بازدید 14836
۲

میبد قدیم، تمدنی مربوط به ۱۵۰۰۰ سال قبل از میلاد

در بررسی‌هایی که در تهیه اطلس باستان‌شناسی میبد در سال ۹۱ انجام شد، قدمت سکونت در شهرستان میبد به ۱۵ هزار سال قبل از میلاد شامل دوران پارینه سنگی، نوسنگی و دوران‌های بعد از آن برمی‌گردد.
کد خبر: ۹۴۴۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴ 15 December 2019

پژوهشگر کشوری حوزه میراث فرهنگی، سایت باستان‌شناسی میبد را دارای تمدنی با قدمت ۱۵ هزار سال قبل از میلاد اعلام کرد و گفت: شهر امروز میبد و نارین قلعه با قدمت ۷۰۰۰ سال، در حقیقت شهر جدیدی است که پس از نابودی شهر کهن میبد به وجود آمده است.

به گزارش «تابناک»، «ساشا ریاحی مقدم» در گفتگو با ایسنا با اشاره به این که میبد در استان یزد قدیمی‌ترین سایت باستان‌شناسی فلات مرکزی ایران را در خود جای داده است، اظهار کرد: در بررسی‌هایی که در تهیه اطلس باستان‌شناسی میبد در سال ۹۱ انجام شد، قدمت سکونت در شهرستان میبد به ۱۵ هزار سال قبل از میلاد شامل دوران پارینه سنگی، نوسنگی و دوران‌های بعد از آن برمی‌گردد.

وی در این رابطه تصریح کرد: طی این بررسی‌ها متوجه شدیم که شهر امروز میبد و نارین قلعه با قدمت ۷۰۰۰ سال در حقیقت شهر جدیدی است که پس از نابودی شهر کهن میبد به وجود آمده است لذا بخش‌های زیادی از محدوده تمدن کهن میبد در مناطقی مانند بیده، تل مسگران، جهان آباد و مزرعه کلانتر قرار داشته است.

ریاحی مقدم وجود آثار و ابزار‌های سنگی ابتدایی و سفالینه‌هایی با قدمت پیش از اسلام را از دیگر شواهد پی‎بردن به این قدمت عنوان کرد و گفت: میبد قدیمی‌ترین سایت‌باستان‌شناسی فلات مرکزی کشور تا به امروز محسوب می‎شود، اما سرزمین‌هایی با تمدن بسیار کهن مانند جیرفت در جنوب شرقی کشور قرار دارند که از این جهت نمی‌توان میبد را قدیمی‌ترین سایت باستان شناسی جنوب کشور ذکر کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲
سکونتگاه با تمدن فرق داره.اگه یک تمدن مربوط به 15000 سال قبل از میلاد کشف بشه تمام نظریات مربوط به تمدن ادیان و تاریخ بشر کن فیکون می شه.قدیمی ترین تمدنها مربوط به سومر و جیرفت به حدود 5000 سال قبل از میلاد می رسه. همینطوری کتره ای عدد و رقم انداختن نه فقط کمکی به معرفی یه منطقه نمی کنه بلکه سایر یافته های درست مربوط به اون منطقه رو هم زیر سئوال می بره. بعد تو پاراگراف آخر ریاحی پور یافتن سفالینه های پیش از اسلام با قدمت 2 تا 3 هزار سال رو به عنوان شاهدی برای تمدن 15000 ساله می آره؟خیلی خبرتون رو بد کار کردین
کلا در ایران ملی گرایی وقتی نمود پیدا می کند که مردم بخواهند درباره زادگاهشان و قدمت تاریخی آن یا اصل و تبارشان صحبت کنند و چیزی بگویند، و رسانه های ما هم بسیاری از اخبار را فقط به صرف عجیب و غریب بودن پخش می کنند، مانند همین تابناک که تا کنون چندین گزارش درباره رومنی ها و ارتباط آنها با روم و زبان لاتین و ایتالیایی منتشر کرده است، قومی که در اصل کولی تبار هتسند و با هندی ها ارتباط دارند!!! و یا گزارش ها یمتعدد دیگری درباره آبادی های سراسر ایران که گویا برای رساندن خود به ژرفای تاریخ با هم مسابقه گذاشته اند. این اخبار نادرست حتی صحت و اعتبار گزارش های درست را هم می کاهد و آدم درباره پذیرش اخبار درست دچار تردید می شود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر