بازدید 18074
در برنامه «هفت» مطرح شد؛

سینمای ایران از ابتدای انقلاب تا امروز ورشکسته است! / دولتی که یک شبه بنزین را سه هزار تومان می‌کند، از سینما هم مالیات می‌گیرد! / سازمان سینمایی تلاش می‌کند قانون از بین برود! / اتهام تطمیع مدیران سینمایی توسط سازندگان سریال‌های نمایشگاه خانگی / فراستی: مخاطبان «مطرب» لمپن هستند! / مسئولین غیرت فرهنگی ندارند!

باید از مدیران برنامه هفت و سایر گردانندگان این برنامه پرسید، اگر به اعتقاد آن‌ها متولی این حوزه سازمان سینمایی است، پس معاونت فضای مجازی صداوسیما به چه حقی در این حوزه مداخله کرده و به سایت‌های غیرمجاز دانلود فیلم که فیلم‌های خارجی را بدون خرید کپی رایت پخش می‌کنند، مجوز داده است؟! اگر وی او دی به کلی به معاونت فضای مجازی صداوسیما واگذار شود، مشکل حل خواهد شد؟!
کد خبر: ۹۳۷۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷ 15 November 2019

سینمای ایران از ابتدای انقلاب تا امروز ورشکسته است!

برنامه هفت در حالی بار دیگر در نیمه شب آغاز شد که در نخستین مباحث مطرح در آن، تأکید شد که سینمای ایران از ابتدای انقلاب تا به امروز ورشکسته است و صرفاً به واسطه جایگاه مهم سینما مورد هجوم و تولید آثار است. از سوی دیگر، مطابق با روال معلوم وی او دی‌ها هدف قرار گرفتند و مدیریت این حوزه به چالش کشیده شد؛ مدیریتی که احتمالاً اگر کامل به دست صداوسیما بیفتد و دولت و به طور خاص سازمان سینمایی از نقش حاکمیتی‌اش صرف نظر کند، مشکل حل می‌شود!

به گزارش «تابناک»؛ برنامه «هفت» با اجرای محمدحسین لطیفی در حالی اجرا شد که بخش نخست آن با بحث‌ها و حواشی فراوانی همراه بود. سیدضیاء هاشمی رئیس شورای عالی تهیه کنندگان و محمدرضا عباسیان در این بخش درباره شرایط سینمای ایران مسائل متفاوتی را مطرح کردند که مستقیم اهالی سینما را هدف قرار ندادند. عباسیان در این بخش به درستی تأکید کرد که سهم سینما در فرهنگ‌سازی نسبت به همه عرصه‌های فرهنگی در سال‌های پس از انقلاب به مراتب بیشتر بوده و در این زمینه مؤثر عمل کرده است.

سیدضیاء هاشمی در عین حال نگاه متفاوتی داشت و شروع به معرفی عواملی که سینمای ایران را تهدید می‌کند، کرد و با اشاره به اینکه هزینه تولید فیلم‌های سینمایی در سال گذشته 220 میلیارد و فروش سینمای ایران حدود 240 میلیارد بوده تأکید کرد: «حدود 30 درصد قیمت بلیت سینما یعنی حدود 80 میلیارد متعلق به فیلمساز است، بنابراین مابقی‌ تا 220 میلیارد هزینه تولید ضرر بوده است. سینما از ابتدای انقلاب تا امروز ورشکسته است.»

او در ادامه با انتقاد از تلاش برای لغو معافیت مالیاتی سینما، تأکید کرد، این معافیت محصول همین ورشکستگی است و با انتقاد از چنین تصمیمی، خواستار جلوگیری از تصویب این لایحه در مجلس شد و آن را برای سینما بسیار مخرب ارزیابی کرد. هاشمی در عین حال تأکید کرد: «دولتی که یک شبه بنزین را سه هزار تومان می‌کند، از سینما هم مالیات می‌گیرد!»

او در بخش دیگری از اظهارات با اشاره به هزینه سنگین تولید در سینمای ایران تأکید کرد جایگاه سینما آنقدر اهمیت دارد که همیشه مورد هجوم است. مثلا نمایش خانگی راه اندازی می‌شود که قرار شده بشود نان سینما ولی می شود قاتل جان سینما. برخی در سینمای ورشکسته سرمایه گذاری می کنند. تولید انبوه نمایش خانگی باعث ضربه زیادی به سینمای ایران شده است. درک درستی از این اتفاق وجود ندارد. چرا بیست هنرپیشه طراز اول در یک سریال نمایش خانگی بازی می کنند؟ دستمزدهای عجیب و غریب و پول های مشکوک وارد این عرصه شده است. یک خطای بزرگ دیگر این که وقتی استارهای درجه اول را می برند، جذابیت آن ها برای مردم از بین می رود. دوباره باید چندین سال تلاش بکنیم که تا بتوانیم بازیگر درجه یک معرفی کنیم. ما ۸۲ فیلم داشتیم که ۶۴ فیلم آن کامل ضرر کرده است.

محمدرضا عباسیان نیز سازمان سینمایی را به عنوان متولی وی او دی نشانه رفت و گفت: بحث نمایش خانگی که به عنوان یک بخش سینمایی است، سه زیر مجموعه دارد؛ اول بحث سریال سازی، دوم بحث سرقت آثار، تا جایی که من اطلاع دارم قوانین زمانی به تصویب می رسد که لایحه از طرف نهاد مربوطه به مجلس تقدیم‌ شود.

این مدیر سینمایی در دولت احمدی نژاد ادعا کرد: متأسفانه ما با یک تلاشی غیر محسوس از سوی سازمان سینمایی روبه رو هستیم که انگار می خواهد قوانین از بین برود. مشخصا ما در حوزه نمایش خانگی قوانین مشخصی داریم. قانونی در سال ۸۸ تصویب و در ۱۱ بهمن ماه مصوب شده که این قانون در همان زمان پایه فعالیت انجمن مبارزه با پخش آثار به صورت غیر مجاز گشته است. باید اعلام کنند که این ستاد در یک سال گذشته چه فعالیتی داشته، خصوصا در زمینه این آثاری که در این مدت قاچاق شده است. ما قانون داریم که هر نوع نمایش محتوا در هر صورتی باید دارای پروانه نمایش باشد. الان حجم بالایی از فیلم ها در نمایش خانگی عرضه میشود بدون داشتن پروانه نمایش! ما دو و نیم‌ میلیون مخاطب فیلم داریم. اگر این مخاطبان فقط دوهزار تومان برای یک فیلم در نمایش خانگی پرداخت کند ۵ میلیارد به جیب صاحب اثر برمی گردد.

پرسش اساسی این است که چرا عباسیان در دوره مدیرعاملی مؤسسه رسانه‌های تصویری و در دولت احمدی نژاد این اقدامات را انجام نداد و فرآیندی را فراهم نکرد تا قاچاق به کل پاک شود و سودش به صورت صد در صدی به سینمای ایران برسد؟ همچنین باید از مدیران برنامه هفت و سایر گردانندگان این برنامه پرسید اگر به اعتقاد آنها متولی این حوزه سازمان سینمایی است، پس معاونت فضای مجازی صداوسیما به چه حقی در این حوزه مداخله کرده و با سایت‌های غیرمجاز دانلود فیلم که فیلم‌های خارجی را بدون خرید کپی رایت پخش می‌کنند، مجوز داده است؟! اگر وی او دی به کلی به معاونت فضای مجازی صداوسیما واگذار شود، مشکل حل خواهد شد؟!

در بخش دیگری از این برنامه سیدضیاء هاشمی، از پشت پرده‌های خاص تولید سریال‌های نمایشگاه خانگی گفت و با اشاره به اینکه مستنداتی دارد، از لفظ «تطمیع» درباره پشت پرده موافقت با ساخت برخی سریال‌ها استفاده کرد. باید دید آیا مستنداتی نزد رئیس شورای عالی تهیه کنندگان وجود دارد که مدیران سینمایی را متهم به تطمیع کرده‌اند و به صورت واضح‌تر با پرداخت رشوه، پروانه تولید و نمایش سریال در شبکه نمایش خانگی گرفته‌اند!

سپس سیدصادق موسوی رئیس انجمن سینمای جوان با حضور در این برنامه درباره جشنواره فیلم کوتاه سخن گفت و تأکید کرد با توجه به بیش از هزار فیلم ارائه شده، 92 درصد فیلم‌‌ها امکان حضور در جشنواره را نداشتند که قاعدتاً گلایه گروهی از این فیلمسازان را در پی دارد. موسوی ابراز امیدواری کرد این ظرفیت در سال‌های آینده افزایش یابد.

در ادامه میز نقد با حضور دو خبرنگار از مجموعه محدودی که در این بخش حضور دارند، برگزار و اتهامات و ادعاهایی نیز در این حوزه مطرح شد که به واسطه سطح پایین بودن‌ِ این ادعاها و موضع‌گیری‌ها فاقد ارزش است. مهم ترین ادعا، اداره انجمن سینمای جوان توسط یکی از معاونان رئیس انجمن سینمای جوان و همچنین اداره سازمان سینمایی توسط شخصی به جز انتظامی است. قاعدتاً محمدحسین لطیفی که حضورش در این برنامه با عدم حضورش تفاوتی نمی‌کند و هیچ مداخله موثری در هیچ بحثی ندارد، ناظر بود و از طرفین هیچ مستندی یا ادله‌ای نخواست.

دورهمی فراستی و دوستان از ساعت 2:12 تا 3:20 بامداد!

این برنامه در نهایت از ساعت 2:12 وارد میز نقد شد و مسعود فراستی، جواد طوسی، محمدتقی فهیم و... ابتدا درباره جشنواره فیلم کوتاه سخن گفتند و سپس فیلم سینمایی مطرب و سریال مانکن در این میز کوبیده شدند؛ رویکردی که معمولاً در این برنامه مرسوم است. در بخشی از این برنامه، تماشاگر فیلم که بخشی از مردم ایران هستند لمپن خطاب شدند و مسعود فراستی تأکید کرد: «مخاطبان این فیلم لمپن هستند!» و سپس تا جای ممکن طبقه متوسط شهری را مورد توهین قرار داد. فراستی در بخشی از حملاتش به سریال مانکن نیز با طرح اتهامات بدون ارائه سند، مسئولان سینمایی را این گونه متهم کرد: «مسئولین غیرت فرهنگی ندارند!»

اتفاق جالب اینکه مسعود فراستی وعده داد در برنامه هفت طی هفته‌های آینده، «جوکر» را نقد می‌کند و در واقع بدین ترتیب برنامه هفت که در آن درباره پخش فیلم‌های بدون حق‌پخش در وی او دی‌های داخلی انتقاد می‌شود، فیلمی قرار است مورد بررسی قرار گیرد و عملاً تماشاگر دعوت به تماشایش شود که نمی‌توان با قواعد مدنظر گردانندگان هفت به شکل قانونی تماشا کرد و قاعدتاً فراستی هم این فیلم را نخریده و دیده است! این برنامه ساعت 3:20 صبح به پایان رسید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۷
همه باید مالیات بدن
ازسینماگران ثروتمندمالیات نميگيرن
ولی ازفقیربیچاره هامیگیرن عجب عدالتی
کسانیکه سالی ده ها میلیارد درآمد دارد و شناسنامه ایرانی را بی ارزش میداند و مالیاتش را در آمریکا و کانادا میدهد و نه در ایران ( در کشورمان از مالیات معافند) نام خود را سلبریتی میگذارند ، بازد مجوز فعالیاتشان در کشور لِو شود و مالیات قانونی پلکانی گرفته نشده تا حالا نیز از ایشان کسر گردد. چرا باید این قشر پولدار مرفه از مالیات معاف باشند و کارگر پیشاپیش مالیاتش از چندرغاز حقوقش کسر شود.
هنوز انتخابات برگزارنشده قیمت بنزین(بخوانیدهمه چیز) را۳ برابر کردند تصورکنیدبعدازانتخابات چه برسرمردم خواهنداورد بویژه که سال ۹۹ سال اخردولت هم هست !!!!
با سلام
بحث کپی رایت ، درست است؛ اگر قرار است رعایت شود، هم باید برای فیلم های داخلی رعایت بشود، هم برای فیلم های خارجی ( و هم چنین سایر حوزه های دانش و هنر و فرهنگ)
جناب مسعود فراستی عزیز با سلام
تذکر خیرخواهانه بعنوان شهرون آشنا به روانشناسی به شما اینست که فورا به یک روانشناس خبره مراجعه بفرمایید
د
مافیای سینمای ایران نابود باید گردد.
ما همیشه میز نقد رو نگاه میکنیم، دیشب هم دیدیم، انصافا واقعیت حرف های دیشب این یه جمله ای که شما نوشتید نبود. در میز نقد کلیت فیلم مطرب، پیام هاش و برخی از جزییاتش بررسی شد، و همه متفق القول بودن که این فیلم فاقد ارزش هنری ه و پیام های غیر اخلاقی و ضد خانواده داره. این نکته ربطی به عادت مرسوم کوبیدن اتلاقی از طرف شما نداره. کافی برید فیلم رو ببینید تا متوجه بشید. بعد از اون بیان شد که فیلم ساز ها دارن از این دست فیلم های ضد خانواده با شوخی جنسی میسازن برای چه هدفی(جز پول)؟ مسیولین هم که هیچ خبری ازشون نیست که ببین فیلم تراز و پسند مردم داره میشه امثال این و رحمان ۱۴۰۰.
پس اینجا بر اساس طبقه بندی جامعه، مخاطب این دسته از فیلم ها مورد انتقاد گرفت که اگه واقعا فرهنگی و خانواده دوست هستید به این فیلم ها بها ندید که بیشتر ریشه بزنن. که فراستی گفت فلان قشر های محترم جامعه که از این فیلم استقبال نمیکنم، تعریفش رو نمیکنن، لمپن های متوسط این کار رو میکنن. که اصلا و ابدا هم اشتباه نیست. هر چقدر خودمون رو به اون راه بزنیم، نمیشه این وضع فرهنگی رو انکار کرد.
سلام
بازهم خدا رو شکر که همانند تبصره 2 پروانه اکتشاف معادن ده برابر نکردند!
از اول امسال مبلغ یک میلیون تومانی را به ده میلیون افزایش دادند . تازه عطف به ماسبق هم فرمودند.!
عین واقعیت است وقتی فیلم هایی نمایش داده می شود که غیرت فرهنگی وجود ندارد ومجوز داده می شود
تابناک اینقدر خودت را به در و دیوار نکوب برای سینمایی که همگان می دانند اکثرا فیلم های ان غیر اخلاقی است
فراستی بنشیند
و به در صد بزرگی از مردم صراحتا توهین کند !!!؟؟؟
لمپن خودش است و کسانی که اورا تربیت نکرده اند
واقعا که حزب توده در کشور نفوذ بالایی داشته و دارد .
بهترین برنامه تلویزیونی که تا 3 نیمه شب مخاطبش هستم. مخصوصا نقد فراستی
بهترین قسمت نقدش اونجا بود که گفت مخاطبای این فیلم لمپن های طبقه متوسطی هستن که از لمپن بورژوازی ارتزاق میکنن.عالی بود
مشکل برنامه هفت اینه که مجری اش سمت و سوی موافق احمدی نژادی ها و صدا و سیما داره و بنابراین عملا این برنامه را به یه تریبون سیاسی تبدیل کرده!
مطرب خیلی خوب اما مانکن شبیه سریالهای شبکه سه است.
فراستی کاملا درست میفرمایند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار