بازدید 3928

ترامپ قانون حمایت از اعتراضات هنگ‌کنگ را امضا کرد

به رغم مخالفت شدید پکن، رئیس‌جمهور آمریکا قانون مصوب کنگره این کشور در حمایت از اعتراضات هنگ‌کنگ را امضا کرد.
کد خبر: ۹۴۰۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰ 28 November 2019
به گزارش تابناک به نقل از فارس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به‌رغم مخالفت جدی پکن، قانون مصوب کنگره این کشور در حمایت از اعتراضات هنگ‌کنگ را تایید کرد. این در حالی‌ست که چین و آمریکا درصدد رسیدن به توافقی برای پایان دادن به اختلافات تجاری با یکدیگر هستند.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین بعد از شرکت در نشست وزرای خارجه عضو گروه ۲۰ به میزبانی شهر «ناگویا» در ژاپن تاکید کرده بود که «هنگ‌کنگ بخشی از چین باقی می‌ماند».

هنگ‌کنگ تا سال ۱۹۹۷ تحت حاکمیت انگلیس قرار داشت. از آن سال حاکمیت چین بر این منطقه اعاده شد، اما ساختار سیاسی این منطقه همچنان دست‌نخورده باقی مانده و اصطلاحا شرایط «یک کشور، دو سیستم» در روابط میان پکن و هنگ‌کنگ برقرار است. این منطقه از لحاظ نظام سیاسی در امور داخلی مستقل است و صرفا در سیاست‌های کلان نظامی و امنیتی از پکن پیروی می‌کند.

این منطقه از پنج ماه پیش درگیر بحرانی است که با اعتراض به قانون استرداد مجرمین به خاک اصلی چین آغاز شد. بر اساس آن هنگ‌کنگ می‌توانست برخی مجرمین را برای ادامه محاکمه یا اجرای مجازات، به سرزمین اصلی چین بفرستد. هرچند آن قانون اکنون به طور کلی کنار گذاشته شده، اما اعتراضات در این منطقه ادامه دارد و در هفته‌های اخیر رنگ آشوب و خرابکاری به خود گرفته است. برخی از معترضین نیز در تلاشند که هنگ‌کنگ را به‌طور کلی از چین جدا کنند، چیزی که وزیر خارجه چین در مورد آن هشدار داده است.

«رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی آمریکا روز شنبه گذشته تأکید کرده بود که آمریکا چشمانش را بر روی تحولات هنگ‌کنگ نمی‌بندد. مشاور امنیت ملی آمریکا اضافه کرد که واشنگتن خواستار پیشبرد انتخابات در هنگ‌کنگ بدون خشونت بوده و امیدوار است که سرکوب دیگری همانند «میدان تیان‌آنمن» در هنگ‌کنگ روی ندهد.

رئیس جمهور آمریکا روز جمعه گذشته در مصاحبه تلفنی با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفته بود که از «جنبش‌های آزادی‌خواه» در هنگ‌کنگ حمایت می‌کند، اما در عین حال ادعا کرد که وی از «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین هم حمایت می‌کند، به خصوص که واشنگتن و پکن در حال مذاکره درباره یک توافق تجاری تاریخی هستند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان