بازدید 25634
آخرین تحولات خاورمیانه؛

هشدار روسیه به کشورهای اروپایی درباره برجام/واکنش سازمان انرژی اتمی به اقدام شرکت روسی درباره فردو /انتقاد شدید ظریف از اقدام اروپایی‌ها علیه برنامه موشکی ایران/ ورود ستون بزرگی از نظامیان روس به فرودگاه قامشلی

انتقاد شدید ظریف از اقدام اروپایی‌ها علیه برنامه موشکی ایران، ورود ستون بزرگی از نظامیان روس به فرودگاه قامشلی، هشدار روسیه به کشور‌های اروپایی درباره برجام و دیدار هیأت بلندپایه آمریکایی با عادل عبدالمهدی، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش سازمان انرژی اتمی به اقدام شرکت روسی درباره فردو نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۹۴۱۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹ 06 December 2019

انتقاد شدید ظریف از اقدام اروپایی‌ها علیه برنامه موشکی ایران، ورود ستون بزرگی از نظامیان روس به فرودگاه قامشلی، هشدار روسیه به کشور‌های اروپایی درباره برجام و دیدار هیأت بلندپایه آمریکایی با عادل عبدالمهدی، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش سازمان انرژی اتمی به اقدام شرکت روسی درباره فردو نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ «بهروز کمالوندی»، معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی شامگاه پنجشنبه درباره بیانیه منتشره شرکت «روس اتم» در مورد تعلیق پروژه تولید ایزوتوپ‌های پایدار در فردو، اعلام کرد: بعد از فعال کردن سانتریفیوژ‌های فردو در پی دستور رئیس جمهور برای اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی، با توجه به اینکه به لحاظ فنی تولید اورانیوم و ایزوتوپ پایدار در یک سالن، با مشکلات همراه است، مذاکراتی با طرف روس صورت گرفته است.

وی افزود: مذاکرات درباره چگونگی اجرای این پروژه به نحوی که مشکلات فنی آن مرتفع شود، در جریان است.

بهروز کمالوندی که با فارس گفت‌وگو کرده، در ادامه درباره راه اندازی بخش ثانویه راکتور آب سنگین اراک ـ که قرار بود چندی پیش با حضور خبرنگاران انجام شود ـ نیز گفت: برنامه حضور خبرنگاران به علت تغییر ناگهانی آب و هوا و نگرانی از بروز مشکلات در مسیر این سفر لغو، اما پروژه براساس زمانبندی انجام شده، اجرایی شد.

وی افزود: هفته گذشته درپوش اصلی راکتور آب سنگین اراک با بیش از ۱۰۰ تن وزن با موفقیت در محل خود در چاله راکتور نصب شد و علاوه بر این کار ساخت ماشین سوختگذاری راکتور نیز پایان یافته و آماده آزمایش با سوخت مجازی است.

کمالوندی همچنین اعلام کرد که بخش‌های دیگر از جمله اتاق کنترل راکتور نیز به سرعت در حال تکمیل است.

بعد از ظهر امروز پنجشنبه شرکت روسی TVEL وابسته به شرکت روس‌اتم که پروژه تغییر کاربری سایت هسته‌ای شهید علیمحمدی (فردو) را در دست اجرا دارد، روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، ادامه این پروژه در حال حاضر به دلایل «فنی» امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل این شرکت اجرای پروژه را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

شرکت TVEL در بیانیه خود اعلام کرد: «در ششم نوامبر [پانزدهم آبان]ایران به عنوان بخشی از مراحل کاهش تعهدات داوطلبانه خود ذیل برجام، گازدهی به دو آبشار سانتریفیوژ در فردو را آغاز کرد. از آنجا که نمی‌توان کار غنی‌سازی اورانیوم و تولید ایزوتوپ‌های پایدار را هم‌زمان در یک سالن انجام داد، ادامه این پروژه در حال حاضر از لحاظ فنی امکان‌پذیر نیست.

انتقاد شدید ظریف از اقدام اروپایی‌ها علیه برنامه موشکی ایران

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در پیامی توئیتری از کشور‌های اروپایی که اخیراً با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه برنامه موشکی ایران موضع گرفته‌اند، به ‌شدت انتقاد کرد.

ظریف در این پیام توئیتری نوشت: «نامه اخیر سه کشور اروپایی به شورای امنیت درباره موضوع موشکی، دروغی از سر استیصال برای سرپوش گذاشتن بر ناتوانی حقارت‌بار آن‌ها در ایفای حداقل تعهداتشان مطابق برجام است. اگر سه کشور اروپایی به دنبال اندکی اعتبار بین‌المللی هستند، باید به جای تن دادن به زورگویی ایالات متحده، حق حاکمیت خود را اعمال کنند.»

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان این پیام توئیتری تصویری از قطعنامه ملغی شده ۱۹۲۹ و قطعنامه ۲۲۳۱ (مصوب در ژوئیه ۲۰۱۵) را نیز درج کرد و با مشخص کردن بخش‌های مهم در این قطعنامه‌ها به مقامات اروپایی یادآوری کرد که برنامه موشکی ایران، منافاتی برای قطعنامه‌های بین‌المللی ندارد.

ورود ستون بزرگی از نظامیان روس به فرودگاه قامشلی

خبرنگار روسیاالیوم از ورود ستون بزرگی ازنیرو‌های پلیس نظامی روسیه به همراه تجهیزات و خودرو‌های نظامی به فرودگاه قامشلی در شمال شرق سوریه به همراه کرد‌های سوری خبر داد.

بر اساس این گزارش، هدف از حضور این نیرو‌ها در فرودگاه قامشلی، تقویت نیرو‌های روسی در منطقه است.

این درحالی است که قبلا وزارت دفاع روسیه از ارسال تعدادی بالگرد از پایگاه حمیمیم به فرودگاه قامشلی برای امنیت پلیس نظامی روسیه که در شمال شوریه در چهارچوب توافق ترکیه با روسیه گشت زنی می کنند، خبر داده بود.

هشدار روسیه به کشور‌های اروپایی درباره برجام

«سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه پنجشنبه گفته که مشکلات مربوط به برجام در حال انباشته شدن هستند و این می‌تواند تلاش‌ها برای نجات آن را مختل کند.

به نوشته ایتارتاس، ریابکوف گفت: «مشکلات حل نمی‌شوند، انباشته می‌شوند. در نتیجه ممکن است خودمان را در وضعیتی ببینیم که اهمال طرف‌های برجام در خصوص تضمین ماندگاری این توافق ـ و نه اقدامات ایران برای کاستن از تعهداتش ـ موجب بازگشت‌ناپذیری اوضاع شود.»

وی اضافه کرد: «از این لحاظ خطر ماندن در ایستگاه راه‌آهن در زمانی که قطار حرکتش را آغاز کرده رو به فزونی است. شکی در این باره وجود ندارد و ما فردا در این مورد صحبت خواهیم کرد.»

دیدار هیأت بلندپایه آمریکایی با عادل عبدالمهدی

هیأتی آمریکایی به ریاست «جیمز جفری»، فرستاده ویژه آمریکا در امور سوریه روز پنجشنبه با «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر دولت پیش‌برد امور عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

بنا بر اعلام دفتر عبدالمهدی، «متیو تولر»، سفیر آمریکا در بغداد و «پاتریک وایت»، فرمانده ائتلاف آمریکا در عراق و سوریه و «کریس مایر»، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور غرب آسیا جیمز جفری را همراهی می‌کردند.

بر اساس بیانیه دفتر عبدالمهدی، طرفین در این دیدار در مورد ادامه همکاری‌های دوجانبه برای مقابله با عناصرباقی‌مانده داعش و حمایت ائتلاف آمریکا از عراق و نیرو‌های مسلح این کشور به ویژه در شرایط فعلی عراق و تحولات سوریه تأکید کردند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
اینجوری مهره ای می سوزانند و سپس مال خود میکنند
عادل عبدالمهدی در بهترین حالت ، فردی شبیه اشرف غنی خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
مگه نگفتند ظریف رفت چرا نرفت
کاش می رفت حالا ببین اگر نرفت
یه هو دیدی رفت چه خوب می
شد می رفت هی نگویید نرفت رفت کاشکی واقعا می رفت
بهزاد
| Turkey |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
آقای نمکپاش ۱۷:۴۶ ؛ مگر نگفتند زیر کامنت اول ریپلای بی ربط نگذارید؟ پس چرا گذاشتی؟ کاش نمیذاشتی. حالا ببینیم شاید‌ دیگه نذاشتی. چه خوب میشد اگر گذاشتی یه چیز مربوط میذاشتی. یا مثل بقیه زیر بقیه کامنتها میذاشتی.
حالا بگو این وام 5 میلیارد دلاری چند درصد سود برای روسها داره؟
عزیز من این روسیه بهش امیدی نیست.بجاش پشت همه مارو خالی میکنه.
تشریف ببرید روسیه و ببینید چه برخورد بدی از همون پلیس فرودگاه با ما ایرانی ها دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Slovakia |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
البته قبول دارم روسها شاید بدلیل هوای خیلی سرد کمی تا قسمتی خشک و بی روح هستن ولی خدایی قبول کنیم بعضی از ایرانی ها قوانین رو رعایت نمیکنند، و این برخورد های پلیس با اونها بی دلیل نیست، مثلا مسافر خیال میکنه چون بهش ویزا دادن دیگه هیچ مدرکی نباید همراهش باشه، باید ووچر هتل، و بیمه نامه سفر و در صورتی که ازش سوال بشه مقداری پول همراه داشته باشه و جوابهای بی ربط نده در غیر اینصورت حق دارن از همان فرودگاه اخراج کنند. حالا بماند بعضی های دیگه وارد روسیه که میشن فکر میکنند روسها فلان و بهمان هستن و مزاحمت هایی ایجاد میکنند که پلیس مجبور میشه دخالت کنه و طرف به دردسر بزرگی دچار میشه
بهزاد
| Turkey |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
فعلا که هر چی ملت از خطرات اتکا به روسیه میگن و هرچی تاریخ و شواهد رو گوشزد میکنن آقایون مسئول توجه نمیکنند و تصور میکنند که در ایم زمینه بیشتر از مردم میفهمند. ایکاش زمانی که مسئولین تصمیم گرفتند چراغ خاموش سیاست نه غربی و نه شرقی رو زیرپا بگذارند،‌لااقل بجای شرق به سمت غرب گرایش پیدا میکردند تا در نتیجه ی این سرسپردگی منفعتی نصیب کشور و این مردم بدبخت میشد.
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
ما بنا نیست وابسته به اون باشیم. اون هم مثل ما امروز گرفتار آمریکا و اروپا است. اگر چه شرایط خودش را دارد. به همین خاطر هم با ما همراه تر شده است. به نظر شما هوشیارانه از این فرصت استفاده کنیم بهتر است یا چشم ما را ببندیم و بگوییم روسها ممکن است ما را گول بزنند و از این حرفها. این حرف اصلا منطقی نیست.
ظریف رفت نرفت چی شد .حالا کی قرار بره بهتر نیست زودتر بره
جناب ظریف ممنون به خاطر مذاکرات موفق شما. 6 سال و قت و هزینه ملت را هدر دادید و معطل برجام موندید. دلواپس ها نگران این لحظه بودند
بپذیرید که برنامه هسته ای شکست خورده و اقتصاد ایران تحمل تحریم ها را ندارد. همه را جمع کنید و بابت هزینه هایی که شده از مردم عذرخواهی کنید. باشد که رستگار شوید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
اینو که تو سال اول فهمیدن حالا دیگه حیثیتیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
و بخدا اگر از اصل ۲۶ و ۲۷ و ۵۹ قانون اساسی بصورت کامل و آزادانه استفاده کنند
کشور طرف ده سال یکی از بهترین کشورهای ۲۰ گانه جهان خواهد شد
فقط حیف که گوش و چشم برخی مسولان بسته است
و فقط زبان تند و فریادشان با عصبانیت کار میکند و بس !؟
تاریخ میگه

روسها از آمریکاییها برا ایران بدتر بودند و غیر قابل اعتمادتر
شمارا قسم هرکی رامیپرستید به روسها اعتماد نکنید
برای امربکا فرد مهم نیست هدف امریکا تسلط است حالا اگر صدام نشد صدر .داعش یا هر فردی که همگام سیاستش است
به نظر من دولت نه در ايران اعتباري داره و نه در خارج ، بعنوان مثال اقاي روحاني از روز افزايش قيمت بنزين بيخبر بود، سخنراني يزدايشان اينوكه هيچ هماهنگي بين قوه قضايي و مجريه وجود نداره ، مجلس هم كه خط ايشان رو نمي خواند، نيروهاي مسلح و صداو سيماو....به نظرايشان التفاتي ندارند، سياست خارجه هم كه تكليف با بي اعتباري برجام روشن شد، به نظر شما اقاي روحاني هر زودتر استعفا بده بهترنبوده و دولت رو در اختياركساني قرار بده كه از برجام بد ميگفتند و خود را عقل كل ميدانستند، به نظر اقاي روحاني بايد خودش از سپر بلا شدن نجات بده،
در همهٔ بزنگاه های تاریخی روسیه به ایران خیانت کرده ؟ حتی اگر امریکاییان نبودند ، روسیه ، آذر بایجان را بعد از جنگ دوم جهانی تخلیه نمیکردند ؟، چرا مسولین خود را در باتلاق روسها گیر انداخته اند ؟ زمانی که انگلیسیها بعد از جنگ دوم جهانی از خلیج فارس خارج شدند ، اعراب با سردستگی مصر ،و عربستان ، میخواستند جزایر ایرانی خلیج فارس را مانند بحرین از ایران جدا کنند ، این امریکا ،و اسراییلیان بودند که مانع جدا شدن جزایر از ایران شدند ، که شبانه نیروهای ایران ،جزایر را بدست بگیرند ؟ و الا انگلیس ،و روسیه به همراهی مصر ،و دیگر کشورهای عربی جبهه گرفته بودند ؟ با طناب پوسیدهٔ‌روسها به ته چاه نباید رفت ؟ اروپاییاندهم ضدیت تاریخی با ایران دارند ،و در جنگهای ایران ،و عثمانی ،و روس ، پشت ایران را خالی کردند ؟ چرا مسولین از تاریخ درس نمیگیرند ؟،،،
در حالیکه بعضی ها 15 میلیارد دلار می برن تو خونه قایم میکنن ما باید وام 5 میلیلاردی بگیریم
بازاین روسیه مکار داره با کارت ایران بازی میکنه اگر چیزی ماسید که عالی میشه اگر هم نشد که خرجی نکرده در هر صورت ودر آخر با اوناهماهنگ خواهد شد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر