بازدید 196422

تقاضایی خطرناک از ترامپ: تحریم ویژه دامنه‌های «دات آی آر»

تاکید بر ورود برخی نهاد‌های نظارتی آمریکا به ماجرا، امکان وارد آوردن ضربه اقتصادی به ایران با این تحریم (همان هدفی که ترامپ با تحریم‌های ویژه، تحقق آن را انتظار می‌کشد) و یادآوری بازگشت پذیر بودن این تحریم در صورت تسلیم شدن ایران به خواسته‌های آمریکا، از دیگر نکات بااهمیت این نامه هستند.
کد خبر: ۹۴۰۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸ 01 December 2019
تابناک اجتماعی
به فاصله یکی دو روز از بازگشت اوضاع اینترنت به روال سابق، نگرانی دیگری کاربران دنیای مجازی در کشورمان را در برگرفته است؛ نگرانی‌ به مراتب بزرگتر!

به گزارش «تابناک»؛ در پی قطعی ده دوازده روزه اینترنت کشورمان، مدیرعامل یکی از مشهورترین سایت‌های فروش وی پی ان در جهان با انتشار نامه‌ای خطاب به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، وزیر خزانه داری وی و مدیرعامل «آیکان» از ایشان خواست تا دامنه تحریم‌ها علیه کشورمان را توسعه داده و شامل نهاد‌های زیرساخت اینترنت در ایران نیز بکنند.

بر اساس این نامه که دستمایه تحلیل‌هایی نیز قرار گرفته، «مایکل گرگیلو» با تقدیر از عملکرد ترامپ و مقامات آمریکایی در خصوص برخورد با دامنه اینترنتی متعلق به کره شمالی (kp.)، خواسته که آمریکا به عنوان رهبر جهانی «امنیت سایبری» در واکنش به اقدام اخیر ایران در قطع اینترنت سراسری، تصمیمات مشابهی علیه ایران اعمال کند.
 
تقاضایی خطرناک از ترامپ: تحریم ویژه دامنه‌های «دات آی آر»

واکنش به رویدادی که به باور نویسنده نامه، بر خلاف برخی مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر بوده و موجب شده که تنها سایت‌های با دامنه دات آی آر (ir.) در دسترس کاربران ایرانی قرار داشته باشد؛ ادعایی که گرگیلو تاکید دارد نشانه سانسور شدیدِ حاکم بر اینترنت در کشورمان است و بنابراین، خواستار قطع دسترسی این دامنه‌ها به اینترنت شده است؛ قطع دسترسی بیش از یک میلیون و صد هزار دامنه به اینترنت.

آیکان (به انگلیسی: ICANN)، شرکت اینترنتی برای نام ها و شماره‌های واگذار شده شرکتی غیرانتفاعی است که در ایالات متحده آمریکا واقع شده است. این شرکت در سال ۱۹۹۸ تاسیس گردید. آیکان مسئول پروتکل اینترنتی، فضای آدرس، تعیین پروتکل، مدیریت سیستم دامنه‌های کشوری و عمومی و مدیریت سیستم Root Server است.
البته نامه یاد شده محدود به این تقاضا نیست، بلکه در ادامه آن، چند پیشنهاد به ترامپ داده شده که می‌شود با به کارگیری شان، خدمت دهی به دامنه دات آی آر را به شدت محدود و متوقف کرد. پیشنهادهایی که حتی شامل موارد جنجالی نیز هست. مثل این مورد که «آیکان» بخشی از زیرمجموعه آمریکاست و می‌بایست به مانند همه شرکت‌های دایر در این سرزمین، به قوانین آمریکا از جمله تحریم‌های اعمال شده علیه ایران تن دهد!

البته مدیرعامل سایت وی پی ان در مواردی، پای را فراتر از این هم گذاشته و مدعی شده که همکاری آیکان با ایران در راه اندازی دامنه دات آی آر، از ابتدا حاوی ابهاماتی جدی بوده که باید رفع شوند تا مشخص گردد، چگونه اتصال ایران به شبکه جهانی به این شکل رقم خورده که شهروندان این کشور از دسترسی آزاد به اطلاعات محروم شده اند.

تاکید بر ورود برخی نهاد‌های نظارتی آمریکا به ماجرا، امکان وارد آوردن ضربه اقتصادی به ایران با این تحریم (همان هدفی که ترامپ با تحریم‌های ویژه، تحقق آن را انتظار می‌کشد) و یادآوری بازگشت پذیر بودن این تحریم در صورت تسلیم ایران به خواسته‌های آمریکا، از دیگر نکات بااهمیت این نامه هستند.

در ادامه نامه هم پیشنهاد شده که مرجع دایر کننده این دامنه در ایران تحریم شود تا بسته پیشنهادی‌ای به ترامپ عرضه شده باشد که ظاهرا همخوانی زیادی با تصمیمات ترامپ تا به امروز دارد؛ موضوعی نگران کننده که با توجه به روحیات ترامپ، احتمال توجه وی به این نامه را افزایش می‌دهد و خطر اعمال چنین تحریم جدیدی علیه کشورمان را پررنگ می‌کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۶
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۲۵۱
همیشه دست بالا دست هست....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
یدالله فوق ایدیهم
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
خخخخ یعنی چی دامنه رو ببندند؟ خوب ریدایرکت می کنن به یک دامنه ی دات کام! احمق ها! در ضمن چند نظر کپی شده پشت سر هم نشان می دهند آلبانی نشین ها کودنی هستید!
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
یداله فوق ایدیهم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
سودی واسه ما نداره ولی حداقلش اینه که دلمون خنک میشه
ناشناس
| Germany |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
یه بنده خدایی چندسال پیش فریاد میزد تحریمها کاغذپاره ای بیش نیست ، اونقدر تحریم کنید تا تحریم دونتون پاره شه.حالا چی داره بگه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
اون بنده خدا جیبشو پر کرد و رفت .. این بنده خدا هم جیبشو پر میکنه و میره و بنده خدای بعدی هم جیبشو پر خواهد کرد و خواهد رفت .. ما می مانیم و حوض مان
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
مسلما قطع اینترنت برای بسیاری از هموطنان مشکل ایجاد کرده و قابل درکه ولی کدوم ایرانی واقعی از اینکه اینترنت باعث بشه اختشاشگرها براحتی با هم در تماس باشن و کشور را به آتش بکشن خوشحاله
ناشناس
| France |
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
به نظرم یک پاس گل عالی از طرف آمریکا به کسانی است که می خوان اینرنت در ایران را مسدود کنند از این به بعد بهانه دارند که آمریکا جلوی اینترنت را گرفته!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
هنوز اینتر نت زاهدان قطع هست باید این اتفاق بیفته تا درک کنید چقدر بده
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
خدارا شکر
ناشناس
| Canada |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
این خبر تابناک را در هیچ جای دیگری ندیدم فکر کنم خبر فیک هست تا قطع اینترنت در آینده را گردن آمریکا بیاندازند
ظاهرا چوب خدا توی این مورد خیلی صدا داره
هر دم از این باغ بری می‌رسد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
خسته شدیم از این جمله کلیشه ای.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
تاره اولشه
تجربه ثابت کرده ضرباتی که تصمیم های داخلی به مردم میزند، بسیار بشتر از تصمیمات برون مرزی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
خوب داداش من ؛ همین تصمیمات داخلی است که باعث شده تصمیمات خارجی پدر ملت رو در بیاره .
شما قدرت دارید اینترنت رو ببندید ترامپ هم قدرت داره کل دامنه رو حذف کنه
عزیزم دست بالا دست زیاده
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
تا شما باشید اینترنت رو قطع نکنید خخخخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
مزدور خیلی دوست داری دست بالای دست را
جهت اطلاع شما دامنه ها در اختیار هر کشوری است و نه بر عهده یک دولت خاص
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
اینقدر خوشحال نباشید بیچاره ها!
این اقدام آمریکا مقدمه قطع اینترنت و راه اندازی اینترانت ملی در ایران خواهد شد
دقیقا چیزی که آقایان چند ساله دنبالش هستند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
دست خدا بالاتر از همه دستان است
دست ترامپ رو میشکنیم
دوتا موشک بخوره تو یقه توله اش اسرائیل همه میفهمند دست کی بالای دسته کیه
دست بالای دست بسیار است!!!!!
انشاالله که اینترنت بین المللی برای ایرانیان قطع و فقط دامنه ir وصل گردد، اینها امداد غیبی برای خانواده‌های ایرانیه که دشمن داره به ما هدیه میده
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
شما قرص هاتو به موقع بخور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
الهم اشفع کل مریض...فقط همین دعا رو میتونم برات بکنم ولاغیر
ناشناس
| Canada |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
تو خيلي ....
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
خدا دشمنان ما رو از احمق‌ها قرار داده است. الان شرایط طوری شده که گویا خدا دوستان ما رو هم از احمق‌ها قرار داده است. قابل توجه شما و دوستان همفکرتون!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
داداش دامنه دات آی آر هم قطع میشه دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
معلومه یه جات میسوزه به قول احمدینژاد اب
اونجات بریز
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
برو استراحت كن عمو جان باز احتمالا قرصاتو نخوردي
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
داعشی هستی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
ظاهرا ایشون با اینترنت آشنایی نداره
ناشناس
| France |
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
از دوحالت خارج نیست یا اصلا نمی دونی اینترنت خوردنی یا پوشیدنیه یا باید به روانپزشک مراجعه کنی
اشكالي نداره اقايان علم الهدي و احمد خاتمي يك فكري به حالش مي كنند . ما مي توانيم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
بالاخره یه راه دیگه برای صادر کردن انقلاب می یابیم
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
سواد نداری عزیز. کافی است یک دامنه ی دات کام بگیرند و اون آدرس دات آی آر به اون دات کام ریدایرکت شود. همه اش هم خودکار هست و شاید حتی کاربر متوجه نشود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
آره داداش یه راهی می یابی روی دیوار لب مرز بشین بلندگو بوقی بگیر دستت بلند بگو



ما خیییییییییییییلی خوبیم
اونها هم از اونور دیوار میگن آره خیییییییییییییییییلی
alireza
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
برادر ارزشی ساعت 20:07 زیاد به حرفایی که توی گردهمایی های بسیج به خوردتون میدن دقت نکن. اگر دامنه ی های آی آر غیرفعال بشن عملا اینترانت یا همون اینترنت ملی پریده و به هیچ عنوان امکان قطع کردن دوباره اینترنت بین المللیی وجود نخواهد داشت چون اینبار دیگه همه چیز از کار میفته بانک تاکسی و ...نکته مفیدش اینه که دیگه نمیتونن اینترنتو قطع کنن. آره برادر
چقدر این حرکت ها زشت و مردم ناپسند است....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
دوقطبی که می گن اینه که آدم چشمشو به انچه که هست ببنده و یه طرف بام تابستان باشه و طرف دیگه زمستان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
۲۰:۰۷ به
با سواد چیو ریدایرکت میکنی ؟؟؟؟؟؟
دامنه اول باید ریزالو بشه بعد به آدرس دیگه ای فوروارد بشه
چه اصراری داری ادای کسایی که بلدن رو در بیاری ؟
غیر ممکنه دوما میشه با فیلتر شکن دور زد
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
یکم مطالعه کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
سوادت رو زیاد کن
بهزاد
| United States of America |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
چرا وقتی اندازه سر سوزن هم از موضوع سر در نمیاری بیخودی نظر میدی؟
ناشناس
| Germany |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
همچین قطعش میکنند که فیلترشکن هم کار نکند.
مردم ایران هم همینو میخوان
میگن بالای هر دستی یه دستی هست دقیقا همینه . البته امریکا سعی دارد فشار بیاورد اما به صورتی نباشد که ایران در حد انفجار باشد چرا که در آن صورت ایران که دیگه چیزی برای از دست دادن ندارد برای به خطر انداختن منافع امریکا دست به هر کاری خواهد زد واین برای امریکا بسیار شکننده و سخت خواهد بود.
پاسخ ها
باشه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
تو کجا بودی تا حالا با این تحلیل جامع، مانع و عریض و بسیط و جبار و قهار.
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
هیچ کسی قدر مسئولین بیتدبیر کشور منافع آمریکا را تامین نمیکنه
نمی تونن تحریم کنند.
کم کم به عصر پارینه سنگی باید روی بیاوریم اما نه بخاطر ترامپ بلکه بخاطر سالها ندانم کاری مسئولان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
اره بابا نهایت با دود علامت میدیم یا میریم لب مرز از نت همسایه ایمیلهامونو جواب میدیم برمیگردیم..فقط به کم خرجمون میره بالا....
THREEM
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
همیشه دوست داریم پشت دیگران قایم بشیم
خودمان چیکار کردیم البته به هر کی این حرف رو میزنم
میخنده اما تا کی میخواهیم مصرف گرای صرف باشیم
مسئولین مشکل دارن درست خودمون چی!!!!
روحی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
کسی یه غار ۴۰ متری حومه ی شهر سراغ نداره!؟
مهدی حسن نیا حکاک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
من هم موافقم در دوران پارینه سنگی فقط با هم غاریت طرف بودی نه الآن که هم موبایل شنودت میکنه هم اینترنت تصویرت رو از طریق کم ضبط میکنه برای تمام دنیا
دامنه آی آر مخاطبش داخله ایرانه و با تحریم آمریکا اتفاقی براش نمیفته نهایتا دسترسی کار برای خارجی بهش قطع میشه که اونم با یه دامنه جایگزین حل میشه . همین الان خیلی جاها به آی پی های ایران سرویس نمیدن ولی با یه وی پی ان مشکل حل میشه. همین الان خیلی خدمات گوگل به ایران محدوده ولی چون مردم استفاده نکردن خبر ندارن . دیگه عادت کردیم به اینترنت درب و داغون ما رو نترسون
پاسخ ها
مهرداد
| Germany |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
تکلیف چند صدهزار سایتی .ir ک تو هاست خارجی راه اندازی شدن چی میشه!!! ...اوردنشون داخل یعنی بالابردن هزینه یعنی ابدیت جداول dns یعنی به نابودی کشیدن شدن تجارت الکترونیک یعنی از بین رفتن اعتبار برندها وووتازه بار روانی زیادی هم داره ک همه از این مملکت فراری میشن...بگذریم از اینکه دامنهای .ir ک از خارج هم مدیریت میشن هم از دست رس خارج میشن...
ناشناس
| Canada |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
اولین اتفاقی که میفته اینه که شما نمیتونی با پرچم بالای کامنتت اینجا پیام بذاری
alireza
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
عزیزم یچیزی شنیدیا این که منظورش تحریم دامنه ها نیستش که پسر خوب. منظور قطع دسترسی ایران به دامنه ی آر آر توسط آیکن هست که مرجع اصلی دامنه های اینترنتی بشمار میره. یعنی هر دامنه ای که هر کشوری بخاد استفاده کنه باید به تایید آیکن برسه. فهمیدی حالا؟وقتی مجوزو باطل کنه یعنی عملا دات آی آر غیرقابل استفاده میشه در نتیجه جمهوری اسلامی نمیتونه اینترنت ملی راه اندازی کنه و نهایتا اینترنت بین المللی هم نمیتونه قطع کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
میدونی اصلا دامنه ها چجوری کار میکنن ؟؟؟؟
چه بگوییم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
همین هم نمیگفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
هیسسسس


نفوذی !!
تابناک پس با این حساب تو هم میری قاطی باقالیا
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
اَخخخخخخخخی دلم برات تنگ میشه تابناک
کاوه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
ای ول نظرتو خوندم خندیدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
باید سایتش را تک زبانه کنه دیگه چند زبانه به درد نمیخوره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
هرچند که فیلترناک بودی ولی حیف بودی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
باحال بود
چیزی که عوض داره گله نداره
کار دشمن دشمنی است اگر اینترنت دست ما بود خیلی وقت پیش نصف جهان محروم می کردیم نباید توقع دوستی از کشوری که هر روز پرچمش زیر چکمه های ما
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
اونا هم نه این که با گل ازمون پذیرایی کردن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
راست میگه اگه اینترنت مال ما بود چه دهانی از دنیا مسواک می کردیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
مسواک می زدیم عزیزم .
اینترنت برای همه یا برای هیچ کس.عدالت باید رعایت بشه
دیگی که واسه مردم ایران نمیجوشه بزار واسه هیچکی نجوشه همون بهتر که دامنه آی آر تحریم شه
یاد دادن بهشون اینترنت هم چیز خوبیه برای فشازر بر مردم.
ای خدا گیر کیا افتادیم یه ذره سیاست ندارن . آخه اون کار عهد قجری چی بود آخه اینترنت کل کشور رو دو هفته قطع میکنن !!!!!!!!!!!!!!!!!!
خوب همین میشه دیگه .....
از ماست که بر ماست البته برای عزیزان اهمیتی نداره
انشالله
گل بود و به سبزه آراسته میشه!
دمشون گرم وقتی ما خود تحریمی می کنیم چرا آنها هم ما را تحریم نکنند .کاش یک اینترنت ازاد هم در اختیار مردم می گذاشتند تا دیگه اقایان چنین ظلم و نامردی در حق مردم بی گناه نکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
...فعلا که تحریم ها همه کاغذ پاره بوده..
اگه قرار اینترنت دم به دیقه قطع بشه و فقط سایت های منتخب!!در اختیار مردم ایران قرار بگیره همون بهتر که دامنه آی آر هم قطع بشه....
هر دم از این باغ ...
ببیییین تابناک!!خوشحال بودی همه دات کام ها از دسترس خارج شدن ملت هجوم آورده بودن سمتت حالا خطر داره تهدیدت میکنه!!!
هر‌چند دودش تو چشم مردم میره ولی خوبه که عملی شه ببینیم مسئولین قاتل اینترنت جواب دندان شکنی گرفته باشند
هر موقع دوست دارین یاد منشور جهانی حقوق بشر میفتین؟ خودتون اینترنتو ببندین اوکیه بقیه ببندن بدن؟
پاسخ ها
بهزاد
| United States of America |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
عمو جان٬ نویسنده ی نامه یعنی آقای گورگیلو گفته که کار ایران برخلاف منشور حقوق بشر بوده . تابناک که نگفته. درست بخون مطلب رو بعدا قاط بزن.
شاید داروی بیماران و غذا رو تحریم کنند ولی صدسال دیگه هم اینترنت رو تحریم نمیکنند هیچ چاقویی دستشو نمیبره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
هزاران پیام تو این کامنت بود .

میلیاردها لایک
خدایا زودتر این تحریم .ir رو برسون برای ما. حداقل ببینیم یک نفر پیدا میشه بگه یا همه یا هیچکس.
از خارج تحریم از داخل فیلتر
مشکل مردم هستن اینوسط گمونم !
چرا خطرناک؟!!!!!!! وقتی شما خودتان (چند نفر در شورای امنیت) بدون هیچگونه ملاحظه ای اینترنت را به مدت 10 روز قطع می کنید و هرچه افراد متخصص و حتی عادی فریاد می زنند که آی مسئولین محترم قطع اینترنت هم به ضرر مردم است هم به ضرر دولت اما گوش شنوایی پیدا نمی شود و حتی برخی در نماز جمعه پیشنهاد قطع همیشگی اینترنت را میدهند پس محدود کردن دامنه سایتهای ایرانی با پسوند ir. توسط کشورهای غربی نباید چندان هم دور از انتظار باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
اتفاق مبارکی است اگر بیافتد همش که نمیشه شعبون یه بار هم رمضون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
جمعش کن حرف های مسخره را
اول فکر کن بعد هر حرفی بزن که خودت هم دچار توهم نشوی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
همچین میگن سایتهای ایرانی انگار چی توشون هست. امیدوارم ترامپ عاقل باشه و قطع کنه. دمش گرم.
یعنی این انفاق بیفته کسب و کار ماها نابود میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
چرا نابود بشه ؟؟؟یه دامین داتکام یا دات نت بگیر ریدایرکت کن روش با همون هاست قبلی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
۲۲:۳۰
مهندس وقتی نمیدونی چی به چیه کلا چیزی نگو.
وقتی نمیدونی اصلا دامنه ها به چه صورت ریزالو میشن و13 روت سرورهای دی ان اس کجا هستند و چجوری کار میکنن ، باز چیزی نگو.
وقتی قراره قطع بشه بهتره همه قطع بشن
به درک
خخخ
اصلا امکان پذیر نیست و دست امریکا نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
آره بابا نه دست آمریکاست نه آیکان دست ننه قلی
تو خودت داری با این تیتر گرا میدی !!!
دمش گرم
وقتی اینترنت را چند هفته قطع می کنید ضد حقوق بشر نیست؟ کار خوبی می کنه تا یاد بگیرید حقوق بشر یعنی چه
بر و بچه های سایبری زحمت بکشند و یک حمله سایبری جانانه به سایت این مایکل داشته باشن، آدرسش VPN.com تا بفهمه بی شعوری عواقب سنگین داره
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
اه!
چقدر دنیا داره زیبا میشه واسه ما
خدایا شکرت
نمیتونن کاری بکنن،ما در زمینه شبکه ملی به امریکا وابسته نیستیم و دامنه ir.ربطی به امریکا نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
فرانت جان وقتی یارو همچین پیشنهادی به ترامپ میده ؛ یعنی دست آمریکاست و بس .
خیلی خوب میشه.تایمکس اداره به سایت وزارتخانه که .ir است وصل هست پس قطع که بشه دیگه اینقدر گرفت و گیر تایمکس و انگشت زدن هم تموم میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
خخخخخخخخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
بسیار از حسن استفاده !! شما از این موقعیت ویژه ی مشعوف شدم،جالب بود
به نظرم خیلی خوب کاری کرده است. دستش درد نکند. وقتی با مردم بسیار بی اهمیت رفتار می شود و به راحتی به خود جرأت قطع کردن اینترنت مردم را می دهند و هیچ ارزشی برای دسترسی آزاد مردم به اطلاعات قائل نیستند
دوستان که افتخار می‌کردند اینترنت را می بندند حالا تحویل بگیرید! این‌تحریم تامین‌ها و و ای‌پی خای ما را نابود می کند‌و به عصر حجر بر می‌گردیم! نه سایتی و نه هیچی ! حالا باز ذوق کنید کهداینترمت بستین
ای خاک! من تا حالا فکر می کردم دامنه دات آی آر دست خودمونه و دیتا بیسش داخل کشور ایران نگه داری میشه! همه وزارتخونه ها به آی آر ختم میشن. پس کو پدافند غیر عامل؟
دمشون گرم
یا ابالفضل
در طول اون دو هفته دامنه های دات کام هم در دسترس بودند البته در صورتی که سرورشون داخل ایران می بود.
تحریم دامنه ir مشکلات بسیار فراوانی رو برای فعالین در این حوزه ایجاد خواهد کرد. و البته نخواهند توانست دسترسی به دامنه ir رو در داخل ایران محدود کنند و فقط میتونن دسترسی به این دامنه رو در خارج از کشور محدود کنن که اگر این اتفاق بیوفته همون دسترسی آزاد به اطلاعات زیر سوال میره و نه جیز دیگه.
این مگه چه کاره است که به ترامپ همچین پیشنهاد زشتی بده؟؟؟ دامنه .ir متعلق به همه ایرانیان است، و در انحصار نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
الان اینترنت به همه ایرانیان تعلق داره که زیرمجموعه اش بخواد تعلق داشته باشه.
خودمان با دست خودمان نقطه ضعف بزرگی به دشمن نشان دادیم.
وقتی که خسارت قطعی اینترنت بیش از هزار میلیارد تومان از خسارت خرابی های اعتراض بیشتر شد.
با این وضع کار تمام دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی تمام میشه
خدایااااااااا کمکککککککککککک
من تازه دامنه ir راه انداختم اونم نه برای سایت برای وب سرور اپلیکیشن م که مخاطبان جهانی داره

تف
این راه حل را مسئولان با قطع خودسرانه اینترنت در تمام کشور برای مدت بیش از یک هفته به آمریکایی ها نشان دادند.
بهترین کار هست اگر کنن... چیزی که عوض داره گله نداره
اگر با منطق قطع کنندگان اینترنت به قضیه نگاه کنند، ممکن است! ولی بعید میدانم! قطع نمیکنند.
اگر این تحریم از طرف آمریکا انجام بشه واقعن خبر خوب و خوشحال کننده ای برای مردم عادی در ایران خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
آره خوشحال باشید! اینترنتتون رو که قطع کردن از اینترانت ملی لذت خواهید برد!!!
اینترنت ابزار سلطه غرب است
حاضر نیستند این ابزار را از دست بدهند.

خیالتان جمع باشد
دل شورای امنیت ملی گرم میشه ، دیگه نیازی نیست زور بزنه برای فیلتر
امریکا هیچچچ غلطی نمیتواند بکند .مرگ بر امریکا. پرچمش رو اتیش میزنیم تا بفهمه کی قویه
به اميد يك خبر خوب وخوشحال كننده هرروز استرس هر روز خبرهاي بد ونااميد كننده
اصلن این یکی هم تحریم کنن، چیزی نمیشه
بله این جوریاست تابی جون وقتی مسولان مردم رو تو استرس میزارن باید یکی پیدا بشه که مسولان رو هم استرس بده
دمش گرم
ضد حقوق بشره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جالبه . دوهفته اینترنت قطع میشه و مردمو از کار و زندگی انداختین و هر کاری دلتون خاستین کردین.
در دنیای امروز با ارزش ترین چیز اطلاعات است متاسفانه این کالای با ارزش باید محفوظ بماند داستان اینترنت جهانی متأسفانه این است که کشورها باارزش‌ترین کالای خود که همان اطلاعات است در گاوصندوق آمریکا نگه می دارند و جمهوری اسلامی ایران باید شبکه ملی اینترنت را تقویت کند وپیام سان های داخلی هم باید بتوانند با حفظ حریم خصوصی افراد کشور را از پیام رسان های خارجی بی نیاز کنند پسندیده نیست که اجازه بدهیم کشورهای بیگانه براحتی به اطلاعات ما دسترسی داشته باشند وبا آن اطلاعات برای ما تصمیم بگیرند
پاسخ ها
سید رحیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
بله. پسندیده نیست که با ای پی فرانسه تشریف بیاورید و اظهار فضل کنید
کشور جالبی داریم از بیرون تحریم میشیم از داخل فیلتر. ازین بدتر نمیشه
امیدوارم آمریکا این کار و بکنه. درسته که خودمونم اذیت می شیم ولی حداقل دلمون خنک می شه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
حالا ببینید چه بلایی سرتون میاد
با راه اندازی اینترنت داخلی!
هر کی خربزه میخوره پای لرزش هم میشینه
تا زمانیکه تقابل با جهان ادامه داشته باشد ایرانی روی آرامش را نخواهد دید
حالا عمو سام جواب کارهایی که این 40 سال با ما کرده گرفته که ای یکی را؟؟؟ آخه چقدر بعض ها تو این کشور الینه هستن!!! بگذارید ترامپ دهنش بجنبد بعد بعضی ها اینقدر تیر و ترکش بزنند!!! تا حالا با تحریم های آمریکا به عصر قجر بر نگشته ایم . پس از این تحریم هم بر نخواهیم گشت. اینقدر سنگ این عمو سام را به سینه نزنید. بابا ترکیه این همه ساله خودشو کشت که تو اروپا قبولش کنند خب کو... حالا شما که سهله . اگه کشور را دو دستی به آمریکا هم بدهید آخرش بادی خیلی عذر میخواهم کلفتی خانه های سربازها و ژنرال های آمریکایی را بکنیم. آون موقع خواهیم گفت خلایق هرچه لایق!!!!
چقدر باید به این مردم فشار بیارین که حاضر بشن اجنبی تحریم شون کنه، اشکالی نداره ۱۰ روز دامنه IR از دسترس خارج بشه، مطمئنا بیشتر آقایون ضرر میکنن تا مردم عادی، بالاتر از قطع دسترسی به اینترنت بین الملل بعیده باشه

سایت تمام بانک ها و ... خارج از دسترس خواهد شد

دوستی که صحبت از تحریم دامنه ir توسط شرکت های آمریکایی میکنند حتما مستحضر هستند که شرکت های آمریکایی خدمات دهنده با ICANN خیلی فرق داره
اتفاقا خیلی خوب هم هست سایت های ایرانی رو روی سامانه ملی قرار بدن امنیت ملی بهتر تامین میشه
من که موافق هستم خیلی هم خوبه . یا همه وصل باشن یا هیچ کس
حالا شاید هم کسی باشد به ترامپ پیشنهاد تحریم ویندوز را بدهد و یک روزه همه سیستم های عامل متصل به اینترنت را بخواباند . تا ما باشیم که سیتستم عامل دشمن را مورد استفاده قرار ندهیم .
باید خودمان فکرش را بکنیم و سیستم عامل وطنی درست کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
سیستم عامل وطنی؟؟؟؟؟خیلی باحالی جوون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
اول برو یک نگاه به سورس کرنل لینوکس که اوپن سورس هم هست بنداز ، کاری به بقیه کامپوننت های سیستم عامل ندارم .. فقط کرنلشو ببین .. بعد ببین که اگه یک سیستم عامل آماده را بهمون بدن بگن فقط بشینین کدهاشو دوباره از روش تایپ کنین با این سیستم مدیریتی گل و بلبل که ما داریم و اوج تخصصش فراری دادن نخبگانه ، شاید هزار سال دیگه فقط تونسته باشیم کدهای آماده را دوباره تایپ کنیم !!! حالا طراحی و اجرا و کدنویسی و تست و عیب یابی یک سیستم عامل جدید پیش کش
نمیدونم چرا بعضی ها اینقدر افاضات میکنن درحالیکه دوزار سواد ندارن
اگه به قول تو ، درست کردن !!! سیستم عامل وطنی کار هر کسی و یا هر کشوری بود قبل از ما چینی ها و هندی ها و روس ها و اروپایی ها این کار را کرده بودند .. سیستم عامل یک شبه بوجود نمیاد بلکه حاصل چند دهه فکر و طراحی و برنامه نویسی مستمر و سرمایه گذاری و هم فکری برنامه نویسان در کل دنیاست و کشور جهان سومی مثل ایران تا ابد هم به تنهایی نمیتونه یک سیستم عامل وطنی درست کنه !!! مگه اینکه یکی از توزیع های لینوکس را با پوسته ای جدید بعنوان سیستم عامل وطنی به ملت قالب کنن که اون هم به درد مردم نخواهد خورد
ضمنا در مورد نرم افزار هم از واژه درست کردن استفاده نمیکنن بلکه از واژه توسعه دادن استفاده میکنن
انشالله قطع کنن
هیچ اتفاقی نمیفته.اکثر سرورهای دامنه ir داخل کشور و به راحتی روی شبکه ملی اطلاعات سوییچ میشه پس الکی مردم نگران نکنید.
بیچاره ایران زیبای من . چرا جنگ ؟ چرا دشمنی ؟
قطع اینترنت از طرف دولت در این ده روز اغتشاشات کار بسیار خوب و موثری بود ...من هم مثل بقیه اذیت شدم و کار و درآمد هم افتادم ولی راستش کار درستی بود و بدجور دماغ دشمنان رو به خاک مالید ...
اما نکته فوق العاده جالب اینست که اگر ترامپ هم این کار را انجام دهد برای عده قلیلی از مردم بیشتر روشن خواهد شد که حقوق بشر و ایرانیان فقط دستاویزیست برای منافع غرب و آمریکا و لازم باشه خود غرب اینترنت را برای ما میبندند ...
نمی دانند راحت می شود یک آدرس یک دامنه را به راحتی به آدرس مشابه منتها در دامنه ی دیگر (یا حتی هر آدرس دیگری در دامنه ی دیگری) ریدایرکت کرد. یعنی شما تایپ کن tabnak.ir و شما می روید داخل tabnak.org یا هر دامنه ی دیگری با همین شکل و شمایل!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
مهندس جان ،اونکه نمیدونه شمایی ظاهرا
دامنه اول باید ریزالو بشه ، رکورد dns اش پیدا بشه بعد برسه به هاستی که A رکوردش هست بعد تازه برسه به بحث فوراورد 301 یا دائم
البته تابناک هم همانطور که مشی عمومی اش اقتضا می کند
سعی می کند مزورانه یک تنش اقتصادی را پیشگویی و مقدمه ای برای یک تنش اقتصادی فراهم کند
خدایا شکرت......................!!!!!!!!من اینترنتم قطع نبود گفتم ولی هیچکس باور نکرد.......
چرا خطرناک؟ فقط کار اونها خطرناک اطت یا کار دولت هم؟
ضمنا برای دولتمردان ناآگاه چه فرقی می‌کند؟ پس زیاد نگران نباشید...
دست بالای دست بسیار است
باز پورتها رو بستین شیطونا؟؟ وی پی ان ها کار نمیکنه که....
مسئولین بی‌مسئولیت تحویل بگیرن.
اگه این کار صورت بگیره حتماً دلار به ۵۰هزار تومان خواهد رسید و گرانی بیداد میکنه .
ای خدا بزنه کل آی آر را بفرسته هوا
فقط حقوق بشر رو خوب اومدی اونقدری که تو مملکت خودمون واسش ارزش قائلند توقع هم داریم امریکایی ها هم باشند
تا شما باشید اینترنت را قطع نکنید آن هم به مدت یک هفته! مسئولان راحت می توانستند مثل سری قبل اینترنت را کند کنند تا عملا امکان فرستادن ویدئو یا حتی عکس از پیام رسان ها وجود نداشته باشد نه اینکه کلا قطع کنید و ضربه سنگین اقتصادی به مملکت بزنید!!! دست بالای دست بسیار است...
دامنه اینترنتی و کلا اینترنت قابلیت قطع یا دسترسی یا هر چه که فکرشو بکنید نه دست یک نفر هست نه دست یک دولتسرویس دهی هم وابسته به جای خاصی نیست علم رو نمیشه محبوس کرد نترسید
از ابتدای انقلاب تا به امروز آمریکا هرکاری در منطقه و حتی مستقیاما برعلیه کشور ما انجام داد در مجموع به نفع کشور ایران تمام شده و خودش داره دستش هر زوز این منظقه کوتهتر میشه. کارش بحایی رسیده که رئیس جمهور آمریکا یواشکی میاد به اینمنظقه و زود در میره.. اگر همین روال ادامه پیداکنه دیگه یواشکی هم نمیتونه بیاد. حمایت آمریکا از دیکتاتورهای منطقه و رژیم های غیرمنتخب تاریخ انقضا دارد. شاید آمریکا بخواهد پس از دوشیدن این گاوهای شیرده آنها را رها کند ولی اینگونه نخواهد بود. دستش در همین اثنای دوشیدن هر روز کوتاه و کوتاهتر می شود. اینترنتی که امروز عهده دار خدمات رسانی به مردم در بخش عمومی و دولتی است ربطی به اینترنت بین المللی ندارد. این بی عرضگی دلت روحانی بود که انرا پس از 9 سال تمام نکرد. اگر این کار نفعی برای ملت ایران دارد امریکا حتما این کار را می کند.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
یادم افتاد یه روزی توی پادگان گروهبان میاد از سرباز نگهبان درب میپرسه تیمسار نیومد؟ چند بار میاد و میپرسه!!
ظهر که میشه تیمسار میاد و سرباز بهش میگه تیمسار بدبخت شدی!!! گروهبان از صبح ده دفعه اومده دنبالت نبودی!!!
عزیز جان پنهانی میاد میره!؟!!؟؟!
یعنی اگه اعلام رسمی بشه کسی میتونه کاری کنه؟
شما میتونی کاری کنی؟؟
بدون محافظت میاد!!؟؟؟!!!
دمت گرم توی این شرایط خنده به لبها هممون آوردی!
اتفاقا تحریم اکانت کاربری مسئولان در شبکه های اجتماعی که در ایران فیلتر اند هم طرح قشنگی بود. چه معنی داره مسئولی که توییتر را برای مردم تحریم‌کرده خودش در توییتر کامنت بگذاره.
بعد از کاری که مسئولین کردن فکر کنم اکثریت ایران از پیشنهاد این آقای مدیرعامل استقبال کنن ... شاید مسئولین هم اینطوری بفهمن پایمال شدن حق چه مزه ای داره!!
زدی ضربتی (البته به مردم) ضربتی نوش کن!!!
به جهنم که قطع میکنن. مال بد بیخ ریش صاحبش
خود کرده را تدبیر نیست
به درک
مطلب ناقص و مبهمه. ننوشتید، به فرض اگه این اتفاق بیافته چه اثری در عمل خواهد داشت؟
ماشاالله نظرات زیاده اما اطلاعات نظردهندگان کم .اکه این کار سودی داشت آمریکا می کرد.با این کار محتوای داخلی رشد زیادی میکنه باور کنید ودهها سود دیگر
رفتارهای ناهنجار آشوبگرهایی که قاطی اعتراضات مردم شد باعث و بانی این فضاحتهاست.
لطفا ما ملت ایران را ذبح بفرمایید هم مسئولان ایرانی هم امریکایی راحت خواهید شد. خسته شدیم از بس از یک طرف تحریم از طرف دیگر فیلتر.
فقط خودیها اینترنت جهانی داشتن این مدت ....اگه اینترنت رو ملی کنید شخصا پیشنهاد میکنیم دسترسی کل کشور رو قطع کنند تا نصیب از ما بهتران هم نشه...
چو ایران نباشد تن من مباد
بدون امنیت کشور ، اینترنت به چه درد می خوره ؟
با این فضای مجازی فاسد ،کشور رابدست آمریکا بدهیم تااینترنت داشته باشیم؟
یعنی قیمت ایران به اندازه اینترنته؟از غیرت دینی که بگذریم پس غیرت ملی مون کجارفته؟این سرزمین میراث شجاعانی است که نامشان کمردشمنان را می لرزاند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
این شعار وقتی اعتبار دارد که مردم در آسایش و رفاه باشند
به قول احمدی نژاد اینقدر تحریم کنید تا تحریم دونتون پاره شه
میتونه اینترنت را کاملا رو ما ببنده حتی روی کسانی که اینترنت دارن موقع قطعی!
لنین می گفت از امکانات سرمایه داری برای زدن سرمایه داری استفاده کنید.ولی دنیا دیگه به شما اجازه این کار رو نمیده
این پیشنهادشون اگه عملی بشه، کلا شیر اینترنت خارجی رو میبندن و فقط اینترانت داخلی وصل میشه و کلا و عملا ارتباطمون با جهان خارج بسته میشه !
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
آقا نظر چرت نده چرا در چیزی که تخصص نداری نظر آبدوغ خیاری میدی حذف دامین آی آر چه ربطی به بستن شیر اینتر نت بین الملل داره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
شما تخصص داری نظر بده
وقتی آی آر تحریم بشه اینها هم اینترنت رو قطع میکنن و اینترنت داخلی رو راه میندازن
میگی نه وایسا نگاه کن
تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی
ترامپ هیچ غلطی نمیتونه بکنه
چ بشه چ نشه وضعه منو شماها روز ب روز داره وخیم تر میشه
منکه خودم هیچ امیدی ب ایندم ندارم
فقط دارم صبمو شب میکنم شبمو صب
همین.
من برم پرچم این آمریکای ملعونو آتیش بزنم بیام تا بدون ریس کیه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
اگه اون رییس نباشه قطعا ما هم نیستیم!
اولا فکر نمیکنم آیکان همچین کاری بکنه چون از لحاظ اعتبار بهش لطمه میخوره. اما در صورت انجام هم عملا اتفاق خاصی برای ما کاربران ایرانی نمیفته چون مرکز مدیریت دامنه های آی آر داخل کشوره. اونها همونطور که در متن نامه هم نوشته شده فقط میتونن دامنه رو از سرشاخه اصلی دی ان اس حذف کنند که با این کار ارتباط از خارج کشور به دامنه های آی آر قطع میشه. وقتی شما نام‌ یک دامنه یا همون وبسایت رو مینویسید و اینتر میزنید ابتدا درخواستی به سرور دی ان اس تعریف شده توسط اوپراتور و یا دی ان اسی که خود کاربر بصورت دستی تعریف کرده ارسال میشه. اگر سرور دی ان اس مورد نظر آی پی اون دامنه رو داشته باشه مستقیما به شما ارسال میکنه و سایت براتون باز میشه. اما اگر آی پی رو نداشته باشه اونوقت یک درخواست به سرشاخه اصلی دی ان اس ارسال میشه که در امریکاست و قصد دارند ما رو از اونجا حذف کنند. اون سرشاخه خودش ای پی‌ هیچ وبسایتی رو نداره بلکه آدرس سرور دی ان اسی که اون آی پی رو داره به شما میده. کامپیوتر شما مجددا درخواست تفسیر اون دامین رو به آدرس سرور دی ان اسی که گرفته ارسال میکنه و ایندفعه آی پی اون وبسایت با موفقیت به شما داده میشه و وبسایت باز میشه. البته تمام این کارها در پس زمینه توسط کامپیوتر انجام میشه و شما چیزی نمیبینید. بهرحال اوپراتورهای ما خودشون سرور دی ان اس داخلی دارند و آی پی ها رو به کاربران ایرانی میدن ولی خارجی ها نمیتونن. البته اگر کاربر خارج از کشور هم آدرس دی ان اس ایرانی به سیستمش بده مثل ما میتونه آی پی ها دسترسی داشته باشه و سایتهای آی آر رو باز کنه . اما اگر شما خودتون بصورت دستی مثلا یک دی ان اس گوگل رو که 8.8.8.8 هست به سیستم داده باشید اونوقت به مشکل بر میخورید. کلا یه کم مشکلات برای خارجی ها درست میکنه ولی برای ما ایرانی ها هیچ مشکلی ایجاد نمیشه. خیالتون راحت راحت باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
ممنون خیالمون راحت شد پس فقط میمونه گرانی و بیکاری و آلودگی هوا و آنفولانزا و کمبود دارو و کمبود قطعات و ... اونا را هم این دی ان اس را ست کنیم حل میشه ؟ یا باید دی ان ای مون را ریکاوری کنیم
متفکر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
اطلاعات خیلی زیادی دارید مخصوصا که در انتها فرمودید خیالمان راحت باشد !! راحت راحت. چشم ،
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
وقتی آیکان دامنه‌ای را پشتیبانی نکند، یعنی هیچ سرور نام دامنه بین‌المللی نیز آن را پشتیبانی نمی‌کند و عملاً این دامنه در حوزه اینترنت وجود خارجی نخواهد داشت.
شاید ما بتوانیم از طرق سرورهای نام دامنه داخلی فقط به سایت‌های آی‌آر ی که در داخل کشور واقع‌شده‌اند دسترسی پیدا کنیم ولی چون ابر موتورهای جستجو مثل گوگل، یاهو، بینگ و .... آنها را نمی‌شناسند، ایندکس نمی‌شوند، همچنین امکان ارسال و دریافت ایمیل از بستر اینترنت بین‌المللی به این دامنه‌ها وجود نخواهند داشت علاوه بر این امکان دارد آیکان آی‌پی سرورهای نام دامنه‌ای که دامنه آی‌آر را پشتیبانی میکنند را از آنها سلب و به سرور نام شبکه دیگری اختصاص دهد.
مهرداد
| United States of America |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
اتفاقا هدف هم همینه. اجازه ی باز شدن سایت های ایرانی در خارج از کشور رو به کسی نمیدن همینطور که ایران اجازه ی باز شدن سایت های خارجی رو به ایرانیا نداد.
اگر چه بنده هم معتقدم بدا..و فوق ایدیهم اما اگر چنین اتفاق نادری رخ بدهد هیچ راهی وجود ندارد آنهایی که ادعا میکنند با ربدایرکد حل میشه جو رده سده اند عزیز دل برادر آونهم میمونه منتظر تا شما ربدایرکت کنی؟ با اینکار به جرات میتوان گفت حیات مجازی کشور تمام خواهد شد. تمام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
دوست عزیز بعنی قبلا که دامنه آی آر نبود ما حیات مجازی نداشتیم؟! مطمئن باش ترامپ حتما اینکارو خواهد کرد و هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد! اینها فقط برای اینه که آمریکا از داشته ها و مزایایی که داشته و بواسطه اون بزرگ شده خودشو بی نصیب کنه....
این دوستانی که می فرمایند ریدایرکت می کنیم روی دات کام در جریان نیستند که خیلی از دامنه های داخلی مشابه خارجی دارند و دات کام هاشون پر هست همچنین اگر قرار بشه هاست ها به دامین های ایرانی سرویس ندهند می توانند اجازه ثبت دامین به شرکت های ایرانی را لغو کنند و هرار برنامه دیگر
هيچ جاي نگراني نيست اين همه دانشمند در حوزه ها تربيت شده است باالاخره
راهي پيدا ميكنند كه ترامپ مايوس شود .
فقط فقط باید از این کشور به هر طریق ممکن مهاجرت خیر فقط فقط فرار کرد.هر روز اوضاع بدتر از دیروز.یک روز خوش نداریم.هر روز خبرهای بد
فیلتر ir. فقط موجب عدم دسترسی از سایر کشورها به داخل ایران میشه

ولی میشه همچنان تو ایران حفظش کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
درسته - داخلی کار میکنه
حیف شد! دیگه نمیشه تابناک ببینیم...
یک ساعت تنگه هرمز را ببندیم اونوقت ببینیم چه اتفاقی میافتد
من فکر میکنم خیلی زشته واسه ما که با آمریکاییها اینقدر مماشات میکنیم، اینکه شرکتهای آمریکایی در خاورمیانه از قطر و عراق و امارات و کویت پروژه دارند و آمریکاییها براحتی عبور و مرور میکنند و توپول توپول میخورند و می چرند و می خرامند از سعه صدر ماست که امیدوارم این داستان بزودی به پایان نرسه، چون اونموقع آمریکا نقدا و بروز باید هزینه این تحریمها و کینه عمیق از ایران رو پرداخت کنه خخ خخخخ...
اگه خانه ی اسرائیل به فرموده امام (ره )از لانه ی عنکبوت سست تر است حساب لانه ی هم پیمان جیره خوارش آمریکا دیگه معلومه درسته که تورم وفقر وبیکاری وگرانی داریم اینها دلیل نمی شود که آب به آسیاب دشمن بربزیم دولت باید این مشکلات را حل کند البته باپشتیبانی ملت امنیتی که داریم مرهون خون شهدای انفلاب ودفاع مقدس است ما را همین بس اگه ۱۰روز تو عراق وسوریه ویمن زندگی میکردیدقدر میدانستید چو ایران تباشد تن من مباد
■■ مهمه■■
نه باید بزرگش کنیم، و نه باید بگیم که چیز مهمی نیست.
من این داستان را 5 سال پیش پیش بینی کرده بودم که یک روز اگر آیکان دامنه ای مثل ir را از لیست دامنه های اینترنتی حذف کند چه خواهد شد.
مشکلات:
1. تمام سایتهایی که میزبانی (هاست) خودشونو روی دامنه ir ست کردن از دسترس شبکه جهانی حذف خواهند شد و حداقلش کاربران خارجی نمیتوانند آن را ببینند.
2. در اینترانت ملی (به معنای واقعی اینترانت نیست، بلکه اینترنت ملی هست، ایران ساختار ایجاد اینترانت ملی را ندارد) اما اگر داشت، باز هم سرور های قدرتمند و الگوریتم دیتابیس های اختصاصی پیچیده برای ایجاد سرور TLD را نخواهند داشت، و وقتی میزنیم tabnak.ir باید برود چک کند که چه DNS ثبت شده روی آن... بجای مثلا 0.001 ثامیه 0.4 ثانیه طول خواهد کشید. که خیییلییی زیاد است.
مثل موتور جستجوی ملی در برابر گوگل..
3■. ایمیل های داخلی که افراد با آنها عضو سایتهای برون مرزی شدن و منتظر دریافت مجله، مقاله، حق عضویت، تغییر رمز با ایمیل و ... هستند. با تغییر دامنه آنها به .com دیگر ایمیل دریافت نخواهند کرد.
4. کاهش سریع سئو برای سایتهایی که یک عمر روی .ir بودن مثل همین سایت... حداقل 30 % صفحه های قدیم که ایندکس شدن از لیست نتایج خارج میشوند.
5. اختلال یا حتی قطعی ارتباط ناگهانی اینترنت برخی از isp های کشور برای مدتی کوتاه (چند ساعت) بخاطر تنظیمات سیستمی اشتباه که روی دامنه ir بستن!!!
6. قطع سرویس دهی شرکت ها و سازمان های مبتنی بر اینترنت که دامنه آنها ir است. برای مدت کوتاه (نهایتا 48 ساعت)
7. قطع سرویس پرداخت کارت شاپرک !!! برای مدتی کوتاه (شاید 1 ساعت) و احتمالا مشکل در درگاه پرداخت و عدم بروز رسانی برخی ماژوهای پرداخت توسط فروشگاههای اینترنتی (شاید 3 روز)
8. و....

اما راه حل داشتن اینترنت ملی نیست، بلکه داشتن اینترانت ملی هست، شاید روزی آمریکا ip های ایران را هم بست و هزینه ارتباط با اینترنت گران تر خواهد شد..
چون مجبوریم به ناچار ip دیگر کشور ها را اجاره نماییم

اما کلا جای نگرانی نیست، همیشه راه برای دور زدن هست،
ایرانی جماعت همیشه راه بلده...
من راهی حلی برای مسائل فوق اشاره نکردم، اما 10 روز اینترنت نبود، کسی فکرشم میکرد چه خواهد شد، هیچی نشد (لا اقل از تصور ما ساده تر بود) ... و بعد از این هم هیچ نخواهد شد...

نه باید بزرگش کنیم، و نه باید بگیم که چیز مهمی نیست.

یا علی
یکی از دوستان سئوال میکرد که چرا مردمِ آمریکا اینهمه مغرور هستند و بجز آمریکا کشورهای دیگر را قبول ندارند .... ؟

گفتم بیا چند لحظه فرض کنیم ما بجای آمریکایی ها هستیم ...
گفتم فرض کنیم؛ ریال واحد پول جهانی بود و هرجای دنیا که میرفتیم میتوانستیم با همین ریال هایی که در دست داریم از سوپر مارکت های فرانسه و ژاپن و الجزایر خرید کنیم و هیچوقت هم فکر نکنیم ارزِ دیگری در دنیا وجود دارد ... گفتم فرض کن تمام دنیا زبان فارسی را به عنوان زبان بین المللی قبول دارند و هرجای جهان که مسافرت میکنی می توانی به زبان فارسی حرف بزنی و همه با تو به فارسی صحبت میکنند و البته چقدر هم ابتدائی و تو دیگر به لهجۀ بدِ فارسی آلمانی ها و عرب ها و روس ها عادت کرده ای ... گفتم بیا فرض کنیم نوشابۀ زمزم در تمامِ دنیا فروش میرود والبته یک رقیب دیگر هم دارد و آن هم خوشگوار است ، وقتی به استرالیا میروی و میخواهی غذا بخوری به شعبۀ اژدر زاپاتا یا فری کثیف که در تمام دنیا فروش فوق العاده دارند میروی و یک خوشگوار هم سفارش میدهی ... گفتم فرض کنیم؛ پوسترجمشید هاشم پور و حمید گودرزی و الناز شاکردوست بر روی دیوار اتاق تمامِ جوانانِ انگلیسی و کره ای چسبیده بود و محسن چاووشی در تمام دنیا بیش از صد ملیون فالوئر داشت ... سریال قلب یخی در تمامِ فروشگاههای آمریکایی تکثیر میشد و همۀ آلمانی ها منتظر بودند تا قسمتِ جدید شهرزاد را ببینند ... گفتم فرض کنیم ایران خودرو مشهورترین برند خودروسازی جهان است و ماشین های ساختِ سایپا در بیش از صد کشور جهان مستقیم به فروش میرسد ... ایران ایر بزرگترین خط هواپیمایی جهان است ...بیا فرض کنیم برای محصولاتِ صا ایران در تمامِ جهان صف های طولانی بسته میشود و افتخار هرکسی است که یک موبایل صاایران داشته باشد ... فرض کنیم برای ویزا دادن سفارت خانه های ما در سراسرِ دنیا وقت های چند ماهه میدهند و برای قبول شدن در دانشگاههای ایران مردم باید حتماً آزمون زبان فارسی را پاس کرده باشند ... گفتم فرض کن ...
دوستم گفت : دیگر بس است ...
کشورمان؟
ترامپ هنوز نفهمیده خدا یکتاست و چوب خدا بی صداست ترامپ متوهم زده بر سلطنت کل دنیا به سر می‌برد زهی خیال باطل......
برادر من تو سیستان و بلوچستان اینترنت هنوز قطعه چهارده پونزده روزه خدا کنه دات ای ار رو قطع کنند دیگه برای من یکی فرقی نمیکنه
اونیکه تو اکثر کارها سررشته نداره میاد یه دامنه دیگه درست میکنه !!
فارغ از هر نظر سیاسی چیزی که مهمه این هست که ایران مثل چین کره ژاپن روسیه و.. باید برای قطع اینترنت به هر دلیلی مثلا یک جنگ جهانی یا یخ بندان جهانی و.. پلان بی داشته باشه..
دمتون گرم با درج این جور اخبار مردم را با خوندن کامنت ها کلی سرگرم میکنید
من که یه ساعتی سرگرم شدم و کلی شاد شدم
ده روز ببستند نت مردم را
حال نوش کنند تحریم .ir را
ظاهرا هیچکدام از دوستان اطلاع ندارن مه تغییر پرووایدر .ir به .com چه هزینه سنگینی را بر دوش این ملت خواهد گذاشت. خیلی از این هاست ها که سرویس می دهند در خارج از ایران هستند و ما باید به ایشان هزینه دلاری پرداخت کنیم همان در مورد تلگرام با خروج سرورهای آن از ایران، ما چیزی حدود 10 میلیون دلار در ماه باید هزینه پرداخت کنه که این خلل امنیتی برای ما حساب مبشه. حالا تغییر حوزه .ir به .com که واویلاست عزیزم. یکم به ابعاد قضیه از دید فنی و اقتصادی نگاه کنیم بهتره نه از دید احساسی و ... موضوع ایجاست که تجارت جدید بدون اینترنت یعنی هیچی و یک تغییر ساده تبعات مالی فراوان برای اقتصاد نحیف و مشکلدار این سرزمین داره. قطع اینترنت تبغات فراوانی برای مردم و دولت خواهد داشت که بمرور زمان سرباز خواهد نمود. به عنوان مثال همین قطع ارتباطی به زیرساختهای اقصادی کشور 1.5 ملیارد دلار (که من مطمئن هستم از این بیشتر است) زیان واد کرده است. حالا این نابخردی مسئولان تبعات بعدی دارد که زمان آن را مشخص خواهد نمود.
به فاصله یکی دو روز از بازگشت اوضاع اینترنت به روال سابق!!!!! کدوم روال سابق اینترنت سیستان و بلوچستان هنوز قطعه مومن.
شما بامردم کشور به راحتی اینگونه برخورد کردید ، انصافا اگر ترامپ چنین کاری انجام دهد حق اعتراض ندارید.
نمیشود که هم از امکانات جایی استفاده کرد و هم دشمنی کرد
مراجع تقلید و رهبر انقلاب سایتشون تو کشورهای دیگر سانسور می شود .
تحریم ناپذیر بودن بهتر از هر چیزیه.
چقدر جالب که همه موافق این تحریم هستند قشنگ مشخصه چقدر عصبانی هستند از قطع شدن اینترنت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
چون نمی دونن چه بلایی قراره سرشون بیاد
این حرکت قطعا مقدمه راه اندازی اینترنت داخلی خواهد شد
چیزی که چند ساله دنبالش هستند و الان بهانه خوبی براش پیدا می کنن
دل یک ملت شاد میشه
چقدر خوشحال شدن بعضی ها!!!
این همون چیزیه که آقایون میخوان
اینترانت ملی رو راه اندازی میکنن
شماها دستتون از اینترنت کوتاه میشه برای اینها که اهمیتی نداره
اینترنت بهترین سلاح امریکا ست. هرگز خودشو خلع سلاح نمیکنه
سلام و عرض ادب خدمت همگی

همین اول صحبت یه چیزی رو عرض کنم خدمت افرادی که نگران کسب و کار خودشون هستن و یا نادانسته و از روی ناآگاهی دارن خوشحالی میکنن بابت این درخواست تحریم احتمالی .

دوستان عزیز ، هیچ کسب و کاری ( حتی درصورت قبول این درخواست و اجرایی شدن اون ) متضرر یا نابود نمیشه چون دور زدن این تحریم ، یک راه حل ساده داره که در ادامه بهش اشاره میکنم .

فرض بر اینکه این درخواست قبول و اجرایی بشه ، در اونصورت ، دسترسی کاربران داخل ایران به سایت هایی با پسوند IR به هیچ عنوان قطع نمیشه و مثل سابق بهشون دسترسی خواهید داشت ، بلکه فقط دسترسی کاربران خارج از ایران به سایتی با پسوند دامنه IR که فضای میزبانیش ( هاست یا سرورش ) در خارج از کشور باشه قطع میشه که با یک جابجایی ساده میزبانی از خارج به سرورهای میزبانی داخل ایران ، این مشکل هم رفع میشه و از خارج کشور هم میشه به این سایتها دسترسی داشت ؛ پس بنابراین با اجرایی شدن این تحریم ، هیچ بانک و سایتهای مهم دولتی که 99درصد اونها ، میزبانیشون در داخل کشور هست ، قطع نخواهد شد ( نه از داخل کشور نه از خارج کشور )

بدترین تحریم در حوزه کسب و کارهای آنلاین کوچک و متوسط ، اینه که سایتهای ایرانی ، از نتایج جستجوی گوگل حذف بشن که دود این تحریم هم ، فقط توی چشم مردم عادی و کسب و کارهای ایرانی خواهد رفت ، نه بانکها و سایتهای دولتی و ... ؛ که البته در اینصورت ، خود گوگل هم شاید متضرر بشه و کمی از اعتبارش رو از دست بده که امیدوارم هیچوقت این اتفاق نیفته .
در صورت چنین اقدامی، نقض آشکار حقوق بشر و قابل شکایت به مجامع جهانی هست.
دیگه میریم لنگ میپوشیم و اشکنه میخوریم .

من بروم غاری چیزی پیدا بنمایم و توی این هوای سرد با سنگ آتشی در اندرونی غار به پا نمایم و حالش را ببرم .
نگران نباشید این پروژه رو شروع کردن تا شما مردم رو بترسونن و بعدش سوپرمن های اصلاح طلب با شعار نجات اینترنت و ... باز رای بیارن
این یعنی اعلان جنگ
تقصیر دولته ک هواس دشمنارو به سمت اینترنت کشوندن، اصلا قبل از اینکه امریکا بخواد نت رو تحریم کنه دولت خودش پیشقدمی کرد و نت رو رو خودش تحریم کرد امریکام گفت اصلا چرا به ذهن خودم‌نرسید نت رو روشون ببندم خخ
ترامپ عزیز زودتر این کار رو انجام بده
چه جالبه همه شدن کارشناس. آقایون اگه دات آی آر تحریم بشه که فاتحه خوندست حالا یه عده بیان بگن از دات کام استفاده می‌کنیم خوب اونا همینو میخوان که همه چیز تحت کنترلشون باشه. بدبختی ما اینه که مسعولانمون مثل همه این آقایونی هستن که بدون آگاهی نظر میدن
چیه این دوستان هی میگن ریدایرکت ؟
ریدایرکت کجا بود ؟ شما اصلا نمیدونی سرویس DNS به چه صورت کار میکنه و دامنه ها چجوری ریزالو میشن و روت ریزالور ها کارشون چیه و کلا این پروتوکل چجوری کار میکنه
حالا باز بیاید تز بدید.
آقایون محترم ؛ داخلی کار خواهد کرد .

آخه شما چرا اینقدر بی سوادید بابا ؟!!!؟
با روحیه بسیجی و بصیرت انقلابی و شور حسینی درستش میکنیم.

دشمن، دشمن است. یادمان نمیرود.

فعلا عجلوا بالصلاه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
دقیقا میشه بگی با این 3 فاکتوری که نام بردی چجوری میشه ؟؟
سایت یارانه بسته میشه؟؟؟؟؟؟؟!!!
اونم با دات آی اره خخخخخخخخخخ
با وجود اینکه میتونه خوبم میتونه آمااااا خیالتون راحت ترامپ همچین کاری نمیکنه ، منافع خودشون و خیلیای دیگه از ایران الان داره تامین میشه ......
مشخصه ایشون نفع شخصی زیادی از فروش vpn میبرند چون در دنیا ایران و چین بیشترین فیلترینگ ها را دارند بالطبع مشتری های زیادی از این طریق داشته اند تو این 10 روزه ضرر زیادی کردند به همین خاطر این درخواست را داده اند که هیچ ضرری برای خودش نداره . چون سایت های ir مشکل قانونی در ایران ندارند .
قطع اینترنت یک گل به خودی بزرگ دیگر از طرف نظام به خودش بود که باعث شد اصلا این موضوع در دولت آمریکا مطرح بشه اون کسانی که ظاهرا تو باغ نیستن باید عرض کنم که منبع و منشا اینترنت جهان در کشور آمریکا هست به زبان ساده یعنی اینکه هیچ کشوری در دنیا به غیر از آمریکا نمیتونه اصطلاحا از خودش اینترنت تولید کنه(اینترنت یک کالای استراتژیکی است ایجاد و تولیدش فقط در اختیار و انحصار دولت آمریکاست و به راحتی میتونه هر نقطه ای از جهان رو که عشقش کشید از دسترسب به اینترنت محروم کنه) اگر دولت آمریکا واقعا قصد عملی کردن این تصمیم رو داشته باشه اونوقت تمام ادارات، وزارتخانه ها، بانکها، موسسات ایران که از دامنه آی آر استفاده میکنن دسترسی شون به اینترنت قطع میشه برای مثال من و شما دیگه نمیتونیم از دستگاه عابر بانک سر خیابان پول بگیریم و در جواب اون شخصی که فرمودن میشود به راحتی دامنه رو تغییر داد باید بگم که اجازه و تعلق دامنه جدید اینترنت برای دولتها انحصارا در اختیار شرکتهای آمریکایی است
من ازاین بحث تخصصی اطلاعی ندارم ولی وقتی یک متخصص ازترامپ این تقاضا را میکنه پس قطعا یک مشکلاتی می تونه ایجاد کنه
قابل توجه سانسورچی ها ، بابا اینترنت موبایل در زاهدان و کل سیستان و بلوچستان قطع هست ، پاتو بردار از رو شلنگ جناب ، مسولین استانی هم همچنان در کما می باشند ،
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل