بازدید 20212

بازگشت بوی بد مرموز به تهران/ راهکاری جدید برای منشایابی معضل جدید پایتخت

بوی بدی که سال گذشته تهران را در برگرفت و نگرانی‌هایی به دنبال داشت، هم اکنون بار دیگر در بخش‌هایی از تهران پراکنده شده و شامه‌ها را آزار می‌دهد؛ رخدادی که ظاهرا باید در زمره معضلات همیشگی تهران دسته بندی‌اش کرد!
کد خبر: ۹۴۱۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۴ 02 December 2019
تابناک اجتماعیبوی بدی که سال گذشته تهران را در برگرفت و نگرانی‌هایی به دنبال داشت، هم اکنون بار دیگر در بخش‌هایی از تهران پراکنده شده و شامه‌ها را آزار می‌دهد؛ رخدادی که ظاهرا باید در زمره معضلات همیشگی تهران دسته بندی‌اش کرد!

به گزارش «تابناک»؛ دوازدهم دی ماه سال گذشته بود که انتشار بویی نامطبوع و عجیب در مناطق وسیعی از تهران، به صدر اخبار رسانه‌ها راه یافت و تکاپویی ویژه برای یافتن منبع بو را موجب شد. تلاشی همه جانبه که از شورای شهر تهران تا شهرداری، سازمان حفاظت محیط زیست، آتش نشانی و حتی نهاد‌های سیاسی را در بر می‌گرفت.

اوضاع آنچنان عجیب و غریب شده بود که با گمانه زنی‌های مختلف، تیم‌هایی ویژه برای بررسی صحت و سقم ماجرا به محل اعزام می‌شدند تا بعد از کنکاش‌های مفصل، نتیجه بگیرند که منشأ بوی نامطبوع و مرموز جای دیگری است و کمی بعد برای بررسی حدس و گمان‌های دیگر، روانه جای دیگری از شهر شوند.

در آن روز از فاضلاب شهری تا نشت گاز و وارونگی جوی و هر عامل دیگری که می‌توانست منشا انتشار بوی بد باشد، مورد بررسی قرار گرفت و حتی کار به جایی رسید که فراخوانی به منظور دریافت گزارش‌های مردمی منتشر شد. با این یادآوری که در شبکه‌های اجتماعی باب شوخی با ماجرا باز شده بود و مطالب طنزآمیز زیادی منتشر می‌شد.

رویدادی که حالا بار دیگر با تشابه بسیار در حال تکرار است، چون باز هم در ساعات اخیر بوی مرموز و نامطبوع مناطقی از پایتخت را در برگرفته و باز هم تکاپوی مسئولان برای یافتن منبع آن آغاز شده است؛ این را معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران خبر داده است.

رستگاری در پاسخ به این که دلیل انتشار این بوی بد چیست، از طرحی خبر داده که ظاهرا سال گذشته به ذهن مسئولان نرسیده بود. او گفته: همکاران ما در حال آنالیز این موضوع هستند تا منشأ این بو را پیدا کنند؛ قطعا اگر نوع آلودگی را تشخیص دهیم در مورد تشخیص منشأ آن نیز می‌توانیم گام موثری برداریم.

البته در این جلسه درباره احتمال نقش آفرینی نشت گاز در ماجرا و یا آلودگی هوا ـ که شاخص آن در روز جاری ۱۵۳ اعلام شده و «ناسالم» برای عموم مردم است ـ هم بحث شده که نتیجه خاصی نداشته است، تا این گونه به نظر برسد که ظاهرا «بوی بد» هم گزینه جدیدی برای ورود به لیست معضلات تهران است؛ معضلاتی پرشمار که آلودگی و ترافیک در صدر آن‌ها هستند و به نظر راهی برای خلاصی از آن‌ها وجود ندارد!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۴۵
هر دم از این باغ بری میرسد..اینم روش
آلودگی که مشخص و تشخیص داده شده نمی تونن کاری برای رفعش کنن اونوقت منشا نا مشخص رو چجوری می خوان رفع و حل کنن، گند زدن با این مدیریت نداشته شون، انگار مجبورن، خوب برید کنار یکی که بلده بیاد، مثل کنه چسبیدن به همه ی پست ها، اینهمه جوون تحصیل کرده کار بلد، ولی این پیرپاتالا نه جان میدن نه پست و ول میکنن،
صدا سیما وارد شود و چند اعتراف پخش کند و گردن کشورهای خارجی بیاندازد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
به نظرم بايد ي اعتراف پخش كنه كه يكي جهيزيه دخترش بوي بد گرفته و در اثر بوي بد مجبور شده جهيزيه رو دور بريزن
اينهمه متخصص بهداشت محيط زيست داريم ولي كاره اي نيستند
کار کار بن سلمان و نتانیاهو
گند كاري هاي مسئولين كه از حد ميگذره بوش در مياد
بوی گندکاریهای مسولیین است
ای بر بنزین بد لعنت
شاید بد نباشد که بعنوان گمانه زنی های گوناگون، عملکردهای سیستم هارپ نیز بررسی شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
جدی بود حرفت؟
این بوی بد در ابتدای مسیر اتوبان تهران قم بصورت گسترده و طی چند سال اخیر و شبانه روزی ( هر ساعتی که بروید و هر ساعتی که برگردید) این بوی مرموز وجود داشت. گویا جدیدا روشی برای انتقال آن به تمام سطح شهر پیدا شده است.
فاظلاب تهران برای 4 میلیون نفر است نه 14 میلیون نفر
این گاز سولفید هیدروژن است که از آن آتشفشان خاموش و همچنین هوای آلوده ناشی می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
نشانه فوران دماوند در چند سال آینده است
این بوی عملکرد چند ساله مسئولین است که تهران از آن رنج میبرد و در اتوبان قم تهران آبرویی برای کشور نمانده و مخصوصا فرودگاه بین المللی امام خمینی که مسافران خارجی وارد میشوند باعث میشود در همان ابتدا نسبت به کشور ما دیدگاه متفاوتی را پیدا کنند یکم کمتر بخور بخور کنید در شهرداری و برای رفع این بوی نامطبوع فکری کنید خجالت آور است در محیط زیست هنوز از کشورهای عقب افتاده به حساب میایم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
اتفاقا دید درست همان است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
فقط در محیط زیست عقب افتاده ایم؟
کارخانجاتی که گازهای شیمیایی و سمی تولید میکنند معمولاً شبها تا صبح این گازها را آزاد می‌کنند و از آنجایی که در شب‌های سرد با وارونگی هوا مواجهیم این گازهای خطرناک در شهرها پخش شده و باعث بوی بد میگردند.
احتمال دار ترکیبات گوگرد نشر شده از گسلها باشد . من این را در مناطق دیگر زلزله خیز از جمله اندونزی و قفقاز تجربه کردم ام .
این بوی اختلاس، دزدی و رانت هستش
من مسیرم همیشه از اتوبان ساوه تهرانه...
فکر کنم این بوی فاضلاب شهر جدید پرنده و همچنین شهرک صنعتی پرنده که به طور غیر اصولی وارد رودخانه شور رر حاشیه جنوبی تهران میشه و با بادهای جنوب به شمال به تهران منتقل میشه...
البته باید بیشتر بررسی بشه...
به نظر راهی برای خلاصی از آن‌ها وجود ندارد!
راه وجود داره! ولی راه حلهای واقعی درآمد ندارن! خیری برای مسئولان ندارن!
سلام ، داستان این بو هم شده داستان کلاهبرداری میلیارد ی که تاکنون هیچ کس نفهمید که چه شد یا خواهد شد!!
شما خبر دارید؟؟؟
راهی برای خلاصی وجود نداره
منشا ؟ گادوین منشا ؟ گم شده ؟
هیچ اراده ای هم برای تمیز شدن هوای ایدان وجود ندارد.
شایدم سوزه جدیدی ایجاد شده که افکار منحرف بشن . کسی چه میدونه
بابا چه خبرههه... چرا این همخ اخبار بد به گوش ادما میرسونید مگه چقدر ما تحمل داریم .... الودگی . بوی گند . انفولانزا
مرگ بر آمریکا
بابا چقدر سوسول هستید. یکم تحمل کنید بعد عادت می کنید.
این بوی بد احتمالا گازی است که از دماوند بلند میشه و نشانه یک زلزله مهیب در تهران. شهروندان احتیاط کنند.
اگه فوران دماوند و سقوط شهاب سنگ و زلزله ۹ ریشتری و شیوع طاعون و افتادن برج میلاد و فرو رفتن تو قنات و حمله گودزیلا و موش های آدم خوار و مالاریا و ... هم برا مردم ایران بگن رخ داده اصلا تعجب نمیکنم...عادت کردیم به مصیبت...اصلا اگه یک هفته بگذره و بگن همه چی آرومه شوکه میشیم به قرآن...داریم مگه؟ وطنم پاره تنم!
دقیقا مشابه این بوی بد چند سالی است که در اسلامشهر هم استشمام میشه و هنوز عامل آن مشخص نشده ، تابستان گذشته در روزهای گرم این بو به حداکثر می رسید و بسیار زننده و کلافه کننده بود بعضی ها می گویند برای شیرابه های زباله های مدفون در آراد کوه می باشد
وارونگی هوا عامل انتشار است اما منشاء و تولیدکننده بوی بد حتما چیز دیگری است.
والا من منزلم کرج دهقان ویلای اول هستش. پارسال من تو منطقه خودمونم حس میکردم. با عرض پوزش کاملا بوی مدفوع انسانه. و اصلا هم مرموز نیست. کاملا مشخصه که یه خبری هست.
به نظرم این بوی بد مربوط به فاضلاب تهران باشد. از یک طرف درست عمل نکردن سیستم فاضلاب در حال آماده سازی، از طرف دیگر بوی مسیر فرودگاه امام که در اثر تغییر جهت باد به تهران می آید. به هر حال مثل بقیه مسایل مسولین دست روی دست گذاشته اند!!
دیروز در میدان ونک همه مردم این بو را شنیدن
کلا همه چیز این روزها بو‌میده
این بوی بد از تولید بنزین جدیدی که این دولت داره به خورد مردم بیچاره میده. بعلت صرفه جوئی در تولید بنزین. بنزین سرطانی دارند تولید میکنند که عواقب زیان بار ان چندین سال بعد متوجه خواهید شد . دولت فکر میکند داره صرفه جوئی میکند بجای ان در جای دیگر چندین برابر برای جبران ان هزینه خواهد کرد. این مردم برای این دولت یک ذره ارزش ندارد
این بوی زباله هایی است که اول اتوبان قم می ریزند برید اونجا با شدت 1000برابری حسش میکنید چیز عجیبی نیست خودشونن خوب میدونن.فقط چون راه و هزینه نمیخوان کنن میگن مشخص نیست بادی که از جنوب غرب میوزه اینو میاره داخل تهران.
مسئولین نگفتن کار امریکا و اسراییل و عربستان و انگلیسه؟
این بوی گند بوی تعفن شکاف وحشتناک طبقاتی در شهریه که در اون هر روز قله های ثروت های نامشروع بلندتر و دره های عمیق فقر و بدبختی عمیق تر میشه.
انشالله در برنامه 40 سال آینده این مشکل نیز بررسی و در برنامه 40 سال بعد نیز حل می شود نگران نباشبد
از نظر علمی :
بو عبارت است از پخش ذرات بسیار بسیار ریز در فضا، از همان ماده اصلی که ایجاد بو میکند.
امروزه :
با استفاده از وسائل و تجهیزاتی که در اختیار آزمایشگاهای تخصصی محیط زیست کشورهای پیشرفته قرار دارد
به راحتی میتوانند تا با استفاده از ان تجهیزات موجود ، حدود ده متر مکعب از فضای مشمول بو را برای شناخت سرچشمه بو ظبط و با کمک گرفتن از فیلتراسیونهای بسیار قوی و خیلی خاص، فضای ظبط شده را نهایتا از ده متر مکعب ، در ۱۰ سانتیمتر مکعب کمپکت نموده و نتیجه کمپکت شده ذرات پرکنده را مورد ازمایش قرار دهند که دراین حالت :
ذرات پراکنده شده از ماده اصلی عامل بو ، به وضوح قابل رویت خواهد بود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل