بازدید 6342

رئیسی: با مدیریت جهادی می‌توان بر گرانی‌ها فائق آمد

رئیس قوه قضاییه در ششمین همایش ملی مدیریت جهادی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، گفت: با وجود نعمت‌های خداوند و ذخایر ارزشمندی که در کشور وجود دارد، اما در حوزه‌های مختلف همچون صنعت و اقتصاد دچار تهدیدیم.
کد خبر: ۹۴۴۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۰ 17 December 2019
به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، رئیس قوه قضاییه در ششمین همایش ملی مدیریت جهادی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این همایش به دلیل توجه به این موضوع و رهنمود رهبر معظم انقلاب اسلامی و همفکری برای اینکه اقدام و عمل در پرتو مدیریت جهادی در جامعه هرچه بیشتر شکل بگیرد، گفت: دو محور مدیریت و جهادی بودن وجود دارد. اصولاً مدیریت در نظام اداری و در فرهنگ دینی ما با آنچه که در نظام‌های مدیریتی تعبیر و تفسیر می‌شود، تفاوت‌هایی دارد.

وی ادامه داد: از شاخصه‌های مهم نظام مدیریتی در فرهنگ دینی ما آن است که مدیر قبل از هرکس و هرچیز خود را در محضر مقدس پروردگار متعال و پاسخگوی اومی بیند؛ لذا نسبت به فعل و ترک فعلی خود را قبل از هرکس به خداوند متعال پاسخگو می‌داند و نگاهش به مردم یک نگاه متفاوت است.

رئیسی تصریح کرد: آخرین سخنی که در نظام‌های مدیریتی نسبت به توجه به مردم وجود دارد، محور مشتری مداری است، آنچه که در نظام مدیریتی فرهنگ دینی داریم، آن است که دوست داشتن مردم مرتبه نازله محبت الله است. یعنی راه خدا از میان خلق می‌گذرد. اگر کسی بخواهد رضای خداوند متعال را جذب کند، راه آن گره گشایی از خلق خدا است و در واقع راه جلب رضایت حضرت حق، خدمت خالصانه به مردم است.

نگاه به مردم نگاه با کرامت است

رییس قوه قضاییه گفت: این نگاه محبت یک نگاه ممتازی است که در فرهنگ دینی ما است. در دوست داشتن مردم خستگی راه ندارد. اگر کسی از انسان تشکر نکرد و اگر با ناملایماتی مواجه شد، همه این‌ها به جان خریده می‌شود، چون مردم باید دوست داشته شوند و این در فرهنگ دینی ما در مدیریت هست.

رییسی تصریح کرد: نگاه به مردم نگاه با کرامت است. این کرامت انسانی در همه شئون مدیریتی موج می‌زند و این کرامت آن چیزی است که خداوند برای همه آحاد قرار داده است، بخاطر اینکه باید به جایگاه انسان، کرامت او، احترام او، خواست او و رفع مشکلات او توجه شود.

امنیت چتری است که باید سر همه مردم باشد

وی ادامه داد: بعضی از مقولات هست که هیچ گویش خاصی، هیچ اقلیم خاصی، هیچ تفکر و اندیشه سیاسی خاصی، هیچ وابستگی و پیوستگی خاصی را برنمی‌تابد. به عنوان مثال امنیت چتری است که باید سر همه مردم باشد و در این زمینه فرق بین هیچ اقلیمی، هیچ گویشی، هیچ فردی با هیچ نگاهی سیاسی وجود ندارد.

رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: چتر امنیت باید در جامعه بر سر همگان باشد و همه از موهبت امنیت برخوردار باشند.

وی تصریح کرد: عدالت هم برای یک گروه خاصی نیست. هرکس با هر سلیقه‌ای، دارای هر جایگاهی و هر شانی باید زیر چتر عدالت نظام باشد و این چتر بر سر همه گسترانیده شود؛ عدالت موهبتی است که خداوند متعال قرار داده و مربوط به یک جریان، عقیده، جایگاه و شأن خاص نیست.

رییسی خاطرنشان کرد: باید نسبت به همه آحاد جامعه عدالت و امنیت امری فراگیر باشد. خدمت رسانی به مردم در سازمان اداری کشور، باید به نحوی باشد که همگان از این موهبت برخوردار باشند و در پرتوی یک سازمان اداری کارآمد بتوانند خدمت بهتر را دریافت و بهترین خدمت را به مردم برساند.

وی ادامه داد: در این رابطه پاسخگویی به خداوند متعال، پاسخگویی به عموم مردم، پاسخگویی به ارباب حاجت و ارباب رجوع و پاسخگویی به سلسله مراتب اداری و نظارتی مورد توجه است.

مدیر باید خود را در همه حوزه‌ها پاسخگو بداند

رییس قوه قضاییه افزود: یک مدیر باید خود را در فرهنگ مدیریت اسلامی در همه حوزه‌ها پاسخگو بداند و تلاش کند در انجام مدیریت با برنامه ریزی دقیق، با شناخت منابع انسانی در اختیار و همه ظرفیت‌ها؛ سازمان را هدایت کند و همه ظرفیت‌ها را در جهت رسیدن به اهداف سازمانی بکار گیرد.

وی بیان داشت: تلاش مدیر باید بر این باشد که هر هدف و ماموریتی که برای سازمان تعریف شده را با نظارت مستمر و علی الدوام به سامان برساند. مدیر باید سازمان متبوع خود را در کارآمدی به آن جایگاهی که با افزایش بهره وری به تمام آحادی که باید این سازمان خدمت کند برساند و در این راه ماموریت خود را انجام دهد. این ماموریت در کنار عنوان دیگری به نام جهاد قرار گرفته و این نگاه در فراز اول مدیریت اقتضائاتی دارد و جهادی بودن هم اقتضائات خود را دارد.

وی ادامه داد: اولین شرط جهادی بودن، اخلاص، تلاش برای خدا و اتکال به خداوند متعال است. دومین نکته آن است که در حرکت جهادی، باید ظرفیت‌های در اختیار خود چه آنچه بالفعل است و چه آنچه بالقوه می‌باشد، شناخته شود.

رییس قوه قضاییه بیان داشت: یک ظرفیت‌هایی فعلیت دارد و یک ظرفیت‌هایی میتواند ظرفیت مدیر قرار بگیرد. در حرکت جهادی باید همه آنچه که از داشته‌ها وجود دارد بکار گرفته شود.

رییسی تصریح کرد: یک چهره مخلص باید خود و ظرفیت‌های در اختیار خود را بشناسد.

وی بیان داشت: نکته دیگری که در میدان حرکت جهادی باید شناخته شود این است که روبروی مدیر جهادی جریانی است که تلاش، اهداف و رسیدن حرکت به مقصد و تلاش جهادی را نمی‌خواهد و برنمی‌تابد و به انحای مختلف به دنبال آن است که ظرفیت‌ها و فرصت‌ها را از بین ببرد و انسان را در حرکت جهادی ناموفق کند.

رییس قوه قضاییه بیان داشت: به عبارتی دیگر فرد باید در مقابل خود دشمن و اهداف دشمن را ببیند. منافذی که از آن منافذ دشمن می‌خواهد به او و ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایش لطمه وارد کند، خوب بشناسد؛ یعنی بداند که در مقابل او جریانی است که پیشرفت را برای یک مدیریت جهادی نمی‌خواهد و دست پیدا کردن به پدیده‌های نو، نوآوری‌ها در حوزه‌های مختلفی را برای او برنمی‌تابد.

دشمن و ترفند‌های دشمن را بشناسیم

رئیسی خاطرنشان کرد: مدیر اگر در مقابل خود دشمن را نبیند و روش‌های او را برای ناکارآمد کردن خود و سازمانش نداند هر لحظه ممکن است دچار مشکل شود. امروز آن چه که نسبت به کشور و اداره کشور و تمام سازمان‌های مامور در کشور وجود دارد این است که بدانیم و بدانید همان طور که رهبری فرزانه هشدار می‌دهند دشمن و ترفند‌های دشمن را بشناسیم.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: ما امروز به گستردگی تمام داشته‌هایمان تهدید می‌شویم، این کشور خیلی از ذخایر مادی و معنوی دارد، نیروی جوان کارآمد متراکم دارد، امروز نیرو‌های جهادی در حوزه‌های مختلف این کشور فعالیت می‌کنند و دستگاه‌هایی در حال انجام ماموریت هستند.

وی ادامه داد: ما امروز در این کشور نعمت‌ها و ذخایر ارزشمندی داریم و بسیار تهدید می‌شویم؛ در هر حوزه‌ای نگاه کنید تهدیدات آن حوزه را می‌بینید، صنعت، کشاورزی، معدن، اقتصاد، نظام بانکداری و نظام‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور ما تهدید می‌شوند.

رئیسی در ادامه اذعان کرد: ما حق توقف و عقبگرد نداریم. یک راه بیشتر پیش رو نداریم و آن پیشرفت، جلورفتن، گام نهادن و گام‌هایی متقن و مستحکم و گام‌هایی همراه با تحمل و صبر و بردباری است.

وی افزود: در مدیریت جهادی یکی از شرایط مهم صبر، تحمل و بردباری با سختی‌ها و مشکلات است.

رئیس دستگاه قضا با انتقاد از اینکه برخی می‌گویند فلان کار را نمی‌شود انجام داد و امکان پذیر نیست و با مانع مواجه هستیم، گفت: در مدیریت جهادی هیچ مانعی نباید مانع تلقی شود و باید با نگاه "ما می‌توانیم"، بر همه موانع فائق آمد و هیچ مانعی را به رسمیت نشمرد.

رئیسی با بیان اینکه در مدیریت جهادی باید امیدوارانه حرکت کرد، گفت: در مدیریت جهادی یاس راه ندارد. یاس انسان را دچار توقف کندی می‌کند، در مدیریت جهادی تولید رونق پیدا می‌کند، موانع تولید از پیش پای تولیدکننده و کارآفرین کنار می‌رود.

رئیسی تاکید کرد: با مدیریت جهادی می‌توان بر گرانی‌ها و مشکلات معیشتی که دشمن می‌خواهد بر زندگی مردم ایجاد شود، می‌شود فائق آمد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر