بازدید 6086

معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ تعیین تکلیف می‌شود

کد خبر: ۹۴۲۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳ 08 December 2019
معاون وزیر ارشاد: معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ در جلسه مشترک دو وزارت "فرهنگ و ارشاد "و" اقتصاد و دارایی" پیگیری می‌شود.

علی اصغر کاراندیش در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما افزود: ما در پی این هستیم که جلسه‌ای گذاشته شود و درباره این موضوع میان دو وزارتخانه گفتگو صورت بگیرد.

وی گفت: ما باید هر سه چهار سال یکبار جلسه‌ای برگزار و قانون را بازنگری کنیم.

معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: براساس بند "ل" ماده ۱۳۹ مالیات‌های مستقیم، فعالیت‌های فرهنگی هنری و انتشاراتی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت دارند، از پرداخت مالیات معافند، اما باید در زمان رسیدگی به بحث مالیات‌ها و رسیدگی به وقت مقرر اظهارنامه مالیاتی را ارائه کنند.

کار اندیش گفت:: مصادیق این نوع فعالیت‌ها هرچند سال یکبار در وزارت ارشاد بررسی می‌شود و وزارت اقتصادی و دارایی هم در آن تجدید نظر می‌کند. این کار آخرین بار در سال ۹۳ انجام شد و فهرست فعالیت‌های معاف از مالیات در جلسه‌ای مشترک میان معاونت حقوقی مجلس و استان‌های وزارت ارشاد و سازمان امور مالیاتی صورت جلسه شد.

وی افزود: ما در مجموع ۲۳۷ نوع فعالیت داریم که طبق آخرین توافق انجام شده براساس قانون، معافیت مالیاتی دارند. امسال در اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که سازمان مالیاتی پیش نویس آن را اعلام کرده است، بند "ل " ماده ۱۳۹ کلا حذف شده است و ما مخالف این موضوع هستیم.

معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:: علت هم این است که فعالیت‌های فرهنگی هنری دارای درآمد‌های مکفی، اقتصادی نیستند و نیازمند حمایت هستند به همین دلیل، ما سالانه در اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رقم‌هایی را برای حمایت از این معافیت‌ها در بودجه خود لحاظ و پیش بینی کرده ایم.

کاراندیش افزود: بر همین اساس، حذف این مسئله، لطمه بزرگی به فعالیت‌های فرهنگی - هنری می‌زند و ضرورت توسعه فعالیت‌های فرهنگی آن هم در شرایطی که ما نیاز داریم با حرکت‌هایی که علیه نظام انجام می‌شود از طریق کار فرهنگی مقابله کنیم.

وی گفت:: ما بعد از این که شنیدیم سازمان مالیاتی این بند را حذف کرده است به آقایان جهانگیری، واعظی و دژپسند نامه نوشتیم و درخواست جلسه کردیم تا نظر‌های آن‌ها را هم بشنویم که به چه دلیلی پیشنهاد حذف داده اند.

معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بعد از پیگیری‌های انجام شده سازمان برنامه این تبصره را حذف کرد و اصلاح پیش نویس مالیات‌های مستقیم را پیشنهاد کرد. البته خبر‌های فضای مجازی درخصوص بازیگران و خوانندگان که بعد از این خبر منتشر شد نکته‌های جدیدی را ایجاد کرد که باید روشن شود همه مشاغل فرهنگی از نظر درآمد در یک سطح نیستند.

کار اندیش افزود: در حال حاضر ۲۳۷ نوع فعالیت هستند که دارای معافیت مالیاتی اند و نباید به صرف چند خواننده یا بازیگری که درآمد بالایی دارند موضوع معافیت مالیاتی هنرمندان حذف شود.

وی گفت: درواقع، بسیاری از مشاغل فرهنگی درآمد‌های اندکی دارند و حتی این افراد بعضی وقت‌ها از فعالیت‌های خود در حوزه‌های فرهنگی ضرر می‌کنند.

معاون حقوقی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی افزود: حتی در سال، حدود ۷۰ تا ۱۰۰ فیلم سینمایی بلند در کشور ساخته می‌شود که تهیه کنندگان از ساخت این فیلم‌ها ضرر می‌کنند و حتی نمی‌توانند هزینه‌ای که کرده اند از گیشه‌ها به دست بیاورند. خوانندگان یا بازیگرانی داریم که درآمد چندانی ندارند. تئاتر و حوزه کتاب هم درآمد زا نیست بنابراین نمی‌شود از این افراد مالیات گرفت.

کاراندیش گفت:: بازیگرانی که وضع مالی خوبی دارند هم مشخص نیست که از راه بازیگری به این درآمد رسیده باشند و ممکن است این افراد در کار ساخت و ساز یا کار‌های تجاری دیگری باشند. این افراد، مغازه‌هایی دارند که از آن جا کسب درآمد می‌کنند و از همان محل، مالیات خود را می‌پردازند.

وی گفت: البته تفکیک این افراد هم کار سختی است، اما باید بعد از گفتگو‌هایی که با وزارت اقتصادی و دارایی انجام می‌شود، سقفی را برای درآمد افراد تعیین کنیم. مثل کارمندان و برای نمونه بگوییم افردای که در سال از این میزان بیشتر درآمد کسب کرده اند باید مالیات بدهند و بقیه معاف از مالیات هستند.

موضوع معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ از اخباری بود که در هفته گذشته در رسانه‌های زیادی منتشر شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان