بازدید 4773
محسن رضایی:

مسئله بنزین می‌توانست با تدبیر بهتری صورت گیرد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره افزایش نرخ بنزین و نحوه اجرایی آن توسط دولت اشاره و خاطرنشان کرد: دولت در مسئله بنزین تدبیر ضعیفی را صورت داد و سبب شود ضد انقلاب بر موج آن سوار شود و برای نظام هزینه تراشی کنند. مسئله بنزین می‌توانست با تدبیر بهتری بدست خود مردم صورت گیرد. چقدر درباره این روش مردم را توجیه کردند؟ در مسئله اقتصاد باید مردم را به صحنه آورد و به آن‌ها اختیار و میدان داد.
کد خبر: ۹۴۰۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳ 26 November 2019
به گزارش تابناک به نقل از فارس، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست پنجاه و پنجمین نشست ماهیانه جامعه اسلامی مدیران با اشاره به سالروز سازمان بسیج مستضعفین به دستور حضرت امام (ره) اظهار داشت: هفته بسیج فرصت خوبی است که از زاویه این رویداد مهم به شرایط کشور نگاه و ببینیم چه مقدار بر مسیر اولیه انقلاب، فداکاری‌ها و جانفشانی‌ها قرار داریم.

وی افزود: در سال ۵۸ حضرت امام (ره) دستور تشکیل بسیج ۲۰ میلیونی را دادند. دشمنان به جای اینکه انقلاب ما را و اشتباهات خود را بپذیرند و جبران کنند از ۵ استان ایران وارد کشور شدند و حمله کردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وضعیت ارتش در اوایل انقلاب گفت: فرماندهان و تیمسار‌های ارتش برکنار و عملا سر ارتش زده شده بود و آقای بازرگان هم چند قرارداد مهم جنگی را لغو کرده بود.

رضایی ادامه داد: من نمی‌خواهم بگویم این کار‌ها تعمدا صورت گرفت، اما نفوذی‌هایی در اطراف برخی افراد حضور داشتند که می‌خواستند کشور را به سمت تسلیم شدن سوق دهند و افراد ناشناخته‌ای هم نبودند بلکه برخی از آنان در انقلاب هم مشارکت داشتند، اما شرایط را به سمتی بردند که آقایان قرارداد اف ۱۶ و تانک‌ها را لغو کردند.

وی با بیان اینکه در سال‌های نخست جنگ دارای مشکلات عدیده‌ای بودیم، گفت: بنی صدر تفکر خاصی داشت و چارچوب‌های فکری وی غربی بود و تا زمان ایشان حتی یک تپه هم آزاد نشد و هر اتفاقی افتاد از سال دوم جنگ بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که باید مطالعه کنیم و ببینیم ما چقدر به علل موفقیت‌ها پایبند هستیم، چون هر جا از مردم استفاده و به آن‌ها اختیار و مسئولیت دادیم، قهرمانانی پیدا شده و کشور را نجات دادند.

رضایی گفت: که ما در زمان جنگ، قواره‌های دست و پا گیر را کنار گذاشتیم و با اینکه می‌گفتند برای ساخت تیپ و لشکر گاهی نیازمند ۱۵ سال کار است، تیپ و لشکر‌های انقلابی از مردم و بسیجی‌ها درست کردیم و دیدید که فرزندان مردم چه دلاومردی‌هایی از خود نشان دادند.

وی با طرح این پرسش که ما چطور امروز نمی‌توانیم با این همه امکانات اقتصاد کشور را راه بیاندازیم؟ آیا به دلیل این نیست که از اصول اولیه فاصله گرفتیم؟ گفت: در جنگ به جوانان کشور اعتماد شد نه به معنی اینکه بیایند در جنگ اعتراض کنند بلکه بیایند مسئولیت بپذیرند. به مردم اعتماد شد میدان داده شد و بار جنگ که بر عهده دولت‌ها است را مردم عهده‌دار شدند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه افرادی که در ارتش و سپاه فرمانده شدند از جنس مردم بودند، گفت: وقتی امام (ره) دستور می‌داد حصر آبادان شکسته شود دو روز بعد این اتفاق می‌افتاد، این از آثار و برکت تولد و ظهور بسیج بود و تداوم این راه و مکتب، امروز نیرو‌های مسلح ما را به یک قدرت بزرگ در منطقه تبدیل کرده است.

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه نباید بین مدیریت کشور و رهبری فاصله باشد، خاطرنشان کرد: افراد نباید بگویند ما رای آوردیم و هر سیاستی که بخواهیم را تصویب و دنبال می‌کنیم ولو اینکه مخالف سیاست‌های کلی و تدابیر رهبری باشد.

وی تاکید کرد: مدیریت و مدیران کشور باید در امتداد رهبری باشند، چون مدیریت و رهبری دو عنصر حکم‌رانی محسوب می‌شوند و اگر در امتداد هم نباشند، دوگانگی و چالش به وجود آمده و سیاست‌های رهبری اجرا نشده و آسیب آن به انقلاب، کشور و مردم وارد می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از مغفول ماندن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انتقاد و بیان کرد: اقتصاد مقاومتی دارای بند‌هایی است که برای جلوگیری از پیامد‌های ناشی از تحریم‌ها انجام شده، اما برخی از مدیران کشور می‌گویند اقتصاد مقاومتی را با مذاکرات حل و فصل کرده و اینقدر سرمایه و تکنولوژی وارد کشور می‌کنیم که نیازی به اقتصاد مقاومتی نباشد! امروز نتیجه عمل نکردن به این سیاست‌ها سبب شده تا مردم و نظام و انقلاب آسیب ببیند.

رضایی اضافه کرد: ما اگر در سال اول توانستیم با کمک بسیج و مردم، جنگ و جبهه را حل کنیم و به جلو برویم به این دلیل بود که بین مدیریت کشور و رهبری فاصله‌ای نبود.

وی به ضرورت مشارکت مردم در اقتصاد کشور اشاره و اظهار کرد: با این وضع اقتصاد کشور یک نوعی سرمایه داری در کشور درست می‌کنیم، مردم کجای اقتصاد هستند؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره افزایش نرخ بنزین و نحوه اجرایی آن توسط دولت اشاره و خاطرنشان کرد: دولت در مسئله بنزین تدبیر ضعیفی را صورت داد و سبب شود ضد انقلاب بر موج آن سوار شود و برای نظام هزینه تراشی کنند.

رضایی ادامه داد: مسئله بنزین می‌توانست با تدبیر بهتری بدست خود مردم صورت گیرد. چقدر درباره این روش مردم را توجیه کردند؟ در مسئله اقتصاد باید مردم را به صحنه آورد و به آن‌ها اختیار و میدان داد.

وی خطاب به مسئولان اجرایی گفت: نحوه بروکراسی و سیستم اداری را باید به شکلی در بیاورید که نمایندگان دولت‌ها در استان‌ها بتوانند به مردم اختیار بدهند. سیستم اداری کشور از زمان رضاشاه نهادینه شده و تغییر نکرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مدیریت جهادی با این مدیریتی که اکنون داریم فرق دارد، گفت: مدیریت کلاسیک در قبل و بعد از جنگ جواب نداده است و ما نیز بلید مدیریت جهادی را از محیط‌های نظامی به محیط‌های اقتصادی می‌آوردیم چرا که سیستم الان مدیریت جهادی نیست.

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه اکنون دو نوع نگاه در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: یک نگاه به بیرون از مرز‌ها است و یک نگاه از داخل به بیرون است. نگاه دوم بر این اساس است که تا خودمان را پر بار نکنیم نمی‌توانیم با دنیا وارد معامله شویم.

وی تاکید کرد: اگر روزی تولید ملی در ایران راه بیفتد باید روزانه یک میلیون بشکه نفت وارد کنیم و اگر صنعت و خدمات ما مدرن شود نیاز به این میزان بشکه نفت داریم و ان زمان میلیارد‌ها کالا صادر و وارد می‌کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بر این باور است که یک تفکر می‌خواهد انقلاب را بیرون کند و تفکر دیگر با نجابت، صبر و حوصله با این تفکر کار می‌کند و دندان روی جگر می‌گذارد تا شاید این تفکر اصلاح شود.

رضایی گفت: تا کی باید برای کسانی هزینه بدهیم که اقتصاد و فرهنگ دستشان است و نه تنها کاری نمی‌کنند بلکه و خنجر هم‌می زنند؛ این سوال امروز بسیجیان ما است که چرا برخی‌ها نه تنها مشکلات را حل و مرتفع نمی‌کنند بلکه گردن نظام، بسیجی‌ها و پاسدار‌ها می‌اندازند. ما کجا نگذاشتیم؟

وی افزود: گفتند با برجام که گل سر سبدشان بود ایران را بهشت می‌کنیم؟ پس چرا ترامپ از آن خارج شد؟ آیا خروج رییس جمهور آمریکا از این معاهده به معنای شکست این تفکر نگاه به بیرون از مرز‌ها نیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز تاسف کرد: ما با این اندیشه که اجازه نمی‌دهد اقتصاد مردمی و مدیریت کشور در امتداد رهبری قرار بگیرد و بعد هم به جای اعتراف به اشتباهات خود، مشکلات را به گردن رهبری می‌اندازند، چه کار کنیم؟ می‌گویند چرا رهبری هزینه شد؟ این حسن را امام (ره) نیز داشتند که خود را فدای مردم می‌کردند. ما نباید اجازه دهیم این سرمایه‌های بزرگ خود را فدا کنند.

رضایی درباره سوال یکی از حضار مبنی بر اینکه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا چیست؟ و آیا این به معنی از ارزش انداختن مجلس نیست، تصریح کرد: یک سال پیش جناب آقای رییس جمهور به رهبری پیشنهاد کردند، چون شرایط کشور سخت شده، شما به میدان بیاید و ما هر چه شما بگویید عمل می‌کنیم؛ رهبری فرمودند: من طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی سران قوا را مسئول این بخش می‌کنم، اما در چارچوب‌های قانونی عمل کنید و من را هم در جریان قرار دهید، بنابراین این به معنی تعطیلی مجلس نبوده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رهبری در جریان جزییات افزایش نرخ بنزین قرار داشتند یا خیر، گفت: رهبری در جزییات دخالت نمی‌کنند که قیمت هر لیتر بنزین هزار یا هزار و پانصد تومان باشد و کلیات را تایید می‌کنند و فرمودند: از تصمیم سران سه قوه حمایت می‌کنم.

رضایی درباره اغتشاشات اخیر نیز گفت: دست دشمنان خارجی در حوادث اخیر به وضوح روشن بود و به دلیل شکست‌های پی در پی خود عقده‌ای شده بودند و خواستند عقده گشایی کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان