بازدید 6866
۳
نایب رئیس مجلس: بلاتکلیفی یارانه ۱۵گروه شغلی/ بانک اطلاعات نداریم

یارانه دستفروش، زباله‌گرد و بیمه نشد‌ه‌ها چه می‌شود؟

کد خبر: ۹۴۰۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۱ 28 November 2019
نایب رییس مجلس با انتقاد از ملاک‌های پرداخت یارانه گفت: ۱۵ گروه شغلی در کشور هیچ گونه اطلاعاتی در بانک اطلاعات ایرانیان ندارند و

به گزارش تابناک به نقل از صدا و سیما، حسین میرزایی سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: تا اولین شنبه آذرماه برای ۱۷ میلیون و هفتصد و بیست هزار خانوار حدود ۵۹ میلیون نفر مبلغ حمایت معیشتی واریز گردیده است.

او ادامه داد: مکانیزم USSD و وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار از طریق کد دستوری #۶۳۶۹* آن هم با شماره گیری از تلفن همراهی که به نام سرپرست خانوار باشد یکی از راه‌های ثبت درخواست رسیدگی به شرایط آن دسته از کسانی است که از حمایت معیشتی بی بهره مانده اند.

میرزایی تصریح کرد: تا این لحظه از تعداد کل ۷ میلیون نفر بی بهره از طرح حمایت معیشتی حدود ۴ میلیون نفر ثبت درخواست نموده اند.

او ادامه داد: افراد پس از ثبت درخواست باید منتظر دریافت پیامکی باشد که طی آن چند دسته پیامک برای افراد ارسال خواهد شد فقط یک بار سرپرستان خانوار مجاز به ثبت نام می‌باشند دسته بندی کسانی هستند که مشمول دریافت کد رهگیری می‌شوند و باید کد ملی کد رهگیری و کد امنیتی خود را در سامانه اینترنتی www.hemayat.mcls.gov.ir وارد نمایند سپس درخواستشان را در قالب ۲۰۰ کلمه ثبت می‌نمایند و درخواست آن‌ها وارد سیکل رسیدگی خواهد شد.
میرزایی از ثبت ۶۰ هزار درخواست در سامانه فوق الذکر خبر داد.

زهرا کاویانی کارشناس مسائل اقتصادی در سوی دیگر گفتگوی نسبت به سیاست‌های مطرح شده از سوی دولت برای ارزیابی و گزینشی یارانه بگیران گفت:: در این گونه گزینش‌ها مهم این است که خط کشی‌ها بر اساس ویژگی‌های فردی خانوار باشد نه دارایی‌ها و درآمد‌های افراد. زیرا وضعیت در آمدی دهک‌های ۶ - ۷ و ۸ چندان تفاوتی ندارد و فاصله‌ها بسیار نزدیک است و این وضعیت دهک ۶ که قرار است یارانه نگیرد با وضعیت دهک ۷ که قرار است یارانه بگیرد چندان تفاوت ندارد.

او ادامه داد: آنچه در کشور ما بعنوان تفاوت در آمدی مطرح می‌شود میان ۲ صدک بالا و ۲ صدک پایین جامعه قابل رویت است.

عبدالرضا مصری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در ارتباط تصویری از استان کرمانشاه گفت:: گروه‌هایی بسیاری هستند که در بانک اطلاعاتی یارانه بگیران جایی ندارند مانند اصناف جزء که کمتر از ۳ میلیون تومان درآمد دارند و متاسفانه از آن‌ها اطلاعاتی در سامانه ثبت نیست.

او ادامه داد: تکلیف دستفروشان سطح شهر یا جستجوگران زباله‌های شهری دراین سامانه مشخص نیست. رانندگان و کارگران روزمزدی که بیمه نیستند.

کارگاه‌های غیر بیمه، کارمندان شرکت‌هایی که ماهانه ۴۰۰ یا ۵۰۰ هزار تومان دریافتی دارند و بیمه نیستند و جرأت شکایت هم ندارند هم در این طرح دیده نشده اند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی بااشاره به کارمندان حق الزحمه صدا و سیما که کمتر از یک میلیون تومان در آمد ماهانه دارند افزود: هیچکدام این کارمندان در هیچ سامانه‌ای ثبت اطلاعات نشده اند پس متغیر‌هایی که آقای میرزایی سخنگوی ستاد مشمولان حمایت معیشتی می‌گوید درست نیست. ضمناً ما بانک اطلاعاتی درستی در کشور نداریم و فقط شعار می‌دهیم، بانک اطلاعاتی هزینه‌ای که اصلا نداریم.

مصری گفت: شخصی را سراغ دارم که کارمند بازنشسته است و ماهانه ۵ میلیون تومان از محل بازنشستگی دریافت می‌کند و نمایشگاه خودرویی هم دارد که حدودا ماهانه ۱۵ میلیون تومان درآمد دارد و یارانه هم می‌گیرد از سوی دیگر برادر همین فرد بازنشسته نیست و ماهانه ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در آمد دارد ۲ بچه دانشگاه آزادی دارد، اما یارانه نمی‌گیرد.

میرزایی در استودیو نسبت به گفته‌های نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای طرح ثبت اطلاعات یارانه بگیران تصمیمی است که گرفته شده و ما فقط وظیفه شناسایی افراد مشمول طرح را بعهده داریم، در این طرح کسانی که ساکن خارج کشور هستند و یا از سطح در آمدی بالاتری برخوردارند از لیست یارانه بگیران حذف شده اند.

عبدالرضا مصری در ادامه ارتباط تصویری با این برنامه گفت:اگر بانک اطلاعاتی درستی داریم پس چرا ۳ سال متوالی است درخواست حذف ۳ دهک پر در آمد را داریم، اما این اتفاق نمی‌افتد، زیرا بانک اطلاعات در آمدی جامعی نداریم.

او ادامه داد: اگر خانه‌ای به لطف گرانی‌های متوالی از ۳۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد رسیده تکلیف چیست؟ آیا باید صاحب این خانه به قصد یارانه گیر شدن خانه اش را بفروشد؟

مصری ادامه داد: نباید جملات متناقص در دولت گفته شود. ما بدون حکم قضایی حق کنکاش دارایی‌ها و حساب‌های بانکی مردم را نداریم حالاچطور آقای میرزایی می‌گویند که اطلاعات آماری دقیقی از دارایی و در آمد‌های مردم داریم.

نایب رییس مجلس تصریح کرد: درحال حاضر طبق اطلاعات به روز ۱۵ گروه شغلی در کشور هیچ گونه اطلاعاتی در بانک اطلاعات ایرانیان ندارند. دارایی نباید ملاک باشد، زیرا ممکن است شخصی ۳ میلیون یا کمتر حقوق و در آمد داشته باشد، اما به یمن گرانی‌ها خانه ۳۰۰ میلیونی اش به یک میلیارد ارتقاء یافته باشد. نباید این فرد را از لیست یارانه بگیری حذف کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳
الکی نگویید این شماره که داده اید کاملا قفله و من هزار بار امتحانش کرده ام،
با قسمت «بدون حکم قضایی حق کنکاش دارایی‌ها و حساب‌های بانکی مردم را نداریم» فرمایش جناب نایب رئیس مجلس مخالفم.
به دو دلیل:
1- بدلیل فساد گسترده و ریشه دار در ایران، نه تنها باید طرح شفافیت مالی وجود داشته باشد بلکه قانون "از کجا آوردی؟" هم وجود داشته باشد.
2- آیا همه آزادی ها و حقوق مردم تضمین و احقاق شده است که جناب نایب رئیس نگران این یکی هستند؟
سلام به هر چی اعتقاد دارین جواب مردم رو بدین 3سال پیش بی دلیل یارانه ام قطع شد هر کار کردم نتوانستم راه به جایی ببرم ترو خدا حالا این سبد معیشتی رو هم قطع نکنید به حساب قطع یارانه دو تا ماشین پراید که فروخته بودم و سند نزده بودم یارانه ام رو قطع کردن که دو تا 10 تومان نمیرزید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر