشان نه تنها غلط هست که یک افتزاح در ادعا هست ، وقتی دولت ایشان مدعی هستند تورم 13 درصد و یا نرخ بیکاری 17 درصد هست بقول معروف مادر بزرگ من هم متوجه دروغ بودن این ادعا میشه حالا هم همین آمار ورزشکار بودن زنان کشورم که فقط مثال " چی میزنی ؟ " به ذهن آدم میرسه ؛ با نگاهی تامل برانگیز متوجه میشی دولت ایشان بیشتر به مسخره گرفتن مردم و افکار عمومی مشغول هست تا صداقت در خدمت گذاری به مردم , این روزها و این دولتها هم میگذرد و رو سیاهی به ذغال میماند ولی چه نیکو گفت سعدی شیرین سخن : سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز ، مرده آنست که نامش به نکوئی نبرد .
دروغ متاسفانه بیماری ایجاد نمیکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
خودمونیش رو بگو بابا:
دروغ که حناق نیس
ایشون ظرف شستن رو ورزش قهرمانی میدونن احتمالا خودشون هم قهرمان این رشته هستن چون ورزش دیگه ای به ایشون نمیاد
آماتور= کسی که برای تفریح یا سلامت یا علاقه شخصی ورزش میکند.
حرفه ای= کسی که برای ورزش کردن پول میگیرد و از این راه امرار معاش میکند.
سازمان یافته= کسی که در فدراسیون یا هیات محلی یا استانی یا باشگاه یا... سازمان یافته و بیمه ورزش شده است.
ورزش همگانی= ورزش در خانه یا پارک یا شرکت در راهپیمایی و ...
نویسنده محترم این مفاهیم را اگر میدانست همچین تحلیل آبکی ارائه نمیداد. هرچند آمار مورد اشاره زیاد ارزشمند نیست و فقر حرکتی و ... وافعیت دارد.
منظورش ۱۳۰۰۰ ورزشکار است مابقی معتاد که در پارکها به وفور دیده می شود
بابا سخت نگير ... اين همه سالها شما اصولگرا هم نادرست گفتيد وميگيد حالا شش ساليه جناح مخالف هم کذب ميگه...
به ریال هم حساب کنه باز اینقدر نمیشه....
؟؟؟
منظورشون از این تعداد ورزشکار ؤن حرفه ای به ریال بوده ، شما به تومن حساب کنی میشن یه ملیون و سیصد نفر.
فقط حواست باشه دلاری حساب نکنی که خیلی کم میشه ....
فکر میکنید امثال معاون بانوان وزارت ورزش و جوانان و یا معاونتهای بانوان فدراسیونهای ورزشی متخصص هستند خیر. معاونت بانوان فدراسیون جودو یک خانم سفارش شده از یک معاون آقا در وزارت ورزش میباشد که از جودو و تربیت بدنی چیزی نمیداند و مدیریت لبخندی دارد! تمام بانوان فعال در جودو ده هزار نفر هم نیستند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
از كرامات شيخ ما اينست.... شيره را خورد و گفت شيرين است!!!!!!! بالاخره تو دولت روحاني همه چي ديديم... وقتي خود رئيس جمهور خبر نداره بنزين شب گرون شده؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!! خب لايد 13 ميليون ورزشكار حرفه اي خانم داريم ديگه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! مثلا به احتمال خيلي قوي مامانبزرگ من قهرمان تكواندو..
بانوان حاضر در این بخش را ۱۵ میلیون و ۷۴۴ هزار و ۱۶۵ تن عنوان کرد.»
میشه منبغ این حبر را اعلام فرمایند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
خودش شمرده .
سلام بحساب کردن توامان تعداد ورزشکاران حرفه ای زن و مرد ،،،هم،،،، این آمار جور در نمیاد فکر کنم
منظورش تماشاچی های زن بوده (ان هم بعید است). اصلا خود این خانم چه ورزشی را حرفه ای انجام می دهد یا می داده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
کتک زدن خواهر شوهر و مادر شوهر و شوهر و زن های همسایه
با دمپایی لاستیکی
ميگن دروغ رو هر چي گنده تر بگين راحت تر باور مي كنند
آمار سازی کشکی برای توجیه حیف ومیل بودجه
حتما منظورش زنان علاقه مند به ورزش است. یک اشتباه لپی کوچک اینجا اتفاق افتاده!!!!
معذفی کنند ما هم بریم بخریم خدایی حالشون خیلی خوبه.روحانی می خنده این یکی این امارها رو میده بقیه هم که رو فضا هستند.
اتفاقا آمار درسته ورزش قهرمانی گشت اینستا و تلگرام . دوی ماراتن برای جذب فالور ‌ .
منظورش اینه که برا سیزده میلیون نفر بودجه گرفتن ولی خب چه کنیم دیگه . حالا شما به انتخابات پرشور توجه کنید و این قضیه رو فراموش کنید
حتما خود این خانم هم جز آمار خانم ابتکار میاد که تعداد زنان معاون وزیر را معرفی می کند. همه برای هم نون می پزند. اینهمه ورزشکار تو کشور داریم حتما باید کسی در این پست در مورد ورزش حرفه ای زنان صحبت کند که اصول ابتدایی را در این حوزه نمی داند ؟؟ ببین به کیوصل است .... چه آشنایی با اعضا ستاد انتخابات اقای روحانی داشته است
چه خبره بابا اوس مموتی هم از این آمارها نمیداد
آمار احمدی نژادی..!!! آمار نیروی کار شاغل +قورمه سبزی خانم خونه !!!
الان که بهش بگی میگه حرفهای منا تقتیع شده نوشتید .من داشتم امار مصرف سبزی اشی را میدادم.
اینکه زنان ما مظلوم هستند شکی نیست ولی انها نه دیده می شوند و نه می خواهند دیده شوند اما تعدادی به عنوان وکیل خود خوانده نظرات مشعشع دارند
این زن شایستگی ارتقا را دارد دروغ بزرگ باور راحت
می تواند دو دوره پشت سر هم در ردیفهای اول قرار گیرد تا پوکی استخوان و درد مفصل هایش را درمان کند
چطور حرفش را باور می کنید آنهم وقتی رئیس دولتش گفته خواب بود بنزین سه برابر شد ؟ !
كلاً به آمارهاي ارائه شده توسط تمامي مسئولين كشور توجه نكنيد ، مردم را چه فرض كرده اند ؟
زنان ایرانی ورزشکارند و باشگاه آنها بازارهای شهرهای کوچک است. هر زن ساعت 9 از خانه خارج می شود و تا ساعت 11 در بازار می چرخد و کمی بعد دست خالی به خانه باز می گردد. (شاید دو عدد نان تافتون برای تغذیه ی حرفه ای بعد از ورزش خریداری کرده باشد)
عزیزم ازقورمه سبزی بیشتر بگو چیکار کنم خوب جا بیفته روغن سیاه بندازه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان