بازدید 10121

چرا افسانه «پایان دادن مسئولان به آلودگی هوا» تمام نمی‌شود؟!

یک سال پیش در چنین روز‌هایی، اخباری به نقل از مدیران شهری در پایتخت منتشر می‌شد که حکایت از بهبود چشمگیر کیفیت هوای تهران داشت و تفسیر مسئولان از این بهبود، برخی تصمیمات ویژه از جمله اجرای طرح جدید ترافیک و همچنین طرح «کاهش» (همان LEZ) بود، اخباری که حالا ظاهرا اعتبارشان مخدوش به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۹۴۰۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۱ 01 December 2019
تابناک اجتماعیآیا مسئولان از در کار بودن ابر و باد و مه و خورشید و فلک برای خود کارنامه می‌سازند؟ هرچند عجیب است، شواهد حکایت از آن دارد که در برخی موارد، پاسخ این سوال مثبت است!

به گزارش «تابناک»؛ یک سال پیش در چنین روز‌هایی، اخباری به نقل از مدیران شهری در پایتخت منتشر می‌شد که حکایت از بهبود چشمگیر کیفیت هوای تهران داشت و تفسیر مسئولان از این بهبود، برخی تصمیمات ویژه از جمله اجرای طرح جدید ترافیک و همچنین طرح «کاهش» (همان LEZ) بود.

البته این نخستین بار نبود که آلودگی هوا در تهران کاهش می‌یافت و مسئولان برای مصادره این رویداد مثبت به تکاپو می‌افتادند. برای مثال، در ابتدای کار دولت نخست روحانی هم خروج بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها از چرخه مصرف و جایگزینی آن با بنزین وارداتی در دستور کار قرار گرفت که به باور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، عامل کلیدی بهبود کیفیت هوای تهران بود.

آن ادعا در حالی مطرح می‌شد که در آن سال بارش نزولات جوی به نسبت سال‌های گذشته شدت گرفته بود و همچنین، وزش باد در روز‌های پرشماری به کمک شهروندان تهرانی آمده بود؛ هرچند نمی‌توان از اقدام موثر دولت برای توقف تولید بنزین‌های آلاینده هم صرف نظر کرد.

واقعیت زمانی بهتر مشخص شد که چند سال گذشت تا همگان دریافتند هنوز راه زیادی تا مهار آلودگی هوا برای همیشه در کلانشهر‌های کشورمان مانده و تنها با اتکا به برخی طرح‌های محدود نمی‌توان دل خوش به معجزه ماند، بلکه لازم است به دیگر عوامل موثر در آلودگی هوا نیز توجه کرد و طرح جامعی برای رسیدن به آسمان آبی تدارک دید.

همین اشاره به "طرح جامع" کافی است تا فرجام «قانون هوای پاک» برایمان تداعی شود؛ قانونی که احتمالا مسئولان هم نمی‌دانند چه بود و چه شد، چه رسد به شهروندان؛ هرچند می‌شود با کنکاش در اخبار پی برد که طی روز‌های اخیر بار دیگر باب اظهار نظر پیرامون آن باز شده و برخی مسئولان نسبت به بی توجهی به آن انتقاداتی کرده اند.

روندی بر خلاف سال گذشته که مسئولان می‌کوشیدند بهبود کیفیت هوا را ناشی از تصمیمات خود معرفی کنند؛ همان مسئولانی که حالا ترجیح می‌دهند از بی توجهی به حمل و نقل عمومی، فرسودگی این ناوگان، کیفیت پایین خودرو‌های تولید داخل و نقششان در آلودگی هوا، دور نکردن صنایع از شهر‌ها و چندین و چند نقص و اشکال دیگر سخن بگویند.

اوضاع و احوالی که مجابمان می‌کند اگر ابر و باد و مه و خورشید در کار باشند تا آلودگی هوا کاهش بیابد (درست مانند بادی که امروز در تهران وزیدن گرفت و از غلظت آلاینده‌ها کاست)، برخی ترجیح می‌دهند از دستاوردهایشان در خصوص کنترل و کاهش آلودگی سخن بگویند و عوامل جوی را کم اهمیت جلوه دهند و اگر خلاف آن رخ دهد، تقصیر را گردن دیگران بیندازند و قصور‌های فراوان و بی توجهی‌ها را یادآور شوند.

فرافکنی‌هایی که باید نقطه پایان افسانه بهبود کیفیت هوا در سایه اقدامات مسئولان باشد و به طراحی ساز و کار‌های ویژه برای رفع آلودگی در درازمدت گره بخورد، اما این گونه نمی‌شود. این را می‌شود از تامل در اظهارنظر‌های این روز‌های مسئولان دریافت که شامل هیچ راهکاری برای پایان دادن به آلودگی هوا نمی‌شود.

چرا افسانه «پایان دادن مسئولان به آلودگی هوا» تمام نمی‌شود؟!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۱۵
در ایرانخودرو و سایپا را ببنندند ۵۰ درصد مشکلات مملکت حل میشود
برای اثبات نالایقی مسئولینی که برگرده مردم سوار شده اند همین بس که اینان در تهران با خانواده هایشان و ایل و تبار و دارو دسته اشان البته اگر بخارج نرفته باشند، دارند در این دود و دخان و الودگی هوا که نتیجه عملکرد و مدیریت بی کفایت انهاست ،خفه میشوند و طی این سال ها هیچ کاری انجام ندادند ویا نتوانستند انجام دهندکه حداقل خودشان در این شرایط الودگی هوا خفه نشوند!!!
ایا کسانی که برای نجات خودشان هیچ قدمی بر نداشته اند به مردم محروم بدبخت و گرسنه و بیکار و فقیر خدمت می کنند؟!!حاشا که چنین کنند!!!
افزایش مترو - برقی کردن اتوبوس ها تاکسی ها و موتورسیکلت و تارموا یا قطار شهری
آلودگی هوا نتیجه عملکرد مسئولان است تراکم فروشی، کمبود حمل و نقل عمومی و نامناسب، خودروهای بی کیفیت، افزایش جمعیت و وسعت شهر بدون زیرساخت ها، مهاجرت مردم به شهرها برای شغل و درآمد ............. ولی همیشه مردم تاوان این اشتباهات را می دهند حالا هم فقط به فکر درآمد از آلودگی هوا هستند
سوال تان از اساس اشتباه و غلط است

اول باید مشخص کنید آیا مسئولی وجود دارد یا خیر ؟؟؟
واقعا فکر میکنید با این مدیریتهای قبیله ای میشود به این افسانه‌پایان داد نه داداشم تا زه دارد افسانه ها به شاهنامه تبدیل میشود؟؟؟!!
چون هیچ کجای جهان نتوانستند پایان بدهند به جز بعضی جاهایی به ندرت
دکتر قالیباف ، در زمان شهرداری تهران ، با نابود کردن جنگلهای ۵۰ ساله چیتگر
و ساختن دهها برج در آنجا عملا سدی بزرگ در مسیر ورودی
هوای تازه که اکثرا از غرب تهران به شهر وارد می گردید
باعث شدند تا آلودگی تهران که با خراب کردن باغها و تبدیل کردن آنها به برجهای مسکونی بدتر از قبل گردد
و دیگر واقعا محل زیست نمی باشد .
حرفای خنده دار میزنید. مسئولین چی از دستشون برمیاد که این دومیش باشه
كاميون هاي جنگ جهاني دوم ، اتوبوس هاي گازوئيلي ، موتور سيكلت ، خودرو هاي پرمصرف بي كيفيت توليد داخل ، ......... و لجبازي مسئولان در ادامه دادن ندانم كاري ها .
این آلودگی هوا نتیجه ی تلاش لگن سازان داخلی است(ماشین های سرهمی با مصرف سوخت بالا و بی کیفیت و مسئول جان باختن هزاران هموطن)
همه دعوا ها سر لحاف ملا نصرالدین است. همه چیز برای کسب درآمد فدا می شود و هر روز طرحی برای محدود کردن و جریمه کردن شهروندان می دهند و اجرا می کنند اما وضعیت بهتر نمی شود.خیلی ها ذی نفع می شوند. اما کسی جلوی تولید خودرو های پرمصرف و آلوده ساز را نمی گیرد. کسی با انبوه برج های ساخته شده در مدخل ورودی جریان باد به تهران در منطقه ۲۲ و..مقابله نمی کند. مردم یک شهر باید تاوان زیاده خواهی و سود جویی های افراد و سازمان های ذی نفع را بدهند آن هم با سلامتی خود و کودکانشان. باید قوه قضائیه و دادستانی ورودکنند و با مسببین برخورد کنند .البته خیلی دیر شده.
طرح کاهش آلودگی هوا ،و ترافیک ، همانند طرح افزایش قیمت بنزین است ؟ هر دو طرح برای پولدارها خوب است ، هر دو طرح عامل کسب درآمد برای ،دولت ،، شهرداری میباشد ، از طرح شهرداری مردم تهران دارند زنده زنده خفه میشوند ،و از طرح دولت مردم ایران دارند لهیده میشوند ،،،،
مگر مسوول هم داریم؟
به فرمایش رهبر معظم انقلاب ، بعضی ها توان انجام کارهای بزرگ را ندارند. همانند سفارشی که پیامبر به ابوذر فرمودند. که حتی مال یتیم رو هم تقسیم نکن چون ممکن است نتوانی مدیریتش کنی و از دست برود. درست مثل مسئولین فعلی ما که نمیتوانند از اموال بیت المال حفاظت کنند و مدیران چاپلوس و متملق آنها را گرفته و در کشورهای خارجی صرف عیش و نوش میکنند. دولت چه میکنی؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان