بازدید 5473

زائری: مردم با ادبیات برخی مسئولان ارتباط نگرفته‌اند

کد خبر: ۹۳۸۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱ 19 November 2019
نویسنده کتاب «تقاطع انقلاب» معتقد است که نمی‌توان نسبت به انقلاب اسلامی به عنوان بزرگترین اتفاق تاریخ معاصر بی‌دغدغه بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست نقد و بررسی کتاب «تقاطع انقلاب» با حضور محمدرضا زائری نویسنده کتاب، سید عبدالجواد موسوی، روزنامه‌نگار، فروز رجایی‌فر منتقد و سعید فخرزاده وقایع‌نگار در باغ موزه قصر برگزار شد.

در این نشست سیدعبدالجواد موسوی درباره تفاوت اصلی این کتاب با دیگر کتاب‌ها گفت: «تفاوت این کتاب با کتاب‌های دیگر در این است که دیگر کتاب‌ها اغلب تحلیل‌های پس از رخداد است، اما این کتاب در لحظه نوشته و توسط کسی بیان شده است که نسبت به مبانی انقلاب اسلامی تعلق خاطر دارد. کسی که محافظه‌کاری نکرده و در آن زمان عقاید خود را مطرح کرده است.»

در ادامه نشست محمدرضا زائری، نویسنده کتاب «تقاطع انقلاب» با بیان این مطلب که این کتاب تاریخ مصرف ندارد، گفت: این کتاب به سه دلیل محدود به زمان خاص نمی‌شود. نخست به دلیل اینکه کالایی فرهنگی است که به طرح سؤال پرداخته و نکته دوم اینکه بخشی از این محتوا همیشه زنده است. ما در متن انقلاب زندگی می‌کنیم و چه بخواهیم و چه نخواهیم با پدیده‌ای زنده در ارتباطیم و موضوع کتاب مسئله تاریخی تمام شده نیست. نکته سوم این است که مقدمه کتاب قبلاً منتشر نشده، در مقدمه حرف تازه‌ای مطرح و در آنجا درباره این موضوع بحث شده است که ما با نسلی طرفیم که در پدید آمدن انقلاب نقشی نداشته است و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم نمی‌توانیم آنها را نادیده بگیریم. این نسل باید احساس کند در اداره کشور نقش دارد. این نسل باید بداند حقوقی دارد که ربطی به اعتقاد و سلیقه‌اش ندارد، همانقدر که انقلاب ما اسلامی است، جمهوریتِ ما ایرانی‌ است و یکایک مردم ایران باید در مورد کشور بتوانند اظهار نظر کنند. البته در طرح این مباحث، محافظه‌کاری هم به خرج داده‌ام.

زائری در پاسخ به این پرسش که چرا این کتاب شکل گرفته است؟ تصریح کرد: واقعیت این است که ما نمی‌توانیم نسبت به انقلاب اسلامی بی‌دغدغه باشیم. انقلاب اسلامی بزرگترین اتفاق تاریخ معاصر ما است و اتفاقی در این زمان به عظمت انقلاب رخ نداده است. ما چه مدافع انقلاب باشیم و چه نباشیم، انقلاب مسئله ما است و نباید اجازه بدهیم روایت‌های اشتباه جای روایت‌های درست را بگیرد.

وی افزود:تلاش من در این کتاب این بوده است که بر این نکته اصرار کنم که انقلاب اسلامی تجربه‌ای بشری است و تجربه بشری هم نقطه قوت دارد و هم نقطه ضعف و اگر منصفانه برخورد کنیم نقاط قوت بیشتر به چشم می‌آید.

در ادامه افروز رجایی‌فر، نویسنده و پژوهشگر بیان کرد: زمانی که این کتاب را خواندم با دغدغه‌مندی مواجه شدم. راه ارتباط با نسل جدید گفت‌وگو است. حضرت امام (ره) به ما فرمودند روزی ما مجبور می‌شویم پاسخ بدهیم چرا لانه جاسوسی را فتح کردیم؟ بعضی مطالب این کار آفت کار ژورنالیستی را دارد. بهتر بود مقالات منتشرشده با توضیحاتی بیشتر در فضای غیرژورنالیستی بازآفرینی می‌شدند. مطلبی را به عنوان یادداشت روز نوشته است که آن مطلب در کانون توجه خوانندگان است.

او ادامه داد: مقدمه کتاب به نظرم بسیار مهم آمد. قسمتی که به دلم نشست انتهای مقدمه بود که تأکید می‌کرد باید بر نقاط اشتراک واقعی به توافق برسیم. باید مشکلات را عینی ببینیم که این موضوع با رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت برای دیگران و بر اساس شایسته‌سالاری به دست می‌آید. بعضی فکر می‌کنند که این واقع‌گرایی با آرمان‌گرایی که اساس انقلاب بوده است، منافات دارد. اتفاقاً به نظر من، منافاتی وجود ندارد و واقع‌گرایی کمک می‌کند به آرمان‌های خود دست پیدا کنیم. آرمان‌گرایی با خیال‌پردازی تفاوت دارد، بعضی می‌خواهند واقع‌گرایی را تضعیف و خیال‌پردازی را تقویت کنند.

این پژوهشگر نقد خود را درباره کتاب «تقاطع انقلاب» این‌گونه بیان کرد: مسئله ما نگاه کلان است. جایگاه مردم در نظام باید تعریف شود که این نیاز به تحقیقات علمی دارد. برای اصلاح اشتباهات نگاه موردی کفایت نمی‌کند و باید نگاهمان درباره حکومت و مردم تعریف شود و بحث مشروعیت نظام، پذیرش مردم است. در این کتاب نیز به جایگاه مردم اشاره شده و نگاه کلان به آن وجود دارد.

حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، پژوهشگر تاریخ شفاهی انقلاب درباره کتاب از دید مخاطب گفت: «آقای زائری در «تقاطع انقلاب» با مسئولین شروع کردند اما در نهایت رسیدند به مردم و با توانایی‌شان پیام واقعی را به مردم رساندند.»

او همچنین ادامه داد: «این انقلاب، انقلاب فرهنگی و علمی است، عده‌ای اهل فکر آمدند انقلاب کردند. انقلاب اسلامی انقلاب سران ارتش نیست. اگر روایت من حق است باید اجازه بدهم روایت من کنار روایت دیگران شنیده شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر