بازدید 3181
آمار معاملات نشان داد:

رشد ۴ درصدی آیفکس در دومین ماه پاییز

کد خبر: ۹۳۹۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴ 23 November 2019

شاخص فرابورس در جریان معاملات دومین ماه پاییز امسال رشد ۴ درصدی را به ثبت رساند.

به گزارش ایبِنا، در دومین ماه پاییز امسال در بازارهای فرابورس بیش از ۲۸ هزار و ۵۰۰ میلیون ورقه به ارزش ۱۷۰ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال در ۴۵۹۳ نوبت معاملاتی خریدوفروش شد که روزانه دادوستد متوسط ۱۵۸۶ میلیون ورقه به ارزش ۹ هزار و ۴۷۵ میلیارد ریال به ثبت رسید.

بر اساس این گزارش، در این مدت تعداد و حجم معاملات نسبت به آبان‌ماه سال گذشته ۷۷ درصد و ارزش معاملات نیز ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

افزون بر این رصد معاملات بازارهای فرابورسی نشان می‌دهد در ماهی که گذشت به ترتیب بازارهای SME، پایه، ابزارهای نوین مالی و دوم با رشد ۱۳۳۱، ۱۲۷، ۵۸ و ۴۰ درصدی، بیشترین افزایش در حجم معاملات را به ثبت رساندند؛ این در حالی است که بازار اول کاهش ۱۷ درصدی حجم دادوستدها را نسبت به آبان‌ماه سال گذشته تجربه کرد.

شرکت‌های کوچک و متوسط

از سوی دیگر ارزش معاملات در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط هم ۸۱۷ درصد افزایش یافت و بازارهای ابزارهای نوین مالی، دوم، پایه و اول نیز به ترتیب رشد ۱۴۳، ۱۰۳، ۴۱ و ۱۹ درصدی را در ارزش مبادلاتی رقم زدند.

بازار اول

همچنین در بازار اول فرابوس نیز در ماه گذشته تعداد ۱۷۶۴ میلیون سهم به ارزش ۹ هزار و ۵۳۹ میلیارد ریال خریدوفروش شد و در بازار دوم نیز شاهد تغییر مالکیت ۷۷۲۸ میلیون سهم به ارزش ۵۰ هزار و ۷۷۸ میلیارد ریال بودیم.

بازار پایه

همچنین نگاهی به معاملات سهامداران در بازار پایه نشان می‌دهد که در دومین ماه پاییز امسال ۱۸ هزار و ۳۴۴ میلیون سهم به ارزش ۲۳ هزار و ۲۷ میلیارد ریال در بین خریداران و فروشندگان سهم‌های بازار پایه‌ای دست به دست شده است.

بازار ابزارهای نوین مالی

از سوی دیگر در بازار ابزارهای نوین مالی که میزبان چندین عرضه اسناد خزانه اسلامی و پذیره‌نویسی بود طی آبان‌ماه تغییر مالکیت ۶۹۹ میلیون ورقه صورت گرفت که ارزش این مبادلات بر ۸۷ هزار و ۱۴۶ میلیارد ریال افزون شد.

روند مثبت آیفکس

این گزارش می‌افزاید: در آبان‌ماه امسال شاخص کل نیز بازدهی ۴ درصدی را به ثبت رساند و حجم و ارزش کل مبادلات فرابورس نیز به ترتیب افزایش ۷۷ و ۱۰۰ درصدی را نسبت به آبان‌ماه پارسال در پرونده کاری خود به ثبت رساندند.

بر این اساس شاخص فرابورس(آیفکس) در آخرین روز کاری آبان ماه در ارتفاع ۳۹۵۰ واحدی ایستاد که نشان از رشد ۱۴۵ واحدی معادل ۴ درصد داشت. همچنین ارزش بازار فرابورس با رشد ۷ درصدی نسبت به روز پایانی ماه قبل به بیش از رقم چهار ‌میلیون و ۱۲۵ هزار میلیارد ریال رسید که بازدهی ۶۰ درصدی را از آغاز سال ۹۸ نشان می‌دهد.

وضعیت صنایع

لازم به ذکر است : ارزش معاملات خرد بازار سهام در مجموع صنایع فرابورسی طی آبان‌ماه به رقم ۷۷ هزار و ۳۲۵ میلیارد ریال رسید که از این میزان سه گروه مواد و محصولات دارویی، فلزات اساسی و انبوه‌سازی، املاک و مستغلات بیشترین سهم از ارزش کل معاملات را به ترتیب به میزان ۱۲، ۹ و ۸ درصد در اختیار گرفتند.

در همین حال، گروه‌های محصولات کاغذی، محصولات شیمایی و زراعت و خدمات وابسته نیز با در اختیار گرفتن سهم ۷ و ۶ درصدی از ارزش معاملات خرد بازار سهام (شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه، اختیار معامله خریدوفروش و SME) و اختیار سهام، جایگاه‌های چهارم تا ششم را به خود اختصاص دادند.

بر پایه این گزارش، در نیمه آبان‌ماه جاری اوراق اجاره شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش در بازار ابزارهای نوین مالی و به تعداد ۳ میلیون ورقه به ارزش ۳ هزار میلیارد ریال پذیرش شد که دوشنبه بیستم این ماه شاهد اتمام موفقیت‌آمیز پذیره‌نویسی این اوراق در فرابورس بودیم.

پذیره‌نویسی چهاراوراق صکوک منفعت

همچنین در این مدت پذیره‌نویسی چهارمین سری از اوراق صکوک منفعت در ۵ نماد «افاد۵۱»، «افاد۵۲»، «افاد۵۳»، «افاد۵۴» و «افاد۵۵» به ارزش ۴۹ هزار و ۹۲۱ میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی با موفقیت صورت گرفت.

دو عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی

از سوی دیگر دو عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی با نماد «اخزا ۸۱۴» با تعداد ۳۰ میلیون ورقه و ارزش کل ۳۰ هزار میلیارد ریالی و قیمت کشف‌شده هر ورقه ۶۱۰ هزار ریال و «اخزا ۸۰۶» با قیمت کشف‌شده ۷۱۴ هزار ریال، ارزش کل ۱۵ هزار میلیارد ریال و تعداد ۱۵ میلیون ورقه انجام شد و بدین ترتیب امکان معاملات ثانویه این دو اخزا در آبان‌ماه از درگاه فرابورس فراهم شد.

این در حالی است که در نخستین روز آبان‌ماه نیز یک شرکت جدید به گردونه معاملات بازار دوم فرابورس پیوست و فرابورس میزبان عرضه اولیه ۲۵ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری آوانوین بود که در گروه سرمایه‌گذاری‌ها عرضه شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر