بازدید 32674
پیمانه اقتصادی؛

واکنش رئیس کل بانک مرکزی به رکورد جدید در بازار دلار/ قیمت خودرو‌های داخلی/ نشست ۱۷۷ اوپک: ادامه کاهش تولید نفت به جز ایران/ وزیر نیرو: برق مازاد صادر می‌شود

این پیمانه تیتر‌هایی همچون پیش‌بینی وضعیت دلار در سال آینده، وعده دولت ترکیه به تداوم رشد اقتصادی، توافق کاهش عرضه اوپک قیمت نفت را بالا برد، رشد باورنکردنی فروش خودرو‌های پلاگین هیبرید در اروپا، مشتریان بانکی برای دریافت رمز پویا تا پایان آذرماه مهلت دارند و کاهش نسبی قیمت طلا در بازار جهانی را در بر دارد.
کد خبر: ۹۴۲۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰ 07 December 2019

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون پیش‌بینی وضعیت دلار در سال آینده، وعده دولت ترکیه به تداوم رشد اقتصادی، توافق کاهش عرضه اوپک قیمت نفت را بالا برد، رشد باورنکردنی فروش خودرو‌های پلاگین هیبرید در اروپا، مشتریان بانکی برای دریافت رمز پویا تا پایان آذرماه مهلت دارند و کاهش نسبی قیمت طلا در بازار جهانی را در بر دارد.

 

واکنش رئیس کل بانک مرکزی به رکورد جدید در بازار دلار

روز پنج‌شنبه قیمت دلار ۲۰۰ تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای ۱۳ هزار و ۱۲۰ تومان رسید. عبدالناصر همتی دیروز در یادداشت اینستاگرامی نوشت: این روزها مجددا موضوع افزایش نرخ ارز در بازار بحث روز مردم و فعالان اقتصادی است. همان گونه که بارها تاکید کردم، بانک مرکزی مدیریت علمی و مبتنی بر بنیان های بازار را که طی یک سال گذشته آرامش لازم را به بازار ارز برگرداند ادامه خواهد داد. طبیعتا شوک قیمت بنزین و انتظارات تورمی ناشی از آن، بازارهای مختلف از جمله بازار ارز و ثبات نسبی چند ماهه آن را موقتا متاثر می سازد. فارغ از دلایل و آثار اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین، آنچه به اینجانب و بانک مرکزی مربوط می شود، استمرار مدیریت اصولی بازار ارز است؛ لذا این اطمینان را به مردم عزیز می دهم که همچون گذشته بانک مرکزی تمام تلاش خود را برای برگرداندن ثبات لازم به بازار ارز به کار خواهد گرفت. هموطنان عزیز نیز ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز را مد نظر داشته باشند.

پیش‌بینی وضعیت دلار در سال آینده

در نظرسنجی رویترز از ۶۲ کارشناس و معامله گر ارزی مشخص شد که تنها ۲۶ نفر انتظار کاهش ارزش دلار در سال‌ آینده در مقایسه با سال جاری را دارند. نرخ برابری یورو در مقابل دلار برای سال بعد در بازه ۱.۱۲ تا ۱.۱۵ دلار پیش‌بینی شده است. 

جنگ تجاری بین چین و آمریکا که اکنون بیش از یک سال است، روند معاملات ارزی در بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده است، احتمالا تا سال بعد نیز ادامه خواهد یافت و با توجه به این که رشد اقتصادی بسیاری از کشورها نیز در همین زمان کاهش پیدا کرده است، تقاضا برای خرید دلار به عنوان یک ارز محبوب در سطح جهان باقی بالا خواهد ماند. جین فولی، مدیر استراتژی ارزی در بانک "روبو بانک" گفت: با توجه به نیاز بالا به نقدینگی و اطمینان خاطر از تقلیل ریسک ارزی در بین معامله گران، دلار از نظر تحلیل بنیادین در موقعیت نیرومندی خواهد ماند و احتمالا در صورت تداوم شرایط فعلی، باید انتظار بازدهی بیشتری از دلار و اوراق دلاری در مقایسه با یورو داشت، به ویژه حالا که شرایط اقتصادی آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا چندان مساعد نیست.

وعده دولت ترکیه به تداوم رشد اقتصادی

وزیر خزانه داری ترکیه گفت: با توجه به کاهش هزینه‌ها، افزایش شاخص‌های اعتماد و رشد صنعتی کشور، شتاب رشد اقتصاد ادامه خواهد یافت. وی در حساب توئیتر خود درباره رشد ۰.۹ درصدی اقتصاد کشور در سه ماهه سوم سال جاری نوشت: پیش بینی می کنیم در سه ماهه آخر سال نیز با توجه به کاهش هزینه‌ها، افزایش شاخص‌های اعتماد و رشد صنعتی کشور، شاهد شتاب رشد اقتصاد باشیم. آلبایراک تاکید کرد: شاخص‌های پیشرو در سه ماهه چهارم سال جاری نشانگر آن است که شتاب رشد اقتصادی ترکیه ادامه خواهد یافت. برای تحقق هدف رشد ۵ درصدی باید بر افزایش ارزش افزوده صنعتی، تسریع حذف موانع برای رونق سرمایه‌گذاری و تقویت بخش‌های تولید و اشتغال‌زایی تمرکز کنیم.

نشست ۱۷۷ اوپک: ادامه کاهش تولید نفت به جز ایران

چهارده عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در یکصد و هفتاد و هفتمین نشست عادی این سازمان در وین، بر سر افزایش ۵۰۳ هزار بشکه بیشتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای کاهش تولید با همراهی متعهدان خود توافق کردند بر این اساس، کاهش تولید نفت این سازمان و متعهدانش از نخستین روز ژانویه ۲۰۲۰ از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز به یک میلیون و۷۰۳ هزار بشکه می رسد و ایران، ونزوئلا و لیبی همچنان از هرگونه کاهش تولید مستثنی هستند.

کشورهای عضو و غیرعضو اوپک با منابع ثانویه بعنوان مرجع اعلام تولید نفت موافقت کردند، شایان ذکر است برخی کشورها پیش از نشست ۱۷۷ اوپک عنوان نمودند که منابع ثانویه را بعنوان مرجع اعلام آمار تولید نفت قبول ندارند و  بهتر است، آمار تولید نفت هر کشور از سوی وزارت نفت و انرژی همان کشور اعلام شود.

میعانات گازی و مایعات گازی از محاسبه تولید نفت‌خام کشورهای غیر عضو اوپک هم کنار گذاشته شد، روسیه سخت به دنبال تصویب این بند بود. نوواک معتقد بود با حذف میعانات گازی و مایعات گازی از محاسبه تولید نفت خام، تولید این کشور در دسامبر حدود ۲۲۵ تا ۲۳۰ هزار بشکه در روز کمتر خواهد شد.

توافق کاهش عرضه اوپک قیمت نفت را بالا برد

بلومبرگ: روز جمعه، ساعتی پیش اعضای اوپک و متحدان نفتی این گروه بین‌المللی توافق کردند تا ۱.۷ میلیون بشکه از عرضه نفت به بازار جهانی بکاهند. همین امر باعث شد تا در حالی که قیمت نفت تا ظهر منفی بود در حال حاضر مثبت شود. در حال حاضر قیمت نفت رو به افزایش است و هر بشکه نفت برنت دریای شمال ۶۴.۰۷ دلار به فروش می‌رسد که نسبت به روز پنجشنبه ۶۸ سنت افزایش داشته و نسبت به ظهر حدود یک دلار بالا رفته است. قیمت نفت آمریکا نیز ۵۳ سنت نسبت به روز قبل بالا رفت و هم اکنون به مرز ۵۹ دلار رسیده است.

قیمت خودروهای داخلی

واکنش رئیس کل بانک مرکزی به رکورد جدید در بازار دلار/ قیمت خودروهای داخلی/ نشست ۱۷۷ اوپک: ادامه کاهش تولید نفت به جز ایران

رشد باورنکردنی فروش خودروهای پلاگین هیبرید در اروپا

در سال‌های اخیر محبوبیت خودروهای برقی، پاک و دوستدار محیط زیست به شدت افزایش پیدا کرده و شهروندان در کشورهای مختلف و پیشرفته همچون مناطق اروپایی و آمریکای شمالی استقبال بی نظیری از خریداری و استفاده از این وسائل نقلیه کرده اند. از این روی، بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در جهان به سمت توسعه، تولید و عرضه خودروهای الکتریکی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی که همه جزو وسائل نقلیه پاک و دوستدار محیط زیست به شمار می روند، روی آورده اند تا بدین ترتیب بتوانند با جلب نظر و توجه مشتریان، سهم خود را در بازارهای جهانی افزایش دهند و هم زمان، نقش خود را در کاهش گرمایش زمین و آلودگی هوا و محیط زیست ایفا کنند.

به نقل از ایسنا؛ بر اساس گزارش وب سایت insideevs، فروش خودروهای پلاگین هیبریدی در کشورهای اروپایی در اکتبر ۲۰۱۹، به ۴۸ هزار و ۲۱۹ دستگاه رسیده و با یک رشد و افزایش ۴۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است. این در حالی است که در برخی دیگر از بازارهای مهم جهان همچون چین و ایالات متحده آمریکا میزان فروش خودروهای پلاگین هیبریدی با کاهش روبه رو شده است. میزان فروش خودروهای پلاگین هیبریدی در ده ماهه نخست سال ۲۰۱۹ به ۴۲۹ هزار و ۲۵۰ دستگاه رسیده و سهم آن را در بازار به ۳.۲ درصد رسانده، در حالی که سهم خودروهای تمام برقی ۲ درصد گزارش و اعلام شده است. 

مشتریان بانکی برای دریافت رمز پویا تا پایان آذرماه مهلت دارند

بانک مرکزی در پی اطلاع‌رسانی بانک‌ها و موسسات اعتباری به مشتریان خود مبنی بر فعال‌سازی رمز دوم پویا، در اطلاعیه شماره چهار تاکید کرد: مهم ترین هدف این طرح، افزایش سطح امنیت در پرداخت‌ها و خریدهای اینترنتی بدون کارت است.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: با توجه به افزایش قابل توجه کلاهبرداری‌های اینترنتی یا همان فیشینگ و بروز اتفاقات ناخوشایند برای مردم، قطع رمز دوم فعلی و جایگزینی رمز دوم پویا یا همان یک بار مصرف، امن‌ترین روش است که در کشورهای مختلف نیز استفاده می‌شود. روابط عمومی بانک مرکزی در این اطلاعیه تصریح کرد: به‌ همین منظور و با توجه به عملیاتی‌شدن این طرح از ابتدای دی‌ماه، مجددا توصیه می‌شود مشتریان شبکه بانکی با مراجعه به سایت بانک خود از نحوه فعال‌سازی آگاه و اقدامات لازم را حداکثر تا پایان آذرماه جاری انجام دهند.

کاهش نسبی قیمت طلا در بازار جهانی

در معاملات روز جمعه بازار جهانی فلزات گرانبها، هر اونس طلا با ۱.۵ دلار کاهش نسبت به دیروز ۱۴۷۴.۲ دلار قیمت‌گذاری شد. قیمت کنونی در مقایسه با قیمت یک ماه گذشته ۱۶.۱ دلار پایین‌تر، اما در مقایسه با قیمت یک سال گذشته ۲۳۷ دلار بالاتر بوده است. نقره هم در معاملات دیروز ۵ سنت کاهش قیمت را تجربه کرد و ۱۶.۸۹ دلار در هر اونس به فروش رسید. پلاتین تغییر قیمتی نداشت و در عدد ۸۹۵ دلار در هر اونس ثابت ماند، اما پالادیوم ۵ دلار افت قیمت را تجربه کرد و ۱۸۵۰ دلار در هر اونس دادوستد شد. به گزارش رویترز، دلیل کاهش روز جمعه قیمت طلا و احتمالا دیگر فلزات گرانبها، تصمیم چینی‌ها بر اعمال تعرفه وارداتی بر برخی کالا‌های آمریکایی بود. چینی‌ها گفته‌اند که می‌خواهند بر برخی محصولات کشاورزی از جمله گوشت و دانه سویا تعرفه اعمال کنند.

وزیر نیرو: برق مازاد صادر می شود

رضا اردکانیان درخصوص آخرین وضعیت فروش برق به عراق و سوریه گفت: صادرات برق مازاد به عراق به دلیل آنکه انجام عملیات اتصال (سنکرون)، انجام می‌گیرد و نحوه پرداخت بدهی‌های طرف عراقی به ایران نیز مانند هر قراردادِ فروشنده و خریداری تابع قرارداد منعقد شده میان ایران و عراق است.

وی ادامه داد: همچنین به دلیل دور شدن از تابستان به طور طبیعی تقاضا خرید برق کمتر می‌شود بنابراین در زمستان صادرات کمتری به عراق و دیگر کشور‌ها داریم. وزیر نیرو در خصوص صادرات برق به سوریه گفت: صادرات برق مازاد به سوریه نیازمند احداث خط ۴۰۰ ولت انتقال بین عراق و سوریه است که این مهم در برنامه وزارت نیرو جای گرفته است تا سه کشور ایران، عراق و سوریه به یکدیگر به لحاظ تبادل انرژی متصل شوند. اردکانیان همچنین خبر داد: مذاکرات اولیه برای صادرات برق مازاد به سوریه انجام شده است، یک نیروگاه سیکل ترکیبی در این کشور با ظرفیت ۵۴۰ مگاوات در حال ساخت است که منابع مالی آن را کشور سوریه و بخش خصوصی ایران تامین می‌کنند. وزیر نیرو در گفت‌وگو با خانه ملتبیان کرد: تفاهم‌نامه‌ای با وزیر نیروی سوریه امضاء شده تا سطح همکاری‌ها ارتقا یابد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
به محض آغاز صادرات نفت بالای 1.5 میلیون بشکه در روز، دلار در ایران به قیمت 8 تومان خواهد رسید.
چرا واقعیت رو نمیگید؟ دلار 11 تومن بود
همه می دونستن افزایش قیمت بنزین تورم زاست ولی شماها انکار کردید
جناب وزیر نیرو لطفا حضرت عباسی ، و صادقانه !؟ بفرمایند که آیا از بابت برق صادراتی پول ، هم می گیرند ؟
من جسارت ميكنم من را ببخشن اقاي همتي اين كلمه
مبتني بر علم براما خيلي قابل تفسير نيست
خوب در امد اصلا ربطي به علم نداره و هزينه هم اصلا ربطي به علم نداره اين را ما درك كنيم بيسواد ترين و غير علمي ترين ادمها يك در امد دارند يك هزينه حتي حيوانات كه علم ندارند يك اورده طبيعي دارند و يك حوايج طبيعي اين الان روشنه حالا علم روشهاي در امد و روشهاي هزينه را بهينه ميكند و مهم اين هست حالا محل درامد ارزي ماًكجاست كه علم بعنوان ضريب رشد كمكش بكنه بهينه بشه از نفت كه اوپك را ميبيني گفتن ايران از هفت دنيا ازاد هرچقدر ميخوادًتوليد كنه تو دلشونم به ما خنديدن
صنعت هم كه خودت گرفتارش هستي از پس پرداخت حقوق هم بر نمياد كشاورزي هم اگر سوبسيدش وا قطع كني ١٠ برابر محصول خارجيش در مياد خوب پس علم بعنوان ضريب بر صفر هست و حاصلش هم صفر حالا ميايم محاسبه ضريب علمي شما بر هزينه اول پروژه هاي عمراني متوقف ميشه پروسه منتقل ميشود بر ذخاير ارزي هرينه از محل ذخاير خوب اين دولت چهار بار سعي در كنترل بازار داشت علمي ترينش ذوب چندين تن طلا بود و توزيع در جامعه و اون فساد اعظم كه سلطان ساخت حتي براي سكه تا قير مرحله بعدي جذب ريال از فروش دلاًر بود كه ديگه خنده دار شد و امروز بجاي روشهاي علمي براي كنترل كردن ،روشهاي علمي كار .توليد. صنعت و سياست را دنبال بايد كرد. اين حرف شما كنترل معلول هست اگر اون سال كه اقا سال توليد ملي نام گذاشت دولت به سمت توليد ملي حركت كرده بود و سالي كه اقا شكوفايي اقتصادينام گذاشتن ما. گوش داده بوديم حالا لازم نبود در توزيع ذخايرمون. علمي عمل كنيم و مثل گذشته بيشتر مجبور به كنترل بازار با حرف باشيم دو صد گفته چون نيم كردار نيست
دولت بجای اینکه برای استفاده ایمن و آسوده از وسایل نقلیه عمومی شرایط لازم را فراهم کند و از حجم سفرهای زائد درون شهری بکاهد ؛ با گران کردن غیر منطقی بنزین به خیال خودش یک تیر و دو نشان می زند .
برق مازاد دارید بعد برای مصرف داخلی ماینینگ اون قدر قیمت گذاری کردید و اون همه داستان درست کردید ؟
اونم برای کاری که هم ارز آوری داشت هم تو این شرایط اقتصادی کمکی بود به خیلی ها ؟...
افزایش قیمت بنزین کم بود حالا هم افزایش دلار مگرقرارنبود قیمتهای دیگر افزایش پیدا نکند الان نقدینگی میره سمت دلار بعد رسوب میکنه توخانه ها تولید میخوابه وقتی قدرت خرید نباشه
همتی جان
از این حرفا روسای قبلی هم زیاد زدن
برق صادر می شود یا هدیه؟
گل بود به سبزه نیز اراسته شد
بخدا مردم از این همه بی ثباتی بازار و تغییر لحظه ای قیمتها اعصابشان بهم ریخته رییس کل بانک مرکزی هم به جای اقدام فقط حرف میزنن خداآخر و عاقبت مارا به خیر کنه.
جای تاسفه که در این شرایط ثابت ماندن در شرایط حال حاضر یا برگشت به شرایط سال‌های قبل ارزوی ما شده .با تشکر از تابی جون که درد مردمو چاپ میکنن
طبق گزارشات سازمانهای بین المللی سال بعد ای ان ۵۵ میلیارد دلا به خاطر تحریم نفت ضرر خواهد کرد، کی جوابگوی این همه خسارت به مردمه؟
تورم نداریم آنهم روز روشن ...؟!
برق را گران میکنید . مردم منازلشان را تا حداکثر تاریک میکنن . افسردگی میگیرن . واین افتخار برای شماست که برق صادر میکنید ...!
دلار بازم گرون شد ؟ ای بدبختی. ...
وقتي آدم بي سواد و پابرهنه ي توي كوچه بازار داد ميزدن كه سه برابر كردن بنزين تورم زاست اما شماهاي مسئولين منكر ميشديد...
نابود شدیم زیر این تورم .
جناب همتی ، ارزش پول ملی ۲۰ درصد سقوط کرد تو ۱۰ روز ؟ طلا روزی ۱۰ هزار تومان گرون میشه ، مسوولین به روی خودشون نمیارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
امروز سکه طح جدید چهارمیلیون و ششصدو بیست تومان شد.
با فرا رسیدن عید مسیح و نوروز و افزایش قیمت سوخت
دلار هم پا به پا بالا خواهد رفت
منتظر افزایش قیمت بر همه ی کالاها باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
بالارفتن نرخ دلاروسکه و تورم در کشورما بطور بخصوصی انجام میشه برای مثال چندروزه که نرخ جهانی طلا کاهش پیداکرده ولی نرخ طلا و سکه و ارز در اینجا ساعتی داره میره بالا...
سیف هم همین حرف های همتی را می گفت وقتی ارزش ریال 400 درصد کاهش پیدا کرد. آن "کارشناس"هایتان که می گفتند افزایش قیمت بنزین تورم زا نیست کجا هستند؟...
...آنچه به اینجانب و بانک مرکزی مربوط می شود، استمرار مدیریت اصولی بازار ارز است...
یقیه اش به من مربوط نمی شود! حتی اگر بازار ارز متاثر از همین بقیه اش باشد.
كجاهستن اونايي كه مي گفتن مراقب بازار باشيد تا قيمت ها افرايش پيدا نكنن بفرماييد اين هم ازدست پختتون نمي دونيم يه كلمه يادگرفتن وهي تكرارمي كنن ميگن بايد جهادي كاركنيد اقايون كارجهادي به پشتوانه تفكرجهادي وهزاران پيش زمينه ديگه منجر به توفيق مي شه نه چندروزه وحتي چند ماهه
آقای همتی صحبت از تورم 4 درصدی به ازای افزایش سه برابری قیمت سوخت می کرد. فقط اجاره مسکن نزدیک به 20 درصد در این رکود جابجایی فصلی افزایش داشته. سایر اقلام هم به همچنین. دارو که دولت وعده عدم افزایش قیمت آنرا داده بود هم اقلا 30 درصد از آغاز سال گرانتر شده است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار