بازدید 3267

فیلیپین به حکومت نظامی در جنوب این کشور پایان می‌دهد

رئیس جمهوری فیلیپین تصمیم دارد تا به بیش از دو سال قانون حکومت نظامی در جنوب این کشور پایان دهد.
کد خبر: ۹۴۳۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰ 10 December 2019

رئیس جمهوری فیلیپین تصمیم دارد تا به بیش از دو سال قانون حکومت نظامی در جنوب این کشور پایان دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این تصمیم پس از آن از سوی رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین گرفته شد که نیروهای دولتی به طرز قابل ملاحظه‌ای اعضای گروه‌های شبه نظامی را دستگیر و رهبران آنها را از پای درآوردند.

دوترته پس از آن منطقه میندانائو واقع در جنوب فیلیپین را تحت قانون حکومت نظامی قرار داد که صدها تن از شبه نظامیان محلی مرتبط با داعش در ۲۳ مه ۲۰۱۷ ساختمان‌های دولتی را تحت تصرف خود درآوردند و این به بدترین بحران امنیتی برای دوترته بدل شد.

سربازان ارتش فیلیپین پس از پنج ماه حملات هوایی شدید و تهاجم زمینی با کمک هواپیماهای تجسسی استرالیایی و آمریکایی موفق شدند این منطقه را از تصرف دربیاورند اما کنگره فیلیپین تمدید قانون حکومت نظامی را سه بار پس از هشدار دوترته که ممکن است شبه نظامیان بار دیگر نیرو بگیرند و توطئه چینی کنند، تصویب کرد.

سالوادور پانه‌لو، سخنگوی ریاست جمهوری فیلیپین گفت، دوترته گفته که تصمیمی برای تمدید این وضعیت ندارد که در پایان سال جاری میلادی منقضی می‌شود و این تصمیم را در حالی گرفته که مشاوران امنیتی و دفاعی‌اش در ارزیابی خود گفته‌اند، تروریست‌ها و افراط گرایان به دلیل از دست دادن رهبران خود و کاهش جرم در منطقه تضعیف شده‌اند.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: کاخ ریاست جمهوری به ظرفیت نیروهای امنیتی ما در حفظ صلح و امنیتی در میندانائو بدون تمدید قانون حکومت نظامی اطمینان دارد. به مردم در این منطقه اطمینان داده شده که هرگونه تهدید جدی در منطقه در نطفه خفه می‌شود.

دلفین لورنزانا، وزیر دفاع فیلیپین به دوترته گفته که شبه نظامیان افراطی مسلمان دیگر نمی‌توانند حمله و تصرفی چون حمله به ماراوی را انجام دهند؛ در عملیات نیروهای ارتش بیش از ۱۰۰۰ نفر که اکثرا شبه نظامی بودند در کنار غیرنظامیان و سربازان کشته شدند. سربازان در تلاش برای شکست شبه نظامیان در این منطقه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتند.

اما سیاستمداران اپوزیسیون گفته بودند قانون حکومت نظامی بر خلاف قانون اساسی است؛ چون یک اقدام شدید است که می‌تواند تنها زمانی اجرایی شود که یک شورش جدی علیه دولت موجود به وقوع بپیوندد. آنها همچنین می‌ترسیدند که این مساله باعث شود تا دوترته در سراسر فیلیپین این قانون را وضع کند.

کشورهای خارجی هم نگرانی خود را درباره این قانون اعلام کردند اما وزیر دفاع فیلیپین گفته که این قانون که در میندانائو اعمال شده در مقایسه با قانون حکومت نظامی دوران دیکتاتوری فردیناند مارکوس در سال‌های ۱۹۷۰ "خفیف" است.

وزیر دفاع فیلیپین همچنین گفت، تاجران به دلیل قانون حکومت نظامی بی میل به سرمایه گذاری در منطقه جنوب هستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر