بازدید 4339
۱
فرجام نافرجام پتروشیمی بوعلی سینا

٩۴ میلیون دلار کجا هزینه شد؟

کد خبر: ۹۳۹۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱ 26 November 2019

بیش از سه سال از آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا می گذرد و به گفته یک مقام آگاه این پتروشیمی با وجود دریافت ٩۴ میلیون دلار از خسارت ١٢٠ میلیون دلاری، هنوز عملیات بازسازی را آغاز نکرده است.

به گزارش مهر، بیش از سه سال از آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا در بندر ماهشهر می گذرد. پتروشیمی که در گرم ترین روزهای تابستان ۱۳۹۵ وزیر نفت را تا فاصله چند ده متری حادثه کشاند. ابعاد این آتش سوزی به قدری بزرگ بود که کاری از تیم اطفای حریق بر نیامد و با تصمیم حداکثری کارشناسان به حال خود گذاشته شد تا مواد سوختنی به پایان رسیده و شعله های آتش پس از سه روز فروکش کنند. 

خوراک پتروشیمی بوعلی سینا نفتای سبک و سنگین است که در نهایت به محصولاتی نظیر پارازایلن و بنزن تبدیل می‌شود. پس از بنزن، پارازایلن مهم‌ترین مواد آروماتیکی محسوب می‌شود. پارازایلن به طور عمده برای تولید دی. ام. تی و پی.تی. ای مصرف می‌شود که این دو محصول در ساخت پلی اتیلن ترفتالات استفاده می‌شود که می‌تواند در ساخت و تولید پلی استرها، الیاف مصنوعی، فیلم عکاسی، صنایع داروسازی، حشره کش‌ها، حلال‌ها و بطری نوشابه و آب معدنی کاربرد داشته باشد.

پتروشیمی بوعلی سینا بخشی از مواد اولیه پتروشیمی تندگویان در همسایگی خود را تامین می کرد که پس از این رخداد، تندگویان دست به دامان پتروشیمی نوری در عسلویه شد و با هزینه گزاف برای حمل و نقل، مواد اولیه خود را تامین می کند.  همین روند موجب شد در دوره ای نرخ تولید پت به عنوان مواد اولیه بطری های پلاستیکی، نوسان داشته باشد.

در همین زمینه یک مقام اگاه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: میزان خسارت وارد شده به پتروشیمی بوعلی سینا حدود ۱۲۰ میلیون دلار ارزیابی شده که از این میزان ٩۴ میلیون دلار آن توسط کنسرسیوم بیمه ای پرداخت شده است.

وی که خواست نامش در گزارش ذکر نشود، افزود: علیرغم پرداخت بخش عمده خسارت، ولی هنوز این پتروشیمی اقدام به بازسازی نکرده و گزارشی نیز در این زمینه منتشر نشده است.

پیگیری بیش از دو هفته ای خبرنگار مهر از روابط عمومی این مجموعه بی نتیجه ماند. روابط عمومی این پتروشیمی اعلام کرد که مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا به تازگی عهده دار مسوولیت این پتروشیمی شده و فعلا امکان مصاحبه ندارد.

گفتنی است مدیرعامل این مجموعه حدود ٨ ماه قبل سکان پتروشیمی بوعلی را به دست گرفت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
این اخبار رو که آدم میشنوه ناراحت میشه . از وزارت نفت و سازمان بازرسی کل کشور خواهش میکنم پیگیر این نوع اخبار با فوریت زیاد باشند . در شرایط اقتصادی و تحریم های الان کار نکردن یه پتروشیمی واقعا معنی نداره . خام فروشی نفت خیانت به سرمایه ملی هستش...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان