بازدید 7684
مراقب این ۸ چاله باشید!

عجیب و غریب‌ترین شگردهای سارقان

جالب آن جاست که به بهانه رمز پویا هم عده‌ای اقدام به فیشینگ از حساب اشخاص کرده‌اند.
کد خبر: ۹۴۵۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱ 20 December 2019

کلاهبرداران برای خالی کردن جیب مردم از شگرد‌های عجیبی در فضای مجازی استفاده می‌کنند.

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در پی کلاهبرداری‌های مختلفی که این سال‌ها از طریق مجازی صورت گرفته سرانجام طرح رمز پویا به اجرا رسید. این طرح برای جلوگیری از برداشت غیرقانونی از حساب اشخاص به اجرا درمی‌آید تا رمز اینترنتی به صورت یک بار مصرف فقط توسط صاحب حساب استفاده شود. در عملیات فیشینگ کلاهبرداران با شگرد‌های مختلف سعی می‌کنند به اطلاعات حساب بانکی اشخاص دسترسی یابند و از این حساب‌ها پول برداشت کنند.

اما جالب آن جاست که به بهانه رمز پویا هم عده‌ای اقدام به فیشینگ از حساب اشخاص کرده‌اند. رئیس پلیس فتا به‌تازگی اعلام کرده عده‌ای با پیامک زدن از مردم می‌خواهند که به لینکی مراجعه کنند تا با ورود اطلاعات بانکی خودشان رمز پویا دریافت کنند. غافل از این که این لینک توسط کلاهبرداران ایجاد شده است. در ادامه مطلب به چند مورد از روش‌ها و شگرد‌های کلاهبرداری مجازی که این روز‌ها متداول است، نگاهی می‌اندازیم.

موسسات خیریه جعلی

اگر در گذشته افرادی بودند که از طریق مراجعه حضوری مدعی می‌شدند از موسسه خیریه آمده‌اند و به بهانه کار خیر از مردم پول جمع می‌کردند امروز همین کار در فضای مجازی انجام می‌شود. این افراد از طریق تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها با گذاشتن عکس از افراد کم‌بضاعت سعی می‌کنند احساسات کاربران را تحریک کنند. سپس از طریق لینک‌هایی افراد را به درگاه پرداخت جعلی خودشان می‌کشند و با گرفتن اطلاعات بانکی فرد اقدام به خالی کردن حساب می‌کنند. پلیس فتا اعلام کرده برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری‌ها، کاربران کمک به نیازمندان را فقط از طریق موسسات خیریه معتبر انجام دهند.

انجمن‌های جعلی حمایت از بیماران خاص

یکی دیگر از ترفند‌های کلاهبرداران جلب احساسات مردم است. افرادی هستند که با پوشش انجمن‌ها و موسسات حمایت از بیماران خاص اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. آن‌ها با تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و گذاشتن عکس بیماران به ویژه عکس کودکان بیمار، افراد را به سایت‌های جعلی خود هدایت می‌کنند. بعضی افراد که به سرعت تحت تاثیر احساسات خودشان قرار می‌گیرند یا، چون می‌بینند دوستان ناآگاه‌شان این موسسات را تبلیغ می‌کنند وارد این سایت‌ها می‌شوند و در فرایند فیشینگ از آن‌ها کلاهبرداری می‌شود. توصیه می‌شود که اشخاص برای کمک به بیماران به هر موسسه‌ای اعتماد نکنند.

کلاهبرداری به بهانه ثبت نام هدفمندی یارانه‌ها

نکته مهمی که وجود دارد این است که معمولا کلاهبرداران با شرایط و اتفاقات روز جامعه ظاهر عوض می‌کنند. مثلا از موقعی که بحث ثبت نام برای هدفمندی یارانه‌ها مطرح شده است و بحث انصراف یا درخواست ثبت نام یارانه وجود داشته، همزمان افرادی با ساخت وب سایت‌های جعلی افراد را به بهانه ثبت نام یارانه به سایت مد نظرشان می‌کشانند. سارقان که متوجه مطالبه و دغدغه جامعه هستند با این کار اشخاصی ناآگاه را طعمه خودشان قرار می‌دهند. بار‌ها اعلام شده که اگر نیاز به ثبت نام یا ورود اطلاعاتی برای یارانه باشد از رسانه‌های رسمی سامانه معتبر اعلام خواهد شد.

سامانه جعلی سهام عدالت

در مدتی که موضوع اختصاص سهام عدالت مطرح شده همواره کلاهبرداری‌هایی به بهانه پیگیری این مطالبه مردمی انجام شده است. در این روش سودجویان با عنوان ثبت‌نام و واریز سود سهام عدالت، کاربران را به سایت‌های جعلی هدایت می‌کنند و به محض وارد کردن اطلاعات حساب از سوی کاربر، اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی آنان می‌کنند. پلیس فتا از مردم خواسته به‌هیچ‌عنوان به پیامک‌ها و تماس‌های تلفنی که در آن از مردم درخواست اطلاعات شخصی برای واریز سود سهام عدالت می‌شود، توجه نداشته باشند و هرگونه اطلاع و اخبار را تنها از طریق رسانه‌های معتبر پیگیری کنند.

ثبت نام جعلی کارت سوخت

از دیگر دغدغه‌های جامعه هم در سال‌های اخیر بحث کارت سوخت و ثبت نام اینترنتی مراجعان برای دریافت آن بوده است. مثلا با سهمیه‌بندی که در یک ماه اخیر صورت گرفته بحث جعل سایت‌هایی برای ثبت نام کارت سوخت دوباره داغ شده است. ورود به این لینک‌های جعلی ممکن است از طریق یک جست‌وجوی ساده در گوگل هم اتفاق بیفتد حتی ممکن است این سایت‌ها در رتبه‌های بالای این جست‌وجو هم قرار بگیرند. فرد با ورود دوباره به همان ترتیب موارد قبلی، تحت عملیات فیشینگ قرار می‌گیرد و پول از حسابش خارج می‌شود.

فیشینگ به بهانه فروش سوالات کنکور

از دیگر جامعه‌های هدف کلاهبرداران، دانش‌آموزان و خانواده دانش‌آموزان به خصوص کنکوری‌ها و داوطلبان امتحان نهایی هستند. در یکی دو سال اخیر، آمار بازدید از سایت‌ها و صفحات مشاوره درسی، دانلود سوالات کنکور، مشاوره روان شناسی و... روندی رو به افزایش داشته است و به همین دلیل عده‌ای به کلاهبرداری از این طریق اقدام می‌کنند. مسئولان پلیس فتا می‌گویند، در چنین شرایطی یکی از شگرد‌های افراد سودجو، طراحی صفحات و درگاه‌های بانکی جعلی است که با ترفند فروش سوالات امتحان نهایی و با در اختیار گرفتن اطلاعات بانکی دانش‌آموزان، اقدام به برداشت‌های غیر مجاز از حساب‌های بانکی قربانیان می‌کنند.

نرم‌افزار‌های نذری‌یاب دروغین

همان طور که گفتیم شگرد‌های کلاهبرداران مطابق با نیاز کاربران مجازی شکل‌های مختلفی به خود می‌گیرد. مثلا در ایام عزاداری شکل دیگری از کلاهبرداری انجام می‌شود. در این مورد، نرم افزار‌هایی با عنوان نذری‌یاب در فضای مجازی به شکل پررنگی تبلیغ می‌شوند که نوعی جعل را انجام می‌دهند. مجرمان اغلب در شبکه‌های اجتماعی افراد را ترغیب به دانلود و خرید این گونه برنامه‌ها می‌کنند. سپس برای دانلود نرم افزار از کاربران فضای مجازی مبالغی خیلی کم و جزئی را به عنوان ثبت نام مطالبه و سپس کاربر را به درگاه‌های جعلی بانک هدایت می‌کنند.

سایت‌های کلاهبرداری صیغه‌یابی

با یک جست‌وجوی ساده از طریق عبارات «همسریابی» یا «صیغه‌یابی» تعداد زیادی وب سایت و کانال تلگرامی پیدا می‌شوند که سعی می‌کنند اعتماد افراد به خصوص جوانان را به خودشان جلب کنند. این سایت‌ها که به صورت غیرقانونی فعالیت دارند با گرفتن اطلاعات کاربران در بهترین حالتش صرفا مبلغی را دریافت می‌کنند تا شخص مقابل را برای ازدواج معرفی کنند، اما هرگز این اتفاق نمی‌افتد. در حالت بدترش هم اطلاعات حساب را از شخص می‌گیرند و با عملیات فیشینگ اقدام به برداشت مبالغ زیادی از حساب مال باخته می‌کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان