بازدید 68647
سه کارشناس و فعال اقتصادی در گفت‌وگو با «تابناک اقتصادی»؛

جهش سه برابری قیمت بنزین، دلار را برای چه نرخی آماده می‌کند؟

در حالی که قیمت دلار در شش ماهه نخست سال جاری با رشد منفی رو به رو بود، یکباره و با آغاز فصل پاییز، قیمت این ارز خارجی آرام آرام روند صعودی به خود گرفت و دوباره همه نگاه‌ها را به خود معطوف کرد. اینکه چه دلایلی موجبات رشد قیمت دلار را فراهم کرده و پیش بینی‌ها پیرامون روند قیمت این ارز خارجی تا پایان سال چیست، سئوالاتی است که این روز‌ها بسیار پرسیده می‌شود.
کد خبر: ۹۴۱۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹ 03 December 2019

جهش ۳ برابری قیمت بنزین، دلار را برای چه نرخی اماده می‌کند؟

تابناک اقتصادیدلار به عنوان یکی از تاثیرگذارترین ارزها بر اقتصاد کشورها مطرح است و نوسانات قیمتی آن می تواند روی قیمت بسیاری از کالاها تاثیرگذار باشد. در شش ماهه نخست سال جاری بر خلاف سال گذشته قیمت این ارز روند نزولی را در اقتصاد ایران پیمود.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در حالی که قیمت دلار در پنجم فروردین ماه سال جاری، ۱۲ هزار و ۹۵۲ تومان بود، قیمت آن در ۳۱ شهریور ماه سال جاری به ۱۱ هزار و ۳۹۴ تومان کاهش یافت؛ یعنی در شش ماهه نخست سال جاری قیمت دلار افتی ۱۲ درصدی را تجربه نمود. البته در ۱۵ اردیبهشت ماه به دلیل حذف معافیت‌های نفتی ایران توسط آمریکا برای هشت کشور، قیمت دلار به ۱۵ هزار و ۵۳۰ تومان نیز رسید که بانک مرکزی توانست دوباره روند قیمت دلار را به مسیر کاهشی خود بازگرداند.

با آغاز فصل پاییز، اما روند رو به رشد قیمت دلار آغاز شد و در حالی قیمت هر دلار در یکم مهرماه سال ۱۳۹۸ در بازار ۱۱ هزار و ۳۴۶ تومان بود، قیمت آن در ۱۱ آذر ماه سال ۱۳۹۸ به ۱۲ هزار و ۵۴۱ تومان افزایش یافت و رشد ۱۰.۵ درصدی را تجربه نمود.

پرسش این است که دلیل افزایش قیمت دلار در پاییز سال جاری چه بود؟ پیش بینی کارشناسان از روند این ارز در ادامه سال چیست؟

وحید شقاقی شهری، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش‌های خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: از آنجا که قیمت بنزین، شاخص مهمی در اقتصاد ایران محسوب می‌شود، افزایش قیمت آن باعث شد تا انتظارات تورمی در مردم شکل بگیرد و بازار‌ها از جمله بازار ارز از این انتظارات تورمی متاثر شدند؛ بنابراین، این نوسانات اندکی که هم اکنون در قیمت دلار نیز مشاهده می‌شود عمدتاً ناشی از شکل گیری همین انتظارات تورمی است. البته دلیل دیگر این افزایش قیمت دلار نیز که هر ساله شاهد آن هستیم، نزدیک شدن به پایان سال میلادی و آغاز تسویه حساب‌های تجاری و مسافرت‌های خارجی، در نتیجه افزایش تقاضا برای دلار است که طبیعتاً این موضوع نیز بر قیمت دلار تاثیرگذار بوده، ولی دلیل اصلی همان گونه که عرض کردم، افزایش قیمت بنزین است.

شقاقی شهری افزود: این عامل قطعاً نمی‌تواند دائم بر قیمت دلار تاثیرگذار باشد و می‌توان از آن به عنوان یک عامل گذرا یاد کرد. وی در مورد پیش بینی خود از نرخ دلار و روند آن تا انتهای سال گفت: روند در مقایسه با چند روز اخیر کاهشی خواهد بود و نرخ دلار در محدوده‌ای بین ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان در سال جاری در نوسان خواهد بود. این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در پایان صحبت‌های خود به مردم توصیه کرد که از سرمایه گذاری در بازار ارز بپرهیزند چرا که این بازار جز ضرر و زیان چیزی عاید آن‌ها نخواهد کرد.

احسان سلطانی، دیگر کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: با توجه به اینکه در دو سال گذشته، درآمد خانوار‌ها تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است، در همین مدت هزینه‌ها حداقل دو و نیم برابر شده؛ بنابراین، می‌توان گفت: قدرت خرید خانوار‌ها به شدت کاهش یافته است. بررسی‌ها بیانگر کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی مصرف کالایی خانوار‌ها در دو سال اخیر می‌باشد و مصرف خانوار‌ها عمدتاً به کالا‌های ضروری رسیده و بنابراین کالا‌های وارداتی مانند یخچال، لب تاب، موبایل و ... از چرخه خرید و مصرف خانوار‌ها خارج شده است؛ بنابراین این خروج کالا‌های وارداتی از چرخه خرید مردم باعث شده است، تقاضا برای ارز و به خصوص دلار کاهش یابد؛ بنابراین، نمی‌توان افزایش قیمت دلار در این روز‌ها را به افزایش تقاضا جهت واردات نسبت داد.

از سوی دیگر، به دلیل تحریم‌های گسترده نیز انجام واردات مشکل شده است؛ بنابراین جز افزایش قیمت بنزین در این روزها، اتفاق خاص دیگری در بازار رخ نداده است که بخواهد باعث افزایش قیمت دلار شود.

سلطانی در مورد پیش بینی خود از نرخ دلار تا پایان سال جاری گفت: تصور من این است که نرخ دلار تا پایان سال همین حدود ۱۲ هزار تومان بماند.

حسین سلاح ورزی، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی پیرامون دلایل نوسانات اخیر نرخ دلار گفت: اتفاق جدیدی در عرضه و تقاضای نرخ دلار رخ نداده و به نظر می‌رسد این افزایش قیمت دلار به موضوعات روانی و هیجانی بازگردد. وی در مورد پیش بینی خود پیرامون نرخ دلار تا پایان سال نیز گفت: به نظر می‌رسد، قیمت در کانال ۱۲ هزار تومان نماند و با ورود تقاضای احتیاطی تا آخر سال کانال قیمتی دلار تغییر پیدا کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۳
همان مسئولانی که هنگام 3 برابر شدن ارزش دلار می گفتند تاثیری در دیگر کالاها ندارد حالا هم افزایش 3 برابری قیمت بنزین را بدون تاثیر می دانند ابتدا تکذیب هر نوع افزایش قیمت، بعد از مدتی هم علت افزایش قیمت ها را عوامل دیگر معرفی می کنند در نهایت مردم می مانند و توروم و بدبختی
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
اگر نرخ ارز با قیمت واقعی ( یعنی برابری قیمت ریال و خدمات با دیگر ارزها و کالاهای خارجی متعادل و برابر نشود ) دولت مجبور هست دوباره حقوق ها را اصافه کند . قیمت سوخت را با نرخ جهانی برساند . علت همه این‌مشکلات بخاطر این هست که اقتصاد و سیاست گداری با فرم جهانی مطابقت ندارد . یعنی اگر تولید بالا باشد باید صادر شود اگر تولید کم هست باید واردات انجام شود .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
مقایسه افزایش قیمت دلار که تعیین کننده اقلام اجناس است با قیمت بنزین درست نیست و این دو بسیار با هم فرق دارند
نرخ برابری ریال در مقابل دلار قدرت پول ملی را نشان می دهد و بنزین این شرایط را ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
با توجه به اینکه در دو سال گذشته درآمد خانوارها تنها 30 تا 40 درصد افزایش یافته است اما در همین مدت هزینه ها حداقل 2.5 برابر شده است، بنابراین می توان گفت قدرت خرید خانوارها به شدت کاهش یافته است.

اصلا همون مواد ضروری را هم نمی توان خرید مخصوصا خانواده های که تعداد خانوار آنها بیشتر از 4 نفر است!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
بنزین رو بالا بردن برای جبران کسری بودجه.....حالا هم نوبت دلاره که خودشون بالا ببرن.......همه چیز دست خودشونه.....
واقعا مسخره است همه چیمون ب این دلار وصل شده. پس چ جنسهایی بی ارتباط ب دلاره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
به دلار نه به ارزش پول ملی
ناشناس
| Canada |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
"پس چ جنسهایی بی ارتباط ب دلاره "
یکیش ما مهندس های شرکت های خصوصی بدبخت... دلار 50 برابر هم بشه ما اندازه سبزی فروش با گاری حقوق میگیریم
خیلی از شرکتها به قرار اطلاع برای خریدهای خارجی خود را با دلار ۱۴۰۰۰ تومان الی ۱۶۰۰۰ آماده کرده اند ، از جمله یکی از شرکتهای ارائه دهنده اینترنت در کشور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
دولت باید سریع هزینه هایش را کاهش بدهد
چهار میلیون کارمند و حقوق بگیر برای ایران ۸۰ میلیونی خیلی زیاد است ، حتماً باید تعداد کارمندان را تعدیل کنند
کارمندان دولت نیز باید کسب و کار شرافتمندانه ای برای خود دست و پا کنند و از گرده مردم پایین بیایند
سقوط پول ایران بنزین را برای چه قیمتی آماده می کند؟ افزایش 300 درصدی قیمت بنزین دلار را برای چه قیمتی آماده می کند؟ سقوط پول ایران بنزین را برای چه قیمتی آماده می کند؟ و این چرخه معیوب را پایانی نیست به جز فلاکت مردم بدبخت ایران.
چی بگم؟ دیگه اقتصادی برامون مانده که کارشناس هم دعوت میکنی تابناک؟
طبق فرمایشات مسئولین دلسوز کشور هیچگونه افزایشی نخواهیم داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
مسولین بهتر است روی سر عروس شکر بسابن
دلار !!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شما هر روز از جایگزین کردن ارزهای بی ارزش برای حذف دلار از مبادلات تجاری حرف میزنید ولی هنوز هم همه چیز را بر حسب دلار محاسبه میکنید !!!!!!!!!!!

قبول کنید دلار همچنان در جهان قدرت اول اقتصادی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
در هر کشوری دولت و بانک مرکزی مسولیت تنظیم قدرت ریال در مقابل ارزهای دیگر را دارند نمی توانند راهکاری پیدا کنند و بازار را تنظیم کنند بحث دیگری است !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
ما برای اقتصاد یک هزارمی کشور خودمون بدلیل تحریم از استفاده سیستم مالی انریکا مجبوریم دلار را کنار بزاریم دنیا که کنار نگذاسته
25 تومن
تشویق دولت به افزایش قیمت دلار باعث از هم پاشیدگی کشور، اقتصاد، مردم و کشور خواهد شد
طرحی که دولت برا دادن یارانه معیشتی پیش گرفت و هر کی بهش تعلق نگرفت رو میخواد به بهانه دادن این چندر قاز تفتیش کنه باعث شده مردم باز نقدینگیشونا از بانکها به سمت دلار و طلا و ... روانه کنن ....
افزایش بنزین ربطی به دلار نداره. دلار دستخوش دلال بازیه .
پاسخ ها
ناشناس
| Portugal |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
افزایش قیمت بنزین یعنی یک ترمز کوچک به صنعت کل کشور زدن. این ترمز و رشد تقاضا با توجه به هرم جمعیتی یعنی کمبود کالا و رشد نیاز به کالای خارجی و این نیاز به معنی افزایش ارزش دلار در مقابل ریال است. در یک جمله بنزین گرون شده دلار درپنج تا پانزده ماه بعد گران میشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
از خواب خرگوشی بیدار شو
داستان گرانی ها و ادعای دادن یارانه ها از زمانی شروع شد که مسئولان بی عرضه پیدا شده و مصمم به ضربه زدن به اقتصاد کشور ادامه دادند! داستان خیلی ساده است!
مسئولان بی عرضه از حفظ ارزش پول کشور ناتوانند و اقدام با کاهش ارزش پول می کنند. به تبع آن کالاهای وارداتی نسبت به ارزش پول کشور گران می شوند بدون آنکه قیمت آنها در کشورهای مبدأ گران شوند! این عامل باعث میشود کالاها و خدمات داخل کشور به تأسی از کالاهای وارداتی و یا به بهانه آنها گران شده و به ملت از طرف مسئولان گرانی تحمیل شود. سپس مسئولان بی عرضه به تبع گرانی ها ادعا می کنند که یارانه به مردم می دهند و با این ادعا که یارانه را ثروتمندان می بلعند اقدام به گرانی کالائی ای مانند سوخت و خدمات می نمایند و گرانی دیگری را دوباره به ملت تحمیل می کنند!!!!! و این داستان تا وقتی مسئولان بی عرضه هستند ادامه می یابد و ملت منتظر گرانی های دیگر می مانند!!!!!
چرا واسه فوتبال و واليبا مربي خارجي مياريد و نتيجه ميگيريد
آقا تو رو به قراآن براي اقتصاد هم يه ويزير خارجي بياريد

مردم از بي كفايتي وزرا و مسئولين خسته شدن

بخدا بچه هم ميدونه افزايش بنزين رو همه چيز تاثير داره وزير و ريس جمهور نميدونه!!!!
این تحریمها از یک جهت خوب شد مردم فهمیدن درکجای صنعت وخودکفائی هستیم
چند گرفتید به گران شدن دلار دامن بزنید؟
از من به شما یک نصیحت. هر وقت مسئولی توی ایران حرفی زد بدونید دقیقا برعکسش اتفاق می افته.
خاک بر سر ملت شد رفت !!!!!

تو رو خدا دیگه حرف نزنید .

فقط ساکت شید !!!

هیس !!
همونجوری که میگی 30 یا 40 درصد بگو قیمت بنزین هم 300 دذصد افزایش پیدا کرده.
بعله
دلار نخرید که بد ضرر میکنید
اونهایی که سال ۹۶ خریدن بدبخت شدن رفت
دلار بالا می رود قبیمت فوب خلیج فارس بالا می رود قاچاق بنزین زیاد می شود قیمت بنزین را سه برابر می کنند می گویند تورم زاست روی دلار اثر می گذارد باید دلار بالا رود و دوباره قاچاق بنزین و این چرخه معیوب ....
نرخ دلار تابع تصمیمات مستقیم دولت است وگر نه در طول این سالها افزایش داشت نه اینکه یکدفعه سه برابر شود.
اگر دلار بیش از ۴درصد گرون شه زنگ میزنم به ۱۲۴.گفته باشم...
منظورشان این است که اگرچه دولت توانسته بود با استفاده از رکود حاکم بر بازار و تزریق ارز ، قیمت را بطور کاذب پایین بیاورد ، ولی با اتفاقات اخیر ، دیگر آن اراده و قدرت هم از بین رفته و از همه بدتر اینکه اعتماد به بازارساز هم از بین رفته است ، یعنی در شرایط فعلی ، هرچقدر هم که بانک مرکزی ، دلار به بازار تزریق کند ، چون دلالان مطمئن هستند قیمت ها افزایشی است ، آن را خریداری می کنند و این چرخه معیوب افزایش عرضه و قیمت ادامه می یابد
افزایش قیمت هر چیزی اگر تابع بازار آزاد باشد در طول زمان تغییر میکند نه یک شبه یا در طول یک ماه چس نتیجه میگیریم نرخ دلار با تصمیم مستقیم دولت سه برابر و چهار برابر شده.
براساس میزان صادرات و واردات 10 سال گدشته قیمت دلار باید کاهش میداشت و زیر 3 هزار تومان میشد ولی برعکس گران شد این یعنی فرمولهای اقتصادی که در دانشگاه درس میدهد در ایران برعکس عمل کرده که نشان از کنترول دستی دارد برای فروش نفت کمتر و فروش دلار کمتر به قیمت سه برابر به مردم و تامین نقدینگی برای تامین هزینه های دولت
صبح نرخ دلار می ره بالا
نیمه شب نرخ بنزین
و این سریال تکراری ارزانی بنزین در مقایسه با جهان و خلیج فارس، ادامه دارد
صبور باشید و تا آنجا که تحمل دارید بیننده خوبی باشید
لطفا رسما دلار را به عنوان پول ملی کشور اعلام کنید
دستمزدها را هم طبق فرمول جهانی پرداخت کنید
بابت بنزین هم نرخ جهانی تعیین کنید
تا اندازه ای بالا میرود که مردم تحمل کنند
:)
اگر دلار بالا رود اقای روحانی و تئوریسین هاش بدانند که قیمت بنزین اصلاح نشده و قاچاق همچنان برقراره البته علی برکت الله
از الان برخی تولید کنندگان در استانه سال نو‌تدابیری برای افزایش قیمت در سال جدید اتخاذ نموده اند اگر دولت به فکر ملت باشد باید جلو این کار را بگیرد که تا بحال نتوانسته در این امر موفق گردد و باعث بدبختی خودکشی و اعتیاد و بی کاری و طلاق ..شده است .
شما اگر چیزی نگید کم کم وضعیت آروم میشه!!!!
امیدبه زندگی برای ماقشرکارگربه صفررسیده
تنهاکاری که ازمن کارگربرمیاداینکه ديگه زادوولدنکنم شاید فقروبدبختی یکجایی تمام بشه
دلار رو امثال شماها گرون میکنن
نظر من هم نیاز نیست بذارید. اینو من برا وجدان خفته خودتون می گم
نگران نباشید درست میشه الابرکت الله
آمریگا هیچ غلطی نمیتواند بکند ؟
دلار میشه ۱۰۰ تا تک تومان!!!!!!
لبنیات که تولید داخل هستن این قدر گران شده!!
به علت جنگ تجاری آمریکا با چین و تصمیماتی که اخیرا آمریکا در ارتباط با تعرفه ها گرفته قیمت دلارو طلا در سطح جهانی بالا رفته که خب تبعات آن روی بازار ما هم بوده. هر بالا رفتن قیمت ارز و طلا رو به بازار داخلی و مشکلات اقتصادی نبندیم و شروع به آه و ناله نکنیم. کمی هم اخبار جهانی را دنبال کرده و نگاهی به به اقتصاد جهانی داشته باشیم.
مسئولین دلسوز کاری با مردم نکردن که مونده باشه!
دوماه و دوازده روز دیگه تو اوج گرانی کمر شکن دیگری هستیم‌ از امروز بشمارید مطمعن باشید
سال آینده نفت نفروشند دلار ندارند و به گفته مسئولان قطعا کاهش میآید و درست است مقدارش کاهش پیدا میکند نه قیمتش. عرضه کم شود قیمت چی میشه مسئولین حتما پاسخ شان دهند
در بودجه سال 99 قيمت دلار رو 8 هزار تومن ديدن !!!!!! و بر اساس آن افزايش حقوق كارمندان رو 15% اعلام كردن . بيچاره حقوق بگيران .
فاکتور اصلی که کارشناسان!!! شما اشاره نکردن و عامل افزایش نرخ دلاره نبود عرضه دلار خواهد بود که بدلیل تحریمهای نفتی و غیر نفتی واقع شده و تا الان هم با صندوق ملی جبران شده که درواقع نوعی دستبرد به حق آیندگانه
مگر اینکه پشت پرده اتفاقاتی درحال افتادن باشه که منابع دلاری دولت رو در اینده افزایش بده
مردم هیچ نقشی دراقتصاد وسیاست ندارد عده معدودی همه چیز کشوررادراختیاردارد وجهت حرکت سیاست واقتصادرابه نفع خودشان تعیین میکنند بدترین وضعی است تاحال ایران بخوددیده
هیچ مشکلی نیست و هیچ اثر روحی و روانی در کار نیست، اینها ترفندهای دولت و همین آقای اتاق به اصطلاح بازرگانی که سود این کار مستقم در جیبشان است و بعد این پولها از کشورهای دیگر سردرمیاورد. دیگر رویشان نیست بگویند حباب این بار اصطلاحی دیگر را بکار میبردن.
طبق برآوردها در سال آتی ایران به دلیل تحریم و متعاقب آن از دست دادن بازار نفت سالانه ۵۵ میلیارد دلار ضرر خواهد کرد که البته اگر تحریمها ادامه پیدا کند اوضاع بدتر هم خواهد شد، بماند دور زدن تحریمها و رانت سواستفاده کنندگان،  با این وضعیت و نیز بیکاری جوانها و مشکلات اقتصادی سنگین واقعا وقتش نیست که به دشمنی بیهوده و پرهزینه با آمریکا پایان داد؟ چرا در این خصوص همه پرسی از مردم نمیشه
اگر فرض کنیم دولت تمام درامد خودش را از مالیات تامین و کشور ما شبیه یک کشور اروپایی شود که درامد نفت ندارد و خدمات عمومی بهتر از ما را هم به مردمانش می دهد. آنگاه پول نفت را بخواهد به هر ایرانی واگزار کند آیا چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ۷۰ میلیارد دلار درآمد نفت سالیانه تقسیم بر ۷۰ میلیون نفر برابر ۱۰۰۰ دلار به هر نفر در سال می شود یعنی ۱۰۰۰۰۰۰ تومان در ماه به هر ایرانی تعلق می گیرد و خانواده ۴ نفره بدون هیچ زحمتی درامد ۴میلیونی خواهد داشت. حال بگذریم از این موضوع که بسیاری از مشتقات نفت خام شامل بنزین و گازوئیل و .... که بفروش داخلی و خارجی می رسد را حساب نکردیم. چه خوب می شود یک آدم شیر پاک خورده آنرا هم حساب کند. وقتی در این شرایط تحریم و اوضاع بد اقتصادی ۳۵ میلیارد تومان پول را به مربی خارجی می دهند و به دخل و خرج آن و سود و منفعت آن فکر نمی کنند دیگر نباید توقع اوضاع بهتر داشت. وقتی به جای شفافیت رانت و بی قانونی حاکم باشد اوضاع همین است که می بینیم
تابناک چه سودی میبری که این خبرها را با آب و تاب نشر میدی؟،بعد دلالان محترم سریعا نظر بدن که دلار ال میشه و بل میشه،چند وقت پیش میگفتن دلار به بیست تومن میرسه،خداراشکر که نه تنها نرسید ،بلکه به یازده هزارتومن سقوط کرد،من شخصا نمی تونم بفهمم که چرا یه عده از بدبخت شدن هموطنانشون خوشحال میشن،بعد همین یه عده فریاد میزنن که چرا اقتصاد اینطوره؟ فرهنگ اینطوره؟چرا به ما یارانه نمیدید؟
دولت ها ۴۰ سال پا را روی گاز گران کردن بنزین به بهانه ارزانی آن گذاشتند و اما نتیجه آن چه چیزی جز بهم ریختگی اقتصاد شد. برای یک بار هم که شده است بیایید عکس آن عمل کنید و بنزین را به جایگاه اولش برگردانید و سیاستی اتخاذ کنید که دلار هم به جایگاه اولش برگردد مطمئن باشید که شدنی است. و ببینید چه اتفاقی خواهد افتاد آیا نشاط و اعتماد مردم تمام مشکلات را حل خواهد کرد و بفرض اینکه چنین اتفاقی نیفتد چیزی را از دست نداده ایم و همان سختی که الان وجود دارد وجود خواهد داشت.
قیمت دلار با افزایش بنزین قطعا به ۲۰ هزار تومان نزدیک میشود و قیمت واقعی آن مشخص خواهد شد آمریکا ۲ سال دیگه تحریم را ادامه دهد کلا نان و قحطی ایران را بر می دارد
د مشگل همينهً داداش مشگل اقتصاد ايران جسارتا همين هست كه اقاياني مثل شما عضو هييت علمي اند و كارشناس حالا گوش كن
اولا دلار يك كالاست مثل همه كالا هاي ديگه پس اگر بنزين گرانً بشود يعني تزريق گراني پايه حالا چه شما بخواهي چه نخواهي ارز گران ميشود همانگونه كه نمك اشرهمين كارشناس گران ميشود در ثاني اين اقا هنوز نفهميدهً كه ضعيف ترين رقم براي گراني كالا ها توسط دولت از ٢/٥ شروع شده و تا ١٠ درصد تخمين زده شده است

دوما كي گفته كه كالا گران نشده اتومبيل تا ١٠ درصد در پايه و مواد غذايي تا ٥ درصد در پايه گراني را تحمل كرده اند تازه چند روزي بيشتر از گران شدن بنزين نگذشته است

سوما شما محل هزينه كرد دلار را نوشتي محل در اوردنش را ننوشتي از كجا بياريم از صنعت بياريم جناب كارشناس كه حال صادرات صنعتي را ميبيني از كشاورزي يا نفت شما جناب كارشناس بفرماييد از كجا در مياريد ولو براي تقاضاي اندك كه شما نوشتيدچهارما شما متقاضيان لب تاب و لوازم خانگي را از بازارًهارج كرديد متقاضيان پارچه وًرنگ و مواد غذايي و كاغذ و ساير ملزومات را چه ميكني بنظرم جسارت ميكنم خدمت شما من وا ببخشيد بنظر شما بهتر نيست يك بار ديگه دروس دانشگاهي را مرور كنيم. با هم موضوع ما گراني ارز نيست چون گراني ارز نيبيست گراني نسبت به چي تعريف درست گراني ارز استنسبت به حد اقل حقوق ارز گران نيست وحشتناك است نسبت. به سود خاصل از گردش مالي وًعملكرد اقتصادي وًشا خص ها ارز گران نيست و گران نميشود وخشتناك است نسبت قدرت تبديل عوايد حاصل از توليدارز را به يك ابر گراني خواهدبردخدا وند همه ما را مورد تفقد خودش قرار بده و مديران اقتصادي بتونن چاره جويي بكنن وگرنه نظر اين اقاي كارشناس نگاهي عوامانه خواهد بود
من تو این کار سررشته ندارم ولی یا سه برابر شدن دلار هم موافقم !
دولت بعد از افزایش بیمار گونه قیمت بنزین: هیچ قیمت دیگری افزایش پیدا نمی کند!!! مردم را ... فرض کرده اند
آقای شقاقی شهری کارشناس اقتصادی دولت است نه کارشناس اقتصادی مردم.
سه برابر میکنه البته اگه آقای همتی خیلی زور بزنه بتونه سرعتش را کم بکنه.
حالا که دلار داره گرون میشه میان میگن ما داریم بنزین میدیم لیتری 20 سنت در صورتیکه در کشورهای همسایه 1 دلاره پس داریم ضرر میکنیم و قاچاق زیاد میشه
راه حلش چیه؟
گرون کردن مجدد بنزین
قیمت واقعی دلار 25.ولی تا اخر سال بین 13.5 تا 14 میشینه.
داستان بنزین و دلار با این اقتصاد تا قیامت همینه دلارو میبرن بالا بنزین ارزون در میاد و بنزین میره بالا باز دلار گرون میشه قربونت مردمو چی فرض کردین اگه راست می گین حقوق مردم و به دلار بدین بعد هر کاری دلتون میخواد بکنید ...
بابام میگه قبلا قیمت دلار 7 تومن بوده . خندم گرفت فکر کنم داره الزایمر میگیره
دولت محترم هیچ برنامه ای برای هیچ کاری ندارد ، من که هیچ امیدی به بهبودی ندارم ... کل سرمایه ها رو از دست دادیم از موقعیت ها استفاده نکردیم ،
تا جايي كه بودجه دولت تامين شود
اصلا گران شدن بنزین ربطی به قیمت دلار ندارد. بنزین یک کالاست که باید با گران شدن دلار گران میشد و نباید تاثیر پذیر باشد و نیست . قیمت دلار را صد در صد دولت کنترل می کند
شما قبلا با هزار واحد از پول کشورت ميتونستي یک لیتر سوخت بخری الان باید سه هزار واحد بدی، این در حالیه که قیمت سوخت جهانی تغییری نکرده و بعلاوه در نظر داشته باشید که سوخت یکی از اساسی ترین کالاها به حساب می‌آید و در واقع بیس است.
خوب اساتيدنخبگان عزیز، نتيجش واضحه. شما که توقع نداشتی بازار نکته به این مهمی رو نادیده بگیره. نه جدا؟؟!

سه برابر کردن قیمت بنزین به بازار داخل و خارج بطور خلاصه اعلام کرد ارزش پول ایران در واقع یک سوم اون چیزی است که در حال حاضر پرداخت میشه .
قدرت خرید یه کامپیوتر هم ندارم
5 شده 20 میلیون ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار