بازدید 18391

۱۰ جاذبه بی نظیر استانبول

کد خبر: ۹۴۲۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹ 08 December 2019
۱۰ جاذبه بی نظیر استانبول
 
 
استانبول یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در دنیا است. این شهر جاذبه‌های زیادی را در خود جای داده است.

استانبول یکی از بزرگ‌ترین شهر‌های دنیاست که در طی سالیان دراز اتفاقات زیادی را به خود دیده است. از این اتفاقات و در گذر تاریخ آثار زیادی نیز به جا مانده که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. ده مورد از این جا‌های دیدنی را برای مسافران این شهر زیبا در این مقاله معرفی می‌کنیم. با استفاده از سرویس تور کجارو به راحتی تمامی تور‌های استانبول از آژانس‌های معتبر را یکجا مشاهده و مقایسه کنید و با انتخاب تور ارزان و مطابق با نیاز خود می‌توانید سفر راحتی را تجربه کنید.

۱. ایاصوفیه‌

می‌گویند وقتی امپراتور بیزانتین، ژوستین یکم پس از تمام شدن ساخت ایاصوفیه وارد آن شد فریاد زد: «سپاس از خدا که شایسته انجام کاری چنین بزرگ شده‌ام.‌ای سلیمان من از تو پیشی گرفته‌ام!» ساخت این بنا نشانی فخرفروشانه از ثروت و توان فنی امپراتوری او بود. بعد‌ها ایاصوفیه به مسجد تبدیل شد و در آخر نیز در قرن بیستم به موزه تغییر کاربری داد. در هر حال عظمت این بنا آنقدر هست که بعید است کسی تور استانبول را بدون دیدن آن تجربه کند.

۲. کاخ توپکاپی

این کاخ در ابتدا توسط محمد فاتح در قرن ۱۵ ساخته شد. این کاخ باشکوه در کنار تنگه بسفر، محل فرمانروایی سلاطین عثمانی تا قرن نوزدهم بوده است. در این مجوعه هنر اسلامی، حیاط‌هایی با کاشی‌های زیبا و نقاشی شده با دست و سرا‌های مجلل را محصور شده در میان دیوار و برج و بارو‌های کاخ می‌توانید ببینید. در سفرنامه استانبول شما اگر ردی از بازدید این کاخ نباشد، فرصت بزرگی را از دست داده‌اید!

۳. مسجد آبی

سلطان احمد این مسجد را به زیبایی‌های پایتخت خود افزود که امروزه به مسجد آبی شهرت دارد. ساخت این مسجد سر و صدای زیادی در دنیای اسلام به پا کرد. این مسجد شش مناره دارد که برابر با تعداد مناره‌های مسجد بزرگ مکه در آن زمان بود. البته بعد‌ها تعداد مناره‌های مسجدالحرام افزایش یافت. این مسجد نام خود را از تزیینات داخلیش که ده‌ها هزار کاشی‌به همین رنگ در آن به کار رفته گرفته است. فضاسازی و رنگ‌های داخل این مسجد آن را تبدیل به یکی از شاهکار‌های کم‌نظیر معماری عثمانی در استانبول کرده است.

۴. باسیلیکا سیسترن

یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز استانبول باسیلیکا سیسترن است. این سالن بزرگ کاخ مانند در زیرزمین ساخته و بر شانه‌های ۳۳۶ ستون در ۱۲ ردیف استوار شده است. در زمان امپراتوری بیزانتین اینجا آب انبار سلطنتی بوده است و ساخت آن در قرن ۶ به پایان رسیده است. بسیاری از ستون‌هایی که در اینجا به کار رفته‌اند از بنا‌های کلاسیک تاریخی بازیابی شده‌اند و حکاکی‌های تزیینی زیبایی دارند. نورپردازی زیبا و انعکاسی که آب ایجاد می‌کند باعث می‌شود این مکان از جا‌هایی باشد که حتما در بازدید از استانبول باید به آن سر زد. یک عکس زیبا از این محل به سفرنامه استانبول شما جلوه ویژه‌ای خواهد داد.

۵. هیپودروم

ساختن هیپودروم باستانی در سال ۲۰۳ میلادی آغاز شده بود و در سال ۳۳۰ میلادی به پایان رسید. این محل مرکز تجمعات عمومی در امپراتوری بیزانتین و مکانی برای برگزاری بازی‌ها و مسابقه ارابه‌سواری بود. امروز چیز زیادی از هیپودروم برای دیدن وجود ندارد. تنها بخشی از دیوار‌های گالری در سمت جنوبی و پارکی که در آن نشانه‌هایی به یادگار مانده، قابل مشاهده است. به عنوان مثال در شمال غربی فواره‌ای دیده می‌شود که از طرف امپراتور آلمان ویلیام دوم به سلطان عثمانی هدیه داده شده است. اینجا از مکان‌هایی است که کمتر کسی در تور ترکیه از آن بازدید می‌کند.

۶. موزه باستان‌شناسی استانبول

در نزدیکی کاخ توپکاپی مجموعه موزه بسیاری مهمی قرار دارد که در آن گنجینه‌ای از اشیای تاریخی پیدا شده در ترکیه و خاورمیانه وجود دارد. این موزه به سه بخش اصلی تقسیم شده است که هر کدام به دلایلی ارزش بازدید دارند: موزه شرق باستان، موزه اصلی باستانشناسی و نمایشگاه سلطان محمد فاتح که کلکسیونی از هنر‌های سینمایی را شامل می‌شود. اگر علاقه‌مند به تاریخ و باستان‌شناسی باشید حتما در تور استانبول بازدید از این مکان را در برنامه خود قرار دهید.

۷. بازار بزرگ

برای بسیاری از بازدیدکنندگان خرید در تور ترکیه به همان اندازه دیدن جا‌های تاریخی و فرهنگی آن اهمیت دارد. بازار بزرگ در این زمینه از جا‌هایی است که نباید از دست داد. این بازار بزرگ سرپوشیده در حقیقت اولین مرکز خرید دنیا بوده است که یک گوشه از شهر را به طور کامل اشغال کرده است. ورود به بازار بزرگ از یکی از ۱۱ دروازه امکان‌پذیر است. پس از ورود مارپیچی از راهرو‌های سرپوشیده که مغازه‌ها و دکه‌ها در امتداد آن قرار گرفته‌اند به چشم می‌خورد که هر نوع سوغاتی یا صنایع دستی که تصور آن را بکنید می‌فروشند. کسب‌وکار‌ها نیز در بازار از هم تفکیک شده‌اند و هر کدام راسته‌های مخصوص خود را دارند. در بازار هم بعضی ساختمان‌ها و بنا‌های قدیمی را می‌توانید مشاهده کنید.

۸. مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه یکی از نماد‌های استانبول است که بر فراز تپه‌ای در محله سلطان احمد خودنمایی می‌کند و به راحتی قابل تشخیص است. این مسجد را معمار سنان معروف به دستور سلطان سلیمان بین سال‌های ۱۵۴۹ تا ۱۵۷۵ ساخته است. نقل است که تنها بنای پی این ساختمان حدود ۱۲ سال طول کشیده است. نمای داخلی این مسجد با گنبد بزرگ و بلند آن با ارتفاع ۵۳ متر و به خاطر یک‌دستی و هماهنگی طراحی آن زبانزد است. در باغ و محوطه این مسجد یک قبرستان عثمانی نیز وجود دارد که قبر سلطان سلیمان و همسرش خرم سلطان در آن واقع شده است.

۹. بازار ادویه

کسی که تور استانبول را انتخاب می‌کند به احتمال زیاد با سوغاتی در چمدانش به شهر خود باز می‌گردد. بازار ادویه جایی است که می‌توانید از آنجا لوکوم (شیرینی مخصوص ترکیه)، میوه خشک، مغزها، گیاهان خشک‌شده و ادویه تهیه کنید و سوغاتی ببرید. اصل سرمایه برای ساخت این بازار را دولت عثمانی از مالیات محصولات مصری تامین کرد. به همین علت اسم این بازار به ترکی به معنای بازار مصری است. این مکان یکی از محبوب‌ترین جا‌های دیدنی در استانبول است و در زمان‌هایی از روز بسیار شلوغ می‌شود، پس سعی کنید قبل از ۱۱ صبح یا بعد از ۴ بعد از ظهر از آن بازدید کنید. درست نزدیک این محل مسجد جدید نیز قرار دارد که ارزش بازدید کردن را دارد.

۱۰. کاخ دولماباغچه

کاخ مجلل دولماباغچه تاثیر واضح دکوراسیون و معماری اروپایی را بر امپراتوری عثمانی در قرن نوزدهم نشان می‌دهد. این کاخ را سلطان عبد‌المجید در سال ۱۸۵۴ ساخت که به عنوان محل اقامت سلاطین جایگزین کاخ توپکاپی شد. باغ‌ها با فواره‌ها، حوض‌های تزیینی و گل‌ها تزیین شده‌اند. داخل کاخ نیز ترکیبی از سبک روکو، باروک، نئوکلاسیک و عثمانی است که در آن لوستر‌های کریستال، طلاکاری فراوان، مبلمان سبک فرانسوی و سقف‌های نقاشی شده به چشم می‌خورند.
 
۱۰ جاذبه بی نظیر استانبول
 


اگر با خواندن این مطلب هوس سفر به استانبول کرده‌اید می‌توانید به سایت کجارو سر بزنید و با جستجوی تور استانبول یا تور ترکیه، تور ارزان یا لوکس از فروشندگان مطرح را مشاهده کنید و به راحتی مقایسه کنید تا بهترین را انتخاب کنید و از آژانس مورد نظر خود خرید کنید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان