بازدید 20645
۱

تفاوت سرماخوردگی و آنفلوآنزا چیست؟

سرماخوردگی و آنفلوآنزا بسیار به هم شبیه هستند در عین‌ حال تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند.
کد خبر: ۹۴۰۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۰ 27 November 2019

سرماخوردگی و آنفلوآنزا بسیار به هم شبیه هستند در عین‌ حال تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند.

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران، گاهی اوقات افراد هنگام بیدار شدن از خواب صبحگاهی دچار عطسه، سرفه، درد و تب می شوند درحالی که نمی توانند تشخیص دهند دچار آنفلوآنزا شده اند یا سرماخوردگی! این دو عارضه در عین حال که بسیار شبیه به هم هستند کاملا عوارض متفاوتی دارند.

سرماخوردگی نسبت به آنفلوآنزا یک بیماری تنفسی ملایم‌تر محسوب می‌شود. سرماخوردگی بیمار را برای چند روز هم که شده بی حال می کند.

گاهی اوقات آنفلوآنزا فرد را به مشکلات جدی تری مانند ذات‌ الریه دچار می کند و موجب بستری فرد در بیمارستان یا حتی بخش ICU می شود.

صحبت از بیماری واگیردار سرماخوردگی است، ویروسی که از طریق هوای حاوی قطرات آلوده، چشم‌ها، بینی و دهان وارد بدن می‌شود و یکی از شایع‌ترین راه‌های انتقال آن از شخصی به شخص دیگر است؛ اگر شخص مبتلا به این ویروس از وسایل عمومی یا وسایل فرد سالم استفاده کند باید آن وسایل ضد عفونی شود تا به همین راحتی ویروس منتقل نشود. پس فرد مبتلا به سرماخوردگی باید با رعایت چند نکته از انتشار آن به افراد دیگر جلوگیری کند.

محمدرضا مدرسی متخصص ریه درباره تفاوت‌های میان آنفلوآنزا و سرماخوردگی اظهار کرد: راحت‌ترین راه انتقال آنفلوآنزا به افراد بسته بودن محیط است که مدرسه، اتوبوس‌های عمومی و منزل از این قبیل محیط‌ها هستند که موجب انتقال آنفلوآنزا و ویروس‌های کشنده می‌شوند.

وی افزود: جالب است بدانید که این میکروب‌ها می‌توانند چندین ساعت در شرایط سرد هم زنده بمانند و به راحتی هنگام آلودگی به افراد منتقل شوند.

مدرسی بیان کرد: آنفلوآنزا در بزرگسالان به مدت ۳ تا ۴ روز بعد از بیماری هم قابل انتقال است، اما در کودکان به مدت ۷ روز ادامه دارد. به همین دلیل باز هم واگیردار است؛ معمولاً آنفلوآنزا ممکن است همراه یا بدون عارضه باشد که اگر بدون عارضه خطرناکی باشد به راحتی درمان می شود.

این متخصص ریه ادامه داد: آنفلوآنزا کاملاً ناگهانی اتفاق می‌افتد و به راحتی موجب کاهش سیستم ایمنی بدن شده و ویروس در بدن فرد نفوذ خواهد کرد.

وی یادآوری کرد: علائم بارز آنفلوآنزا معمولاً به صورت تب و لرز، بی‌اشتهایی، درد عضلانی و سردرد‌های شدید است که معمولاً با بالا رفتن تب شدت درد هم افزایش می‌یابد.

مدرسی گفت: معمولاً علائم آنفلوآنزای کودکان با درد در قسمت ساق پای آن‌ها ظاهر می‌شود، ممکن است علائم تنفسی مانند سرفه‌های خشک، گلودرد شدید، ترشحات بینی و خشونت و گرفتگی صدا هم ایجاد شود.

این متخصص ریه بیان کرد: بدترین علائم این بیماری سرفه است در حالی که تب به ۴۰ درجه سانتی‌گراد برسد می‌تواند علائم دیگر را به اوج برساند غالبا تب موجود تا ۳ روز ادامه دار خواهد بود، اما بعد از ۳ روز با مراجعه به موقع و مصرف دارو فروکش خواهد کرد.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات جدا کردن این دو یعنی آنفلوآنزا و سرماخوردگی بسیار سخت است، زیرا تا حدودی علائم و نشانه‌های نزدیک به هم دارند. تفاوت بارز این دو در نوع ایجاد شدن آنهاست؛ بیماری آنفلوآنزا قابل پیش‌بینی نبوده، اما سرماخوردگی ابتدا دارای نشانه‌های زیادی است. معمولاً احساس تب و ضعف بدنی شدید در وقوع آنفلوآنزا بیشتر ظاهر می‌شود.

مدرسی گفت: بحث نگران‌کننده این موضوع عوارض آن است و افرادی که دارای بیماری‌های مزمن هستند در صورت مبتلا شدن به آنفلوانزا جان خود را از دست می دهند.

سرماخوردگی زیرگروه بیماری آنفلوآنزا

همچنین در ادامه سید محمدرضا هاشمیان متخصص مراقبت‌های ویژه و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره تفاوت های بین آنفلوآنزا و سرماخوردگی اظهار کرد: سرما‌خوردگی نوعی ویروسی بوده و زیر گروه آنفلوآنزا است. این نوع ویروس شایع‌ترین علت بیماری در سال ۲۰۰۹ بوده و در ایران هم شیوع پیدا کرد؛ مرگ و میر‌های زیادی هم در ایران به دلیل این نوع ویروس اتفاق افتاد.

وی بیان کرد: معمولاً علائم آنفلوآنزا به صورت سرماخوردگی فصلی ظاهر می‌شود؛ گاهی اوقات ممکن است بیماری به همین وضعیت باقی بماند و به قسمت‌های دیگر بدن نفوذ نکند، اگر افراد به موقع به پزشک عفونی مراجعه کنند می‌توانند مانع ایجاد این نوع عارضه شوند.

هاشمیان گفت: زمانی که ویروس شناس حرفه‌ای بتواند ویروس ها را بشناسد می‌توانند به راحتی آن را درمان کنند.

وی ادامه داد: توصیه افراد در این فصل باید بهداشت فردی خود را رعایت کنند و کمتر در معرض آلودگی قرار بگیرند. فرد زمانی دچار مرگ خواهد شد که عفونت ایجاد شده در بدن او نفوذ کرده و سیستم ایمنی بدن را مختل کند.

این متخصص مراقبت های ویژه بیان کرد: البته ممکن است مقاومت‌های دائمی هم پیش بیاید و دارویی که توسط پزشک تجویز شده باشد، نتواند به خوبی اثر کند در این صورت میکروب‌های موجود باعث ایجاد آنفلوآنزا در فرد می‌شود.

هاشمیان یادآوری کرد: امروزه درمان‌های مناسبی برای از بین بردن آنفلوآنزا وجود دارد اگر اکسیژن‌ رسانی مرغوب از طریق راه‌های معمول و طبیعی منتقل نشود، می‌توان از راه‌های خون رسانی استفاده کرد؛ البته درمان آنفلوآنزا بسیار خاص و پرهزینه است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
سلام، اکسیژن رسانی مرغوب چیست؟ حداقل ۴۰ سال در امور پزشکی و تدریس دانشگاهی هستم ولی این عبارات نامفهوم است..اکسیژن از راه های خون رسانی ؟؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر