بازدید 6167

واکنش چین به اقدام ترامپ درحمایت از معترضان هنگ‌کنگ

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اقدام آمریکا در تصویب قوانینی در حمایت از معترضان هنگ‌کنگی را محکوم و واشنگتن را تهدید به اقدام متقابل کرد.
کد خبر: ۹۴۰۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۷ 28 November 2019

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اقدام آمریکا در تصویب قوانینی در حمایت از معترضان هنگ‌کنگی را محکوم و واشنگتن را تهدید به اقدام متقابل کرد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، شبکه روسی راشاتودی بامداد پنجشنبه گزارش داد، وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای دخالت آمریکا در امور داخلی هنگ‌کنگ را "محکوم به شکست" دانست و تهدید به "اقدامات متقابل قاطعانه" کرد.

کاخ سفید ساعاتی پیش اعلام کرد که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا دو قانون مصوب کنگره این کشور در حمایت از معترضان هنگ‌کنگ را امضا کرده است.

وزارت خارجه چین در این بیانیه تاکید کرد که واشنگتن "واقعیت‌ها را نادیده انگاشته" و "آشکارا از افراطی‌های خشن در هنگ‌کنگ که مخالف حکومت قانون هستند حمایت می‌کند".

براساس این بیانیه، هدف آمریکا از چنین اقداماتی آسیب زدن به اصل «یک کشور، دو نظام» و مسیر جوان‌سازی ملی چین است، اما این اقدام در واقع باعث می‌شود که خلق چین از جمله مردم هنگ‌کنگ از نیت‌های شیطانی و ماهیت امپریالیستی آمریکا آگاه شوند.

دولت هنگ‌کنگ نیز امضای دو قانون جدید در آمریکا را باعث تخریب روابط دوجانبه و ارسال پیام اشتباه به معترضان دانست و مخالفت شدید خود را با این اقدام واشنگتن ابراز کرد.

ترامپ در بیانیه‌ای گفت که این دو قانون را برای "احترام به رییس جمهوری شی [جین‌پینگ]، چین و مردم هنگ‌کنگ" امضا کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد که رهبران و نمایندگان چین و هنگ‌کنگ بتوانند اختلاف خود را به صورت دوستانه حل کرده و به صلح و موفقیت پایدار برسند.

کنگره آمریکا این لایحه‌ها را پس از تصویب آن‌ها با رای اکثریت در هر دو شاخه قانونگذاری، هفته گذشته برای امضای ترامپ به کاخ سفید فرستاد.

قانون اول وزارت خارجه آمریکا را ملزم می‌دارد که هر سال یک بار اعلام کند که آیا هنگ‌کنگ برای داشتن رابطه تجاری با واشنگتن به اندازه کافی از خودمختاری برخوردار است یا خیر. براساس این قانون، تعرفه‌های تجاری که علیه چین اعمال شده، شامل حال هنگ‌کنگ نمی‌شود.

این قانون همچنین زمینه را برای تحریم کسانی که به زعم واشنگتن حقوق بشر را در هنگ‌کنگ نقض می‌کنند، آماده کرده است.

قانون دوم فروش تجهیزات نظامی همچون گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی به پلیس هنگ‌کنگ را ممنوع می‌کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر