بازدید 165336

با بنزین ۳۰۰۰ تومانی؛ آیا گازسوز کردن خودرو‌ها گزینه مناسبی است؟

یکی از مزایای گازسوز کردن خودرو‌ها، صرفه جویی در هزینه‌های خانوار‌هاست. گفته می‌شود با گاز سوز کردن خودرو ماهانه ۴۰۰ هزار تومان در هزینه خانوار‌ها صرفه جویی می‌شود که سالانه این صرفه جویی به ۵ تا ۶ میلیون تومان برای هر خانوار خواهد رسید.
کد خبر: ۹۴۴۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰ 17 December 2019

با بنزین ۳۰۰۰ هزار تومانی؛ آیا گازسوز کردن خودرو‌ها گزینه مناسبی است؟

تابناک اقتصادیدر دقایق اولیه روز ۲۴ آبان ماه سال جاری بود که مسئولین سرانجام تصمیم خود را برای سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین عملیاتی کردند. از این تاریخ به بعد به هر یک از خودرو‌ها سهمیه ۶۰ لیتر بنزین ماهانه به قیمت هر لیتر ۱۵۰۰ تومان تعلق می‌گرفت و مازاد بر این مصرف، هر مالک خودرو باید به ازای هر لیتر ۳ هزار تومان پرداخت می‌کرد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ با این تصمیم مسئولین، قیمت هر لیتر بنزین سهمیه بندی در مقایسه با قیمت قبل که هزار تومان بود، رشد ۵۰ درصدی و در مقایسه با قیمت آزاد رشد ۲۰۰ درصدی پیدا کرد. این افزایش قیمت بنزین باعث شد تا هزینه‌های بیشتری به مالکان خودرو تحمیل شود و مالکان برای فرار از زیر بار افزایش قیمت بنزین به دوگانه سوز کردن خودرو‌های خود روی بیاورند.

اردشیر دادرس، رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی و صنایع وابسته طی مصاحبه‌ای گفت: از وقتی سهمیه‌بندی بنزین و الزام رانندگان به استفاده از کارت سوخت شخصی خودرو آغاز شده است، روزانه حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار درخواست برای تبدیل خودرو‌های بنزین‌سوز به دوگانه‌سوز در کل کشور ثبت می‌شود. به‌ علت حجم بالای متقاضیان، توان کافی برای پوشش‌دهی تقاضا سخت است و خبر رسیده صف انتظار تا چهار ماه آینده نیز ثبت شده است.

قیمت گازسوز کردن خودرو چقدر است؟

هزینه گازسوز کردن به نوع خودرو بستگی زیادی ندارد و مورد مهم در این میان حجم مخزن است؛ برای نمونه، می‌توان برای خودرویی مانند پراید از مخزن ۶۰ لیتری استفاده کرد و برای سایر خودروها این حجم متفاوت است. از لحاظ هزینه گازسوز کردن برای خودرویی مانند پراید، قیمت تقریبی ۴ میلیون تومان اعلام شده است. قیمت مخزن ۶۰ لیتری قبل از سهمیه‌بندی بنزین حدود ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بود، در حالی که الان به حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. مخزن ۱۰۰ لیتری هم که ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بود حال قیمت دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را شاهد است.

چه تعداد خودرو گازسوز شده اند؟

محسن جوهری رئیس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور درباره آمار خودروهای تبدیل‌ شده به نوع گازسوز اظهار کرد: تقریبا ۹۱۸ هزار دستگاه توسط وزارت نفت به نمونه‌های گازسوز تبدیل شده‌اند و آمار سایر خودروهایی که به صورت‌های مختلف گازسوز شده‌اند مشخص نیست. از لحاظ آمار غیر رسمی به نظر می‌رسد که این تعداد به یک تا دو میلیون دستگاه نیز برسد.

مزایای گازسوز کردن خودروها چیست؟

هر چند گازسوز کردن خودروهای بنزین سوز به گفته بسیاری موجب آسیب به قطعات خودرو می شود و در نتیجه باید مالک خودرو یک هزینه تعویض قطعات را نیز تحمل کند، این تبدیل سوخت خودروها به گازسوز می تواند مزایایی را نیز به همراه داشته باشد.

مشکلی که این روزها گریبان بسیاری از شهرهای بزرگ ایران را گرفته و باعث تعطیلی کلان شهری های کشور شده است، موضوع آلودگی هواست که در بسیاری از شهرها به حد هشدار رسیده است. گازسوز کردن خودروها شاید بتواند مرهم کوچکی بر زخم های آلودگی هوای کلان شهرها باشد. به طور کلی سوخت سی ان جی در مقایسه با دیگر سوخت های کربنی دارای پایین ترین نسبت کربن به هیدورژن یعنی یک اتم کربن به چهار اتم هیدروژن است و در نتجه می توان گفت سوخت گاز سی ان جی کربن کمتری را منتشر می کند؛ بنابراین اولین مزیت گازسوز کردن خودروها این است که سوخت گاز آلودگی بسیار کمتری نسبت به سوخت بنزین دارد.

دومین مزیت گازسوز کردن خودروها کاهش مصرف بنزین و درآمدی است که از این کاهش نصیب دولت خواهد شد. علیرضا صادق آبادی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران طی مصاحبه ای در 24 آذر ماه سال جاری با اشاره به اینکه با دوگانه‌سوز شدن ۱.۴ میلیون خودرو عمومی روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه‌جویی می‌شود، گفت:‌ با در نظر گرفتن قیمت ۵۰ سنت برای هر لیتر بنزین این صرفه‌جویی به معنای درآمد سالانه ۱.۸ میلیارد دلاری خواهد بود.

البته جواد نوفرستی، کارشناس اقتصاد انرژی معتقد است که به دلیل وجود سی ان جی احتمال کاهش مصرف بنزین تا 80 میلیون لیتر هم وجود دارد. وی طی مصاحبه ای گفت: گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) قبل از ۲۴ آبان، روزانه ۱۹ میلیون متر‌مکعب فروش داشت. میزان فروش گاز طبیعی در سومین روز سهمیه‌بندی به ۲۲ میلیون متر‌مکعب رسید. در محاسبه‌ای مشخص شد که با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و اصلاح قیمت آن، رقم فروش تا تابستان می‌تواند به ۳۰ میلیون مترمکعب برسد؛ و از آنجا که هر لیتر بنزین معادل یک‌ مترمکعب سی‌ان‌جی است؛ یعنی ۱۱ میلیون لیتر از مصرف بنزین کم خواهد شد.

سومین مزیت گازسوز کردن خودرو‌ها به گفته کارشناسان صرفه جویی در هزینه‌های خانوارهاست. حمید قاسمی مجری طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی طی مصاحبه‌ای در ۱۵ آذر ماه سال جاری گفت: با گاز سوز کردن خودرو ماهانه ۴۰۰ هزار تومان در هزینه خانوار‌ها صرفه جویی می‌شود که سالانه ۵ تا ۶ میلیون تومان برای هر خانوار صرفه جویی به همراه خواهد داشت.

فعال سازی کارخانه‌های مخزن سازی را می‌توان چهارمین مزیت گازسوز کردن خودرو‌ها دانست. اردشیر دادرس رئیس انجمن سی ان جی و صنایع وابسته گفت: ۵ تا ۶ کارخانه مخزن سازی در تهران سالانه بالای یک میلیون مخزن می‌توانند تولید کنند که در دنیا بی نظیرند، اما اکنون نیمه فعال هستند که دولت با ترمیم کارخانه‌ها می‌تواند به تولید و خدمات رسانی کمک کند. همچنین محسن جوهری رئیس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور نیز طی مصاحبه دیگری گفت: در کشور ۱۰ سازنده مخزن داریم که تنها دو شرکت فعال هستند و ظرفیت تولید آن‌ها به شدت محدود است. شرکت‌های کیت‌ساز نیز همین روند را دارند و باید از آن‌ها حمایت شود تا بتوانند مواد اولیه خود را وارد کنند.

امتیازات ارائه شده برای گازسوز کردن خودروها چیست؟

شورای اقتصاد در نشست فوق‌العاده روز دوشنبه یازدهم آذرماه 1398 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه با هدف حمایت و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی و بهبود هوای شهرها، به استناد ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر تصویب کرد که برای تبدیل خودروهای عمومی و مسافربر شخصی بنزین‌سوز به سی‌ان‌جی‌سوز (کارخانه‌ای و کارگاهی)، اصل و فرع تسهیلات مالی را که به مالکان خودروها یا کارخانه‌ها پرداخت می‌شود، تضمین و بازپرداخت کند.

از همین روی، تفاهم‌نامه تامین مالی طرح توسعه و تولید کارخانه‌ای و کارگاهی خودروهای دوگانه‌سوز بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بانک ملت در ۲۴ آذر ماه سال جاری امضا شد. بر اساس این تفاهم‌نامه، ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی موردنیاز اجرای مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر گازسوز کردن یک میلیون و ۴۰۰ و ۶۴ هزار خودرو عمومی در کشور از محل صرفه‌جویی در مصرف بنزین سهمیه‌ای تامین خواهد شد.

همچنین مبلغ 2.5 میلیون تومان وام برای متقاضیان دوگانه سوز کردن انواع وسایل نقلیه در نظر گرفته شده است که متقاضیان برای دریافت این تسهیلات، باید در سایت Irngv.ir اقدام به ثبت‌نام کنند. حداقل یک هفته پس از ثبت نام، پیامکی برای متقاضی ارسال می‌شود؛ سپس شخص باید مجدد به سایت مراجعه کرده و نسبت به انتخاب نزدیک‌ترین محل مجاز اقدام کند. طبق اعلام رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین، حداکثر زمان انتظار برای هر شخص حدود دو ماه خواهد بود.

اخطار درباره گازسوز کردن غیرقانونی خودروها

حمید قاسمی، معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: سال آینده با هوشمند سازی جایگاه‌های گاز به خودرو‌هایی که غیرقانونی گازسوز شده باشند سوخت داده نمی‌شود، چون فاقد گواهی سلامت سوخت هستند و دوربین جایگاه‌ها خودرو‌های مزبور را تشخیص می‌دهد. وی افزود: کارگاه‌های غیر مجاز تبدیل گاز ال. پی. جی به سوخت خودرو را با تجهیزات و قطعات بی کیفیت، فاقد اصالت و استاندارد انجام می‌دهند که بسیار حادثه ساز است.

در پایان اشاره به این نکته ضروری است که با توجه به همه مزیت‌های گازسوز کردن خودروها، امتیازات ارائه شده برای انجام این کار باز هم کم است و دولت برای تشویق مردم به گازسوز کردن خودرو‌های خود باید هزینه‌ها و مدت زمان این فرآیند را تا حد امکان کاهش دهد. از سوی دیگر، تعداد جایگاه‌های عرضه سوخت سی ان جی حدود ۲۵۰۰ جایگاه در سطح کشور می‌باشد که این میزان با توجه به روند گازسوز شدن خودرو‌ها به نظر جوابگو نخواهد بود و دولت برای افزایش این جایگاه‌ها هم باید به فکر راه چاره‌ای باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۵
...چرا با این همه تحلیل و ارقام و اعداد زندگی مردم روز به روز بدتر میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
بصیرت ندارن
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
آیا نصب بمب با قدرت انفجار زیاد در داخل صندوق عقب یک خودرو غیر محکمی مثل پراید درست هست ؟ اگر زمانی زمین لرزه ای در داخل شهرها اتفاق بیفتد اگر خودروهای گاز سوز که در کنار هم پارک شده اند مثل بمب عمل میکنند و مردم نمیتوانند از این بمب ها و انفجار انها جان خود را نجات دهند . اگر گاز سوز کردن خوب بود اروپاییها اینکار را میکردند . بیایید تجربه علم و دانش را به سخره نگیرید و با جان و مال مردم بازی نکنید .
f
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
آخه مگر مردم واسه اینا مهما
هر چی تعداد مرگ مردم بیشتر ، جمعیت کمتر ، دلشون نمیسوزه و خوشحال هستند و بیشتر میتونن جیبهاشون را پر کنن
عرضه و تقاضا باید متعادل شود تا قیمت منطقی شود
واردات خودروهای با کیفیت و با قیمت پایین که قابل خرید توسط قشر متوسط باشد تنها راه بالا بردن سریع عرضه و کنترل قیمت است

 
مگه حق انتخاب هم واسه ملت مونده؟
سر یه اختلاق قیمتی با یه ارگانی بحث داشتیم هی دم به دم پیغام و پسغام میفرستادن که بیائید توافق بکنیم.رفتیم گفتیم بفرمائید ما آماده ایم دیدم باز حرف خودشون رو زدن و گفتن توافق کنیم.گفتیم پس حرف ما هیچ.اینکه دیگه توافق نیست اسمش زوره.حالا حکایت مردم و بنزین و مشکلاتشون که باید بپذیرند و انتخاب دیگه ای هم ندارن
معایب گاز سوز کردن رو هم میگفتید
به شدت ماشین روغن کم می کنه. من توی ۱۰ هزار کیلومتر بیش از ۲ لیتر روغن اضافه می کنم. و همچنین بعد دوسه سال با گاز کار کردن باید موتور باز بشه. حداقل پژو پارس دوگانه معایبش اینه
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
گرفتن گواهی معاینه فنی خودروهای دوگانه سوزهم برای خودش داستانیه
سه هزار هزار تومان میشه سه میلیون تومان،صرفاً جهت اطلاع.
سواد فارسی در حال احتضاره!
دیشب هم سیمای خوزستان توی اخبار ساعت یازده شب نوشته بود:حجت الاسلام...
درستش حجة الاسلامه چون بعد از کلمه حجة کلمه عربی الاسلام اومده.
دولت مخالف رفاه وارامش مردم است مطمئنا تا یک سال اینده گاز را نیز گران می کنند وکستنی که ماشین خدو را گازسوز کرده اند متضرر خواهند شد روی حرف مسئولان حساب نکنید
...
خودروی گازسوز بدرد نمیخوره
مالکان خودروهای گازسوز در شهرهای بزرگ برای فروش خودروهای گازسوز کارکرده فقط یک مشتری دارند : شهرستای ها و روستاییانی که از فجایع گازسوزها خبر ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
نصف کامنت من سانسور شد

حتما واقعیت بوده که تابناک سانسورش کرد
ماشینت و که گاز سوز کنی ماهیانه 200 لیتر سهمیه بنزین برای تاکسی از بنزین سوز کمتر میشه یعنی ماهیانه 200*1500 میشه ماهیانه 300 هزارتومن
ماهی 30 لیتر از سهمیه بنزین ماشین شخصی کم میشه یعنی ماهیانه 30*1500 میشه ماهیانه 45000 تومان
پیدا کنید پرتغال فروش را
خرابی سرسیلندر ماشین_ خرابی زود هنگام شمع گران خودرو _ خرابی زود هنگام استپرموتور _ صف طولانی جایگاه های گاز و اتلاف وقت و عمر شهروندان _ نداشتن توان کافی ماشین و نداشتن قدرت کافی برای موتور خودرو تا بتواند کولر خودرو را به صورت مناسب فعال کند و . . . از مضرات گاز سوز بودن خودروها است
ازمعایب مهم گاز سوز کردن مشکلات امنیتی راذکر نکردید علاوه براحتمال انفجار هنگام سوختگیری درهنگام تصادف هم احتمال انفجارهست.لطفا امار تلفات را از مراجع قانونی بگیرید.ای کاش این هزینه صرف تولید وواردات ماشین کم مصرف وبرقی صرف می شد.وبه جای ماشین ها مراکز صنعتی ومرغداریها و....گازسوزمی گردید.
همه صرفه جویی ها کم کم جمع میشه همه یکجا به مکانیک و پول قطعات داده میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
عالی بود.
اگه به فکر مردم هستید ماشین ها رو هیبریدی کنید .دود تولیدی گاز به دلیل کوچکتر بودن مولکولها که مستقیم وارد خون میشود به مراتبط خطرناکتر از دود بنزین است . گاز برای احتراق کامل سه برابر بنزین اکسیژن مصرف میکند .مشکل از جایی شروع شد که به جای اینکه سوخت فسیلی را در بیرون شهر ها تبدیل به برق بکنیم و با هزینه به مراتب ارزانتر به خانه ها برق برسانیم ، لوله کشی گاز تا منازل انجام دادیم .هزینه بیشتر الودگی بیشتر خطر بیشتر را با هم انتخاب کردیم .
سوختن واشر سرسیلندر و مراجعه دائمی به تعمیرگاه و سکه شدن کار مکانیک و تولیدکننده و فروشنده لوازم یدکی و ... هم یکی دیگه از مزایای گازسوز کردن خودروهاست
تهران به مرز تخلیه رسید نوسان برق 4 تا زن رو تو بیمارستان اهواز کشته دانشجو سر کلاس کشته میشه عوضش چی داریم؟
3000 هزار تومان، 3 میلیون تومان میشود . بنویسید 3000 تومان یا 3 هزار تومان .
من ماشین 405 گاز سوز دارم و اگر پول داشتم همین فردا با بنزین سوز عوض میکردم.فقط درد سر ها و هزینه های اضافی که هر سال برای معاینه فنی خودرو گاز سوز پرداخت میشه کافی هستنش.برای هر بار معاینه فنی علاوه بر اینکه بین 2 تا 7 روز زمان لازم دارید هزینه های الکی هم گریبانتون رو میگیره که هم هزینه دوبرابری معاینه هست و هم هزینه هایی هست که نماینده شرکتی که ماشین های گاز سوز رو بررسی میکنه هست که هربار حدود 200 تا 500 هزار تومن هزینه الکی براتون میبره ...بگذریم که خود گاز هزینه ایی که برای موتور ماشین ایجاد میکنه سر به فلک میبره.در ضمن صندوق عقب ماشین هم در حد یه پراید هاچ بک کوچیک میشه.
سلام.نه.فقط خودروهای پایه گاز سوز.دولت با اینکار میخواد قیمت CNG افزایش بده
همسايه ما تعويض روغني دارد هر ماشين گاز سوز كه مراجعه ميكند براي تعويض روغن بدون استثنا چند ليتر روغن ميسوزاند حالا خرابي موتوركه جاي خود دارد مگر اينكه مثل تركيه گاز مايه باشد بهتر است
کره شمالی میشیم..‌‌ بدتر شاید... از فردا انفجار های خودرو های گازسوز شروع میشه... خدایا کشوری که از لحاظ منابع عالیه رو به بدترین و بدبخت ترین کشور منطقه تبدیل کردن
کشور ما با وجود منابع نفت و گاز، درست مثل بچه‌ایه که از پدرش یه ارث مفصل بهش رسیده و اون بچه هم به‌جای کار کردن با اون ارثیه و اضافه کردن بهش، صرفا داره از کیسه می‌خوره.
به‌جای گازسوز کردن ماشین‌ها، ماشین برقی وارد می‌کردید، و از گاز برای تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی استفاده می‌کردید. هم تمیزتر بود و هم امن‌تر.
حالا وایستید وقتی همه رفتن پول دادن و ماشینا رو گازسوز کردن و مصرف گاز حسابی بالا رفت، در یک نیمه‌شب رومانتیک به‌طور خیلی عاشقانه‌ای قیمت گاز هم چندبرابر می‌شه....
ته
بهتره کسی دنبال گازسوز کردن خورو نباشه! علاوه بر جاگیر بودن و اینکه موتور خودرورو زود مستهلک می کنه! قرار معاینه فنی های رو با قیمتهای بالا برش وضع کنند که انوقع بهتر خود خودرو رو بهشون بدی و بیای بیرون!
همین الان برای معاینه فنی باید مبلغ زیادی رو برای باز کردن کپسول و غیره بدی!
کلا زندگی کردن تو این کشور مناسب نیست
2500 بسیار کم می باشد
برید با دست خودتون سهمیه بنزینتون رو قطع کنید،کسانی که توسط دولت مجهز میشن به گاز حواستون باشه با توجه به اطلاعات ماشین که دادین یا سهمیه بنزین براتون کمتر میشه یا قطع...
اگه گاز سوز کردن گزینه مناسبییه چرا تو کشورهای پیشرفته اجرا نشده و خودروهای برقی یاهیبریدرو گسترش میدن؟؟
آیا علم اینو ندارن؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
سمند
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
چون اکثر کشورهای پیشرفته مثل اروپا ذخایر گاز طبیعی ندارن و اگر بخوان ماشین‌ها رو گاز سوز کنن باید برن گاز وارو کنن
مشکل مردم با گاز سوز کردن خودروهایشان حل نخواهد شد. تا زمانیکه مدیران کشور ونمایندگان مجلس به دنبال تجارت و کسب سود خودشان هستند.
در تمام دنیا پنج درصد از مدیران کشورها در تلاش و کوشش هستند تا مردم کشورشان در رفاه باشند ولی در کشور ما 95درصد مردم سه شیفت کار می کنند تا پنج درصد مدیران وخانوادهایشان در ناز و نعمت ورفاه کامل آنهم نه در ایران بلکه در کشورهای اروپایی و از جمله شیطان بزرگ آمریکا!
نتیجه اینکه مردم بجای زندگی زنده مانی می کنند.
مشکل اینجاست که کارشناسان ما فکر میکنند گاز توی موتور مثل بخاری منزل اونها میسوزه!
گاز شهری که برای CNG فشرده میشه با موتور پایه بنزین سوز به هیچ عنوان سازگاری نداره! حتی اگر به فرض محال هم خانواده ای بتونه 4-5 میلیون تومان ما به تفاوت سوخت رو ذخیره کنه در آخر سال باید همون پول رو یک چیزی هم روش بگذاره و صرف تعمیر موتور اتوموبیل کنه!
CNG به هیچ عنوان جایگزین خوبی برای بنزین نیست ، باید LPG به مردم بدن که البته برای صادرات هست!
مردم نباید برای گاز سوز کردن ماشین های خود هزینه کنند چون در کشورتصمیم ها اصولی و پایدار نیست و مشاهده خواهد شد در اینده باز یک تصمیم مغایر تمام هزینه های گاز سوز کردن نیز وبال گردن صاحب خود رو میشود
سلام،اون آقای کارشناسی که اصول علمی را زیر سوال میبرد و می‌گوید مخزن ال پی جی غیر استاندارد و خطرساز است، واقعا با ناآگاه است یا یا فرصت طلب.
مخزن سی آن جی با فشار ۲۰۰ بار امکان انفجار دارد یا مخزن ال پی جی با فشار ۱۰ بار
معلومه که سی آن جی بمب است و خسارت هم به خودرو میزند.
از ابتدا باید مثل اروپا و ترکیه ال پی جی را تولید انبوه میکردند، ولی متاسفانه مثل خیلی از طرحهای دیگر غیر علمی مصلحتی و منفعت طلبی ترجیح دارد.
هیچ فرق نمی کند چه پول بنزین اضافه بدهی چه هزینه گازی گردن وافت شتاب واستهلاک بپردازی دولت که الان به گازسوز کردن روی آورده بخاطر فرار از مشکلات فراروی.
حتی توی تیتر هم نشانه های بی سوادی هست!
3000 هزار تومان می شه 3 میلیون تومان!
با گاز سوز کردن ماشین علاوه بر معایبی که دوستان گفتن، یک مورد دیگه این هست که ماشین رو به یک کیس مناسب برای سارقان تبدیل میکنه... یک منبع دو میلیون و ۴۰۰ تا ۵۰۰ تمن
با سلام واقعا متاسفم برای مسولین بی انصاف و لیاقت و تروریسم فشار حداکثری بر مردم خدا لعنتشون کنه که این بلا را سر مردم آوردن
یادمه سالهی قبل که بنزین سهمیه بندی شد ماشین ۴۰۵ خودمو گاز سوز کردم. اونم استانداردو توسط یکی از نمایندگیهای ایران خودرو. بعد از مدتی مشکلاتم شروع شد . کم کردن روغن ، موندن توی صف گاز ، کوچک شدن صندوق عقب و درد سر موقع مسافرت یادنیاز به صندوق، افت قدرت موتور ، کم شدن شتاب موقع سبقت ، مشکلات لاینحل فنی موتور و بدتر از همه جریمه پی در پی پلیس به خاطر نداشتن معاینه فنی که اونم به دلیل اینکه مراکز حتی مجاز حاضر به انجام معاینه نمی شدن و حتی نصب نمایندگی که مثلا مجاز هم بوده قبول نداشتن. هر قدر در هزینه بنزین صرفه جویی شد مجددا در جایی دیگه برام هزینه شد . آخرش ماشین رو فروختم و بنزینی خریدم و راحت شدم. ماشین دوگانه سوز هیچ حمایتی نداره و هزینه اون برای مالکشه.
تمام دنیا به سوی خودروهای برقی پیش می روند آنوقت ما به دنبال گازسور کردن خودروهای آشغال داخلی هستیم
عبارت 3000 هزار تومان غلط است باید بگوئید 3000 تومان یا 3 هزار تومان
در زمان دولت احمدی نژاد خودروی پراید مدل ۸۷ هست کپسول سی ان جی نصب کردم همیشه خراب بود طوری که دو واشر سر سیلندر گذاشتم ولی جوابگو نبود هزینه های زیادی متحمل شدم تا اینکه سر سیلندر که مثل لونه زنبور شده بود تعویض کردم ..اصلا نه به صرفه هست.نه ایمن هست .آیا مسءولین خودشون سوار می شند. عمرا .
این فقط ظلمی است که به مردم فقیر و بدبخت میشه .هیچ کس هم نیست .که بگه مردم هم حق تنفس دارند.
سلام ...گذشته از تمام نظرات و کامنتهای دوستان که همه درست است ...برای ماشینی مثل وانت پراید که برای حمل بار جای بزرگی نداره حالا یک مخزن گاز هم اضافه ش بشه !!!!!!!!!دنیا داره بسوی خودروهای هیبرید و برقی جلو میره چراازین طرحها در کشورما استفاده نمیشه؟!!!!
با سلام - نمی خوام ناامیدتون کنم ولی چندتا از معایب خودروهای گازسوز رو عرض می کنم: 1-ریسک سرقت خودروهای گازسوز خیلی زیاده 2-مخزن فضای زیادی از صندوق عقب رو میگیره و برای مسافرت مناسب نیست 3-چون مخزن سنگینه شتاب و سرعت خودرو کم میشه و ترمز گیری هم سخت تر انجام میشه ضمن اینکه استهلاک لاستیک و کمکها هم بیشتر میشه 4-روشن کردن خودرو با گازمخصوصا در هوای سرد خیلی بد انجام میشه و استهلاک استارت هم زیاد میشه 5-گاز CNG فقط توی خودروهای پایه گازسوز مثل سمند EF7 خوب کار میکنه و بهتره قبل از گازسوز کردن ماشینتون حتما یک ماشین هم مدل ماشین خودتون که گازسوز شده سوارشین و تحقیق کنید چون بعضی ماشینها مشکل سوپاپ پیدا میکنند 6-جایگاه های گاز خیلی کمه و صفها شلوغ 7-بعضی مخازن که میرن برای معاینه فنی غیرقابل استفاده تشخیص داده میشن و یعنی 2میلیون تومن ضرر
ماهی 400 پس اندازه و سالیانه 5میلیون و سالی یک بارم واشر بزنه 5تومن خرجشه این یعنی هیچ به هیچ مرسی دولت تکبیر و ناامید
چرا اینهمه دردسر
ما که ماشین نداریم یعنی نمی تونیم بخریم خیلی خیلی خوشبختیم .... شما هم بیایید از این کارای خوب خوب بکنید
من چند سال پیش یک پراید دوگانه سوز داشتم هر روز تعمیرگاه بودم سر سیلندر و واشر ان رو چند بار در سال عوض کردم شمع ها مرتبا خراب میشد ماشین جون نداشت بارها ماشینم در اتوبان خاموش میشد.سوپاپ ماشین رو عوض کردم تنظیم ماشین ماهی یکبار بهم میخورد. ماشین رو درنهایت فروختم.از خطرات و بمبی که هر روز داشتم با ماشین خودم حمل میکردم هم بگذریم.حالا خدا رحم کنه مرتبا دارن این ماشینها رو بیرون میدهند به هیچ عنوان به صرفه نیست هزینه تعمیراتش به مراتب بالاتر از قیمت بنزین میشه وه مینطور خطرش در خیابان اول برای خود راننده و سرنشینان و بعد بقیه مردم.حالا صبر کنید این ماشینهای گاز سوز هم برای خودش داستانی خواهد شد اخه چرا کشور ما باید اینجوری اداره بشه.
آنقدر نقشه کش و برنامه ریز و دروغگوهای حرفه ای هستن ،
اگه تو روز به مردم بگن شب هست ، مردم ساده و صادق باور میکنن،
اول بنزین را گران کردند ...
دوم مخزن و وسایل گاز سوز ماشین که تو انبارها احتکار کرده بودن با قیمت ۱۰برابر انداختن به مردم ...
سوم آماده باشید که گاز را گران کنند
چهارم : چون گاز روی خودروهای ایرانی خوب جواب میده کم کم موتور ماشین ها میاد پایین
پنجم هم قطعات موتور خودرو را با قیمت بالا دوباره میندازن به مردم
این یک توطعه جدید برای فروش می باشد اگر این اینها که میگویند 400 هزارتومان به نفع خانواراست دلشان می سوخت بنزین را بالا نمی بردند مطمئن باشید قیمت همین سلیندرها گه خیلی خطرناک و مرگ آور می باشد٫ هرسال باید کلی هزینه کنی برای ماشین گازی در ضمتن شما اینقدر خودتان را عقل کل می دانید پس چرا همیشه از پیشرفت تکنولوزی خودرو عقب هستید.
ماشین بعد از دوسال از گاز سوز کردن اگر برای مسافر کشی استفاده میکنید.1-اصلا موقعی که سرنشنا ماشین فول باشندماشین سرعت نمیگیره احتراق خیلی ضعیفه تو تابستان که نگو آمپر می‌کشه.2-دوسال یکبار باید سرسیلندر سوپاپها.لاستیک گاید.وسرویس خود دستگاه گاز هزینه های سنگینی داره بدجور به موتور آسیب میزنه.3-بدترین چیز اینه که شما همیشه یه بمب تو ماشین دارید درسته با هر ضربه یا آتیش زود منفجر نمیشه ولی تحت فشار وقتی قرار میکیرد منفجر میشه و تمام سرنشینان ازدم می‌کشه.4-لطف ال پی جی بدتر از سی انجی وصل نکنید خطر اون سه برابر هست.اینارو گفتم چون با ال پی جی سوختم و انفجار تو جایگاه سی انجی دیدم.انتخاب برادرم با خودت.دولت جون وجان مردم براشون مهم نیست فقط با جیب شما کار دارن.
چرا قیمت مخزن باید گرون باشه
تا کی مردم چوب ندونم کاری شکا رو بخورن
اگر گازسوز خوب باشه شرکت های بزرگ خودرو سازی دنیا ماشین هایشان را گاز سوز می کردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
باسلام همه گازسوزمیکنن وباپول ب جیب دولت میره بعد گاز و ب نرح بنزین میدن .گازسوزشدن عمر موتور میاد پایین .هم ی هزینه برا گازسوزشدن دادیم هم برای تعمیرموتور باید خداتومن ب تعمیرگاه بدیم و گازهم نرح بنزین بشه.حالا کی برنده شده.خودتون و وجدانتون
جناب نویسنده ماشین خودت گاز سوزه
ای خدااا به داد این ملت برس ...
با سلام چرا مردم باید هزینه همه چیز بدهند دولت در دوتاکارخونه گل بگیره بزاره ماشین هیبریدی با تعرفه آزاد بشه کیفیت بنزین درست بکنه همه چیز درست میشه مردم هزینه آلودگی هوا نباید بدهند دولت باید فکر اساسی به حال مردم بکنه اگر مردم براش مهم هستند مردم دیگه صبر تحملشان داره یه سر میاد
مطمئن باشید اگه گاز cngیا lpg سوخت خوبی برا ماشین بود مسئولین اول واسه خودشون استفاده می کردند بعد اگه دلشون میومد به مردم هم توصیه می کردند. اصولا اگه جنس خوبی بود نباید به راحتی در دسترس مردم قرار می‌گرفت...
ماشین گاز سوز علاوه براین مشکلات که دوستان فرمودند موقع گاز زدن در جایگاه زن و بچه‌ها مون باید از ماشین هی پیاده‌ شن به خاطر احتمال انفجار و دهها دردسر دیگه
من سال نود یه ماشین خریدم چند کیلومتری باهاش رفتم که به توصیه دوستم گازسوز کنم دو سال از گازسوز کردن ماشین نگذشته بود که ماشین کند شد و کلا بهم ریخت و هرکاریش کردم مشکلش رفع نشد هزینه زیادی رو دستم گذاشت از 93 تا الان دیگه از گاز استفاده ممی کنم ولی همچنان مشکل سابقشو داره فقط مونده بدنه ماشینو عوض نکردم از ای سئو بگیر تا شمع و وایر شمع رو عوض کردم ماشینم نشد اونی که بود چند بار خواستم بفروشمش ولی هربار قیمت ماشین گرون میشد و من درآمدم خیلی پایینه لپ کلام شاید گازسوز کردن خودرو برا دولت و شرکت های که گازسوز می کنن سود داره و به ظاهر صرفه جویی بنزین برا صاحب ماشین باشه ولی هزینه و ضرری که دستتون میذاره خیلی بیشتر از صرفه جویی که با گاز زدن می کنید
درخصوص موضوعی که درآن علم نداریداظهارنظرنفرمایید.یه زمانی اومدیدبرای جلوگیری ازاتلاف انرژی کمپین راه انداختیدومردم روتشویق به بستن درزودورزهای خانه کردید،آمارمرگ ومیرناشی ازگازگرفتگی سربه فلک زدحالا هم گازسوزکردن خودروها روشروع کردیدبعنوان شخصی که سال ها روی خودرووحواشی اون کارکرده عرض می کنم اول اینکه علت آلودگی هواکیفیت بسیارپائین بنزین است بنزین فعلی حتی یورو1هم نیست قبول نداریدیه لیترروبفرستیدآزمایشگاه بهتون میگه چه کوفتی قاطی بنزین کردند.دوم اینکه خودگازهم آلودگی داره کی گفته گازسوخت پاکه؟سوم اینکه صرفه جویی صرفاًبرای دولته نه برای مردم بینوا پولش رودولت به جیب میزنه چه جوری؟گازش روکه رودستش مونده می فروشه ازمحل صرفه جویی یه پول کلانی به جیب میزنه ازمحل فروش سیستم های گازسوزومالیاتش وارزش افزودش بازم پول به جیب میزنه ازمحل معاینه فنی ونیازبه تعویض مخزن هرچندسال یکباربازم پول به جیب میزنه.اما مردم چندبرابرپول به ظاهرصرفه جویی شده ازمحل گازسوزکردن خودرو روبه دلیل افزایش نجومی قطعات یدکی واجرت هایکجا تقدیم مکانیک می کنند.ودرعوض چه چیزی نصیبشون میشه؟صف های طویل گاز،اضافه شدن وزن خودرو،استهلاک قطعات خودرو،کوچک شدن صندوق عقب خودرووحمل همیشگی یک عددبمب.لازمه بدونیدمخازن مخصوص اینکارآلمانی است ودرحال حاضرواردنمیشه.این مخزن هایی هم که درحال حاضراستفاده میشه بعیداست ضدانفجارباشند.
مسئله فقط مصرف نیست خطرات و اصطحلاک لوازم گاز سوز خودرو چطور و خطرات زیاد ان درست مثل حمل بمب میمونه ...
با سلام عیب عمده اش اینه که شما ۴ میلیون پول نقد بی زبون رو می دی در حالی که با همین پول شما حدود ۱۵۰۰ لیتر بنزین سه هزارتومانی می زنی که وجه آن را به مرور پرداخت می کنید و تازه سهمیه بنزینت رو هم فورا نصف می کنند ماشینت را هم خود خواسته از بین می برید خلاصه معامله ایست برای مصرف کننده پراز باخت
اگه کسی تو این مملکت دلش بحال مردم میسوخت حداقل باید موتورهای دیزل روی خودرو ها نصب میشد نه گاز سوز کردن مثلا تواروپا برای یک خودرو حداقل سه موتور قابله سفارشه که یکیش دیزله عجب قدرتهایی هم تولیدمیکنن بدون دود
سلام دوستان
آیا میشه پژو 405 موتور گازویبل سوز نصب کرد
اگه میشه چه نوع موتوری میشه گذاشت
اگه از کشورهای همسایه بخوای بیاری اکانش هست یا نه
بله بعد از چند وقت ماشین اوراقی میشه یا هرروز باید کلی خرجش کنی تمام مشکلاتم از همین گاز سی ان جی و ال پی جی
سلام برهمه کسانیکه کامنت گذاشتن وهرکسیکه نوشته ام را میخونه پژو۴۰۵GL را که گازLpG داشت سال ۸۴ قطعش کردم درحالیکه اون سال ۵۰۰ تومن پرداخت میکردی تانک گاز پرمیشد بعدیه مدتی شد هزارتومن بااینحال خودم قطعش کردم فقط بنزین مصرف میکردم تاامسال همون LpG هم موافق موتور ماشین نیست انقدرکه صدمه به ماشین میزنه منفعت نداره خلاصه که موتورهای ماشین کشورما بزوربابنزین داخلی کارمیکنه چه برسه که بخواهی گازسوزش کنی دست آخرهم بگم بنزینهای داخل استاندار جهانی ندارد امتحانش مجانیه یعنی مردم کشور راضین برای یک هفته بنزین داخلی را به کشورهایی که هوای سالم وپاک دارن صادر بشه باماشینهای اون کشورها امتحان بشه تا صحت استاندارد بودنش معلوم شه قول میدم درهمون یک هفته صدای مردم اون کشورها که ازبنزین ایران استفاده کردن در بیاد من یکی که میگم چاره ای ندارم بسوزم وبسازم ... همین چندسال پیش یک شخصی خوردوی آبسوز اختراع کرد که دنیا انگشت به دهن موند والبته اینجا زدن توذوقش اختراعشو کور کردن یک شخص دیگه هم خوردوی برقی ساخت که با خودروی برقی های دنیا تفاوتش در قدرت واستحکامش بود فیلمشو دیدم که بیچاره مخترع را ناامیدکردن اونهم ماشین برقی که ساخته بود ازپرتگاه انداخت در آب جالب اینجابودکه چنددقیقه زمان برد تا ماشین غرق بشه یعنی آب به سختی وارداطاق ماشین شد اینها برای ما یعنی همون بسوز وبساز
سلام نمیدونم مردم ایران میخان باخودشون وهم وطناشون چه کنن بنزین که گرون شد گاز سوز کردن خودروهاهم چندبرابر شد چه اتفاقی افتاد که یک شبه تمام وسایل گاز سوز کردن خودرو کم یاب وگران شد
با ورود ماشين هاي برقي مثل تسلا تا ده سال ديگر بايستي درب چاه هاي نفت را گل گرفت
باید خودروسازها سعی کنند موتور خودروها کم مصرف تر بشه
به جای گازسوزکردن خودروسازها باید خودروهای کم مصرفتری تولید کنند
آقا سال بعد گاز هم گرون میشه؛ الکی خودروی خودتون رو گاز سوز نکنید...
سما ک چندین سال هم تحریم هستین هم مشکل الودگی هوا دارین واگر گاز سوز کردن ماشینا این همه مزیت داره،واسه چی گذاشتین قیمت بنزین بشه ۳۰۰۰هزار تومن که مردم الان مجبور بشن بادوبرابرقیمت ۲ماه پیش ماشینارو گاز سوز کنن.اونم باکلی بدبختی.در ضمن هزینه موتوری که گاز باعث خرابیش میشهچرا عنوان نمیکنید.یا حق
چرا کسی پیکیری نمیکنه که بعداز گرانی بنزین ....یک شبه هزینه گازسوز کردن وقیمت مخزن حداقل پنجاه درصد گرون شده....پس این تعزیرات چکار میکنه؟؟
سمند گاز سوز مقرون به صرفه تر است یا بنزین سوز؟

داده ها
قیمت هرکیلوگرم سی ان جی=۶۵۶/۸ تومان
قیمت هر متر مکعب سی ان جی =۴۵۴/۳ تومان
مصرف سمند معمولی در سیکل ترکیبی۸/۶ لیتر
مصرف سمند ای اف سون در سیکل ترکیب 7,88 لیتر
مصرف گاز سمند ای اف سون ۸/۸ متر مکعب به ازای هر صد کیلومتر
مفروضات
پیمایش سالیانه ۲۵۰۰۰ کیلومتر در سال
محاسبات
مصرف گاز به نرخ دولتی سالیانه ای اف سون بر حسب متر مکعب ۲۵۰×۸.۸× ۴۵۳/۲ = ۹۹۷۰۴۰ تومان هزینه گاز
مصرف سالیانه بنزین سوپر به نرخ آزاد سمند معمولی ۲۵۰×۸/۶×۳۵۰۰ = ۷۵۲۵۰۰۰ تومان
۷۵۲۵۰۰۰ - ۹۹۷۰۴۰=6,527,960 تومان مبلغی که دارنده سمند بنزین سوز نسبت به سمند گاز سوز در سال بیشتر هزینه می نماید
تفاوت قیمت سمند معمولی با ای اف سون در دی ماه ۹۸ چهل میلیون تومان می‌باشد، سود سالیانه بانکی با احتساب نرخ سود ۱۸ درصد مساوی است با ۷۲۰۰۰۰۰ تومان
۷۲۰۰۰۰۰ - ۶۵۲۷۹۶۰ = ۹۹۷۰۴۰ تومان
سود سالیانه باقی مانده سمند معمولی بنزین سوز بعد از پرداخت قیمت بنزیت در بدترین شرایط ممکن که تمامی سال بنزین سوپر آزاد مصرف نماید تقریبا یک میلیون تومان میباشد
سود سالیانه سمند lx بنزین سوز با موتور xu7 در شرایط واقعی عادی تقریبا معادل سه میلیون و نیم تومان به روش بالا محاسبه می‌گردد.
بنابر این پرداخت چهل میلیون تومان اضافه تر بابت سمند گاز سوز هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد .
برای وسایل نقلیه ی عمومی خوبه ولی برای شخصی چون 30 لیتر سهمیه از دست میدین برای خودتان هزینه درست می کنید چون گاز رو موتور سرد بدرد نمیخوره و 30 لیتر سهمیه میشهرم کردن.
سلام دوستان من گاز سی ان جی کارگاهی داشتم اصلا به درد نمیخوره فقط خودمونو گول می زنیم هرکی میگه گاز خوب دروغ
از روزی که بنزین ۳هزارتومن شد ماشینو دوگانه کردم از روز اول چراغ چک روشن شد یه روز گاز داخل درب سوپاپ جمع شد و با جرقه ای که وایر به بدنه انتقال داد موتور ماشین کم مونده بود آتیش بگیره و فیلتر هوا خاکسر شد وقتی میخوام برم مسافرت همش استرس دارم میگم منفجر میشه با خانواده تیکه پاره میشیم هرچی پول دستم میاد تو جیب مکانیک لوازم یدکی و اینا میره... اگر راست می گید رو کم مصرف کردن خودروها تمرکز کنین یا موتورهای دیزل....
واقعا خودروی گاز سوز خطرناکه..چند میلیون بمب در کشور وجود داره..چرا مسئولین مردم را به خودروی گازسوز تشویق میکنند..کدوم مسئول خودروی گازسوز سوار میشه.؟
سلام آقا من یه پراید مدل ۸۹ دوگانه دستی داشتم بیچاره شدم از بس که پول دادم به مکانیک اصلا گاز به درد نمیخوره بعد فروختم یه سمند خریدم پول بنزین ۳۰۰۰هزار تومانی میدم ولی گاز نمی بندم اشکال ماشین گازی اینه که خیلی موتور داغ میشه بعد هر ماه بایدوایر شمع عوض کنی بعد سیم کشی ماشین دوچار سوختگی میشه روغن کم میکنه ماشین هن میشه وکلا اعصابت می ریزه به هم
من راننده آژانسم آخرش به عناوینی مجبور شدم نوبت واستم کپسول گاز نصب کردم .سهمیه بنزین کلا قطع شد .یک روز در میان تعمیرگا ه میرم یه روز گج فشار خرابه یه روز کلید خرایه یه روز شیر برقی خرایه درکل درهفته هفت روز سه روز تو تعمیرگاه وقت هدر میره حساب بکنید دو روزشم نوبت صف گاز.درامد دو روز هم برای هفت پشتم بس میاد. کپسول یک ماه نیست وصلش کردم هیچ قطعه ای گارانتی نداره دو میلیون و سیصد گاز وصل کردم تا امروز هفتصد و پنچاه خرج کردم .اشتباه کردم گپسول گاز نصب کردم.
من ۶ساله ماشینم گازسوزدستی کردم خیلی راضیم واسه پرایدمرگ نداره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار