بازدید 25318

سناریو‌های عراقِ پس از استعفای عادل عبدالمهدی؛ توافق یا جنگ داخلی؟!

پس از شدت گرفتن درگیری‌ها و احتمال تبدیل اعتراضات به یک جنگ داخلی تمام عیار، مرجعیت شیعه خواستار ورود پارلمان به موضوع شد. ساعتی پس از قرائت بیانیه مرجع عالی شیعیان عراق در خطبه‌های نمازجمعه کربلا، عبدالمهدی در بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد استعفای خود را تقدیم پارلمان کند. حال باید این سوال را مطرح کرد که پس از استعفای عبدالمهدی چه سناریو‌هایی پیش روی دولت عراق است؟
کد خبر: ۹۴۰۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰ 30 November 2019

پس از شدت گرفتن درگیری‌ها و احتمال تبدیل اعتراضات به یک جنگ داخلی تمام عیار، مرجعیت شیعه خواستار ورود پارلمان به موضوع شد. ساعتی پس از قرائت بیانیه مرجع عالی شیعیان عراق در خطبه‌های نمازجمعه کربلا، عبدالمهدی در بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد استعفای خود را تقدیم پارلمان کند.

به گزارش «تابناک»؛ در همین راستا، «علی التمیمی» کارشناس حقوقی و سیاسی عراقی تاکید کرد طبق قانون اساسی عراق، تا سی روز پس از استعفای نخست وزیر، رئیس جمهوری عراق باید شخص دیگری را برای نخست وزیری از میان فراکسیون دیگر کاندید کند.

وی تاکید کرد، استعفای عبدالمهدی ممکن است باعث به وجود آمدن اختلافات عدیده ای در میان سیاستمداران درخصوص کاندید جدید نخست وزیری عراق شود.

سناریوهای عراقِ پس از استعفای عادل عبدالمهدی؛ توافق یا جنگ داخلی!؟

احمد الشریفی، تحلیلگر عراقی در گفت‌وگو با شبکه العالم گفت: پارلمان باید هرچه سریع تر اقدامات اساسی را درخصوص حل و فصل حوادث اخیر عراق انجام دهد و وقت کشی هیچ سودی نخواهد داشت.

"خالد عبدالاله" دیگر تحلیلگر عراقی نیز در گفت‌وگو با شبکه العالم تاکید که استعفای عبدالمهدی با هدف جلوگیری از ریختن خون عراقی‌ها و بر اساس دلایل اساسی صورت گرفت.

هشام هاشمی، کارشناس سیاسی و امنیتی عراقی، در گفت‌وگو با بخش عربی دویچه وله گفت: استعفای عبدالمهدی در عراق، باعث برقراری آرامش کامل در عراق نخواهد شد، اما بی‌تردید به آرامتر شدن اوضاع کمک خواهد کرد. او معتقد است، آرامش کامل زمانی برقرار خواهد شد که درخواست‌های اصلی معترضان برآورده شود؛ یعنی دولتی انتقالی تشکیل و انتخابات پیش از موعد بر پایه قانونی جدید برای انتخابات، تدوین شده در کمیسیون جدید انتخابات برگزار شود.

به طور طبیعی، پس از استعفای عبدالمهدی از هم اکنون باید در انتظار نخست وزیر جدید (و البته موقت) بود. اما این فرآیند به چه شکل خواهد بود؟

۱ ـ برهم صالح رئیس جمهور، جای نخست وزیر را خواهد گرفت.
۲ ـ پس از آن رئیس جمهور پانزده روز وقت دارد تا گزینه جدید نخست وزیری را به پارلمان معرفی کند.
۳ ـ گزینه پیشنهادی باید از فراکسیون انتخاباتی بزرگ‌تر انتخاب شود.

موضوع گزینه جانشین اکنون می‌تواند یک چالش سیاسی جدید باشد، چون فراکسیون بزرگ‌تر در این دوره از انتخابات عراق (اردیبهشت ۱۳۹۷) نامشخص و انتخاب عادل عبدالمهدی، حاصل توافقات چند جریان سیاسی و خلاف قانون اساسی بود.

حال باید دید، گزینه جدید را مجددا ائتلافی که عبدالمهدی را به نخست وزیری رساند، معرفی خواهد کرد، یا چالش فراکسیون بزرگ‌تر دوباره مطرح خواهد شد، یا رئیس جمهور با یک توافق جمعی، گزینه‌ای خارج از دو بند بالا را معرفی خواهد کرد که در هر صورت باز هم خلاف قانون اساسی خواهد بود؟

گزینه‌های نخست وزیری

شماری از رسانه‌های عراقی با انتشار اسامی شش سیاستمدار، گزینه‌های نخست وزیری پس از استعفای عادل عبدالمهدی را معرفی کردند، این اسامی به شرح زیر است؛

١- علی علاوی (وزیر اقتصاد در دولت موقت عراق در سال ۲۰۰۵)
٢- قصی السهیل (وزیر آموزش عالی)
٣- علی الشکری (نماینده سابق پارلمان و مشاور رئیس‌جمهور)
٤- فائق زیدان (رئیس شورای عالی قضایی عراق)
٥- محمد شیاع السودانی (وزیر سابق کار و امور اجتماعی و نماینده پارلمان)
٦- اسعد العیدانی (استاندار بصره)

سناریو‌های پیش روی

حال باید این سوال را مطرح کرد که پس از استعفای عبدالمهدی چه سناریو‌هایی پیش روی دولت عراق است؟

نخست: با رد استعفا از سوی پارلمان، این احتمال که پارلمان استعفای نخست‌وزیر نپذیرد، تقریبا نزدیک به صفر است، چون تا پیش از این ائتلاف سائرون به رهبری مقتدا صدر و النصر به رهبری حیدرالعبادی، به دنبال برکناری عبدالمهدی بودند و اکنون با بیانیه مرجعیت، حزب الدعوه و ائتلاف الفتح نیز که از حامیان دولت هستند، از استعفا حمایت می‌کنند.

دوم: بعد از دولت پیشبرد امور با استعفای عادل عبدالمهدی از سمت نخست‌وزیری به احتمال زیاد او تا زمان انتخاب گزینه بعدی به‌ عنوان نخست‌وزیر پیشبرد امور به کار خود ادامه خواهد داد. وظیفه دولت پیشبرد امور، منحصر به اجرای مصوبات پیشین و انجام روتین قوانین موجود می‌شود. این دولت دیگر اختیار تصویب قوانین جدید یا امضای توافقنامه‌های بین‌المللی را نخواهد داشت و تنها می‌تواند مصوبات پیشین دولت فدرال و پارلمان را اجرا و امور روتین و روزمره اداره کشور را هدایت کند.

در همین رابطه، «ایاد علاوی»، رهبر جریان ائتلاف ملی عراق در واکنش به این استعفا، خواستار تشکیل دولت پیش‌برد امور در این کشور شد و گفت که عبدالمهدی تنها مسئولیت بخشی کوچی از قضیه حوادث اخیر بر عهده اوست.

او، اما بخش عمده مشکلات در عراق را به ماهیت و ساختار فرایند سیاسی این کشور ارتباط داد که به گفته او برای عراق و عراقی ویران‌گرد و آزاردهنده شده است.

علاوی خواستار تشکیل دولت پیش‌برد امور در عراق شد؛ دولتی که بتواند زمینه را برای برگزاری انتخابات سالم و زودهنگام در بازره زمانی چهار الی پنج ماه مهیا کند.

رئیس ائتلاف ملی عراق همچنین خواستار تغییر در کمیسریایی عالی انتخابات فعلی و تشکیل کمیسریایی جدید شد.

سوم: تشکیل دولت مستقل: پیشنهاد تشکیل دولت مستقل تا زمان انتخابات را دیروز حیدرالعبادی نخست‌وزیر سابق عراق داد. با وجود این مشخص نیست چهارچوب‌های قانونی و ضوابط تشکیل چنین دولتی به وسیله پارلمان سراسر سیاسی عراق چگونه است و نخست‌وزیر و وزرای دولت مستقل باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند. حیدرالعبادی در دوره ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ نخست‌وزیر عراق بود و با ائتلافی به نام النصر وارد انتخابات ۲۰۱۸ شد، اما موفق به تمدید دوره نخست‌وزیری خود نشد. این عدم موفقیت و رویای بازگشت به مقام سابق، باعث شده او از همان ابتدا با دولت مخالفت کرده و خواستار برکناری آن شود. ارائه پیشنهادی کلی بدون زمینه‌های قانونی از سوی حیدرالعبادی بیشتر در راستای عطش او برای برکناری نخست‌وزیر است.

چهارم: انتخاب سریع نخست‌وزیر جایگزین: احتمالاتی هرچند کم وجود دارد که سیاسیون عراق تحت فشار افسارگسیخته شدن بحران، سریع گزینه جانشین عادل عبدالمهدی را مشخص کنند. انتخاب سریع جانشین نخست‌وزیر شرطی بود که عبدالمهدی در پاسخ به درخواست مقتدا صدر برای استعفای دولت، داده و گفته بود بدون جایگزین، کشور دچار خلأ در قدرت می‌شود.

پنجم: انحلال پارلمان سناریوی دیگری است که از سوی سلیم الجبوری مطرح شد. سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق نیز در بیانیه‌ای از سیاست‌مداران این کشور خواست پارلمان را منحل کرده و حکومت اضطراری تشکیل دهند تا انتخابات زودهنگام برگزار شود. به گزارش شبکه «روودآو»، دبیر کل حزب «عمل» عراق گفت که دولت و پارلمان این کشور از برآوردن مطالبات مردم و کنترل اوضاع ناتوان هستند.

ششم: انتخاب نخست وزیر با همه پرسی نیز سناریوی دیگری است که مقتدا صدر مطرح کرد. رئیس ائتلاف سائرون عراق نیز در واکنش به تصمیم عبدالمهدی پیشنهاد داد که نامزدی برای تصدی پست نخست‌وزیر با همه‌پرسی مردمی برای انتخاب پنج نامزد صورت گیرد و صندوق‌های رأی در میادین اعتراضات مستقر شود.

هفتم: خلأ سیاسی فضای سیاسی عراق تفاوت چندانی با اعتراضات به‌ شدت پرخشونت این کشور ندارد. میزان اختلاف در احزاب و گروه‌های سیاسی به‌قدری وسیع است که با کنار رفتن عبدالمهدی، احتمال تشکیل فوری دولت جدید، غیرواقعی به نظر می‌رسد. با برکناری سریع او بدون مشخص کردن دولت جایگزین، عراق وارد دوران خلأ سیاسی خواهد شد. نیرو‌های امنیتی عراق که در سال ۲۰۰۳ کامل منحل و در سال ۲۰۱۴ بر اثر حمله داعش دچار فروپاشی شدند و در سال ۲۰۱۹ ناکارآمدی و ضعف خود را در جریان اعتراضات نشان داده‌اند، احتمالا دچار فرسایش شدیدی می‌شوند. در این مرحله خلأ سیاسی صورت گرفته در بغداد به سرعت به دیگر عرصه‌ها کشیده شده و باعث ایجاد ترس بین گروه‌های سیاسی، طوایف و قبایل خواهد شد و به همین دلیل، بسیاری از پادگان‌ها و انبار‌های اسلحه از سوی آن‌ها به غارت خواهد رفت. با وقوع چنین سناریویی، نگرانی از بروز درگیری‌های داخلی و آغاز دوباره موج ترور وجود دارد. نگرانی بزرگ‌تر احتمال بازگشت گروه‌های تروریستی مانند داعش است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۲۵
شما نسخه نپیچ
کدوم کشور سراغ داری که جنگ داخلیش کوتاه مدت بوده؟
سرنوشت عراق مثل لیبی و سودان میشه

مشکل عراق این که نمیتونه جلوی دخالت کشورهای دیگه رو بگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
عراق یک کشور تازه تاسیسه و هیچوقت ملت سازی نکرده.عراق باید تجزیه بشه.
اگر کشور های خارجی در اوضاع عراق دخالت کنند حتما به جنگ داخلی و چیزی شبیه سوریه خواهد شد و بدبختی و آوارگی مضاعف برای مردم مظلوم عراق
چه ربطی به ما دارد ؟ چه ربطی به شما دارد ؟ مملکت خودشونه ومیخواهند صبح تا شب باهم بجگند !!!! مارا سننه!!!!!
انشاللله که برادر کشی پایان یاد از از بلاد مسلمین تا کی جنگ و بلا و ستیز
احتمالا اسعد العیدانی
بصره کانون فتنه است
عزت الدوری تو آب نمک خوابیده
توافق میشه انشالله
برادر زن صدام خخخخخخخخ هم هیچ غلطی نمیتونه بکنه
بایستی مملکت را به خاک خون می کشیدی بعد استعفا می دادی.چرا توی این جهان سوم باید خونی ریخته و جایی خراب بشه تا طرف ول کنه.
مردم عراق خیلی بدبخت هستن
این همه نفت دارندودارن توفقروبدبختی زندگی میکنند ....
پاسخ ها
هموطن
| United States of America |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
نه اینکه ماخیلی خوشبختیم.
گرچه همه احتمالات فوق به عنوان گزينه هاي آينده حكومت درعراق مطرح ميباشد ، ليكن باتوجه به تحريكات والقائات انجام شده دراعتراضات اخير وتلاش جهت كشاندن اين حركت به سمت تخريب ، آشوب ، كشتار وهرج ومرج كه محركين اصلي داخلي آنها ته مانده هاي بعثي ، وهابي و تكفيري ومحركين اصلي خارجي آنها طراحان پروژه داعش درمنطقه بوده وعميقا درسالهاي گذشته زخم خورده و كينه ونفرت بدل گرفته اند، بنظر ميرسد باتمام توان درصدد ايجاد وگستر ش جنگ داخلي وتولد يك حكومت ديكتاتور وخونريزجديدي به مراتب جنايتكارتر از صدام باشند كه بتوانند بكمك آن ايران راهم دچار تنش جدي نمايند. مولفه هاي اين تلاش و آرزوهاي پليدآنها همين روزها ازلابلاي حركات افراطي آغتشاشگران نيابتي درناآراميهاي عراق به خوبي پيداست.
هیچ جنگ داخلی رخ نخواهد داد یک حکومت سالم و با دموکراسی و بدون نفوذ خارجی برای مردم عراق درست خواهد شد.
عراق به یک دیکتاتور نیاز داره.یک دیکتاتور مصلح که بتونه وحدت عراق رو برگردونه و در عین حال با فساد که به شدت در عراق زیاد شده، با قدرت برخورد کنه.یک چیزی شبیه رضاشاه خودمون در ایران.دموکراسی در عراق کار نمی‌کنه و در حال حاضر به درد عراق نمی‌خوره.
مشکل اساسی عراق هم همین‌جا هست که با توجه به فرهنگ و اخلاقیاتی که مردم عراق دارند، به وجود اومدن چنین دیکتاتور مصلحی عملاً امکان نداره و هر دیکتاتوری در عراق به وجود بیاید(همون‌طور که تاریخ هم نشون داده)، یک دیکتاتور خونریز خواهد بود که آخرینش هم صدام بود.پس نه دموکراسی در عراق کار می‌کنه و نه فردی قدرتمند که امور رو سروسامان بدهد، امکان به وجود آمدن دارد.
یعنی مشکلات عراق هیچ‌وقت تموم نمیشه و عراق مثل تاریخ گذشته خودش همیشه ناآرام و بی‌ثبات و پر از فتنه و خونریزی خواهد بود.مگر اینکه مردم عراق در فرهنگ و اخلاقیات خودشون یک تجدیدنظر کلّی کنند که آن هم بسیار سخت و زمان‌بر هست و حتی شاید غیرممکن.
دموکراسی را باید کم کم از عراق یاد بگیریم
البته که جنگ ، جناح انگلیس از کرده خود پشیمان است چون روس ها میوه اش را مال خود کردند و به آنها چیزی نرسید . لذا انگلیس دنبال بدست آوردن از دست رفته هاست . البته عراق را هنوز کاملا از دست نداده اند
شما دلت نسوزه برای اونها
شما دخالت نکنی اونها عالی میشن باهم
جنگ داخلی اتفاق خواهد افتاد
چرا از بردن نام حضرت ایت الله العظمی سیستانی طفره می روید ؟
اینکار شما واقعا مشکوک و نشان دهنده چیست !؟
400 نفر کشتند به این راحتی ،هیچ کدوم از علما هیچ محکوم نکردند بجز ایت الله سیستانی اما اگر حجاب بود همه تو عراق محکوم میکردند .
انشاله که دخالتها در عراق پایان یابد
خدا کند کسی روی کار بیاید که دلسوز ملت ومملکتش باشد هر چند در جهان سوم بعید است
احسنت به مرجعیت شیعه عراق که برای مردم عراق ارزش قائل است و باعث شد که عبدالمهدی دست از سرکوب مردم دست بردارد.
حالا معلوم میشه که صدام چقدر برای صدام مفید بود و چقدر خوب آینده را میدید فقط یک اشتباه فاحش را معلوم نبود به چه دلیل مرتکب شد و اونهم حمله به کویت بود
ان شا الله صدام ثانی ،مناسب مردم عراق
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار