بازدید 18252

جنبش جهاد اسلامی چگونه معادلات اسرائیل و حماس را تغییر داد؟!

در همین راستا، پاسخ قاطع جهاد اسلامی معادلات اسرائیل از یک طرف و حماس از سوی دیگر را تغییر داده است. تا پیش از این، در معادلات نظامی اسرائیل حماس جایگاه اصلی را در اختیار داشت و توافقات آتش بس نیز میان حماس و اسرائیل برقرار شده است.
کد خبر: ۹۳۷۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸ 13 November 2019

درگیری‌ها در نوار غزه بعد از حمله صبح بامداد روز سه‌شنبه (۲۱ آبان) اسرائیل به منزل مسکونی «بها ابوالعطا» از رهبران جنبش جهاد اسلامی و شهادت وی و همسرش آغاز شد. در حمله دیگری، رژیم صهیونیستی به منطقه «المزه» دمشق، «معاذ» فرزند «اکرم العجوری» از اعضای دفتر سیاسی جهاد اسلامی به شهادت رسید.

به گزارش «تابناک»؛ در پاسخ جنبش جهاد اسلامی فلسطین حملات راکتی خود علیه اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی را از سر گرفت و بیش از دویست راکت علیه مواضع صهیونیست‌ها شلیک کردند.

تغییر معادلات اسرائیل

جنبش جهاد اسلامی اسلامی از همان بدو تأسیسش در چهل سال قبل، مشی مقاومتی را اتخاذ کرده و هیچ گاه وارد عرصه سیاسی نشده است. به همین جهت در تنگنا‌های سیاسی فلسطین گرفتار نشده است؛ هرچند این عدم ورود، برخی امتیازات را از این جنبش سلب کرده است، از طرف مقابل موجب شده، این جنبش با تمرکز کامل بر مسأله مقاومت مسلحانه در تنگنا‌های سیاسی گرفتار نیاید و مقاومت را پیگیری کند.

جنبش جهاد اسلامی چگونه معادلات اسرائیل و حماس را تغییر داد!

با این مشی جهاد اسلامی این جنبش هیچ گاه در معرض تغییر دیدگاه از نگاه مقاومتی به نگاه سازشکارانه قرار نگرفت و صهیونیست ها هیچ گاه نتوانستند جریانی حامی سازش را در این جنبش ایجاد کنند. این مسأله موجب شده جنبش جهاد اسلامی یک جنبش صرفاً مقاومتی باقی بماند که به هیچ وجه مورد قبول صهیونیست ها نمی تواند واقع شود.

در همین راستا، پاسخ قاطع جهاد اسلامی معادلات اسرائیل از یک طرف و حماس از سوی دیگر را تغییر داده است. تا پیش از این، در معادلات نظامی اسرائیل حماس جایگاه اصلی را در اختیار داشت و توافقات آتش بس نیز میان حماس و اسرائیل برقرار شده است.

در واقع، دیگر اسرائیل و حماس بازیگران اصلی غزه و تحولات آن نیستند. بلکه جهاد اسلامی با پاسخ های راکتی دو روز گذشته، خود را به عنوان بازیگر سوم بر اسرائیل تحمیل کرد.

اختلاف میان گروه های مقاومت؟

اینکه اسرائیل فقط جنبش جهاد اسلامی را هدف قرار می دهند، از یک جهت است که با هدف قرار گرفتن فرماندهان این جنبش، طرف های دیگر و از همه مهمتر جنبش حماس را از آن جدا کرده و در نقطه مقابل آنها قرار دهند، به گونه ای که «گیلعاد اردان» وزیر امنیت عمومی رژیم صهیونیستی، امروز (چهارشنبه) گفت: تل‌آویو دیگر جنبش «حماس» را مسئول هر اتفاقی نمی‌داند که در نوار غزه رخ می‌دهد.

اردان در گفت‌وگو با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی توضیح داد: «اتفاقات اخیر در غزه باعث تغییری در سیاست اسرائیل شد؛ سیاستی که در گذشته حماس را مسئول هر خشونتی می‌دانست که از نوار غزه نشأت گرفته بود».

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» وی با اشاره به واکنش گروه جهاد اسلامی در نوار غزه به ترور یکی از فرماندهان خود توسط ارتش اسرائیل، افزود: «جهاد اسلامی تلاش می‌کند توافقات آتش‌بسی را که اسرائیل با حماس حاصل کرده نقض کند؛ به همین دلیل ارتش نیز روی هدف قرار دادن زیرساخت‌های جهاد تمرکز کرده است».

برخی از ناظران معتقدند، قصد اسرائیل از ترور ابوالعطا این نیست که وارد درگیری جدیدی با گروه‌های فلسطینی بشود، بلکه می‌خواهد بهای همکاری این گروه‌ها و جناح‌های درونی آن‌ها با تهران را افزایش دهد.

توانمندی نظامی بالای جهاد اسلامی

جنبش جهاد اسلامی فلسطین به دلیل تمرکزی که بر مسأله مقاومت مسلحانه داشت، در عرصه نظامی پیشرفت های قابل توجهی کرده است. این توانمندی خود را در جنگ 51 روزه سال 2014 به خوبی نشان داد. عرصه های پیشرفت جهاد توسعه پیدا کرد و این جنبش در عرصه های جنگ الکترونیک و مجازی نیز خود را به خوبی نشان داد، حالا جهاد اسلامی در کنار حماس یک قدرت کامل محسوب می شود و این توانمندی که با نگاه محو رژیم صهیونیستی همراه است، خیال صهیونیست ها را ناراحت کرده است.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین به دلیل اینکه در عرصه های سیاسی وارد نشد، به انشقاق های حزبی و جنبشی دچار نشد و یک جریان یکدست ماند. برخی از اعضای مقاومت در چهل سال گذشته دچار انشقاق های مختلف شده اند و آن انشقاق ها نفیر جدایی را از جنبش اول سر داده اند؛ اما جهاد دچار این آفت نشده است. حالا جهاد اسلامی با یکدستی مقاوتی خود یکصدا با دیگر اعضای مقاومت همراه است و هیچ صدایی که از این جنبش جدا شده باشد، مقابل دیدگاه مقاومت قرار نگرفته است. این مسأله موجب شده جهاد اسلامی، یکی از ارکان اصلی مقاومت در فلسطین باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۶
ایران بین غزه و رام الله اختلاف افکند.
الان نوبت حماس و جهاد اسلامی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
فعلا که کشور و مردم ما تاوان این دشمنی بین فلسطین و اسرائیل را می پردازند
و اگر ما یک قسمت از خاک کشور خودمان را به اندازه دوبرابر کل مساحت و خاک فلسطین را آباد کرده و به آنها داده بودیم
هزینه و خساراتش مراتب کمتر از چیزی میشد که در این چند سال پرداخت کردیم .
و الان خودمان و منطقه و دنیا هم راحت می شدند
دانیال
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
داداش خیالی نیست آمریکا هم نیویورک که یهودی نشین هست رو استقلال بده اسراییل رو منتقل کنه اونجا همه جوره هم بهش برسه.اتفاقا ما اولین کشوری هستیم که به رسمیت میشناسیمش.ولی خود امریکاییها از صیبونیست ها نفرت دارند و اجازه اینکار رو نمیدند متاسفانه.
اسرائیل غده سرطانی است که باید از صفحه خاورمیانه پاک شود. مرگ بر اسراییل و آمریکا و ایادیشان
این مقاله سعی دارد مرکز مقابله را جهاد اسلامی و جنگ مسلحانه نشان دهد که متهم به وابستگی به ا یران است
حماس و فتح که سهم بیشتری در مبارزه برای آزادی فلسطین دارند را کوچک کردن به نفع فلسطینی ها و بخصوص در این شرایط به نفع ایران نیست.
یکی از این دلایل کارهای حماس است که باعث شده ایران کمتر روی این جنبش تمرکز کند
شما رییس جمهور مملکت هستید. تیم تشکیل دادید. توضیح خودتون دادید که فلان میکنیم. بعد هم اگه پول نفت رو بهمون نمیدن چرا میفروشیت. پالایشگاه ها رو توسعه بدید و فرآورده های نفتی رو صادر کنید. راه حل اصلی هم این هست که رابطه ایران و آمریکا به طور اساسی حل بشه تا رفت و آمد مردم خصوصا سرمایه دار ها بتونن برای کارهای صادراتی سرمایه گذاری بکنن و قطعا با تولید کالای صادراتی، مالیات بیشتری نصیب دولت خواهد شد. مثل کشور آلمان، ژاپن، کره و ... که تولیدات به روز و با کیفیت دارن
آفرین بر جهاد اسلامی
واقعا این همه اصرار برای درج آگهی دعوت به فستیوال رقص ترکیه چیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
چیه نکنه می خواید کشورهای دیگه رو هم امر به معروف و نهی از منکر کنید؟ همه دنیا شاد هستند
غزه غزه غزه آی غزه
فلسطینیان باید درکشورشان بمانند ودفاع کنند وحتی زمینهای ازدست رفته خودشان رابرگردانند ورژیم صهیونیستی وجهودهای کافر ونژادبرست را ازفلسطین بیرون کنند اسراییلی ها باید بروند پیش اربابانشان در آمریکا زندگی کنند نه در خاورمیانه.
خاطراتان اگرباشد درجریان ظهورداعش ،حماس سریع ازداعش حمایت کردولی جنبش جهاداسلامی فلسطین همپای ایران ایستاد
چه بخواهیم و چه نخواهیم اسراییل نابود خواهد شد. این در سوره اسرا آیه 5 و 6 آمده. امیدوارم از تاج افتخاری که قرآن بر سر نابودکنندگاه اسراییل در آخرالزمان گذاشته سهمی داشته باشیم.
ولله از وقتی که ما یادمون هست اسرائیل روز به روز قدرتمندتر شده و فلسطینی ها بدبختر .
با من از ایران بگو
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان