بازدید 5237

قرائتی: حق نماز را در کشور ادا نکرده‌ایم

کد خبر: ۹۴۱۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶ 02 December 2019
رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت که ما حق نماز را در کشور ادا نکرده ایم و برای همین است که خیلی از مشکلات در جامعه ما رفع نمی‌شود.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی روز دوشنبه در چهارمین اجلاس استانی نماز که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار شد، افزود: نماز برای اسلام نیست به طوریکه از زمان پیامبران قبل از رسول خاتم (ص) و توسط حضرت ابراهیم (ع) نماز خوانده می‌شد.

وی با بیان اینکه مثل نماز با باقی عبادات همچون سوزن و نخ است، اظهار داشت: قرآن می‌فرماید هر کاری می‌کنید باید حقش را ادا کنید مثل حق تلاوت، حق جهاد، حق تعاون و... و اگر نمی‌توانیم حق را ادا کنیم باید کم برای آن نگذاریم.

قرائتی با اشاره به اینکه در کشور شهرک‌های زیادی داریم که همه چیز دارند غیر از نمازخانه، گفت: چند شهرک داریم که همه چیز دارند غیر از نمازخانه و بودجه دولت برای نماز نسبت به بقیه بودجه‌ها خیلی کمتر است.

وی افزود: حدود چهار تا پنج هزار روحانی در پادگان ها، وزارت دفاع و کلانتری‌ها داریم که، چون بودجه دارند، ولی کنار این مراکز مدارسی هستند که به دلیل نبود بودجه روحانی ندارند که چرا باید برای جایی که تعداد کمی سرباز دارد هزینه کرد، ولی برای مدرسه‌ای که چند صد دانش آموز دارد نباید بودجه برای امام جماعت داشته باشند.

قرائتی با بیان اینکه برای اقامه نماز باید یک کار عملیاتی انجام شود و نیاز به حرکتی از سوی امام جمعه دارد، اظهار داشت: تاکید مقام معظم رهبری نیز بر این است که اداراتی که در کنار مدارس قرار دارند باید مدرسه را تامین کنند.

وی البرز را نسبت به دیگر استان‌ها بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در این استان چند جلسه تفسیر قرآن برگزار می‌شود و راجع به قرآن بحث می‌شود؟

مفسر تفسیر نور ادامه داد: قرآن در کشور ما مهجور است و در منبر‌ها تفسیر قرآن کم است به طوریکه حتی در روزنامه‌ها و منبرها، قرآن سهمی ندارد.

وی اضافه کرد: در جامعه ما حفظ قرآن ارزش است، ولی تدبر در آن ارزش نیست، ما قرآن را کتاب علمی نمی‌دانیم با اینکه تمام آن علم است.

قرائتی یکی از راه‌های تشویق دانش آموزان به نماز را خواندن نماز توسط مدیر و دیگر مسوولین مدرسه در روبروی دانش آموزان دانست و گفت: اگر در خانه نماز بخوانند وقتی دانش آموز نمی‌بیند که مدیرش نماز نمی‌خواند او هم نماز نمی‌خواند.

وی افزود: برای ترویج اقامه و فرهنگ نماز باید امر به معروف عملی انجام دهید، زیرا نماز باید هیاهو داشته باشد.

قرائتی تصریح کرد: برای نماز درس‌های حوزوی کامل نیست، زیرا نمی‌دانیم که باید با هر فردی چگونه صحبت کنیم و چه زمنی صحبت کنیم همانطور که در مساله بنزین اتفاق افتاد که مردم را توجیه نکردند و یک دفعه کار را انجام دادند در حالیکه این کار یک دوره می‌خواست.

رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت: در قبال نسل حاضر همگان وظیفه داریم و برخوردی که با نماز داشته ایم حق نماز نیست.

وی ادامه داد: نماز ظهر در ادارات را جزو دین به حساب نیاورید و اگر در غروب با شنیدن اذان به مسجد رفتید آن جزو دین است.

قرائتی یادآور شد که باید خاک آموزش و پرورش و حوزه علمیه را عوض کرد، زیرا به قدری علوم در آموزش و پرورش و مسایل دینی در حوزه‌ها هست که هیچ خاصیتی ندارد به طوریکه چیز‌های زیادی را در آموزش و پرورش به بچه‌ها یاد دادیم

که فایده‌ای ندارد و به قدری چیز‌ها یاد ندادیم که واجب است و همچنین خیلی از حدیث‌ها را حق نداریم بگوییم، زیرا حدیث گفتن مهارت می‌خواهد.

وی گفت: نسلی در اختیار ما هست که نمی‌دانیم به آن خیانت کرده یا امانت داری کرده ایم و همه مشکلات در کشور ما به بی مهارتی برمیگردد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه بچه‌ها را مأمور به نماز کنید، گفت: امر به معروف واجب است و معروف درجه یک نماز است، کمالی نیست مگر در نماز و اگر مشکل نمازمان حل شود دیگر مشکلاتمان هم برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر همه خیرات را انجام دهید، ولی نماز نخوانید فایده‌ای ندارد، تصریح کرد: بعضی از سیلی‌هایی که ما می‌خوریم از سبک شمردن نماز است، اگر نماز را فراموش کردیم سیلی می‌خوریم.

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه نماز ما بیمار است یا نمی‌خوانیم یا غلط می‌خوانیم یا بد می‌خوانیم، تصریح کرد: زکات هم داده نمی‌شود و به‌قولی زکات در جمهوری اسلامی مرده است.

در پایان چهارمین اجلاس استانی نماز البرز از ۳۸ دستگاه اجرایی برتر در اقامه نماز تجلیل شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان