بازدید 5731

توجه به اقتصاد دانش بنیان‎‎؛ راه نجات کشور

تحریم، شانس بزرگی برای ماست و باید از این فرصت طلایی برای حفظ نیروی انسانی متخصص کشور استفاده کنیم.
کد خبر: ۹۴۳۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴ 11 December 2019

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: راه نجات مشکلات کشور، توجه به اقتصاد دانش بنیان است.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ‏‏‏ سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به خلاء‌ها و ضعف‌های قانونی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و نوآوری افزود: باید پشتیبانی حقوقی بیشتری از این شرکت‌ها انجام دهیم تا بخشی از مشکلات پیش روی این شرکت‌ها مانند قوانین مالیاتی و تامین اجتماعی و فضای دیوانسالاری کشور برطرف شود.

وی با بیان اینکه با حدود ۱۶۰ شرکت، نشست داشته ایم، ادامه داد: سرعت برای شرکت‌های دانش بنیان و نوآور، بسیار مهم است.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه منابع صندوق نوآوری و شکوفایی، اندک است، افزود: برای تامین منابع مالی و ارزی این شرکت‌ها باید منابع کافی، اختصاص داده شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شواری اسلامی با بیان اینکه در قانون برنامه ششم توسعه اهدافی را برای کمک به شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته ایم، گفت: با توجه به شرایط امروز کشور و وجود نیروی انسانی فعال و ماهر و فشار‌های خارجی، ضروری است به شرکت‌های دانش بنیان توجه بیشتری کنیم تا نیاز‌های کشور برطرف شود.
وی افزود: تحریم، شانس بزرگی برای ماست و باید از این فرصت طلایی برای حفظ نیروی انسانی متخصص کشور استفاده کنیم.

رئیس مرکز شرکت‌های و موسسات دانش بنیان هم با حضور در این برنامه با اشاره به تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در سال ۸۹ در مجلس شورای اسلامی گفت: این قانون نواقصی دارد که باید با تصویب قانون تکمیلی، برطرف شود.

سید محمد صاحبکار خراسانی افزود: در دو سال اخیر با توجه به بررسی‌ها و نشست‌های انجام شده، راهکار‌ها و چارچوب کلی برای جهش شرکت‌های دانش بنیان آماده شده است.
وی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم با همکاری دستگاه‌های مربوط اجرایی مسیر‌های ساده‌ای را برای شرکت‌های دانش بنیان فراهم کنیم.

صاحبکار افزود: بزرگترین مجموع اکوسیستم نوآوری در غرب آسیا در حوزه‌های دارویی، بیوتکنولوژی و تجهیزات نفت در کشور ما قرار دارد.
وی اضافه کرد: در کشور‌های توسعه یافته، بیشتر هزینه‌های بخش تحقیق و توسعه توسط شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود و در کشورمان باید به این سمت پیش برویم.

رئیس مرکز شرکت‌های و موسسات دانش بنیان با اشاره به اهمیت ایجاد شرکت‌های بزرگ دانش بنیان گفت: در طول چند سال گذشته شرکت‌های کوچک و متوسط دانش بنیان را ایجاد کردیم و برنامه‌ای را در سطح معاونت علمی و فناوری با عنوان «شرکت‌های دانش بنیان پیشگام» طراحی کردیم که بر مبنای آن, ۲۰۰ شرکت دانش بنیان را بر اساس درآمد در نظر گرفتیم و در تلاشیم برنامه‌هایی را برای توسعه این شرکت‌ها اجرا کنیم.

رئیس مجمع کسب و کار‌های دانش بنیان اتاق بازرگانی هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه از ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شرکت‌های دانش بنیان می‌توان استفاد کرد‏، گفت: ساختار اداری کشور بر مبنای فروش نفت و واردات کالا بنا شده و ساختار بروکراتیک اداری است.

افشین کلاهی ادامه داد: از طرف دیگر، کار دولت ها، تخصیص منابع برای اهداف موجود بوده است.

کلاهی اضافه کرد: تحت حمایت قانون, ۴ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان را رشد دادیم تا بخشی از کار تولید ثروت را در کشور انجام دهند.
وی ادامه داد: این شرکت‌ها پس از ورود به بازار کسب و کار با شرایط نامناسبی مواجه می‌شوند و ساختار شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها با این فضا مأیوس نیست و نقس کشیدن برای آن‌ها سخت می‌شود.

کلاهی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی، سازمان خدماتی است، گفت: این سازمان مبالغی را از شرکت‌های دانش بنیان می‌گیرد تا به عنوان کارگزار، مدیریت و برای کارگران و کارمندان هزینه کند، اما چنین رفتار خدماتی را در سازمان تامین اجتماعی نمی‌بینیم و برخورد آن‌ها با کارفرما و کارگر، خدمات محور نیست بلکه برخورد مطالبه گر است.

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: با توجه به معرفی شرکت‌های دانش بنیان توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در ارتباط با آن‌ها بدون اعمال ضریب، مفاصاحساب صادر و بر اساس فهرست، بررسی و عمل می‌کنیم.

مهرداد قریب افزود: سازمان تامین اجتماعی به ۴۳ میلیون نفر خدمات ارائه می‌کند و کارکنان تحت پوشش از همه خدمات سازمان تامین اجتماعی از جمله بازنشستگی، درمان، از کار افتادگی و بیمه بیکاری استفاده می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه اشکالاتی هم وجود دارد، اضافه کرد: شاید در برخی جا‌ها وحدت رویه وجود نداشته باشد، اما بیش از ۹۵ درصد مفاصاحساب بدون اعمال ضریب صادر شده است.

معاون سازمان امور مالیاتی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه درباره شایعه حذف معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان گفت: این موضوع درست نیست و در حال حاضر بحث حذف این معافیت ها، مطرح نیست.

محمد مسیحی ادامه داد: به استناد مواد ۳ و ۹ قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، این شرکت‌ها به ترتیب به مدت ۱۵ و ۲۰ سال از پرداخت مالیات بر درآمد، معاف هستند.
وی افزود: در مالیات بر ارزش افزوده علاوه بر شرکت‌های دانش بنیان، بیشتر شرکت‌های طرف قرارداد با دولت مشکلاتی را دارند، اما در قانون فعلی هم، امکان تخفیف بدهی مالیاتی برای بدهکاران مالیات بر ارزش افزوده به مدت سه سال وجود دارد.

مسیحی اضافه کرد: همچنین در جریان بررسی لایحه اصلاح و دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده، بحث فروش‌های اقساطی و اعتباری به شکل کامل دیده شده است به گونه‌ای که متناسب با پرداخت ما به ازای کالا، مالیات بر ارزش افزوده، وصول می‌شود و از این نظر، باری تحمیل نمی‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر