بازدید 30975

متن جنجالی کارن همایونفر در نقد بیانیه صدای آبان ۹۸ که حذف شد، چه بود؟

در صفحه‌ات اعتراض می‌کنی، اما یک و نیم میلیارد دستمزد برای ده روز می‌گیری و الآن هم از دست شوخی زشت شهروند البرزی با کودکی که در سطل زباله انداختند گله می‌کنی؟ سیاه خود ماییم، سیاه‌کار خود ماییم که در زندگی روزمره در رفتار اجتماعی، در حفظ حق شهروندی دیگران یک لحظه هم با خودمان روراست نیستیم. این اعتراضات و بیانیه‌های ظاهری و عوام‌فریب لیاقت خودمان است.
کد خبر: ۹۴۱۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۶ 03 December 2019

متن جنجالی کارن همایونفر در نقد بیانیه تند صدای آبان 98 که رپیورت و حذف شد، چه بود؟«کارن همایونفر» آهنگساز ایرانی که در یادداشتی در حساب شخصی‌اش در اینستاگرام، بیانیه منتشر شده توسط گروهی از هنرمندان تحت عنوان «صدای آبان ۹۸ » به نقد کشیده بود، با واکنش قهری حامیان برخی از این هنرمندان مواجه و در اتفاق غیرمنتظره نوشته او اینقدر ریپورد شد تا حذف شود؛ اما این نوشته چه بود که چنین واکنش تند و کم‌سابقه‌ای را در پی داشت؟

به گزارش «تابناک»؛ چندی پیش، دویست سینماگر در بیانیه‌ای موضع‌گیری کم‌سابقه‌ای نسبت به شرایط فرهنگ و به ویژه سینما داشتند و خواسته‌هایشان را در این زمینه مطرح کردند. اکنون پس از حوادث اخیر پس از افزایش قیمت بنزین، بیانیه‌ای با محوریت عمده دو سینماگر مطرح ایران و پرسابقه همراهی گروهی از هنرمندان صادر شد و در ادامه نیز گروهی دیگر به این بیانیه پیوستند و گروهی دیگر نیز این بیانیه را امضا نکردند، ولی در حساب‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند.

این بیانیه با واکنش‌های علنی محدودی همراه شد و اغلب هنرمندان و متولیان امر ترجیح دادند، دست‌کم مخالفت علنی نشان ندهد و به نقد آن نپردازند. در این میان کارن همایونفر تنها هنرمند شناخته شده و کارنامه‌داری بود که به نقد جدی این بیانیه پرداخت و نسبت به امضای برخی از هنرمندان در بیانیه‌ موسوم به صدای آبان ۹۶ واکنش نشان داد. این واکنش زمان طولانی بر روی صفحه همایون فر دوام نیاورد و یک باره غیب شد.

ابتدا تصور شد که این آهنگساز متاثر از گفت و گوهای درون صنفی تصمیم گرفته یادداشتش را حذف کند اما اندکی بعد همایونفر اعلام کرد که ویدیو ریپورت و از سوی اینستاگرام حذف شده است؛ واکنشی که قاعدتاً باید از سوی حامیان برخی از هنرمندانی رخ داده باشد که این بیانیه جنجالی را امضا کرده بودند. این شدت عمل در قبال همایون فر، چنین پرسشی را به وجود آورد که مگر او در یادداشتش چه گفته بود؟

متن جنجالی کارن همایونفر در نقد بیانیه تند صدای آبان 98 که رپیورت و حذف شد، چه بود؟

این هنرمند کشور در صفحه اینستاگرام شخصی خود نوشته بود؛

«۱ ــ ابتدا از تمام همکاران سینمایی و موسیقی‌ام عذرخواهی می‌کنم. عکس هم تزئینی است و هیچ مناسبتی ندارد!

۲ ــ بیانیه آبان را امضا نکردم. برای اعتراض نیازی برای لابلای جمع قاطی شدن ندارم. از این بیانیه‌ها هزار‌تا دیده‌ام مخصوصاً دم انتخابات.

۳ ــ الحمدلله مسائل مالیاتی حل شد و بده‌بستان و زور‌آزمایی فرهنگ و قدرت به سرانجام رسید، خدا را شکر. ما که درآمدی نداشتیم حاضر بودیم مالیات هم بدهیم. در سال مگر چقدر درآمد داریم؟ کل در‌آمد یک سال من اندازه یک شب دورهمی‌تان نمی‌شود. خوش به حال دوستانی که برای هر کار دستمزدشان چند میلیارد است، خدا بیشتر کند، ان‌شاءالله!

۴ ــ البته که روزگار سیاه است و همه غمگین، فقط سؤال این است تمام این مدت که پست‌ها و استوری‌ها به تبلیغات و جشن تولد و آلودگی هوا گذشت حالا که خود تلویزیون و همه شروع به اعتراض کردند ناگهان آبان سیاه ایران مد شد؟ چرا ایران را سیاه می‌کنیم؟ سیاه خود ماییم، سیاه‌کار خود ماییم. دولت‌ها می‌روند و می‌آیند چیزی که عوض نمی‌شود حال مردم است. خدا را شکر شخصاً تا به حال به کسی رأی ندادم. آن‌ها که دادند و خود را هم جر دادند الآن بیانیه می‌نویسند؟! عجباً. عزیز، سیاه‌کار خود ماییم.

۵ ــ در صفحه‌ات اعتراض می‌کنی، اما یک و نیم میلیارد دستمزد برای ده روز می‌گیری و الآن هم از دست شوخی زشت شهروند البرزی با کودکی که در سطل زباله انداختند گله می‌کنی؟ الآن آن شهروند را دستگیر کردند احتمالاً کارش با کرام الکاتبین است، نمی‌خواهید کمپین برای آزادی‌اش ترتیب دهید؟

هموطن عزیزم، سیاه خود ماییم، سیاه‌کار خود ماییم که در زندگی روزمره در رفتار اجتماعی، در حفظ حق شهروندی دیگران یک لحظه هم با خودمان روراست نیستیم. این اعتراضات و بیانیه‌های ظاهری و عوام‌فریب لیاقت خودمان است.

اعتراض مدنی مختص جوامع مدنی است. اعتراض مدنی در توتالیتاریزم یعنی بده‌بستان که در غیر این ‌صورت اصلاً اجازه نخواهند داد نفس بکشی.

دوست عزیزی که همزمان هم با ایران اینترنشنال و «من‌و تو» مصاحبه می‌کنی بعدش هم با تلویزیون داخل، دوازده میلیارد با شهرداری قرارداد می‌بندی، حق نداری بیانیه در مورد مردم بدهی.

ایران اگر سیاه است تو سپیدش کن. شما که عاشق کلید بودی احتمالاً اکنون فهمیده‌ای سوراخ کلید کجا بود. دقیقاً کجا بود؟

ایران اگر سراسر سیاه و ویران شود باز مردم اینجا هستند شما که پاسپورتت آماده است برو. اینجا هوا هم نباشد من خفگی را با جان می‌پذیرم.

جداگانه می‌نویسم بی هیچ همراهی که اگر گناهی، جرمی مرتکب شده‌ام خدای نکرده شخص دیگری با من مجازات نشود.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۷۳
بسیار قشنگ
دمت گرم مرد تنها تویی.دمت گرم گرم...
هنرمند واقعی یعنی ایشون
احسنت زیبا و دلنشین.
واقعا که حقیقت رو گفت. دولت ها می آیند و می روند و این مردمند که می مانند.

جداگانه و تنها نوشت اما زیبا نوشت. بی هیچ گناهی.

صدایت دلنشین بود در این فضای درهم و بده‌بستان های هنرمندان.
درود بر شرفت
خیلی جالبه چند بار پست گذاشته و هر بار هم بلافاصله حذف شده انگار دست هایی در کار است تا صدای مخالف ان بیانیه شنیده نشود
امنیتی ها باید موضوع را بررسی کنند که پشت ان بیانیه هنرمندان که ایا خود جوش بوده یا قضیه چیز دیگری است شبهه انگیزه و بو دار است
درود بر فکر روشن و زیبایی کارنامه هومایونفر
تابناك جان چت شده كه اينهمه از بيانيه هنرمندا عصبي هستي، ميگردي تا يكيو پيدا كني كه ب مخالفت با بيانيه هنرمندا بپردازه و ازش تعريف و تمجيد ميكني، تابي جان، بنزين ٣ تومن دل مردم رو ب درد اورده، جرات اعتراض هم ندارن اگه گروهي هم ازشون حمايت كنه ميگين تحت تاثير بيگانه ها بياينه دادنه، ميدونم اين نظر رو غيرقابل پخش ميدوني، تابي جان چي شده يهويي ياد كارن افتادي
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
جرات اعتراض ندارن ؟
کجا بودی تاحالا
آفرین بر غیرتت، آفرین بر این ازادگی و آزاداندیشی ، آفرین بر این شیوایی کلام که جانا سخن از زبان ما گفتی. یک بار هم ما باید از خود بپرسیم که برای سپید شدن ایران ، ما مردم کدام پلشتی، کدام سیاهی رو زدوده ایم. بجای هشتک صدای آبان باشیم ، باید هشتک اول ایرانی باشیم ، را حمایت کنیم
دمت گرم، درست گفتي.
ما هم از اين قافله دروغيم
احسنت
دمش گرم
خدا حفظت کنه.
حرف درستی زده حمایت از گروهی هم نکرده اعتراضات مردمی رو هم زیر سوال نبرده فقط از دو رویی برخی سلبریتی ها گفته. اینکه نون رو به نرخ روز می خورن! سرمان را بزنند ته مان را بزنند طرفدار پوپولیسم هستیم

گفته های ایشون بسیار متین بود.
درود به شرفش
فکر نمی کردم ایشان تا این حد حسود و بدجنس باشد که بخواد با مخالف خوانی و حمله به همکاران و دوستانش جلب توجه کنه.
پاسخ ها
یک ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
سخنی که به دل آدم بنشینه از روی حسادت و بد جنسی گفته نشده
به این میگند هنرمند آزاده و وطن خواه واقعی. نه اونا که هم از آخور می خورند و هم از ...بعد بیانیه هم می دهند. خداییش بعضی هاشون اندازه ... هم از هنر سر در نمیارند بعد اسم خودشون را گذاشتند هنرمند و سلبریتی. همینا پدر مملکت را در آوردند با اون پولهای عجیب و غریب که می گیرند و از مال مردم می خورند.
خیلی وقت بود که بین سلبریتیها یک ایرانی واقعی ندیده بودیم. نان ایران را خوردند و گنده شدن اما همه شیفته و دلباخته غرب !
دقیقا بر اساس منافع غرب اظهار نظر می کنند و سنگ آنها را به سینه می زنند.
خدا را شکر که یکنفر به ایرانی بودنش افتخار کرد.
آقای همایون فر تاریخ بیانیه شما را از یاد نخواهد برد.
عاشق کلید بودن عیبی ندارد اما مصاحبه با شبکه اینترنشنال عیب دارد. از صدای اعتراض آبان ۹۸ حمایت کردن، عیبی ندارد اما درآمد میلیاردی داشتن و مالیات ندادن عیب دارد. موضوعات را نباید با هم قاطی کرد.
ای بابا ای کاش منم ویزا و پول داشتم تا از این ابادستان فرار میکردم
آفرین بر این مرد بزرگ و شجاع
شیر مادرت حلالت احسنت به شعور
چه نقد محکم و حساب شده ای
دمت گرم مرد بزرگ
بقول طرف
لایک داری آقای همایونفر !
احسنت.
جواب این جماعت به دروغ هنرمند همین است.باید یکی تناقضات این جماعت را به رویشان می اورد.
کارمند ساده با کف حقوق مجبور به مالیات دادن هست اما این جماعت چون مشتی لمپن هستند با درامدهای میلیاردی معاف از مالیات!
میدونی چرا؟چون یکی از اصلاحات چی ها گفته بود ما باید حرفمان را از زبان سلبریتی ها بزنیم.
...
تابی جون زیاد مطمئن نیستم این حرف های منو منتشر کنی چون تکلیف تو هم معلوم نیست کدوم وری هستی
دمش گرم
خیلی خوب نوشته
فکر میکردم آهنگ سازه.... نگو اون یه چشمش بوده
ناز قلمش...
باز به غیرت این
لااقل ادا در نیاورد و همون که بود موند
از دست اون احزاب باد نامرد چه باید کرد
کاش ما مردم یاد میگرفتیم محلشون نذاریم
چند هفته پیش یکی از معروفتریناشون تو فروشگاهمون اومده بود خرید
آی چه قدر کنفت شد وقتی در رفتارم هیچ واکنشی به معنای تو را میشناسم ندید

کسی که سالهای سال است در فیلمها وسریالها نقش اول دارد
واقعا آفرین . احسنت . طرف از اون ور تو شبکه های سعودی کار می‌کنه و از این ور دم از وطن پرستی میزنه . تو هر مسئله ای هم با کمترین اطلاعی از واقعیت اظهار نظر می‌کنه. بعد هم میگه نظر هر کس محترمه ! و کسی ایراد نگیره.
خیلی هم عالی
دمت گرم واقعیت جامعه هنری ما که با سرو صدا و جنجال احالی دو رو و ده رنگ آن مخفی میشه همین است که ایشان بیان کردن خب حقیقت تلخ است برای همین صداشون در اومده !
ما که تا حالا حتی اسم این آقا را نشنیده بودیم.
عاااالی بود مرسی هنرمند.
همرنگ جماعت بودن هنر نیست مخالف جریان آب حرکت کردن هنر است.کارن از حرف هایش معلوم است که معترض است اما موج سواری نمی کند.
همون هایی که الان آبان سیاه را راه انداختند اگر یک پروژه سنگین سینمایی یا تلویزیونی حکومتی کلید بخورد و آنها احساس کنند میتوانند از آن به آلاف و علوفی برسند شک نکن همه موافق دولت و نظام و هر آنچه هست خواهند شد

شعارشان هم این است .ببین پول کجاست.اما خب این را علنی نمیکنند پز فرهنگی چه میشود پس؟
ای دمت گرم...
پس ببینید چه مافیایی از هنربندان دله دزد و بی... داریم که حتق صدای حرف حق اونم از خودشون رو حاضر نیستند ببینند!
سبحان الله... ببنیید هنر رو دست کیا دادیم!؟
آهای ملت، کمی فکر کنید بد نیست بخدا...
دمت گرم واقعا گل فرمودی آقای همایونفر
دیکتاتوری سیلبریتی های قلکی به ایشون هم رحم نخواهد کرد .
هنرمندمردمی زنده باشی.
مرحبا
جای تحسین دارد ولی رأی ندادن هنر نیست. هنر رای صحیح و انتخاب درست است بدون سیاه نمایی. خداخیرت دهد که سخن حقی گفتی در دورانی که بسیاری از بازیگران سینما و صوت و نویسندگان و ... بدنبال خود-محوری و منفعت طلبی هستند.
سیاه خود مائیم. این درست ترین جمله تاریخ کشور ما است، متاسفانه.
این هم چرت و پرت گفته
تامل برانگبز بود
فقط احسنت .
درود بر آزاد مردان
ممنون از دل نوشته ملی جناب همایونفر
پدرم یک ارتشی است به من و برادرم در ابتدای سن 18 سالگی گفت هر سخن و کلامی خواستید بگویید اما جایی که پای ایران درمیان است با احتیاط و دقت ابراز نظر کنید که مبادا ماما میهن از شما رنجور شود
پدرم برادر دو شهید و دو جانباز است نصیحتش را با گوش جان شنیدیم و عمل کردیم !
خوشم امد که دولتی ها مهره های خود را رو می کنند.
متن کارن همایونفر حتی از بیانیه صدای آبان تندتره. چندبار بخونید پر از انتقاد و ناامیدی محض نسبت به شرایط موجوده. هرگز رای نداده کاری که سالها پیش همه ما باید میکردیم. وقتی انسان محسوبمون نمیکنند حداقل باید به وجودشون بیتفاوت باشیم. رای بی رای
در این اوضاع خیلی بزرگی کردی ای ابر مرد که چنین نوشتی و نخواستی تو هم مثل آنها نانخور دولتی شوی.
بیانیه آبان را امضا نکردم. برای اعتراض نیازی برای لابه‌لای جمع قاطی شدن ندارم. از این بیانیه‌ها هزار‌تا دیده‌ام مخصوصاً دم انتخابات.
ناگهان آبان سیاه ایران مد شد؟ چرا ایران را سیاه می‌کنیم؟ سیاه خود ماییم، سیاه‌کار خود ماییم.
دوست عزیزی که همزمان هم با ایران اینترنشنال و «من‌و تو» مصاحبه می‌کنی بعدش هم با تلویزیون داخل، دوازده میلیارد با شهرداری قرارداد می‌بندی، حق نداری بیانیه در مورد مردم بدهی.
دمش گرم واقعا حرف حق زده است
کارن بیانیه را امضاء می کردی سر ملت منت می ذاشتی بخاطر شما بیانیه دادم. جانم را بخاطر شماها بخطر انداختم.
اختلافات داخلی بالا گرفته
کارن جان کلی پژ شجاعت می دادی کلی سر ملت منت می ذاشتی که بیانیه دادی، شب هم سر سفر دولتی ها حاضر می شدی کی به کیه آقای کارن اشتباه کردی امضا نکردی کارن
چه آدم جالبی است این کارن همایون فر .تا حالا فقط اسمش را دیده بودم اما حالا رسمش را هم پسندیدم
درود بر این هنرمند حق گو
یعنی آفرین بر تو مرد بزرگ
عالی بود
آفرین
خبر گزاری مشرق خیلی ذوق زده بود کامت گذاشتم طبق معمول منتشر نشد نوشته بودم شمادقت نکردید به متن ،ایشان افتخارش به رای ندادنشه یعنی کلا رای نمی دهد ایشان فرموده اند دولت ها می آیند و می روند و حال روز مردم فرقی نمی کند و سیاه است جالبه بعضی ها متن رو نخوانده نظر می دهند
دمت گرمممم آقای همایونفر -
حساب دو دو تا چهارتاست- هم از آخور خوردن و هم از توبره
دمت گرم استاد
زنده باد کارن همایونفر!زنده باد همه افرادی که به جای آزادی به دنبال آزادگی هستند و آزادگی دارند!امیدوارم همایون فر طی سال های آینده از سوی جامعه به اصطلاح هنری بایکوت و طرد نشود!
جناب همایونفر ! بر خلاف جریان آب شنا کردن شجاعتی می خواهد که در معدودی از افراد دیده ام . حق گفتن و ناحق دیدن و شنیدن شیوه آزادگان روزگار است که گوهر گرانمایه آزادگی خویش را به همرنگی با جماعت نمی فروشند حتی اگر تاوان اولی سختی روزگار و بهای دومی عافیت زودگذر باشد . امیدوارم در تمامی مراحل زندگی خویش پیروز و موفق باشید
سلام، با وجود احساسی بودن متن، منطقی و عالی بود، به نوبه خودم از هنرمند بزرگوار، همایونفر، تشکر می کنم.
درود بر شرف آقای همایونفر و اینجا واقعا تعبیر فراستی در قبال اینها مصداق پیدا کرد
اسم این هنرمند نیست!بیشتر چاپلوس است
تابناک عزیز به این میگن هنرمند صادق و مستقل. آخرتش را مانند هنرمندان به ظاهر پرآوازه با مادیات معاوضه ننمود. هنرمندی که فیلمهای بی محتوای این کارگردانان و سلبریتی ها با موسیقی متن فیلم آقای همایونفر عزیز جان گرفت و پر فروش گردید. قانون اگر برای همه انجام شود هیچگاه اعتراضی بهمرا نخواهد داشت. هنرمند هم باید بصورت پلکانی مالیات دهد.
درود به انسانیتش
خود دولت از این بازیگر نماها بدتر هست که آنها را اینطور تحویل میگیرد آنهم با ضایع کردن حقوق ملت ( نگرفتن مالیات از قشری که هیچ تاءثیر مثبتی در زندگی روزانه مردم و مملکت ندارند حتی اغلب موارد منفی هستند)
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر