بازدید 15736

علت کاندیدا نشدن چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب

کد خبر: ۹۴۳۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹ 13 December 2019

علت کاندیدا نشدن چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب

حسین کمالی درباره فضای انتخاباتی توضیح داد: شرایط در آستانه انتخابات به گونه‌ای رقم خورده که خیلی از چهره‌های شاخص ترجیح‌شان را در این دیدند که ثبت‌نام نکنند. کسانی هم که برای کاندیداتوری آمدند ریسک کردند، چراکه شرایط به دلایلی، چون نوع تعیین صلاحیت‌ها و همچنین فضای سرد حاکم بر انتخابات، دشوار است.

به گزارش تابناک، اعتمادآنلاین نوشت: حسین کمالی گفت‌: درباره این مساله که جامعه از اصلاح‌طلبی و اصولگرایی عبور کرده، هیچ سنجش رسمی‌ای صورت نگرفته است و اگر گروه‌های ریشه‌دار سیاسی بتوانند فعالیتی منطقی داشته باشند، می‌توانند بار دیگر نظر مردم را به سمت خود جلب کنند.

حسین کمالی درباره فضای انتخاباتی توضیح داد: شرایط در آستانه انتخابات به گونه‌ای رقم خورده که خیلی از چهره‌های شاخص ترجیح‌شان را در این دیدند که ثبت‌نام نکنند. کسانی هم که برای کاندیداتوری آمدند ریسک کردند، چراکه شرایط به دلایلی، چون نوع تعیین صلاحیت‌ها و همچنین فضای سرد حاکم بر انتخابات، دشوار است.

قانون فوق‌لیسانس طبقه کارگر را از انتخابات محروم می‌کند

دبیر کل حزب اسلامی کار در ادامه سخنانش گفت: یک مشکل دیگر هم این است که شرط مدرک فوق‌لیسانس برای کاندیداتوری گذاشته شد تا خیلی از چهره‌های کارنامه‌دار و توانا عملاً نتوانند خودشان را در معرض رأی مردم قرار بدهند. این قانون به برخی از افراد ناکارآمد که مدرک دارند اجازه کاندیداتوری می‌دهد و طبقات کارگری و... را از حضور در انتخابات محروم می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: اینکه فضای انتخاباتی چقدر داغ باشد به تصمیم شورای نگهبان در تعین صلاحیت‌ها و همچنین رغبت مردم برای رأی دادن برمی‌گردد. با این توضیح که برخلاف ذهنیت عمومی، فقط اصلاح‌طلبان از جانب افکار عمومی متهم به کم‌کاری نیستند و اصولگرا‌هایی هم که در مجلس دهم بیشترین صندلی‌ها را در اختیار داشتند باید پاسخگوی دشواری‌های پیش‌آمده باشند.

مردم بر اساس شناخت رأی می‌دهند
نماینده ادوار مجلس با رد این ذهنیت که مردم از اصلاحات و اصولگرایی عبور کرده‌اند گفت: در انتخابات جمعیت‌های مختلفی شرکت می‌کنند و مردم هم بر اساس شناخت رأی می‌دهند. درباره این مساله هم که جامعه از اصلاح‌طلبی و اصولگرایی عبور کرده، هیچ سنجش رسمی صورت نگرفته است و اگر گروه‌های ریشه‌دار سیاسی بتوانند فعالیتی منطقی داشته باشند، می‌توانند بار دیگر نظر مردم را به سمت خود جلب کنند.

حسین کمالی در پایان سخنانش گفت: انتخابات شاخص اصلی مردم‌مداری در هر نظامی است. پس بر همه دستگاه‌های کشور واجب است هر کاری که برای مشارکت لازم است انجام دهند تا بلکه تعداد بیشتری از مردم رأی‌های خود را به صندوق بیندازند. در چنین شرایطی می‌توانیم به کاهش مشکلات و برچیده شدن موانع امیدوار شویم.

مردم برای تحقق مطالبات‌شان در انتخابات شرکت کردند، ولی محقق نشد

مسعود رضایی، نماینده مردم شیراز در مجلس نیز با تشریح وضعیت اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات مجلس یازدهم گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی و سیاسی و اعتراضاتی که نمسبت به این اوضاع و احوال در کشور وجود دارد، باید تلاش کرد تا انگیزه لازم برای مشارکت مردم در انتخابات ایجاد شود.

نماینده مردم شیراز در گفتگو با اعتمادآنلاین ادامه داد:مردمی که در انتخابات مجلس دهم و ریاست‌جمهوری دوازدهم شرکت کردند، امید و آرزو‌هایی داشتند که برای تحقق آن انتظارات در انتخابات شرکت کردند، اما مکتاسفانه به دلایل مختلف مطالبات مردم برآورده نشد.

وی افزود: مردمی که در انتخابات مجلس و شورای شهر و ریاست‌جمهوری به اصلاح‌طلبان اعتماد کردند و به لیست و افراد مورد حمایت‌شان رأی دادند توقع داشتند طبق وعده‌های داده‌شده در جامعه تغییر و تحولاتی ایجاد شود.

رضایی اظهار کرد: پس از نزدیک شدن به پایان کار مجلس دهم و گذشت بیش از نیمی از عمر دولت دوازدهم، مردم احساس می‌کنند تغییری در بهبود اوضاع جامعه رخ نداده است و فضای کشور از نظر اقتصادی دچار پیچیدگی‌های بیشتر شده است.

عضو فراکسیون امید مجلس توضیح داد: از آنجا که اکثریت مردم و اصلاح‌طلبان دنبال افرادی بودند که به واسطه آن‌ها بتوانند تغییر و تحولاتی در جامعه صورت دهند، حالا پس از فرستادن آن‌ها به مجلس احساس می‌کنند در انجام امور ناتوانی وجود داشته است و ناراضی هستند.

مردم عدم موفقیت مجلس را از چشم نمایندگان خود می‌بینند

نماینده مردم شیراز در خانه ملت گفت: مردم این ناتوانی و عدم موفقیت را از چشم نمایندگان خود در مجلس می‌بینند. با این حال این موضوع جای بحث دارد، شاید بخشی از مسائل به نمایندگان مربوط باشد و بخش عمده مشکلات به عواملی دیگر برگردد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: بخش اعظم عدم موفقیت نمایندگان امید به فضایی برمی‌گردد که آن‌ها در آن حضور دارند؛ یعنی فضایی که نمایندگان در آن قرار گرفته‌اند فضایی نیست که انتظارات جامعه اصلاح‌طلب را محقق کند.

عضو فراکسیون امید مجلس عنوان کرد: در بدنه اجتماعی گفتمان اصلاح طلبی نارضایتی وجود دارد و این شائبه وجود دارد که افرادی که در انتخابات گزینش شده‌اند شاید افرادی نبوده‌اند که بتوانند انتظارات جامعه را برآورده کنند.

رضایی توضیح داد: باید واقع‌بین باشیم که به خاطر رد صلاحیت‌های گسترده، تعداد اصلاح‌طلبان هنگام بستن لیست به اندازه‌ای نبود که بتواند لیست اصلاح‌طلب را تکمیل کند. از همین رو شورای عالی اصلاح‌طلبان مجبور به ائتلاف با مستقلین و اعتدالیون شدند.

عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد:، چون انتظارات و توقعات مردم از انتخابات برآورده نشده است، جامعه عقب‌گرد داشته و مردم می‌گویند سران اصلاحات نتوانسته‌اند افراد مناسبی را به مجلس بفرستند و آن‌ها را متهم به کم‌کاری می‌کنند.

نماینده مردم شیراز در پایان گفت: مدام مشکلات موجود را صرفاً از چشم نمایندگان مجلس می‌بینند، بنابراین، چون معترض‌اند از انتخابات رویگردان شده‌اند و نارضایتی‌های اخیرِ حاصل از گران شدن قیمت بنزین هم بر این بی‌اعتمادی دامن زده است. پس باید در عین اینکه مردم را تشویق به مشارکت در انتخابات می‌کنیم، فضایی شکل گیرد که نقش و اثرشان را بتوانند در اداره کشور مشاهده کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر