بازدید 48294
رانت خوارانِ بیشتر، خروجی بودجه مقاومتی است؟!

با پنج نوع «قیمت دلار» در سال ۹۹ آشنا شوید!

به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات، دولت در سال جاری با نزدیک کردن نرخ ارز نیمایی و نرخ بازار آزاد، توانست در کنار ارز ۴۲۰۰ تومانی، ارز بازار آزاد را نیز داشته باشد و سیاست دو نرخی بودن ارز را تجربه کند؛ اما دوباره می بینید که دولت در سال آینده به سمت چند نرخی بودن ارز گام برداشته است.
کد خبر: ۹۴۴۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷ 18 December 2019

با پنج نوع «قیمت دلار» در سال ۹۹ بیشتر آشنا شوید

تابناک اقتصادیدر فصل بررسی بودجه قرار داریم و یکی از مباحث مهمی که همه ساله در این فصل نقد و بررسی می شود، قیمت دلار در نظر گرفته شده در بودجه است. در لایحه بودجه سال آینده، طبق مصاحبه های صورت گرفته توسط مسئولین دولتی، دو قیمت متفاوت برای دلار در نظر گرفته شده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ اولین قیمت، قیمت ۴۲۰۰ تومانی است که علیرغم تمام نقد‌های صورت گرفته پیرامون آن، در سال آینده وارد سومین سال خود می‌شود و منبع تامین آن درآمد‌های نفتی و محل مصرف آن واردات کالا‌های اساسی می‌باشد که دولت برای این منظور ۱۰.۵ میلیارد دلار در نظر گرفته است.

دومین قیمت، قیمت ۸۵۰۰ تومانی است که به ارز نیمایی دولت معروف شده که به گفته محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، ماهیت آن با ماهیت ارز نیمایی بخش خصوصی فرق می‌کند. هنوز منبع تامین این ارز مشخص نیست و محل مصرف آن علیرغم توضیحات ارائه شده با ابهاماتی رو به روست.

محمدباقر نوبخت در این باره، در پاسخ به سوال اختصاصی خبرنگار تابناک اقتصادی، با اشاره به اینکه این ارز نیمایی که ما می‌گوییم با ارز نیمایی که بخش خصوصی دارد متفاوت می‌باشد، افزود: با توجه به اینکه علاوه بر کالا‌های اساسی، دولت در نظر دارد قیمت برخی کالا‌های دیگر را نیز کنترل کند، بنابراین تامین این کالا‌ها را نیز با ارز ۸۵۰۰ تومانی در نظر گرفتیم.

با این قیمت‌های مختلف دلار، دولت عملاً از سیاست تک نرخی و حتی دو نرخی کردن ارز در سال آینده نیز دور می‌شود و این موضوع چند نرخی بودن ارز می‌تواند تبعاتی به همراه داشته باشد، تبعاتی که تجار و تجارت این کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در این باره گفت: با تقدیم لایحه بودجه سالآینده به مجلس، مشخص شد که دولت ۱۰.۵ میلیارد دلار بودجه برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته و قرار است این روند غیرمنطقی در سال آینده نیز ادامه یابد. این تخصیص، در حالی رخ می‌دهد که دولت در شرایط حساس کنونی با کمبود منابع ارزی رو به رو ت و همچنین نقد‌های بسیاری در دو سال گذشته به این سیاست دولت وارد بوده است.

وی افزود: اتفاق جدیدی که برای سال ۹۹ در بودجه رخ داده است، شکل گیری یک نرخ ارز جدید به اسم نرخ ارز نیمایی با نرخ دستوری ۸۵۰۰ تومانی است که مطابق با گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، این ارز متفاوت از ارز نیمایی بخش خصوصی می‌باشد.

محمد لاهوتی رئیس کنفدارسیون صادرات

رئیس کنفدراسیون صادرات ادامه داد: از این صحبت‌ها می‌توان این گونه نتیجه گیری کرد که در بودجه سال آینده و در نقشه سیاست ارزی کشور برای سال ۹۹، با سه نرخ رسمی در کشور رو به رو خواهیم بود که این سه نرخ عبارتند از: ارز ۴۲۰۰ تومانی، ارز ۸۵۰۰ تومانی نیمایی دولت و ارز نیمایی بخش خصوصی که امروز قیمت آن حدود ۱۲ هزار تومان می‌باشد.

همچنین به این سه نرخ، باید نرخ ارز اسکناس برای مسافران و تقاضا‌های خرد را نیز افزود. این فعال اقتصادی گفت: با این نرخ‌های مختلف برای دلار، باید گفت که سیاست تک نرخی یا حداقل دو نرخی کردن ارز که مدنظر دولت بود در سال آینده نیز محقق نخواهد شد.

وی افزود: شایان ذکر است، در سال جاری نیز دولت به دنبال سیاست تک نرخی کردن ارز بود، اما بناچار به چند نرخی بودن ارز تن داد. دولت در سال جاری با نزدیک کردن نرخ ارز نیمایی و نرخ بازار آزاد توانست در کنار ارز ۴۲۰۰ تومانی، ارز بازار آزاد را نیز داشته باشد و سیاست دو نرخی بودن ارز را تجربه کند، اما دوباره می بینید که دولت در سال آینده به سمت چند نرخی بودن ارز گام برداشته است.

لاهوتی ادامه داد: قطعاً چند نرخی بودن ارز به ضرر تولید و صادرات کشور می‌باشد. همچنین تفکیک کالا‌ها و رده بندی آن‌ها بر مبنای نرخ ارز کمی دشوار خواهد بود و کالا‌هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۸۵۰۰ تومانی برای واردات دریافت می‌کنند، به دلیل فاصله‌ای که این نرخ‌ها با نرخ ارز نیمایی بخش خصوصی دارند، قطعاً با افزایش تقاضا رو به رو خواهند شد.

از سوی دیگر، کسانی که ارز صادراتی خرید می‌کردند، تقاضایشان کاهش خواهد یافت و در نتیجه هم تقاضای کاذب برای واردات ایجاد می‌شود و هم صف تخصیص ارز در بانک مرکزی طولانی‌تر خواهد شد و هم به نوعی افزایش غیرقابل تصور ثبت سفارش با ارز ۸۵۰۰ تومانی به وجود خواهد آمد، چون این جذابیت وجود دارد که هر کسی بتواند از این ارزِ ارزان قیمت استفاده کند، صاحب سود سرشاری خواهد شد.

رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: اگر دولت دلخوش به موضوع نظارت و کنترل قیمت است که باید تاکید کرد تجربه نشان داده است این سیاست طی سه دهه گذشته موفق نبوده و با این سیاست فقیر فقیرتر شده و ثروتمند ثروتمندتر.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در انتهای سال موضوع انتخابات مجلس مطرح است و به نظر می‌رسد، نمایندگان محترم کمتر به جزئیاتی که عرض کردم توجه کنند؛ اما به خاطر مصالح کشور و جلوگیری از اتلاف منابع ارزی کشور در شرایط کنونی که شرایط بسیار حساسی است و فروش نفت به کمترین مقدار خود رسیده است و عملا عرصه‌های صادراتی جوابگو و تامین کننده نیاز‌های خارجی ما خواهد بود، لذا برای هر یک دلار باید برنامه ریزی و مواظبت کرد که به هدر نرود و عملاً رانتی ایجاد نشود که منافع آن را یک عده رانت خوار ببرند و جامعه در شرایط سخت تری به لحاظ اقتصادی گرفتار شود؛ لذا به نظر می‌رسد با این بودجه تقدیمی دولت، تنها امیدی که می‌ماند نظارت و مصوبات دقیق مجلس است که آن هم به دلیل نزدیکی به انتخابات این نگرانی و دغدغه را به وجود می‌آورد که مسائل انتخابات سایه اش بر بودجه بیفتد و بر عملکرد نمایندگان در این زمینه تاثیرگذار باشد؛ لذا به نظر می‌رسد باز هم تنها امیدی که مانده به کمیسیون‌ها و صحن علنی مجلس است.

شایان ذکر است، رئیس جمهور روحانی در روز تقدیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ با تاکید بر اینکه همه می‌دانیم در صادرات نفت با مشکلاتی مواجه ایم، اما در عین حال تلاش ما این است سختی معیشت مردم را کاهش دهیم، تصریح کرد: همه تلاش این است این سختی‌ها مقداری کاهش پیدا کند و بیشتر قابل تحمل باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه با وجود ارز چند نرخی، جلوگیری از سوء استفاده و فساد مشکل است؛ اما در عین حال دولت به خاطر اینکه مردم در فشار نباشند، این موضوع را تحمل می‌کند، ادامه داد: برای کالا‌های اساسی در سال آینده مانند امروز و امسال باز هم ارز به قیمت ۴۲۰۰ تومان خواهد بود و حتی کالا‌های غیر اساسی آن‌ها هم با ارز نیمایی خواهد بود که در این بودجه ارز نیمایی را ۸۵۰۰ تومان مد نظر قرار دادیم؛ بنابراین تلاش ما این است که معیشت مردم در سختی نباشد.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی؛ آنچه تا اینجا مشخص است، سال آینده با پنج نوع (و یا حتی بیشتر) قیمت دلار مواجه خواهیم شد؛ بنابراین، سال آینده دلار ۴۲۰۰، دلار ۸۵۰۰، دلار نیما، دلار سنا، دلار آزاد و حتی فراتر از این پنچ مورد، می‌توان به حواله‌های ارزی نیز اشاره کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
همین خودش باعث میشه قیمت دلار سال بعد افزایش شدیدی پیدا کنه.چرا که اکثر شرکتها و مردم با دلار آزاد کار میکنن.باید قیمت دلار کلا آزاد بشه و محدودیت ها هم برداشته بشه.در طولانی مدت نتیجه بهتری داره.مطمئن باشید...
تا زمانی که تک نرخی نباشیم فساد پابرجا خواهد بود و هر نظارتی هم که انجام شود باز هم از بین نمی رود و قابل کنترل نیست
خدا به اقتصاددانان کشور از دست این دولت نیز مانند بقیه صبر عطا بفرماید
برای همیشه قیمت دلار تک نرخی و آزاد اعلام کنند ، دیگه رانت و بخورو ببر از سر مردم کوتاه میشه. البته بدون تنش نیست.
دولت حرف و ضد عمل
واقعا باید به آقای رئیس جمهور خسته نباشید گفت. مچکریم
نشانه های فرو پاشی اقتصاد به وضوح مشخص است.
متاسفانه بانک مرکزی ما دلار را خیلی ساده از دست می دهد. یعنی مثل پدری رفتار می کند که زمانی پولدار بوده ولی اکنون که اوضاع چالشی خوب نیست هنوز راحت خرج می کند. خرید و فروش دلار باید محدود به ۱۰۰۰ دلار شود و به بالا مالیات ۳۰% داشته باشد. الان در ماه گذشته ایرانی ها بالاترین خرید مسکن در ترکیه را داشته اند ، هر روز کلی دلار از ایران به کانادا وارد می شود. خوب جلوی اینها را بگیرید، این پول را باید در ایران خرج کنند نه در خارج.
مبارک رانت خواران باشه
هرچه دراین ۷ سال کشیدیم کافیه لطفا استعفابدهید و سکان هدایت رابه فرد دیگری بسپارید
مقاله ها هیچ اثری در رویکرد اقتصادی درهم و نامنظم ارزی دولت ندارد.
مجلس ارز ۴۲۰۰ را حذف کند تا مانع سو استفاده شود.
مجلس به افکار عمومی بگوید چه اجناسی با دلار ۴۲۰۰ وارد شده همین کافی است تا مردم پی به فساد ارز ۴۲۰۰ ببرند.
بر اساس تورم حداقل ۲۵ درصد سالانه این دو سال هم عمل کنند حداقل رقم ۴۲۰۰ را باید ۶۳۰۰ تومان باشد .
نیازی به حساب خاص و اینکه محاسبه خاصی بشود هم نیست
اقای نوبخت میفرمایند ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو است در صورتی که سری به داروخانه ها بزنید و ببینید دارو چه قدر گران شده و حداقل ۴ برابر شده داروها مثل زینک پلاس
خوش به حال کسانی که سهمیه دلار ۴۵۰۰ و ۸۵۰۰ گرفتن و میگیرن ...
استعداد ایرانی اینه که اتوبان ۳ خطه را ۸ خط ماشین توش ببره و از یک دانه دلار ۵ نوع در بیاره که خوده آمریکایه هم گیج بشه
یه چیزایی میفرمایین بعد نمیتونین از عهدش یربیاین اونوقت دلار باز هم میره بالا و بعد از اینکه چند روزی اون بالا موند ریاست محترم بانک مرکزی میفرماین که ارامش به بازار ارز بازگشت و مردم نباید توانایی های بانک مرکزی را نادیده بگیرن.
بقول مقام معظم رهبری اگر نمیتونید مسیولیت نگیرین . خیلی ها هستن که حاضرن مسیولیت بپذیرن . مهم اینه که بطور صحیح از عهده مسیولیتا تون بر بیاین.
علی برکت الله پیش بسوی نابودی
اقدامات و خدمات حاج حسن به ایرانیان:
ساندن قیمت پیاز به مرغ
رساندن قیمت مرغ به گوشت قرمز
رساندن قیمت گوشت قرمز به قیمت گوشی
رساندن قیمت گوشی به قیمت ماشین
رساندن قیمت ماشین به قیمت خونه
رساندن قیمت خونه به قیمت کارخونه
خدایا جان من را بگیر
دلار 3 تومنی رو کردن 12 تومن میگن بازار روبراهه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
دلار ۶۰۰۰ تومان بود واقعی اش وقتی اعلام ارز ۴۲۰۰ شد
مجلس چه کار میکنه دقیقا ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
خب اون زمان میگی واقعی اش 6000 بود!
الان واقعیش چقدر !؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دلار تک نرخی.150000ریال بنزین وگازوئیل تک نرخی. لیتری90000ریال.ماولتفاوت سوبسیت بهمه مردم تا حتی محاجرین داده شود.همه چیز آزاد شود هر که خدمات خاست هزینه اش را پرداخت کند.تا اینکه عده حداقل از همه امکانات بیشترین استفاده را باهزینه کم سوبسیت دار نبرند.وعده اکثریت هزینه پرداخت کنن ومحروم باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
دوست عزیز دریک صورت صحبت شما صحیح هست اونم بااین بدنه اقتصادخراب ایران امکان پذیر نیست چون اغلب کارهاروی واسطه وواسطه گری داره میچرخه وقتی دست واسطه کوتاه بشه بله حرفتون درسته وقتی رانت انجام نشه دراون صورت میشه فکری کردالان دقت کنید دیگه قشر متوسط هم نداریم اغلب مردم شدن فقیر به خاطر واسطه گری
آقا الان تمام قیمت ها بر اساس ارز آزاد بسته میشه و این دلار دولتی جز ایجاد رانت برای آقازاده ها خاصیت دیگری ندارد ، به جای این کار این دلار دولتی را در بازار آزاد بریزید تا قیمت دلار پایین بیاید در عوض شاهد کاهش قیمت تمام اجناس از ماشین تا مسکن و غیره شویم ،دولت از این قضیه برای پر کردن جیب برخی استفاده میکند
متاسفانه باسیاستهای غلط دولت روز به روز اقتصاردکشوربه لبه پرتگاه نزدیک ونزدیک ترمیشه ودرهیچ کجای دنیاما ارز چندرقمی وچند قیمتی رونداریم همه جایکسان هست درهمین کشورهای اطراف اقایون مسئولین سری بزنن متوجه می شوند که مثل ایران هیچ کشوری وجود نداره که ارقام قیمتها ارزخارجی چندرقمی باشه واین خودش سندی می شود برای اسیب دیدن قشر ضعیف جامعه که حتی نیازی به ارزهای خارجی ندارند،باوجودکاهش صادرات نفت وپتروشیمی دولت تنهاکاری که ازش برمیادفقط تک رقمی کردن ارز وبرداشتن واسطه ها هست که این خودش می تونه راه حل خوب ومنطقی برای سد کردن بالارفت بیشتر دلار بشود
سلام خاهشا جواب بدین...ممکنه سال99دلار بیاد پایین؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل