بازدید 8065
تاملی بر نقش موتورسیکلت‌های اسقاطی در آلودگی هوا؛

وقتی مسئولان موتور‌های مرده را به مردم زنده ترجیح می‌دهند!

فعلا قرار نیست موتور‌های فرسوده اسقاط شوند، چون در اسفند ماه سال گذشته موتورسیکلت‌سازان با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد حذف ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری را به دولت ارائه کردند و دولتمردان نیز بعد از بررسی، با پیشنهاد ارائه شده موافقت کرده و اجرای ماده قانونی مربوط به این مقوله را به تعویق انداختند!
کد خبر: ۹۴۱۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۴ 03 December 2019
تابناک اجتماعیبر خلاف تصور عموم که گمان می‌کنند، خودرو‌ها نسبت به موتورسیکلت‌ها سهم بیشتری در آلودگی هوا دارند، کارشناسان معتقدند که موتورسیکلت‌ها در جدول متهمان آلودگی هوا صدرنشین هستند و با جثه کوچکشان، بیش از یک چهارم آلودگی هوای تهران را تولید می‌کنند!

به گزارش «تابناک»، با فرارسیدن موج سرما و به مدد وارونگی جوی، بار دیگر غول آلودگی در کلانشهر‌های کشورمان از خواب برخاسته و «شاخص آلودگی هوا» به عبارتی پرکاربرد در اخبار و حتی محاورات عمومی مردم تبدیل شده است. شاخصی که نسبت مستقیمی با سلامت شهروندان دارد و با نیم نگاهی به رهگذرانی که هنگام تردد در معابر از ماسک استفاده می‌کنند، میزان اهمیت آن برای عموم خودنمایی می‌کند.

البته آلودگی هوا مقوله‌ای نسبتا پیچیده است که عوامل زیادی در شکل گیری و کاهش و افزایش آن نقش دارند، ولی تقریبا همگان در این نکته اشتراک نظر دارند که وابستگی زیادی به احتراق سوخت‌های فسیلی دارد؛ فرایندی که از موتورخانه منازل و ادارات تا موتور خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها را شامل می‌شود و به تاکید کارشناسان، موتور‌های بنزین سوز سهم بیشتری در آن دارند.

با این مقدمه، پر واضح است که کاهش آلایندگی خودرو‌های سواری و موتورسیکلت ها، بهترین راهکار برای کاهش آلودگی هواست. اتفاقی که می‌شود با بهبود کیفیت سوخت و ارتقای استاندارد خودرو‌های تولیدی به دنبال رقم زدنش رفت، اما راه میان بر و سهل الوصول تر، خارج کردن خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده است که آلاینده‌تر از انواع جوان ترشان هستند.

این پیش درآمدی است که طی سال‌های گذشته بر مبنایش طرح‌های متعددی برای اسقاط خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده در دستور کار قرار گرفته و هر بار به دلایل فراوان، ناکام مانده است؛ دلایلی که یکی از نمونه‌های اخیرش، افزایش شدید قیمت خودرو و صف‌های عریض و طویل شکل گرفته برای خرید خودرو‌های نو است؛ معضلی که شاید به این زودی‌ها حل شدنی نباشد.

وضعیتی که ظاهرا موجب شده موجی از نومیدی مسئولان را در بر بگیرد و پروژه اسقاط تا زمان نامعلوم به بوته فراموشی سپرده شود؛ اشتباهی بزرگ که ظاهرا در رقم خوردن آن یک اشتباه بنیادین نقش آفرینی کرده است؛ این اشتباه که بالاترین سهم تولید آلاینده ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی متعلق به خودرو‌های فرسوده است، در حالی که به تاکید کارشناسان، موتورسیکلت‌های فرسوده جایگاه بالاتری دارند.

تنها کافی است، بدانید که میزان آلودگی هر موتورسیکلت چهاربرابر بیشتر از خودروست و این میزان بالا نتیجه تکنولوژی تاریخ گذشته به کار رفته در این وسایل (بالغ بر ۹۵ درصد موتورسیکلت‌های داخلی از نوع کاربراتوری هستند و در ساختار موتور و اگزوزشان، هیچ مانعی برای عدم انتشار بنزین خام یا آلاینده‌های مختلف تعبیه نشده و همچنین بسیاری شان احتراق ناقص و مصرف بالا دارند و...) است تا اوضاع برایتان روشن‌تر شود.

اکنون اگر به موارد یاد شده، سهم بالای این وسایل نقلیه در تولید آلودگی صوتی را هم اضافه کنیم، پی خواهیم برد چرا قانون گذار در «قانون پاک»، سن فرسودگی موتورسیکلت را پایین‌تر از خودرو در نظر گرفته و بر ضرورت اسقاط و جایگزینی آن‌ها تاکید کرده است. در قانونی که البته هنوز اجرایی نشده و امید چندانی به اجرایش در آینده نزدیک نیز نیست، بماند که در صورت اجرا هم، شامل موتور‌های فرسوده و مستهلک نخواهد شد!

بله، درست خواندید؛ فعلا قرار نیست موتور‌های فرسوده اسقاط شوند چراکه در اسفند ماه سال گذشته موتورسیکلت‌سازان با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد حذف ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری را به دولت ارائه کردند و دولتمردان نیز بعد از بررسی، با پیشنهاد ارائه شده موافقت کرده و اجرای ماده قانونی مربوط به این مقوله را به تعویق انداختند!

این تعویق معنایی ندارد، جز اینکه هفت هشت میلیون موتورسیکلت فرسوده‌ای که در کشور تردد می‌کنند و به باور کارشناسان، هر ده تایشان در هر کیلومتر معادل یک اتوبوس دیزلی قدیمی ذرات معلق تولید می‌کنند، کماکان به تولید آلاینده‌های مرگبار ادامه خواهند داد، بی آنکه حتی تدبیری برای کاهش آلایندگی شان اتخاذ شود یا از تردد آن دسته از موتور‌هایی که آلایندگی شان به شدت مشهود است، جلوگیری شود.

ماجرا زمانی تلخ‌تر می‌شود که بدانید بسیاری از این موتور‌های فرسوده و آلاینده به دلایل فراوان توقیف می‌شوند و در پارکینگ‌ها رسوب می‌کنند تا بعد از چند سال تملک شده و با فروش توسط نهادی که مالکیتشان را به دست آورده، بار دیگر به معابر بازگردند و ثابت کنند که برای مجموعه گسترده‌ای از نهاد‌ها و ارگان‌ها و سازمان ها، موتور‌های مرده اهمیت بیشتری دارند تا مردم زنده، چون از اولی کسب سود می‌کنند و به این مهم واقف هستند که امثال سازمان حفاظت محیط زیست که می‌بایست مراقب مردم باشند، کاری به این مسائل ندارند!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۶
اسقاط با کدام پول؟توان قسط دادن هم ندارند مردم ... آن هم با کدام موتور با کیفیت؟موتورهایی که هر لحظه نیاز به تعمیر دارند؟!!!!
بنویس و بنویس و بنویس! فایده ای که نداره چون کسی گوش نمیده
راه حل مناسب ساخت ارزان و مناسب موتورسیکلت برقی
با دوام و قیمت مناسب هست با ظاهر مناسب نه شبیه دوچرخه
چرا به ذوب آهن و مجتمع های فولاد نمیفروشند
خجالتم چیز خوبیه والا،نمیدونم چی باید گفت به این وضع لداره کشور
میدونین الان موتور ۹میلیون حداقل قیمت داره؟میدونین با انژکتور کردن موتور چقدر رو قیمت نهایی میکشن؟من یه جوون دانشجو از کجا بیارم و انژکتوریش کنم؟تابناک جان شما ک نظر مارو بازنشر نمیدیم ولی این یکی لااقل بازنشرش کنین. بی زین خودرو هاتونو‌درست کنین اینقدر ب موتوری ها پیله نکین اگه پول بود خب حتما ماشین میخریدیم
خودمان مقصریم
تو موتورسازی هم مافیا داریم؟؟؟
کلا کشور دسته مافیاست
ماجرا وقتی تلخ تر میشه که به بهانه آلودگی هوا قیمت بنزین هم بیشتر میشه! بماند که این حضرات موتور سوار کلا با کلمه قانون بیگانه هستن و هر خلافی دوست دارن رو انجام میدن اما چون جز مستضعفین هستن کاریشون ندارن!
آقایون تو رو خدا نمیخواد کمکمون کنین و از این موتور قراضه هم ما رو محروم کنین!!! آخه بنده خدا یارو اگه پول داشت که پراید سوار میشد دیگه!!!!
من نمیفهمم این کلانتری دقیقا داره چیکار میکنه ؟! چرا کسی پیگیر نیست ؟
با سلاممي بايستي از سود سرشار شركت نفت جهت خريد و تجهيز جايگاه تردد موتور سيكلتهاي برقي اقدام گردد و موتورهاي فرسوده جمع شوند .
خود مسئولان سبب شده اند مردم از بیکاری شدید مجبور بشن روی موتور کار کنند!!!
میدانید تعداد بسیاری از آنها شغلهای خوبی داشته اند؟؟؟ یا کارگاه و کارخانه ورشکست شد یا بهر سببی از محل کارشان تعدیل شدند!! و مجبور شدند برای امرار معیشت با موتور کار کنند؟؟؟؟؟؟؟

خود مسئولان سبب و علت این همه بدبختی اند!!
عمده مشکل آلودگی مربوط به همین موتور سیکلت هست. بخصوص اینکه مثل مور و ملخ در سطح شهر پخشند. راه حل کوتاه مدتش موتور برقییه. تا چند وقت پیش قیمت ۱۴۰۰ وات ۱۴ میلیون و ۲۰۰۰ واتش ۱۸ میلیون بود نه صدا داره نه آلودگی. اگر۵۰٪ رو وام دو ساله بدن با ماهی ۵۰۰ هزار تومن می تونن همه موتور برقی بخرن. البته شهرداری تهران همین الان هم وام میده بشرطیکه مدرک اسقاط موتور کاربراتی رو ارائه کنند.
تابناک لطفا یک کار تحقیقی همچون سایر رسانه ها انجام بدهد
تا ببینیم چند کارخانه موتور سیکلت سازی ، در کشور است و متعلق به چه کسانی از مسولان‌و یا وابستگان آنها قرار دارند ؟
مسئولان عزیز فقط جیب خودشون و جایگاه خودشون اهمیت میدن و بس حالا لازم باشه هر کاری انجام میدهند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل