بازدید 3795

افت شدید بورس‌های دنیا

کد خبر: ۹۴۳۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴ 10 December 2019

کاهش امیدواری‌ها به حل و فصل مناقشات تجاری بین آمریکا و چین باعث ریزش سنگین شاخص‌های بورسی جهان به ویژه در اروپا شد.

به گزارش ایبِنا به نقل از بلومبرگ، معاملات روز سه شنبه بازارهای سهام جهان به مانند روزهای قبل کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و جنگ تجاری بین چین و آمریکا قرار گرفت: تنها سه روز تا پایان مهلت تمدید معافیت تعرفه بر روی محصولات چینی باقی مانده است و اتفاق نیافتادن پیشرفت خاصی در جریان مذاکرات، معامله گران را نسبت به آغاز دور جدیدی از تنش‌ها نگران کرده است.

لری کودلو، مشاور اقتصادی رییس جمهور آمریکا گفته است که در صورت جلو نرفتن روند مذاکرات، دونالد ترامپ کاملا مصمم به افزایش تعرفه ها بر روی واردات محصولاتی به ارزش ۱۵۶ میلیارد دلار از چین است.

جنگ تجاری که اکنون وارد هفدهمین ماه خود شده است یکی از اصلی ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی جهان محسوب می‌شود. هم رشد اقتصادی چین و هم رشد اقتصادی آمریکا تحت تاثیر این جنگ کاهش پیدا کرده است تا جایی که مشاور رئیس بانک مرکزی چین گفته است رشد اقتصادی این کشور طی پنج سال‌آینده عددی در بازه پنج تا شش درصد خواهد بود و رشد اقتصادی آمریکا نیز از بالای سه درصد به حدود دو درصد در سال جاری کاهش یافته است.

بن پاول، کارشناس منطقه آسیا- اقیانوسیه در موسسه سرمایه گذاری " بلک راک" گفت: این که شاهد یک دوره آرام در جنگ تجاری باشیم برای بازارها بسیار مهم است با این حال به نظر می رسد که آرامش فعلی یک آرامش قبل از طوفان است چرا که اختلاف های بین آمریکا و چین بنیادین و کاملا ریشه ای هستند.

در وال استریت، همه شاخص‌ها ریزشی بودند تا جایی که شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج"  با ۰.۳۸ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۷هزار و ۹۰۹.۶۰ واحد بسته شد، شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۳۲ درصد کاهش تا سطح ۳۱۳۵.۹۶ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با کاهش ۰.۴ درصدی در سطح ۸۶۲۱.۳۶ واحدی بسته شد.

مسئله مهم دیگر اثرگذار بر روی روند معاملات امروز مسئله چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بود: نتایج نظرسنجی های جدید نشان می دهد که حزب حاکم محافظه کار موفق شده است تا فاصله خود را با رقیب اصلی یعنی حزب کارگر افزایش دهد. مسئله برگزیت که در دو سال اخیر به اصلی ترین عامل محرک بازارهای بورس و ارز اروپا تبدیل شده با وجود چندین مرتبه تمدید مهلت خروج و توافقات اولیه به نتیجه‌ای نرسیده است. محافظه کاران خواهان خروج همراه با توافق از اتحادیه اروپا هستند اما حزب کارگر می خواهد در خصوص مسئله برگزیت مجددا همه پرسی برگزار کند.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها عملکرد مشابهی داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ریزش ۰.۰۸ درصدی تا ۷۲۳۳.۹۰ واحد پایین رفت، شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با کاهش ۰.۵۹ درصدی در سطح ۵۸۳۷.۲۵  واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۴۶ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۱۰۵.۶۱ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۳ درصد پایین رفت و به ۹۳۵۴.۶۰  واحد رسید.

از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با کاهش ۰.۰۹ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۴۱۰.۱۹  واحدی پایین رفت، شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با کاهش ۰.۱۶  درصدی به ۲۶هزار و ۴۵۱.۷۲  واحد رسید.

در چین شاخص "شانگ‌های  کامپوزیت" با افزایش ۰.۰۸ درصدی در سطح ۳۸۹۸.۷۱  واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۳۴ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۶۷۰۶.۹۱ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص "تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

جان هرمان، مدیر بخش نرخ بهره در موسسه " میتسوبیشی سکیوریتیز" گفت: شاهد کاهش حجم تولیدات در سراسر جهان هستیم. فکر نمی‌کنم در زمینه جنگ تجاری بین و آمریکا و چین نیز شاهد مذاکره ای جدی برای پایان دادن به این وضعیت تا انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا باشیم.

در بازار طلای سیاه، هر بشکه نفت " وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۱۴  درصد کاهش به ۵۸.۹۴  دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با کاهش ۰.۰۹  درصدی به ازای ۶۴.۱۹ دلار در هر بشکه مبادله شد. همچنین در بازار فلزات گرانبها، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با افزایش ۰.۰۷ درصدی به ۱۴۶۲.۶۵  دلار رسید. هر اونس نقره با افزایش ۰.۱۴ درصدی به ازای ۱۶.۶۷ دلار مبادله شد.   

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان