بازدید 21188

حناچی: «تهران باید تخلیه می‌شد»/ معاون حناچی: منظور شهردار این نبود!

نکته جالب توجه در تکذیبیه این مقام ارشد شهرداری، دستکاری جمله‌ای است که از زبان شهردار تهران بیان شده و جمعیت حاضران در نشست آن را شنیده اند. اینکه شهردار از ضرورت تخلیه شهر سخن گفته و معاونش تاکید دارد که «چنین برداشتی از سخنان وی [حناچی] درست نیست و حناچی تأکید کرده «در صورت توسعه آلودگی، شهر باید تعطیل می‌شد.»
کد خبر: ۹۴۴۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹ 17 December 2019

طی ساعات گذشته، آلودگی هوای تهران به جایی رسیده بود که شهروندانِ خو گرفته با آلودگی هم به شدت نگران بودند؛ نگرانی‌ که ظاهرا روی اظهارنظر مسئولان شهری نیز تاثیر گذاشته است!

به گزارش «تابناک»؛ ساعاتی پس از آنکه پیش بینی‌های هواشناسی درباره بارندگی در تهران به تاخیر افتاده و مسئولان را مجاب کرد تا سراسیمه و حوالی نیمه شب، تصمیم به تعطیلی مدارس شیفت صبح در سراسر استان (به جز دو شهرستان دماوند و فیروزکوه) بگیرند و نیمه شب به این نتیجه برسند که بهتر است مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها را هم مشمول این تعطیلی کنند، باران امیدبخش از راه رسید تا موقتا همه چیز رفع و رجوع شود.

بارندگی بموقعی که معلوم نیست اگر از راه نمی‌رسید، وضعیت امروز هوای تهران چگونه شده بود و شاخص آلودگی هوا چه میزان افزایش می‌یافت. همان شاخصی که ظاهرا دیگر معیار خوبی برای بیان میزان آلودگی هوای پایتخت نیست، چون روز گذشته تهران غرق در مه دود و آلودگی غلیظ، سنگین و بی سابقه‌ای بود، در حالی که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران شاخص آلودگی را ۱۵۴ اعلام می‌کرد!

البته اعتبار شاخص‌های اعلام شده نه فقط در نگاه شهروندان پرشمار تهرانی، که ظاهرا نزد مسئولان شهری نیز مخدوش شده است؛ این را می‌شود از سخنان ساعاتی قبل شهردار تهران در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران دریافت که تاکید داشت: «شب گذشته ذرات معلق در هوا به ۲۰۰ پی پی ام رسیده بود و این حالت خطرناک است.»

پیروز حناچی در ادامه سخنانش پا را فراتر از خطرناک توصیف کردن میزان آلودگی هوای پایتخت طی ساعات گذشته نهاد و تاکید کرد: «وقتی در چنین شرایطی آلودگی هوا قرار می‌گیریم، باید شهر تخلیه شود؛ البته این امر ناشی از تمرکز است و برای کنترل آلودگی هوا علاوه بر کاهش آلاینده‌ها، می‌بایست به مسأله تمرکز هم توجه شود.»

حناچی: «تهران باید تخلیه می‌شد» / معاون حناچی: منظور شهردار این نبود!

معاون حناچی: منظور شهردار «تخلیه» نبود!


اظهار نظر حناچی درباره ضرورت تخلیه تهران در شب گذشته به قدری عجیب بود که خیلی زود بازتاب‌های وسیعی یافت و رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران را مجاب به تکذیب کرد. تکذیبی عجیب که غلامحسین محمدی در صفحه اش در توییتر منتشر نمود و مدعی شد که شهردار تهران نگفته که «اگر باران نمی‌آمد، شهر باید تخلیه می‌شد.»

نکته جالب توجه در تکذیبیه این مقام ارشد شهرداری، دستکاری جمله‌ای است که از زبان شهردار تهران بیان شده و جمعیت حاضران در نشست آن را شنیده اند. اینکه شهردار از ضرورت تخلیه شهر سخن گفته و معاونش تاکید دارد که «چنین برداشتی از سخنان وی [حناچی] درست نیست و حناچی تأکید کرده «در صورت توسعه آلودگی، شهر باید تعطیل می‌شد.»

نوعی بازی کلامی که بهتر است از تشریح و تاویلش صرف نظر کرده و به جای آن، اظهار نظر عجیب دیگری از شهردار تهران را درباره آلودگی هوای تهران مرور کنیم که در زمان بیان، مورد توجه قرار نگرفت. اظهارنظری که اگر آن روز مغفول واقع نشده بود، شاید شهردار این گونه نسخه تخلیه یا به تعبیر معاونش، تعطیلی تهران را صادر نمی‌کرد و می‌کوشید آلودگی هوای تهران را جدی‌تر بگیرد.

درباره سخنانی حرف می‌زنیم که حناچی در دیدار با شهردار سارایوو در نیمه آبان ماه، یعنی یک ماه و یک هفته قبل به زبان آورد و خبرگزاری جمهوری اسلامی با تیتر «آمادگی تهران برای انتقال تجارب کاهش آلودگی هوا به سارایوو» انعکاسش داد! گفت و گوی مفصلی که از عنوانش هم پیداست درباره نقش موثر شهرداری تهران و طرح هایش مانند «LEZ» در کاهش آلودگی هوای تهران سخن گفته شده و در انتها به این ادعا ختم شده که شهرداری تهران در این زمینه به توانمندی‌ قابل صدور به دیگر نقاط دست یافته است!

ادعایی که شاید در این روز‌ها بهتر بشود قضاوت کرد چه میزان صحت داشته و تا چه اندازه گزاف و دور از واقعیت بوده است. ادعایی که معاون حناچی و هیچ مقام مسئول دیگری در شهرداری و نهاد‌های دیگر نمی‌تواند مدعی شود که از آن بد برداشت شده و منظور شهردار چیز دیگری بوده است!
 
حناچی: «تهران باید تخلیه می‌شد» / معاون حناچی: منظور شهردار این نبود!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۴۹
یه چیز عجیبی که توی این مملکت ما بوجود آومده و توی جای جای دنیا کم پیش میاد اینه که مسئولین ما یسر ی افراد دور وبرشون هست که حرفهاشون را تفسیر میکنن واسه مردم.انگار که خودشون با یه زبون دیگه ای حرف میزنند یا بلانسبت مردم نمی فهمن
طرف راست راست به دوربین نگاه میکنه و حرفشو میزنه بعد یه جانثاری میاد میگه منظورش این نبوده بلکه اون بوده؟!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
همیشه یه چیز اصلی داریم یه چیزی هم در سایه ،مثلا" یه رئیس یه معاون که نقش رئیس در سایه را بازی میکند .چیزهای زیادی به اینصورت داریم : دولت سایه ، بودجه درسایه ، مجلس درسایه ، اموورخارجه سایه، .......الی ماشاء الله.
ناشناس
| Germany |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
چرا شهرتخلیه بشه ، صلاح در اینست که مردم درهمین هوا نفس بکشند و بی سروصدا جون بدهند ترجیحا" در منزل سکته کنند بیخودی مزاحم اورژانسو بیمارستانها نشوند.
یه راه حل ساده داره مثل تمام کشورهای پیشرفته ساعات کاری بشه 9 صبح چون آفتاب کامل بالا اومده و هواگرمتر میشهو دیگه پدیده وارونگی رخ نمیده همین و تعرفه خودرو برقی صفر
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
تعرفی خودروهای برقی و هیبریدی باید صفر شود . خودروسازهای بی بخار داخلی هم اگر تونستند رقابت کنند اگر نمیتونند جمع کنند .
درود به شورای شهر محترم!
این آلودگی خارج از تهران هم هست یعنی تا یک محدوده بزرگی آلودست یا حتی شهرهای دیگه هم همینطور. آیا فکر نمی کنید مشکل بنزین آشغالیه که میفروشید صداش رو هم در نمیارید
پاسخ ها
ملت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
اشتباهی منفی زدم. اینم از اثرات آلودگی هواست. زده به مخمون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
وسط بیابون هوا آلوده است
معلوم نیست چی ریختن تو بنزین
بادرود،بفرض که شهردارمحترم گفته باشدکه درشرایطی که آلودگی شهربه ۲۰۰رسیده وحقیقت رابیان نموده تااینکه دروغ بگوید خداپدرش رابیامرزدمروج منکرنبوده ،لذاتمام این مشکلات دراین سالهاتماما برمیگرددبه نداشتن مدیران لایق وبدون برنامه ریزچراکه فردااگرخدای ناخواسته زلزله ای بزرگ برای این شهررخ دهدباتوجه به نداشتن امکانات وتلفات انسانی بالا کل ایران تحت الشعاع دنیا قرارخواهدگرفت ولابدهمه میخواهندبگویند کی بود کی بود من نبودم ؟،واین خاک توی چشم همه راخواهد گرفت
چرا فرافکني مثل کارهاي ديگه تون. عده اي چپاولگر انحصار کارخانجات توليد لکنته خودرو را در اختيار دارند و با توليد و ارائه ماشين هاي معيوب هم ارابه مرگ راه انداخته اند هم جيب ملت را غارت مي کنند هم به سلامتي مردم آسيب مي زنند مملکت بي در و پيکري هم که رسيدگي کننده نداره يا همه شان در رانتها و انحصارها شريکند.
پاسخ ها
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
!! عجیبه همه رو گفتی ولی باز آب از آب تکون نمیخوره!!
در ایران با هر مسئول باید یک توضیح المسائل هم ارائه شود تا بتوان از صحبت های ایشان تفسیر درست را به دست آورد.
بنده حاضرم کلا از ایران برم اما فضاحتی که شما مسئولان برای ایرانیان درست کرده اید آنرا هزاران بار سخت کرده .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
خواهشا" اگر راهی پیداکری ماروهم باخودت ببر.
"آمادگی تهران برای انتقال تجارب کاهش آلودگی هوا به سارایوو"
بسی خندیدیم!......
پاسخ ها
احسان
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
خخخ! حیف که تابی سانسور میکنه وگرنه یه چیز دیگه میگفتم
بلوف زدن راهی برای ماندن در پست های مدیریتی . تا دلتون بخواد ازاین بلوف ها ما در مملکت از این جماعت شنیدیم.
آقا نکنید این کارو. راهکار به سارایوو انتقال ندید. سارایوو توی لیست آلوده ترین ها اوله تهران هشتم. اینا که راهکارشون عمرا جواب بده‌‌. بعد واسه اینکه ضایع نشن تهران رو آلوده تر میکنن بره بالا تر سارایوو توی لیست جاش بهتر بشه بعد میگن راهکار ما جواب داد.
جاءالحق و ذهق الباطل ان الباطل کان ذهوقا
همه در کار هم دخالت می کنیم.
رکوردی چیزی نزدیم برا الودگی؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
مطمئناً اولیم
خوب مگه آلودگی دروغه ؟! مردم مگه کورن ؟ میبینن و حس میکنن که نمیتونن نفس بکشن ، سردرد دارن و چشماشون میسوزه
تداوم آلودگی هوا ظلمه به همه شهروندان چرا دولت هیچ کاری نمیکنه؟ با تشکیل جلسات هوا خوب نمیشه باید کاری عملی انجام بشه باید تمام ادارات دولتی از تهران خارج بشن باید هیچ خدماتی به افراد شهرستانی داده نشه از جمله اجاره خونه و مغازه و حق کار نداشته باشن توی تهران آخه نمیشه که هرکی کار میخواد شال و کلاه کنه بیاد توی شهری که داره منفجر میشه از جمعیت هیچ نظارتی چرا نیست روی مهاجرت به تهران و شهرهای آلوده ایران تهران گنجایش یک میلیون نفر هم نداره چه برسه به بیست میلیون نفر چرا راهنمایی و رانندگی به صورت جدی از تردد خودروهای دودزا جلوگیری نمیکنه مخصوصا اتوبوسهای شرکت واحد؟ چرا شهرداری ناوگان اتوبوسهاشو نو و برقی نمیکنه؟ چرا هیچ نهادی به صورت جدی روی استفاده از وسایل حمل و نقل برقی چه عمومی چه شخصی سرمایه گذاری نمیکنه؟ الان اگر موتورسیکلت و خودروهای برقی رو ارزون تولید یا وارد کنن و با وام بفروشن و تعرفه برق برای شارژ کم هزینه بذارن مشکلات زیادی حل میشه میتونن درآمد بنزینیشونو به درآمد برقی تبدیل کنن. چرا مجلس به صورت جدی تغییر پایتخت رو بررسی و اجرا نمیکنن؟ چرا پارک و فضای سبز جدید در تهران ساخته نمیشه تا حد اقل سهمی هرچند کوچک از پاکسازی هوا به دوش درختان پارکهای بیشتر بیوفته؟ صدها راهکار هست که اگر همشون به صورت موازی انجام بشن کیفیت مطلوب هوای شهر تضمین میشه ولی هیچ نهادی به فکر سلامتی مردم نیست
حرف آقای شهردار مثل فسادی است که روی داده ولی نباید بیان شود از حرف های مگو است جناب شهردار جزراست نباید گفت .....هرراست نباید گفت
برای شهرداری هر چه آلودگی و ترافیک بیشتر باشد طرح های درآمدی بیشتری می تواند اجرا کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
دیروز دوشنبه هوای تهران بصورت خطرناکی آلوده بود
و طبق معمول هیچ کاری از دست مسولین بر نیامد
حتی در دادن آمار میزان ذرات معلق و تعطیل کردن مدارس هم هماهنگ نشدند
شورای شهر گفت ۱۷۸ پی پی ام بوده
شهردار گفت ۲۰۰ پی پی ام بوده
شهردار مدعی بود که باید شهر را تخلیه کرد
و استانداری گفت اصلا نیاز نیست !!!!؟؟؟
مدیریت جهانی جهادی یعنی این !؟
اگه قرار به تخلیه شهر بود حتما تلفات میدادیم چون همین تخلیه
هم بی مدیریت انجام میشد.
پاسخ ها
احسان
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
از مردم خودخواه هم بگو که همه جا میخان زرنگی کنن و جلو بزنن!!! یارو کنار خیابون میخای پارک کنی نمیزاره بعد میگه زنبیل ذگذاشتم و جلوی خونمه! خدایی با این فرهنگ داغون میخایم بکجا برسیم؟
درست گفته
من دکترای محیط زیستم تو درسامون خوندیم شاخص بالای ۲۰۰ تخلیه شهره چون هوا سمیه کاملا
يكي از يكي بدتر
به جای این همه حرف و داستان سرایی یک ذره اقدام ..که نمونه آن در کامنتها هست و خودشان هم می دانند حداقل 50 درصد بهبود داشت ..
گویا یادشان رفته خودشان هم در این هوا تنفس می کنند ..
یکی نیست بگه تخلیه شهر به کجا؟ فقط میگن تخلیه شهر... آخه اینا دیگه کین خدا
تعداد ماشین ها که نسبت به پارسال خیلی زیاد نشده. پارسال شهردار نداشتیم هوا ترتمیز بود. الان شبیه کارخونه سیمان شده. این الودگی مربوط به همه شهرهاست حتی شهرهای کوچیک. دلیلش هم بنزین هایی هست که میدن دست مردم اونم 3 تومن. فردا میگن یه بنزین خوب داریم 10 تومنی. یه بنزین وطنی داریم 5 تومنی. یه بنزین چینی داریم 3 تومنی.
عامل اصلی بنزین تولید داخل و خودرو تولید داخل است که هردو از سیاستهای غلط مسوولین است. مردم فدا می شوند.
چرا حمل و نقل عمومی گسترش نمی دن!!

کل غرب تهران (پونک، جنت آباد، شهران، دهکده المپیک، باغ فیض، مرزداران، شهرک راه آهن سعادت آباد، اوین، فرحزاد و شمال منطقه 22 و...) مترو و خطوط BRT و اتوبوس به مرکز ، شمال و جنوب و شرق تهران نداره

مسئولین یه کاری بکنین
جمعیت باید بشه ۵۰۰ میلیون تا مشکلات حل بشه
خدا پدرش را بیامرزد به گردن بنزین احمدی نژاد نیانداخت. برف دیروز آلودگی امروز نشان از کار نابلدی است! اما منصف است.
موتر سیلیکت های هندا و غیره کاربراتوری هست و الودگی شون به اندازه هفت هشت خودر و است بهتر نیست این موتور هارا برای همیشه از کشور حذف کنید و موتور های جدید یا برقی جایگزین کنید تا کی کم کاری تاکی
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
این موتورها چندین ساله وجود دارن. چرا پارسال هوا
تمیز بود امسال خرابه؟ موتورا که عوض نشدن که
این سر و صدا ها و بلوف ها و ... همه تا عید میباشد و خودشون هم تا عید این حرف ها را ادامه میدهند تا بهار بیاد و باد شروع به وزیدن کند و هوا گرم شود . و بعد از عید در این باره هیچ صحبتی نمیشود چون هوا تمییزه تا فصل پاییز 99 .

بعد شهرداری و دولت میاد میگه ما این کار ها را کردیم و هوا تمیز شد ولی نمیگند باز باد و گرما به داد شون رسید .

هوای تهران در پاییز و زمستان 99 از امسال بدتر خواهد شد .
وقتی تو شهرهای کوجک و کم جمعیت هم این آلودگی هوا اتفاق می افته، دیگه مقصر تعداد خودروها و جمعیت نیست. مشکل از بنزین بی کیفیت هست. بنزین بی کیفیت. خودکفایی بنزین به قیمت کشتار مردم
پایتخت هرچه سریعتر باید به سمنان و یا شهرهای دیگر منتقل شود چون تهران دیگر ظرفیت چنین حجمی از مردم و وسایل نقلیه را ندارد
چهارده میلیون جمعیت رو به تهران کشوندید حالا کجا می خواین تخلیه کنین ؟؟
در واقع اگه مسئولین بی کفایت تهران رو ترک کنن اوضاع خیلی بهتر میشه!
یعنی خداییش شهردار به این ناآگاهی نوبره. این آدم مشاور نداره ؟ تا بهش بگویند که بالای ۲۰۰ ادارات تعطیل میشه نه تخلیه
پیشنهاد بررسی عامل بوی نامطبوع در تهران
با توجه به چهار نکته اساسی زیر در شهرهای ایران بالأخص در تهران:
1- فضولات انسانی به همراه مقدار زیادی آب (فاضلاب) وارد چاه‌های خانگی می‌شود.
2- شیرابه‌های سایت‌های دفن یا مدیریت پسماند رها شده‌اند و به منابع زیرزمینی نفوذ می‌کنند.
3- فاضلاب شهری عملاً طبق استانداردها تصفیه نشده و در طبیعت رها می‌شود یا به مصرف کشاورزی می‌رسد و در هر حال مقدار زیادی جذب زمین و نهایتاً وارد منابع زیرزمینی می‌شوند.
4- مخازن زیرزمینی از طریق لایه‌های متخلخل زمین به یکدیگر راه دارند و به‌مرور زمان ممکن است در یک نقطه از شهر که حتی اصلاً سایت دفن زباله نیز نباشد محل تجمع فاضلاب با بار آلی و معدنی زیاد در لایه‌های متخلخل شکل بگیرد.
با تجمع فاضلابی که بار آلی و معدنی زیادی داشته باشد محیط برای رشد میکرو ارگانیزم‌های بی‌هوازی در عمق‌های بیش از ۴۰ سانتی‌متر از زمین به‌شدت فراهم می‌شود چون هم منابع آلی تغذیه و هم منابع معدنی تغذیه فراهم گردیده است و علاوه بر این کمبود اکسیژن در چنین عمق‌هایی وجود دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های میکروب‌های بی‌هوازی تولید گازهایی با بوی نامطبوع است. به گمان ما می‌توان این احتمال را به‌صورت جدی در نظر گرفت که عامل بوی نامطبوعی که در تهران گزارش شده است و چند بار نیز به‌صورت جدی ایجاد مزاحمت کرده است همین پدیده باشد.
برای تشخیص صحت این فرضیه می‌توان با حس‌گرهای تشخیصی میزان آلاینده‌های هوا در مناطقی که بیشترین شدت بو به مشام می‌رسد را اندازه‌گیری کرد و احتمال صحت چنین فرضیه‌ای را سنجید.
جالبه تو این دولت و مجلس و شهرداری و غیره یک ماله کشه اعظم وجود داره.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس