بازدید 6013

در ستاد تبصره ۱۴ و ستاد حمایت معیشتی چه می‌گذرد؟

در حالی که دولت برای تعیین دریافت کنندگان حمایت معیشتی معیار درآمد را در نظر گرفته که پیش از این برای حذف یارانه نقدی معیار هزینه لحاظ شده بود.
کد خبر: ۹۴۰۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹ 27 November 2019

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از تسنیم،  وزارت رفاه که به عنوان مسئول شناسایی دهکهای ثروتمند معرفی شده  در دو طرح حذف یارانه نقدی و یارانه معیشتی به دو شیوه کاملا متفاوت عمل کرده است. بر این اساس ظرف مدت  یک ماه معیار حذف از هزینه به درآمد تغییر کرده است.

بر اساس این گزارش طرح حذف یارانه نقدی خانوارهای ثروتمند از شهریور ماه سال جاری آغاز شد، این طرح در مهر ماه نیز ادامه پیدا کرد و در نهایت حدود 1 میلیون نفر از صف دریافت یارانه نقدی حذف شدند. نکته جالب توجه اینکه در آن برهه معیار حذف دهکهای ثروتمند، از سوی سخنگوی ستاد حذف یارانه میزان هزینه کرد افراد و خانوار در بازه ماهانه اعلام شده بود.

هرچند هنوز اسناد رسمی تشکیل ستاد تبصره 14 قانون بودجه منتشر نشده و اساس ستاد مذکور با ابهاماتی فروانی همراه است اما ظاهرا فرایند حذف یارانه نقدی به دلیل واردشدن اشکالاتی از سوی مجلس متوقف شده است.

از سوی دیگر در طرح جدید پرداخت حمایت معیشتی در حالی که  تیم اصلی همان تیم حذف یارانه نقدی است و همان فردی که به عنوان سخنگوی ستاد تبصره 14 فعالیت میکرد به عنوان سخنگوی طرح ستاد حمایت معیشتی فعالیت می‌کند معیار هزینه به درامد تبدیل شده است. به همین ترتیب فرایند چند ساله حذف دهکهای ثروتمند در چند روز به سرانجام رسید و در نهایت نیز با اعتراضهای متعدد در این خصوص رو به رو شدیم.

گفتنی است، یکی از مسئولان حذف یارانه حمایت معیشتی در این خصوص معتقد است، برازش و همبستگی مستقیم بین میزان هزینه کرد و میزان درآمد افراد وجود دارد. گردش استراتژیک نبوده؛ (و موارد)برای مردم ملموس تر بیان شده است.

اما این تغییر فاز اثر ملموس نیز در حذف یارانه بگیران از حمایت معیشتی داشته است، به عنوان مثال زوج جوانی را در نظر بگیرید که در سال 95 یا 96 پس از یک دوره یک‌ساله مشمول دریافت وام 160 میلیون تومانی بانک مسکن شده و وارد بازار مسکن شده است. در آن زمان (سال 95) میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی حدود 4.3 میلیون تومان بود و زوج مورد نظر یک واحد مسکونی 100 مترمربعی را با قیمت 430 میلیون تومان خریداری کرده‌اند.

بر اساس جدیدترین آمار وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان طی آبان‌ماه امسال به 12 میلیون و 617 هزار تومان در مناطق 22گانه افزایش یافته است، در واقع مِلک 430 میلیون تومانی زوج جوان در حال حاضر بیش از 1.2 میلیارد تومان قیمت دارد. نکته جالب توجه این‌که زوج جوان که یارانه معیشتی آنها واریز نشده حدود 9 سال دیگر باید اقساط وام بانک مسکن را پرداخت کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار