بازدید 3569
۲

۸۰ درصد شهرداری‌های کشور ورشکسته هستند

کد خبر: ۹۳۷۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷ 13 November 2019
مدیرکل دفتر عمران و توسعه شهری شهرداری و دهیاری‌های کشور گفت: ۸۰ درصد از شهرداری‌های سطح کشور به علت روزمرگی و نداشتن برنامه بلندمدت ورشکست هستند.

به گزارش ایسنا رضا مهدی‌زاده امروز در بررسی مشکلات شهرداری شهر اسدآباد و آجین، اظهار کرد: شهرداری‌ها تا وقتی که نگاه به جیب دولت داشته باشند، نمی‌توانند موفق باشند و باید با نگاه توسعه درون زا و برنامه بلندمدت و از روزمرگی خارج شوند.

وی با بیان اینکه شهرداری‌هایی که چشم امید به کمک‌های دولت ندارند و خود به سمت منابع درآمدی پایدار رفته اند، جزء شهرداری‌های موفق به شمار می‌روند، افزود: مقروض بودن برخی از شهرداری‌ها نشان از ضعف آن‌ها و عملکرد ضعیف مدیریت شهرداری‌ها دارد به طوریکه در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد از شهرداری‌های شهر‌های کوچک دارای بدهی هستند که در مقام سیاستگذاری از نمایندگان مجلس می‌خواهیم به دنبال آن نباشند که روستا‌ها را به شهر تبدیل کنند چرا که مردم در زمان قیچی زدن ربان تبدیل شدن روستای خود به شهر از گرفتاری‌های بعدی و عوارض بیشتر و مشکلات بعدی شهر شدن غافل هستند، ضمن اینکه سهم دهیاری‌ها در قوانین در بحث ارزش افزوده بیشتر از شهرداری‌ها ست.

مهدی زاده با تأکید بر نگاه توسعه درون زا داشتن شهرداری‌ها خاطرنشان کرد: شهر‌های بندری، گردشگری مرزی و در مسیر ترانزیت قرار گرفتن یک ظرفیت برای برخی شهرداری‌ها از جمله اسدآباد بوده که می‌توانند از این ظرفیت خود برای ایجاد منابع درآمدی پایدار خود بهره ببرند حال آن که شهر‌های بندری و مرزی به عنوان ویترین کشور بدترین وضعیت دارند و از ظرفیت‌های موجود خود استفاده نمی‌کنند.

وی یادآور شد: شهرداری‌های دچار روزمرگی اگر می‌خواهند از وضعیت خود خارج شوند باید برنامه نویسی کرده و کلیه کار‌ها و اقدامات خود را از دل برنامه‌های تهیه و تدوین شده بیرون آورند و توسعه درون زا داشتن را درنظر بگیرند.

مهدی زاده با اشاره به ایجاد روحیه نشاط و شادی در شهر‌ها توسط شهرداری‌ها تصریح کرد: در بحث ایجاد نشاط مشارکت مردم مهم بوده و شهرداری‌ها جزء دستگاه‌هایی هستند که اعتماد مردم را ندارند و در این رابطه با بهره گیری از سازمان‌های مردم نهاد و NGO‌ها می‌توانند کار‌ها و اقدامات امیدآفرین بسیاری را با ایده و کار‌های خلاقانه برای ایجاد روحیه نشاط سطح شهر انجام دهند.

وی در ادامه از تصویب اعتباری افزون بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان در بحث پسماند برای کل کشور خبر داد و گفت: از این میزان اعتبار مصوب شده در حال حاضر ۱۸۰ میلیارد از وزارت صنعت در حال تخصیص بوده و اسدآباد برای استفاده از این تسهیلات می‌تواند یک طرح و محل پردازش قوی و فنی مناسب برای شهرداری اسدآباد، آجین و تمام دهیاری‌های سطح شهرستان داشته باشد تا در این رابطه در بحث تسهیلات لازم آنان را کمک کنیم.

مدیرکل دفتر عمران و توسعه شهری شهرداری و دهیاری‌های کشور در رابطه با بحث مرکز معاینه فنی اسدآباد نیز اظهار کرد: با توجه به مشکلات موجود مرکز معاینه فنی در دست اقدام شهر اسدآباد می‌توانید مشکلات حقوقی این مرکز را عنوان کرده تا فعلاً برای راه اندازی و دایر شدن مرکز دوم معاینه فنی خودرو‌های سبک شهرستان اقدام کنید.

مجموعه شهرداری‌ها باید روی پای خود بایستند

مدیرکل امور اداری و پشتیبانی شهرداری و دهیاری‌های کشور نیز با بیان اینکه مجموعه شهرداری‌ها باید روی پای خود بایستند، گفت: در حال حاضر ۱۴۰۰ شهرداری و ۳۸ هزار دهیاری در سطح کشور وجود دارد که وابستگی این تعداد شهرداری و دهیاری به کمک‌های دولت شرایط را سخت می‌کند و اعتبارات سازمان شهرداری‌ها محدود بوده و توزیع اعتبارات به نحو مقتضی نمی‌تواند همه شهر‌ها را پوشش دهد.

علیزاده با تأکید بر اینکه شهرداری اسدآباد و آجین باید در جهت ایجاد درآمد پایدار در راستای بیرون آمدن از وابستگی بکوشند، خاطرنشان کرد: در سال گذشته ارزش افزوده کلا منتفی بود و ما نتوانستیم ریالی به شهرداری‌ها کمک کنیم، تنها در پایان سال ۲۰۰ میلیارد تخصیص داشتیم که بین سازمان شهرداری‌ها توزیع شد.

وی با اشاره به ارتقاء درجه شهرداری شهر اسدآباد اظهار کرد: در رابطه با ارتقای درجه شهرداری شهر باید پیگیر امر باشید و در رابطه با اعتبارات نیز اگر تا کنون محقق نشده مجددا پیگیری لازم دارد.

علیزاده در رابطه با طرح کارخانه آسفالت اسدآباد نیز یادآور شد: اگر مستندات این طرح تکمیل بود، ظرف ۱۰ روز به این طرح تسهیلات ارائه می‌شد که در زمینه تسهیلات شهرداری اسدآباد را با ارائه طرح اقتصادی در بحث درآمد پایدار همچون کارخانه آسفالت تا سقف سه یا چهار میلیارد کمک می‌کنیم تا کارخانه آسفالت فعال شود، شهرداری آجین هم می‌تواند طرح اقتصادی خود را به استانداری تحویل دهد و قول می‌دهیم تا با رسیدگی لازم به این شهرداری هم تسهیلات پرداخت شود.

وی از اختصاص یک دستگاه خودروی آتش نشانی به شهرداری آجین تا پایان سالجاری خبر داد و تصریح کرد: دو دستگاه خودروی حمل زباله روستایی و شهری و یک دستگاه بیل بکو نیز تا پایان سال به این شهرداری اختصاص خواهیم داد.

علیزاده در بحث قیر نیز گفت: امسال در مرحله اول ۹۳ میلیون تومان به حساب شهرداری آجین در رابطه با بحث قیر واریز شده و ۱۰ روز آینده هم همین میزان به حساب این شهرداری واریز می‌شود و علاوه بر این ظرف سه ماه آینده و قبل از پایان سال مبلغ دیگری نیز به حساب این شهرداری در رابطه با قیر واریز خواهد شد که باید شهرداری آجین با پیمانکار آسفالت قرارداد لازم را منعقد کرده و براساس دستورالعمل اقدام کند، اما در رابطه با شهرداری اسدآباد در رابطه با بحث قیر دارای محدودیت قانونی هستیم.

وی در رابطه با استخدام نیروی برای شهرداری اسدآباد یادآور شد: در این رابطه مکاتبات لازم را شهرداری شهرستان انجام دهد تا از طریق دفتر تحول اداری این امر پیگیری و مشکل کمبود نیرو شهرداری اسدآباد مرتفع شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۲
بمیرم بیا یارانه ما رو هم ببر
پس ثروت اين كشور غني و پر از منابع خدادادي كجا ميره؟؟؟
خيلي از كشورها منابع خداداديه حتي يكي از شهرهاي مارو ندارن اما دارن يك كشور رو اداره ميكنن!!!!
اونا چطور ميتونن ولي شما با اين همه ثروت نمي تونيد!!!!؟؟؟
من مخم داره سوت ميكشه
تابناك توهم همش سانسور كن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار