بازدید 7042
اقتصاد در گذر زمان

از "خریداری 200 هزار تن گندم از آمریکا" تا "اصلاح لایحه CFT در یک روز جنجالی"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهاردهمین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۴۱۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 05 December 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهاردهمین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

14 آذر 1339، دولت ایران 200 هزار تن گندم از امريكا خريداري كرد.

14 آذر 1344، براي تأمين سوخت زمستاني خانواده هاي بي بضاعت در قم، از سوي امام خميني مبلغي به اين امر اختصاص يافت.

14 آذر 1385، محمود احمدي نژاد با انتقاد از اينكه 95 درصد ساحل درياي خزر در دست ارگانها و ادارات است و مردم به آن دسترسي ندارند، تأكيد كرد اين اماكن را ملي خواهيم كرد و در اختيار مردم قرار خواهيم داد.

14 آذر 1389، نمایندگان مجلس در قالب بررسی مواد باقیمانده از برنامه پنجم توسعه دولت را مکلف کردند ظرف دوسال آینده چهار وزارتخانه را در وزارتخانه‌ های دیگر ادغام کند و در مجموع شمار وزارتخانه ‌ها را از ۲۱ به ۱۷ وزارتخانه کاهش دهد.

14 آذر 1391، رقم ‌های مطالبات معوق که به وام ‌های بی ‌بازگشت معروفند در اولین ماه پاییز رکوردشکنی کرد و از ۷۰ هزار میلیارد تومان گذشت. بر اساس برآوردهای رسمی، رقم مطالبات معوق بانک‌ها، در مهر ماه امسال، با رشدی معادل ۱۶ درصد نسبت به اسفند ماه سال گذشته به ۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

14 آذر 1394، حسن روحانی با دستور ویژه به هیات‌ وزیران، هر گونه پذیرش تعهدات مالی خارجی را صرفا با اجازه کتبی رئیس ‌جمهور یا معاون اول رئیس‌ جمهور و هیات‌ وزیران (با هماهنگی رئیس ‌جمهور) مجاز دانست.

14 آذر 1395، لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ از سوی رئیس ‌جمهوری به مجلس تقدیم شد. این لایحه در کنار ویژگی‌ هایی نظیر افزایش درآمدهای عمومی و توسعه بازار بدهی، یک ویژگی متمایز نسبت به سال‌ های قبل داشت. در این لایحه، دولت مدلی برای شفاف کردن گردش مالی تمام دستگاه‌ ها در حوزه دریافت، پرداخت و دستمزد طراحی کرده بود. بر این اساس تمام دستگاه ‌های اجرایی کلیه دریافت ‌های خود را در حساب ‌های خزانه‌ داری کل کشور متمرکز می کردند.

14 آذر 1397، بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه جنجالی الحاق ایران به CFT یک بار دیگر صحن علنی مجلس را به میدان جدال موافقان و مخالفان تبدیل کرد. با وجود هیاهوی مخالفان که تا تلاش برای آبستراکسیون پیش رفت، مجلسی‌ها اما بر مصوبات خود در این لایحه اصرار و بخشی از ایرادات شورای نگهبان را اصلاح کردند.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر