بازدید 7440

رابطه با انگلستان در دوره جانسون به روایت آقای سفیر!

انگلیس اعتقاد دارد به دلیل ساختار‌های اصلی اقتصادی ایران با توجه به منابع، جمعیت، منابع انسانی، هوش و نبوغ دانشمندان خود، دو کشور این ظرفیت را دارند که روابط اقتصادی خود را توسعه بدهند. مضاف بر اینکه بازار همسایگان ایران که اگر با جمعیت ایران محاسبه شود چیزی بالغ بر بازار ۳۵۰ میلیون نفری خواهد بود که می‌تواند در روابط اقتصادی با انگلیس بسیار مورد توجه قرار گیرد و هر دوطرف از چنین روابطی منتفع شوند.
کد خبر: ۹۴۵۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۱ 18 December 2019
حمید بعیدی نژاد روز چهارشنبه در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگاران ایرنا و صدا و سیما در لندن درخصوص سیاست خارجی بوریس جانسون به ویژه در قبال ایران گفت: تجربه نشان داده از زمانی که جانسون وزیر خارجه بود تا اکنون که نخست وزیر شده است سیاست کلی او مبنی بر این بوده که برای کاهش تنش در روابط دو کشور تلاش کند و این تفاوت نگرش وی با وزیر خارجه بعد از وی یعنی جرمی هانت بود که در آن دوره باعث شد تنش بین دوکشور افزایش یابد.

انگلیس به ایران به عنوان بازار بزرگی نگاه می‌کند
نماینده ارشد دولت جمهوری اسلامی ایران در انگلیس درباره روابط دو کشور در دولت جانسون، گفت: انگلیس قرار است به زودی از اتحادیه اروپا خارج شود و قصد دارد حوزه روابط تجاری و اقتصادی خود را بعنوان یک اولویت با کشور‌های بزرگ مثل آمریکا و دیگر کشور‌های مثل هند، چین و کشور‌های دیگر وارد تعاملات گسترده شود.

وی افزود: بر اساس اطلاعاتی که ما داریم و تماس‌هایی که طرف‌های انگلیسی با ایران طی دو سه سال گذشته داشته اند نشان می‌دهد که آن‌ها به ایران به عنوان بازار بزرگی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری نگاه می‌کنند.

بعیدی نژاد با اشاره به برخی معاملات اقتصادی میان ایران و انگلیس در دوره پسا برجام یادآور شد: لیام فاکس وزیر تجارت بین‌الملل انگلیس به صراحت این موضع را اعلام کرد که ایران بزرگترین بازاری است که بعد از پایان دوره اتحاد شوروی وارد حوزه بازار جهانی شده است. این در حالی است که لیام فاکس از افرادی است که خیلی موافق سیاست انگلیس در حوزه برجام هم نبود، ولی بعنوان وزیر تجارت بین‌الملل این موضوع را به عنوان واقعیت مطرح کرد.

وی در ادامه این گفتگو، به سفر اخیر عالی‌ترین نماینده تجارت بین‌الملل انگلیس در منطقه غرب و جنوب آسیا به ایران اشاره کرد و گفت: وی در سفر به ایران، گزارش مبسوطی را در حوزه ظرفیت‌های اقتصادی میان دو کشور تهیه کرد که در آن آمده است انگلیس اعتقاد دارد به دلیل ساختار‌های اصلی اقتصادی ایران با توجه به منابع، جمعیت، منابع انسانی، هوش و نبوغ دانشمندان خود، دو کشور این ظرفیت را دارند که روابط اقتصادی خود را توسعه بدهند. مضاف بر اینکه بازار همسایگان ایران که اگر با جمعیت ایران محاسبه شود چیزی بالغ بر بازار ۳۵۰ میلیون نفری خواهد بود که می‌تواند در روابط اقتصادی با انگلیس بسیار مورد توجه قرار گیرد و هر دوطرف از چنین روابطی منتفع شوند.

انگلیس پسابرگزیت مایل به گسترش روابط اقتصادی با ایران است
بعیدی‌نژاد افزود: بنابراین پیش‌بینی ما این است که اگر عوامل تحریم‌ها را کنار بگذاریم، انگلیس مایل به گسترش روابط اقتصادی خود با ایران است. البته آن‌ها هم توجه دارند که ایران مثل قبل کشور وارد کننده نیست. ما کشوری هستیم که در حوزه‌های تکنولوژی بسیار صاحب موقعیت در دنیا هستیم در زمینه‌های بسیاری دو طرف می‌توانند همکاری مشترکی را شکل دهند.

«لذا در دوره‌ی پسابرگزیت ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری ایران بیشتر مورد توجه انگلیسی‌ها قرار خواهد گرفت و روابطی که بتواند ضامن منفعت هر دو کشور باشد میتواند توسعه پیدا کند. این‌ها به برجام بعنوان موضوعی در قالب مسائل امنیت بین‌المللی و فراتر از روابط اقتصادی اروپا نگاه می‌کنند.»

اروپایی‌ها باید شرایط تجارت با ایران را اصلاح کنند
وی ادامه داد: بنابراین برای اینکه اروپایی‌ها این دستاورد مهم امنیت بین‌الملل را حفظ کنند، و از طرف دیگر برای اینکه بتوانند قدمی برای راه اندازی جدی اینستکس بردارند، نیاز است شرایطی که الان وجود دارد اصلاح شود و اگر آن‌ها نتوانند در این زمینه قدمی بردارند به طور اصولی جمهوری اسلامی ایران همانطور که اعلام کرده است سیاست کاهش تعهدات خود در برجام را ادامه خواهد داد و تغییر این سیاست فقط منوط به این است که آن‌ها این شرایط را عوض کنند.

وی افزود: ما معتقدیم که شرایط بسیار حساس است و خود آن‌ها به این حساسیت واقف هستند؛ اما طبیعتا باید قدم‌های عملی برداشته شود و ما انتظار داریم با توجه به اینکه سه کشور اروپایی به اهمیت برجام واقف هستند و خودشان بخشی از این مذاکرات بوده اند، نقشی را ایفا کنند که یک تغییر مهمی در سیاست‌های جاری بوجود آید و برجام بتواند از این بحران خارج شود.

بعیدی نژاد گفت: بهر حال انتظار ما از دولت انگلیس اجرای تعهدات خود در برجام است. مواضعی که از سوی مقامات انگلیسی در ترغیب ایران به عدم اتخاذ اقدامات کاهشی ایران در برجام که برای توازن وضعیت موجود صورت می‌گیرد، راهگشا نیست و واقعیت در صحنه را تغییر نمیدهد. در شرایطی که دیگر اعضا به تعهدات خود اجرا نمی‌کنند، تنها اقدام موثر از سوی ایران برای حفظ برجام، کاهش اقدامات برجامی است.

ایران و انلگیس اختلاف نظر‌های اصولی درباره منطقه دارند
وی با بیان اینکه ایران و انگلیس اختلاف نظر‌های اصولی در منطقه دارند گفت: آن‌ها در منطقه ما حضور دارند و ما اصولا حضور کشور‌های خارجی را برای امنیت منطقه مفید و موثر نمی‌دانیم.

بعیدی نژاد تصریح کرد که امنیت منطقه بایستی توسط کشور‌های خود منطقه حفظ شود و طرحی که ایران در قالب طرح صلح هرمز ارائه کرده ناظر بر این است که شرایطی را ایجاد کنیم که امنیت و صلح در منطقه توسط کشور‌های منطقه تامین شود.

«طبیعی است که حضور انگلیس در منطقه حضوری است که مبتنی بر حمایت از کشور‌های منطقه صورت می‌گیرد. ولی ما این امید را داریم که کشور‌های منطقه و کسان دیگری که علاقمند هستند امنیت در خلیج فارس با ثبات باشد کمک کنند که این نقش امنیت ثبات و صلح در منطقه به خود کشور‌های منطقه واگذار شود؛ تا اینکه نیاز به حضور کشور‌های خارجی باشد.»

وی تصریح کرد حضور کشور‌های خارجی می‌تواند منطقه را وارد التهاب‌هایی کند که برای صلح و امنیت منطقه کمک کننده نیست.
بعیدی نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش و حضور نظامی انگلیس در غرب آسیا در دوره برگزیت گفت: به طور کلی بحثی در خود دولت انگلیس و بین نهاد‌های دفاعی انگلیس مطرح است که چقدر این کشور می‌تواند برای گسترش حضور نظامی خود در این منطقه می‌تواند ظرفیت سازی کند.

وی گفت: انگلیس با محدودیت‌هایی مواجه است و این حضور بودجه‌های سنگینی می‌خواهد و طبیعتا اگر انگلیس بخواهد تصمیم بگیرد که در منطقه ما حضور نظامی ثابت، پایدار و گسترده داشته باشد باید ناوگان دریایی نظامی خودش را در سطح ملی توسعه دهد و این مساله به بودجه‌های سنگینی نیاز خواهد داشت. بنابر این تامین امنیت منطقه خلیج فارس توسط کشور‌های منطقه و خروج نیرو‌های خارجی به‌نفع کشور‌های خارج از منطقه هم‌می‌باشد که می‌توانند از هزینه‌های غیرضرور نظامی در منطقه صرفنظر کنند.

بعیدی نژاد افزود: ظرفیت نظامی که انگلیس در حال حاضر دارد به این صورت نیست که بتواند جایگزین حضور نظامی آمریکا شود. انگلیس در پایگاه‌های نظامی که در منطقه دارد یک تعریف مشخصی دارد و نیرو‌های مشخصی در آنجا حضور دارند. اما برای حضور ثابت و مداوم در خلیج فارس نیاز به ناوگان‌های گسترده تری دارند تا در تمامی طول سال بتوانند حضور مداوم داشته باشد و زمانی که آن ناوگان را به خلیج فارس اعزام می‌کنند نیازی به آن ناوگان در نقاط دیگر دنیا نداشته باشد. اما این وضعیت وجود ندارد بنابراین انگلیسی‌ها در تعریفی که فعلا دارند خلیج فارس را هم در حوزه گشت زنی نظامی خود قرار داده اند.

سفیر کشورمان گفت: اطلاعاتی که ما تا این لحظه داریم این است که چنین برنامه‌ای در انگلیس وجود ندارد که بخواهند حضور نظامی خود را در سطح راهبردی در منطقه گسترش بدهند.

وی یادآور شد که در سطح محدود و شرایط خاص، ماموریت‌های خاصی را مطرح می‌کنند که مثلا کشتی‌های نفتی یا تجاری در شرایطی با اسکورت‌هایی همراه شوند. اما اینکه این یک حضور نظامی ثابت پایدار و راهبردی باشد نیاز به تصمیمات کلان‌تری دارد که هنوز شاهد آن نیستیم. به همین دلیل طبیعتا انگلیس تلاش خواهد کرد که بتواند با شبکه سازی‌های امنیتی، ائتلاف‌ها و همکاری‌های بین‌المللی با کشور‌های اروپایی و آمریکا از توان محدودی که دارد ساختاری نظامی را برای شرایط خاص طراحی کند.

بعیدی نژاد ادامه داد: به همین دلیل هم سیاستی که فعلا دولت انگلیس اعلام کرده تهاجمی نخواهد بود بلکه یک سیاست کماکان تدافعی خواهد بود که در شرایط خاص با یک افزایش محدود حضوری نظامی، اهداف امنیتی خود را تامین کند. مقامات سیاسی و فرماندهان ارشد نظامی انگلیسی همواره تاکید می‌کنند که حضور محدود آن‌ها در منطقه خلیج فارس برای همراهی با سیاست فشار حداکثری واشنگتن تعریف نشده است.

«توصیه ما اینست که دولت جدید انگلیس بجای برنامه ریزی برای حضور نظامی هر چند محدود در منطقه، کشور‌های منطقه را ترغیب نماید که با پیوستن به ابتکار منطقه‌ای در خلیج فارس، راهی را بروند که امنیت منطقه توسط کشور‌های منطقه تامین شود و نیازی به حضور نظامی خارجی وجود نداشته باشد.»

پیروزی جانسون در انتخابات قابل پیش بینی بود
وی در ارزیابی خود از نتیجه انتخابات اخیر انگلستان گفت: نظرسنجی‌هایی که موسسات انگلیسی و بین المللی پیش از انتخابات انجام دادند گویای همین نتیجه‌ای بود که ما شاهدیم.

بعیدی نژاد افزود: آن نظرسنجی‌ها به صورت قطعی نشان می‌داد که حزب محافظه کار، برنده این انتخابات خواهد بود. نتیجه انتخابات هم درستی همان نظرسنجی‌ها را نشان داد.

وی درباره علت موفقیت چشمگیری حزب محافظه کار در کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان افزود: آنچه که به نظر می‌رسد مورد اتفاق نظر تحلیل گران انگلیسی و بین المللی و حتی رهبران احزاب اصلی این کشور است، آن است که علت کسب این اکثریت قاطع را باید در روشن بودن سیاست این حزب درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا دانست.
سفیر ایران گفت: پس از همه پرسی از مردم انگلیس درباره خروج از اتحادیه اروپا که اکثریت مردم به آن رای مثبت دادند، فراز و نشیب فراوانی را در میان احزاب سیاسی و در مجلس شاهد بودیم. با این که حزب محافظه کار در دوران خانم ترزا می، اکثریت را در مجلس در دست داشت، نتوانست با اتحادیه اروپا به توافقی دست یابد که مورد تایید اکثریت نمایندگان مجلس هم قرار گیرد. آخرین توافقی که ایشان پس از حدود دو سال و نیم گفتگو به دست آورد، با مخالفت پارلمان روبرو شد و در نتیجه به ایجاد یک بحران سیاسی در کشور انجامید به گونه‌ای که کارشناسان و صاحب نظران، آن را بزرگ‌ترین بحران سیاسی چند دهه اخیر انگلیس بعد از جنگ جهانی دوم نامیدند.

وی افزود: آن شرایط نوعی بن‌بست و بحران سیاسی را در انگلیس به وجود آورد که نه دولت می‌توانست توافقش با اتحادیه اروپا را به تصویب مجلس برساند و نه راه ساده‌ای برای برگزاری همه پرسی دوم وجود داشت.

بعیدی نژاد علل اصلی ناکامی خانم می‌را جریانی در درون حزب محافظه کار، به رهبری بوریس جانسون دانست و گفت: این جریان با آن توافق مخالف بودند و همین مخالفت درون حزب محافظه کار، موجب شد با این که حزب محافظه کار دارای اکثریت در مجلس بود، توافق دولت محافظه کار خانم ترزا می‌با اتحادیه اروپا، به تصویب مجلس نرسد.

وی افزود: در این میان با توجه به مخالفت اعضای حزب کارگر با توافق خانم ترزا می، شماری از اعضای ارشد حزب محافظه کار که مناصب مهمی هم در دولت‌های این کشور داشته اند، در همراهی با جانسون، با توافق خانم ترزا می، مخالف بودند و به همین علت، بن بستی در نظام سیاسی پدید آمده بود. این در شرایطی بود که جانسون در مخالفت با سیاست خانم ترزا می‌بعنوان نخست وزیر در خصوص نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از مقام وزارت خارجه استعفا داده بود در حالی که آن زمان، هنوز توافق خانم می‌با اتحادیه نهایی نشده بود. بنابر این واقعیت این بود که در خصوص برگزیت یک بن بست و انسداد سیاسی در نظام سیاسی بریتانیا حاصل شده بود.

ترزا می‌راه را برای جانسون هموار کرد
بعیدی نژاد افزود: پس از این که خانم «ترزا می» دید توافق دولت وی با اتحادیه اروپا سه بار توسط پارلمان رد شد چاره‌ای جز این ندید که استعفا بدهد و کنار برود تا راه برای رهبری جدید حزب محافظه کار فراهم گردد. در این شرایط جانسون توانست با استفاده از سازوکار موجود و در انتخابات درون حزبی، اکثریت را در حزب محافظه کار به سود خود به دست آورد و رهبر حزب شد.
وی گفت: جانسون با سیاست هایش توانست حزب را متفق و متحد سازد و به توافقی نیز با اتحادیه اروپا دست یابد و، چون جریان مخالفی در حزب محافظه کار وجود نداشت، به آن معنی که در زمان وزارت خودجانسون شکل گرفته بود، توانست به صورت اصولی و کلی، توافق خود با اتحادیه اروپا رابه تصویب پارلمان برساند که حتی قبلا از انتخابات اخیر مجلس، به این هدف دست یافت.
بعیدی نژاد افزود: این موضوع، واقعیت در صحنه را تغییر داد یعنی حزب محافظه کار به صورت متحد، توافقش با اتحادیه اروپا را نهایی کرد و قبل از انتخابات اخیر مجلس در مجلس هم اصول و کلیات را به تصویب رساند که خود موفقیت مهمی محسوب میشود.
برگزیت، موضوع حزبی نیست
وی با بیان اینکه در این جا، دو موضوع مهم است گفت:: باید به یاد داشت که موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یک موضوع حزبی نبوده است که بتوان گفت: اعضای حزب محافظه کار، هوادار خروج یا باقی ماندن در اتحادیه اروپا هستند یا اعضای حزب کارگر، طرفدار خروج یا باقی ماندن در این اتحادیه اند.
سفیر کشورمان افزود: هواداران خروج یا باقی ماندن در اتحادیه اروپا، در هر دو حزب حضور دارند و در واقع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، اساسا یک موضوع فرا حزبی است و اعضای هر دو حزب نسبت به هر دو گزینه هواداران خود را دارد، هر چند ممکن است در هر حزب، شمار هواداران گزینه خروج از اتحادیه یا گزینه ماندن در اتحادیه، از دیگری کم‌تر یا بیش‌تر باشد.
وی افزود: در این انتخابات آن بخش از طرفداران حزب کارگر که هوادار خروج کشور از اتحادیه اروپا بودند، ملاحظه کردند که این بار، جانسون توانسته است فرمول خروج از اتحادیه را به دست آورد، یعنی به توافقی دست یابد که به تایید پارلمان هم رسیده باشد. بنابراین، مسیر آینده کشور، روشن است. اما در برابر، موضع حزب کارگر، مبهم بود و همین موضوع تا حد زیادی به سود حزب محافظه کار شد.

بعیدی نژاد گفت: موضع حزب کارگر در خصوص برگزیت این بود که اگر به قدرت برسیم، در چند ماه بعد، به گفتگو با اتحادیه اروپا مشغول خواهیم شد تا توافق جدیدی به دست آید و آن گاه آن توافق را به مجلس ارائه خواهیم داد و پس از تصویب، توافق پیشنهادی به همه پرسی مردم گذارده خواهد شد. از نظر مردم، در مقابل این موضع مبهم حزب کارگر، موضع روشن حزب محافظه کار بود که توافقی را برای اجرای برگزیت ارائه می‌کرد و مهم‌تر از همه اینکه با کسب این توافق نگرانی احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون توافق نیز منتفی شده بود، زیرا شماری در انگلیس نگران بودند که انگلیس ناچار شود بدون توافق، از اتحادیه اروپا خارج شود که به گفته کارشناسان خسارت بار‌ترین گزینه برای این کشور ارزیابی میشد.

وی افزود: خروج بدون توافق، براساس گزارش‌های اقتصادی، ممکن بود برای انگلیس، مشکلات فراوان پدید آورد، اما مردم ملاحظه کردند توافقی به دست آمده که همه آسیب‌های محدود کوتاه مدت احتمالی ناشی از خروج نیز در آن، محاسبه شده است. مردم فکر می‌کردند که چنین توافقی کم‌ترین آسیب را به اقتصاد انگلیس وارد می‌کند و امید هم وجود دارد که در آینده‌ای کوتاه، آن آسیب‌های اقتصادی نیز رفع خواهد شد. بنابراین، رای دهندگان ملاحظه می‌کردند که در حزب محافظه کار سیاست روشنی در باره خروج کشورشان از اتحادیه وجود دارد که با توافق، هزینه‌های خروج به حداقل می‌رسد و ضمنا مهمتر اینکه بحث‌های روند خروج نیز پایان می‌یابد. بسیاری از مردم، علاوه بر این، مایل بودند که از شرایط بحران خسته کننده‌ای که نظام سیاسی بریتانیا در سه و نیم سال پس از همه پرسی برگزیت با آن دست به گرییان بود رها شوند.

سفیر ایران در انگلستان با بیان اینکه با همه پرسی برگزیت جامعه انگلیس دچار انشقاق شده و بحران اجتماعی و سیاسی در انگلیس پدید آمده بود گفت: ادامه این روال، خیلی‌ها را در انگلیس نگران کرده بود که ممکن است تداوم وضعیت بلاتکلیفی خسارات را بیش‌تر کند؛ لذا از آن طرف رای دهنده خود را در برابر موضع حزب کارگر می‌دید که روشن نیست و، چون اولویت مردم انگلیس در حال حاضر، تعیین تکلیف برگزیت بود، حتی هواداران خروج در حزب کارگر، از موضع حزب محافظه کار در این مورد، حمایت کردند.

اکثریت حزب کارگر طرفدار خروج از اتحادیه اروپا
وی افزود: آمار هم نشان می‌دهد که اکثریت هواداران حزب کارگر که طرفدار خروج از اتحادیه اروپا بودند به نامزد‌های حزب محافظه کار رای دادند. این افراد با این که به صورت سنتی، هوادار حزب کارگر بودند، اما، چون اولویتشان حل شدن مساله برگزیت بود، به حزب محافظه کار رای دادند.

بعیدی نژاد گفت: رای به حزب محافظه کار با شعار اجرای برگزیت را می‌توان نوعی تایید برگزیت نیز دانست، یعنی اکثریت مردم، دوباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را تایید کردند که البته اگر جانسون نمی‌توانست به توافقی با اتحادیه اروپا دست پیدا کند که درمجلس به تصویب برسد شرایط این حزب و نتیجه انتخابات به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد، اما هنگامیکه مردم دیدند توافقی بدست آمده و کلیات آن به تایید مجلس نیز رسیده است ان را در حل بحران سیاسی کشور موثر دانستند.

نماینده ارشد دولت جمهوری اسلامی ایران در انگلستان با بیان اینکه جمع بندی ما و واقعیات سیاسی این جامعه و نیز نمونه گیری‌هایی که در کشور شده است، این موضوع را نشان می‌دهد گفت:: حصول توافق با اتحادیه اروپا موجب شد حتی کسانی که همیشه به حزب کارگر رای می‌داده اند، بخشی از آنان این بار به حزب محافظه کار رای دهند تا مساله برگزیت حل شود.

وی افزود: درصدی نیز که هوادار خروج این کشور از اتحادیه اروپا نبودند، به علت خستگی از ادامه روند خروج، به محافظه کاران رای دادند، زیرا بحران سیاسی، بسیاری را مستهلک کرده بود. از نطر آنان، تعیین تکلیف این موضوع، در اولویت بود و نمی‌خواستند دو حزب بزرگ، دوباره وارد مناقشه سیاسی شوند و برگزیت بدون راه حل بماند. حتی درصدی از آنانی که در گذشته، گزینه خروج را انتخاب نکرده بودند، برای خروج از بحران سیاسی و با توسل به راه حل نسبی که جانسون به دست آورده بود، به محافظه کاران رای دادند.

خروج کامل انگلیس از اتحادیه اروپا به زودی انجام می‌شود
بعیدی نژاد ادامه داد: روند جاری نشان می‌دهد با توافقی که میان دولت انگلیس و اتحادیه اروپا به دست آمده است، این کشور بزودی روند خروج کامل از اتحادیه را آغاز خواهد کرد و، چون براساس مصوبه مجلس این کشور، تا پایان ماه ژانویه برای این کار مهلت دارد، به نظر می‌رسد با اکثریت قاطع کرسی‌های مجلس که در دست دارد، دولت این کشور از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

وی گفت: نکته مهم این است که این خروج، به صورت برنامه ریزی شده و از طریق توافق با اتحادیه اروپا صورت خواهد گرفت. یعنی توافق‌های اقتصادی و تجاری انگلیس و اتحادیه اروپا، در زمینه‌های گوناگون دچار اختلال کلی و اساسی نخواهد شد. در اجرای توافق انگلیس با اتحادیه اروپا، یک دوره انتقالی و گذار طراحی شده است از جمله درباره نظام گمرکی در مرز ایرلند شمالی و ساختاری که باید پدید آید، و در این مدت انتقالی دو طرف در خصوص نحوه اجرای کامل ترتیبات گمرکی به توافق کامل دست خواهند یافت.

بعیدی نژاد افزود: لذا می‌توان گفت که براساس نظر صاحبان صنایع و کارشناسان اقتصادی اروپایی و بین المللی، اولویت روابط اقتصادی انگلیس، کماکان با اتحادیه اروپا خواهد بود و خروج انگلیس با توافق، زمینه‌های توافقی جامع تجاری این دو طرف را فراهم کرده است. بنابراین، اولویت دولت انگلیس این است که هر چه زودتر، در آینده‌ای نزدیک، توافق جامع اقتصادی و تجاری با اتحادیه اروپا را به دست آورد.

سفیر کشورمان با بیان اینکه اتحادیه اروپا نیز خواهان چنین توافقی است عنوان کرد: بنابراین، در آن توافق جامع، شکل روابط آینده بازرگانی دو طرف روشن خواهد شد. در کنار این موضوع، عامل اصلی که موجب خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می‌شود، باز شدن دستش در ایجاد روابط جدید اقتصادی و بازرگانی با دیگر کشور‌های جهان است. انگلیس می‌خواهد خودش درباره این روابط جدید تصمیم بگیرد، چون از زمان عضویت در اتحادیه اروپا، هر گونه روابط کشور‌های عضو با دیگر کشور‌های غیر عضو، از طریق کمیسیون اروپایی صورت می‌گیرد و کشور‌ها به صورت انفرادی نمی‌توانند در پی این گونه روابط باشند بلکه این اتحادیه اروپاست که با دیگر کشور‌ها مثلا چین، هند و آمریکا قرارداد می‌بندد.

برگزیت دست انگلیس را برای روابط با کشور‌های مختلف باز می‌کند
بعیدی نژاد یکی از انگیزه‌های اصلی هواداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را باز شدن دست انگلیس در روابط با دیگر کشور‌ها دانست و گفت:: از نظر آنان انگلیس نباید محدود و وابسته به محدودیت‌های تحمیلی از سوی اتحادیه اروپا باشد. بدین ترتیب، پس از خروج از اتحادیه اروپا، انگلیس تلاش خواهد با دیگر کشور‌های جهان، وارد گفتگو‌ها و عقد قرارداد‌های بازرگانی شود و این میتواند شامل اقتصاد‌های بزرگ جهان همچون چین، هند، آمریکا، کانادا و کشور‌های منطقه خلیج فارس و حتی ایران باشد.

وی افزود: اکنون انگلیسی‌ها برای خودشان، شعار «گلوبال بریتین» را برگزیده اند که به معنای بریتانیای جهانی است، یعنی بریتانیایی که در صدد است به همه نقاط جهان دسترسی آزاد داشته باشد و با همه کشور‌های جهان، با دست باز، روابط تجاری مستقل و بدون چارچوب‌های محدود اتحادیه اروپا داشته باشد.

بعیدی نژاد گفت: هر چند گفتگو‌های بازرگانی و اقتصادی، معمولا زمان بر است و چندان باشتاب به پیش نمی‌رود، زیرا به گفتگو‌های طولانی جزئی و دقیق نیازمند است. سازمان دهی و برنامه ریزی این گونه گفتگو‌ها از کشوری به کشور دیگر، متفاوت است و زمان‌های متفاوتی بخود اختصاص میدهد، اما انگلیس تلاش خواهد کرد در زمانی کوتاه، دسترسی هایش را به بازار‌های اقتصادی در جهان، بیش‌تر کند تا بتواند محدودیت‌های ناشی از خروج از اتحادیه را به سرعت جبران و ارزش‌های اقتصادی و تجاری بیشتری را وارد جامعه انگلیس کند.

کشور‌های حوزه خلیج فارس، بازار هدف انگلیس
وی ادامه داد: کشور‌های حوزه خلیج فارس، چون بعلت منابع نفتی ثروتمندند و روابطشان با انگلیس هم نزدیک است، می‌توان پیش بینی کرد که یکی از بازار‌های هدف انگلیس باشند و درباره ایران نیز انگلیسی ها، ارزیابی‌های روشنی دارند و پیش بینی می‌شود در صورت کنار رفتن و لغو محدودیت‌ها و تحریم‌ها به فرصت‌های جدید برای همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی با ایران می‌اندیشند.

سفیر کشورمان در انگلستان درباره آثار و نتیجه انتخابات اخیر انگلیس افزود: هدف گذاری دولت انگلیس بعد از انتخابات تحقق این توسعه روابط خود با دیگر کشورهاست و قصد دارد این هدف را با جدیت به پیش ببرد. بهر حال شاید در چند سال اخیر، دولتی با این اکثریت قاطع در مجلس انگلیس وجود نداشته است، زیرا دولت جانسون، بیش از ۸۰ کرسی بیش‌تر از اکثریت را داراست و با این اکثریت قاطع، دولت از نظر سیاسی، با دشواری چندانی در ۵ سال آینده، روبرو نخواهد شد. انتخابات بعدی ۵ سال دیگر برگزار می‌شود و از منظر سیاست داخلی، دولت مشکل سیاسی در داخل نخواهد داشت و دولت خواهد توانست سیاست هایش را به راحتی به تصویب مجلس برساند.
بعیدی نژاد افزود: به ویژه که این دولت، از موضوع برگزیت هم عبور می‌کند، زیرا قبلا مقدماتش را فراهم کرده است و بزودی بقیه روند را خواهد گذراند و با خارج شدن این کشور از اتحادیه اروپا، دیگر این موضوع برطرف خواهد شد و انگلیس، گفتگو‌ها با دیگر کشور‌ها را برای عقد قرارداد‌های بازرگانی و اقتصادی، آغاز می‌کند.

انگلیس و اتحادیه اروپا متحد باقی می‌مانند
وی درباره این دیدگاه که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، پروژه‌ای آمریکایی بوده است که در نتیجه‌ی آن هم انگلیس و هم اتحادیه اروپا به‌نفع آمریکا ضعیف می‌شوند گفت: زمانی که از اتحادیه اروپا و یا انگلیس ضعیف شده در پی این جدایی صحبت می‌شود، باید به موضوع قدرت اقتصادی انگلیس و اتحادیه اروپا در دوره‌ی جدید و هم به موضوع نقش انگلیس و اتحادیه اروپا در نظام امنیت بین المللی توجه کرد. از منظر اقتصادی باید توجه داشت که اتحادیه اروپا و انگلیس تلاش خواهند کرد بتوانند در خصوص مفاد توافق اقتصادی و بازرگانی با یکدیگر هر چه زودتر به تفاهم دست یابند و این ضامن رشد هر دوطرف خواهد شد. زیرا در حال حاضر بیشتر تبادلات اقتصادی و بازرگانی انگلیس با اتحادیه اروپاست و اقتصاد دو طرف در هم تنیده است و با این ترتیبات جدید، روابط انگلیس و آمریکا کاملا از هم گسسته نخواهد شد، زیرا به سود دو طرف نیست و آن‌ها در باز تعریف روابط، به این موضوع توجه خواهند کرد.

وی افزود: اتحادیه اروپا هم به این توافق راضی است، چون مایل نیست که انگلیس از دایره روابط اقتصادی اروپا خارج شود. بنایراین باید با دقت درباره آن بحث کرد که آیا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با این شرایط چقدر باعث تضعیف روابط اقتصادی دو طرف خواهد شد.

بعیدی نژاد ادامه داد: زمانی که بحث امنیت اروپا مطرح است موضوع کاملا متفاوت است. نه تنها انگلیس علاقه‌مند نیست که در حوزه امنیت بین‌المللی و امنیت اروپایی از اتحادیه اروپا فاصله بگیرد بلکه همواره خود مقامات انگلیسی در حوزه امنیت بین‌المللی و امنیت اروپایی تاکید داشته اند که انگلیس حتی پس از خروج از اتحادیه روابط خود با اروپا در این عرصه را حفظ می‌کند. نشان این امر نشست ناتو قبل از انتخابات پارلمانی انگلیس بود. دلیل اینکه این علاقه وجود داشت هم از طرف انگلیس و هم از طرف اعضای ناتو که این اجلاس در لندن برگزار شود یک پیام مهم و نمادین داشت و آن اینکه فارغ از اینکه انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود یا نشود در حوزه بحث امنیت اروپایی، فرآتلانتیک و امنیت بین المللی کما کان ارتباط انگلیس با اعضای ناتو حفظ خواهد شد؛ بنابراین با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، در حوزه امنیتی انگلیس اروپا را ترک نخواهد کرد، بلکه شاید انگیزه‌های مضاعفی ایجاد شود که این پیوند‌ها را تقویت کند.

برگزیت و آزادی عمل انگلیس برای روابط اقتصادی با آمریکا
سفیر کشورمان در پاسخ به سوالی درباره این نظریه که انگلیس پس از برگزیت به امریکا نزدیک‌تر خواهد شد هم گفت: این انتخاب قابل تصوری است. دلیل خروج انگلیس از اتحادیه اروپا این است که بتواند دست بازی برای روابط اقتصادی خودش با آمریکا داشته باشد.

بعیدی نژاد یادآور شد که روابط لندن و واشنگتن در طول تاریخ بسیار نزدیک بوده که همواره از آن به عنوان روابط ویژه نامبرده شده است. «طبیعتا به خاطر بازار گسترده آمریکا، و همینطور نزدیکی‌های سنتی دو کشور، انگلیس انتظار دارد که بتواند روابط خودش را با آمریکا گسترش دهد»

وی با این حال عنوان کرد اینکه برخی به شباهت سازی جانسون و ترامپ می‌پردازند و جانسون را نوعی ترامپ انگلیس می‌دانند، باید در این ارزیابی احتیاط کرد. سفیر کشورمان گفت: جانسون سیاستمدار با تجربه‌ای است و توانسته حزب محافظه کار را با تمام تعارضات داخلی تحت یک پرچم دور هم جمع کند.

بعیدی نژاد همچنین به این نکته اشاره کرد که در جریان سفر‌های دونالد ترامپ به انگلیس، جانسون فاصله خودش را با او حفظ کرد تا به چهره‌اش لطمه‌ای وارد نشود و مردم او را همسان ترامپ تصور نکنند. حتی به گفته سفیر کشورمان، در جریان سفر اخیر ترامپ به اجلاس سران ناتو در لندن، وی باز هم این فاصله را حفظ کرد. «بنابراین به نظر می‌رسد که جانسون شخصیت متفاوتی از ترامپ دارد. او بسیار مجذوب شخصیت چرچیل است وکتابی در همین زمینه نوشته است که از کتاب‌های پرفروش در حوزه سیاست و روابط بین الملل است. این کتاب نشان می‌دهد که نگاه او به نقش بریتانیا در سطح جهانی چگونه است.»

سفیر کشورمان افزود: نگاه جانسون، نگاه راست و ملی گرایانه صرف نیست و فرد عمل‌گرایی است. اما اگر بخواهیم مدل نزدیک تری را به ترامپ در انگلیس مورد اشاره قرار بدهیم نایجل فاراژ (رهبر حزب دست راستی برگزیت) شباهت‌های بیشتری دارد و نزدیک‌تر است به ترامپ. فاراژ اولین سیاستمدار انگلیسی بود که اولین ملاقات با ترامپ را انجام داد.

بعیدی نژاد افزود:، اما باید این انتظار را داشته باشیم که روابط انگلیس و آمریکا در دوره پسا برگزیت طبیعتا گسترش پیدا می‌کند، چون انگلیس از قید وبند‌های اروپا خارج شده و طبیعی است که با متحد خودش نزدیک‌تر شود و روابطش را توسعه دهد.

وی در عین حال گفت: در این زمینه توسعه روابط انگلیس و آمریکا نیز لازم است چند موضوع را مورد توجه قرار داد. «اول اینکه دیدگاه‌های انگلیس و آمریکا در حوزه امنیت بین المللی با هم تفاوت‌هایی دارد. حتی در مورد برجام هنوز دیدگاه دولت محافظه کار و شخص جانسون که وزیر خارجه بوده و دیدگاه‌های او مبنی براینکه برجام باید تقویت و حفظ شود تفاوت اساسی با دیدگاه واشنگتن دارد.»

سفیر ایران در انگلستان عنوان کرد: اینکه ما تصور کنیم روابط اقتصادی نزدیک‌تر بین دو کشور باعث می‌شود که انگلیس از نگاه خود نسبت به مباحث امنیت جهانی، چون روابط اروپایی، نقش ناتو و دیگر مباحث دست بردارد و به نگاه‌های کاملا خاص ترامپ نزدیک شود تردید‌هایی وجود دارد و باید قدری با احتیاط درباره آن صحبت کرد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر